نماد سایت پول بانک

همتی خبر داد؛ چاپ 80 هزار میلیارد تومان اسکناس بدون پشتوانه در بهمن و اسفند 98/پرداخت سود سپرده زیر 1سال متوقف می‌شود

  • همتی خبر داد؛ چاپ ۸۰ هزار میلیارد تومان اسکناس بدون پشتوانه در بهمن و اسفند ۹۸/پرداخت سود سپرده زیر ۱سال متوقف می‌شود – اخبار اقتصادی –

    به گزارش خبرگزاری تسنیم، همتی رئیس کل بانک مرکزی در جمع 30 مدیر بازار سرمایه گفت: پشت پرده رشد 20 درصد واحد پایه پولی در بهمن و اسفند 98 کسری بودجه 60 هزار میلیارد تومانی دولت بود.
    وی افزود: پولی که قرار شد در قالب 5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود، پولی که اصلا وجود نداشت و پشتوانه نداشت. متعاقب این اتفاق به دلیل کرونا 75 هزار میلیارد تومان نیز بابت خسارت و بیکاری ناشی از کووید 19 در قالب وام‌های یک میلیون تومانی با نرخ 12 درصد پرداخت شد که این نقدینگی با ضریب فزاینده 7.5 درصد رشد کرد. پولی که بانک‌ها به دلیل شرایط خاص کرونا نتوانستند با آن کاری کنند.
    همتی گفت: بخشی از این پول به بورس آمد و آن شرایط عجیب در ماه‌های نخستین سال 99 رقم خورد.
    رئیس کل بانک مرکزی افزود: برای این که رشد پایه پولی را درک کنید باید بدانید که از اول 98 تا بهمن 98 رشد پایه پولی 10 واحد درصد پایه پولی بود، دقت کنید این رشد در بهمن و اسفند 98 شد 20 واحد درصد پایه پولی. در نهایت در بهار 99 معادل 80 هزار میلیارد تومان عرضه مازاد پول ایجاد شد و کشور تاب تحمل چنین نقدینگی فاقد پشتوانه ای را نداشت.
    وی با بیان اینکه آرزوی من نرخ بهره زیر 10 درصد است، گفت: بانک های عامل حدود 10 میلیارد دلار بابت تفاوت نرخ ارز از صندوق توسعه ملی طلب دارند ولی این طلب قابل وصول نیست. معتقدم مالیات ناحقی از بانک‌ها بابت تسعیر ارز دریافت می‌شود و نباید سهامدار زیر بار این موضوع برود.

    همتی در این جلسه همچنین خبر داد، پرداخت سود سپرده کوتاه مدت به تدریج حذف می شود و فقط به سپرده های بلند مدت و یکساله سود پرداخت می شود.

    انتهای پیام/

    منبع تسنیم

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل