نماد سایت پول بانک

نشست خبری ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی؛ سیف‌سهندی: 240 مجموعه در نمایشگاه امسال حضور دارند/ خام‌فروشی را کاهش می‌دهیم

  • دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی با اشاره به حضور ۲۴۰ شرکت دانش‌بنیان، خلاق و هسته های فناوری در این نمایشگاه، گفت: این مجموعه‌ها محصولات و خدمات خود را نمایش می‌دهند تا بازار خود را توسعه دهند.

    به گزارش سایت خبری پول بانک، مهدی سیف سهندی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی نمایش توانمندی شرکت های دانش بنیان و خلاق را مهم‌ترین هدف این نمایشگاه بیان کرد و گفت: 180 شرکت در بخش‌های مختلف و 60 شرکت نوپا و هسته فناوری در بخش استانی در نمایشگاه مشارکت می‌کنند.

    رییس ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی افزود: این شرکت‌ها در حوزه‌های داورهای گیاهی و فرآورده‌های طب سنتی، اسانس و عصاره‌های گیاهی، کشاورزی، غذایی، دمنوش و نوشیدنی‌های گیاهی، ماشین آلات و تجهیزات و آرایشی و بهداشتی فعال هستند.

    وی ادامه داد: 21 استان نیز توانمندی‌های بخش پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و مراکز نوآوری، شرایط اکولوژی و پوشش گیاهان دارویی و طب سنتی نمایش می‌دهند و 70 تا 80 نفر از هیات‌های تجاری، بازرگانان و شرکت‌های خارجی هم در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

    به گفته سیف سهندی، میهمانان خارجی از کشورهای اروپایی چون روسیه، صربستان و کشورهای همسایه مانند عراق، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و سایر کشورها همچون ونزوئلا، عمان، هند، گامبیا و غیره هستند. در این نمایشگاه 6 کارگاه آموزشی صادارت و بازار بین الملل نیز برگزار خواهد شد. از دیگر بخش‌های بین‌المللی این نمایشگاه، برگزاری 15 جلسه اعلام توانمندی و اعلام نیاز از طرف شرکت‌های ایرانی و خارجی است.

    دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی افزود: 5 صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر و پژوهش و فناوری و 10 شتاب دهنده تخصصی هم در این نمایشگاه حضور دارند. بخش دیگری از این نمایشگاه برپایی میز خدمت دولت در 11 بخش است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی خدمات مرتبط با حوزه گیاهان دارویی و حمایت های ویژه خود را عرضه می‌کنند.

    وی برگزاری 9 پنل تخصصی را بخش دیگر این نمایشگاه عنوان کرد و گفت: در این پنل‌ها به شکل تخصصی چالش های زنجیره ارزش و ارائه راهکارهای فناورانه برای پاسخ به این مشکلات بررسی می‌شود. در حوزه فرهنگ‌سازی هم بخش‌هایی چون سلامت‌کده طب سنتی، داروخانه و فرآورده‌های طبیعی، جشنواره دانش‌آموزی و بخش کودکان برگزار می‌شود.

    مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه با داروهای گیاهی ویزیت می‌شوند

    رییس ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی با اشاره به ویزیت رایگان طب سنتی در این نمایشگاه، گفت: مراجعه کنندگان در این نمایشگاه توسط متخصصان مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ویزیت رایگان می‌شوند و می‌توانند داروهای گیاهی خود را به صورت آنلاین و در عرض 48 ساعت دریافت کنند. این کار به پیوند عمیق میان جامعه و صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی کمک می‌کند.

    دانش‌آموزان هم می‌آیند

    وی ادامه داد: یکی دیگر از بخش‌های در نظر گرفته شده در این نمایشگاه، برگزاری بخش دانش‌آموزی است که در مقطع متوسطه اول و دوم برگزار می‌شود. در این نمایشگاه طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه دانش‌آموزان را دریافت می‌کنیم و پس از داوری به طرح‌های برتر جوایزی ارائه خواهد شد.

    کودکان با صنعت گیاهان دارویی آشنا می‌شوند

    سیف سهندی همچنین گفت: دانش آموزان دبستانی نیز دیگر مخاطبان ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی هستند که با طراحی بازی های کودکانه به همراه خانواده‌های خود به این صنعت علاقه‌مند خواهند شد و به بازیگران آینده زیست‌بوم فناوری و نوآوری این حوزه بدل خواهند شد.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر 800 شرکت دانش‌بنیان، خلاق و فناور در حوزه گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند، گفت: 25 درصد این شرکت ها دانش‌بنیان هستند و در حوزه‌های مختلف و در زمینه تولید محصولات و فرآورده‌های گیاهان دارویی فعال هستند.

    دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی خام فروشی را یکی از معضلات بزرگ این صنعت دانست و بیان کرد: متاسفانه 70 درصد محصولات گیاهان دارویی به شکل خام فروشی به بازار داخلی و بین المللی عرضه می شود که برای رفع این معضل نیازمند توسعه پالایشگاه‌های دارویی هستیم تا بتوانیم محصولات خام را به فرآورده‌های مختلف تبدیل کنیم.

    سیف سهندی با اشاره میزان صادرات گیاهان دارویی در طی یک سال گذشته، گفت: سال پیش 700 میلیون دلار صادرات این محصولات ثبت شده است و در حال حاضر 240 هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی است.

    وی همچنین بیان کرد: 8 هزار گونه گیاهی در کشور شناسایی شده که 2500 نوع آن خاصیت دارویی دارند و 1800 گونه آن جزء گیاهان بومی کشور محسوب می‌شوند. از این میزان بخشی توسط کشاورزی و زراعت به دست می‌آیند و بخشی با برداشت از مراتع.

    ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآوده‌های طبیعی و طب سنتی، دهم 10 لغایت 13 آبان سال 1401 با حضور بیش از 100 مهمان بین الملل و مشارکت ۵۰۰ شرکت دانش بنیان و خلاق تولیدکننده دارو و فرآورده های طبیعی و سایر صنایع وابسته به گیاهان دارویی از سراسر کشور و به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مصلی تهران برگزار خواهد شد.

    انتشار خبر: کوروش جم

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل