• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

منظور از نوسان گیری در بورس چیست؟

  • کد خبر : 279902
  • 02 بهمن 1400 - 18:43
منظور از نوسان گیری در بورس چیست؟

فهرست محتوا برای کسب سود در بازار سرمایه روش‌های مختلفی وجود دارد که توسط سرمایه‌گذاران اجرایی می‌شود. افراد مختلف با توجه به روحیات، دیدگاه‌ها، شخصیت سرمایه‌گذاری، شرایط ریسک‌پذیری و میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارند، از این روش‌ها استفاده می‌کنند که یکی از این روش‌ها نوسان گیری است. در این مقاله خواهیم گفت که نوسان گیری […]

فهرست محتوا

  • برای کسب سود در بازار سرمایه روش‌های مختلفی وجود دارد که توسط سرمایه‌گذاران اجرایی می‌شود. افراد مختلف با توجه به روحیات، دیدگاه‌ها، شخصیت سرمایه‌گذاری، شرایط ریسک‌پذیری و میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارند، از این روش‌ها استفاده می‌کنند که یکی از این روش‌ها نوسان گیری است. در این مقاله خواهیم گفت که نوسان گیری در بورس چیست و چه مزایا و معایبی دارد.

    نوسان چیست و به چه کسی نوسان‌گیر می‌گویند؟

    به تغییرات قیمت سهام در کوتاه مدت «نوسان» گفته می‌شود و افرادی که در بازه‌ زمانی کوتاه‌ مدت از این نوسان قیمت‌ها برای کسب سود و بازدهی استفاده می‌کنند، «نوسان‌گیر» گفته می‌شود.

    در واقع نوسان گیری مخصوص سرمایه‌گذاران با دید کوتاه‌مدت است. افرادی که طی بازه‌ زمانی خیلی کوتاه بین ۱ الی ۳ روز سهمی را می‌خرند و پس از نوسان گیری فورا آن را به فروش می‌رسانند. در این روش کسب بازدهی و سود، پیچیده است اما جذابیت و هیجان برای کسب سود سریع باعث می‌شود که عمده‌ سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه  بخواهند از نوسان گیری استفاده کنند.

    نوسان گیری در بورس یعنی چه؟

    همان‌طور که گفتیم خرید و فروش سهام با هدف به دست آوردن سودهای کم و در بازه‌ زمانی کوتاه‌مدت نوسان گیری در بورس است. گفتنی است که سهامداران ریسک‌پذیر که محدودیت سرمایه ندارند، معمولا به معاملات کوتاه‌مدت و نوسان گیری علاقه‌ دارند. این افراد برای نوسان گیری معمولا سرمایه خود را به مدت دو هفته تا یک ماه در یک سهم قرار می‌دهند.

    در حقیقت سهم‌هایی را که در یک بازه‌ زمانی بین دو قیمت در حال نوسان هستند را پیدا می‌کنند و آن را در پایین‌ترین قیمت می‌خرند و پس از گذشت چند روز در قیمت بالا می‌فروشند.

    دوباره سهم را بعد از چند روز در قیمت پایین می‌خرند و مجدد در قیمت بالا می‌فروشند. این کار را تا زمانی که نمودار سهم این قابلیت را به آن‌ها ب‌دهد، انجام می‌دهند. در حقیقت برخی نوسان گیری در بورس را، سفته‌بازی می‌نامند.

    نکته‌ای که لازم است به آن دقت کنیم این است که نوسان‌گیران برای نوسان گیری در بورس به ارزش بنیادی شرکت‌ها توجه کمتری نشان می‌دهند و تحلیل تکنیکال یا فنی، از مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای نوسان گیری است.

    در نوسان گیری توجه اصلی روی روند قیمتی سهم است و همان‌طور که گفتیم نوسان‌گیران با استفاده از تحلیل تکنیکال و شناسایی و بررسی نقاط حمایتی و مقاومتی، به خرید سهام در کف و سپس فروش آن در سقف اقدام می‌کنند.

    نوسان‌گیران به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

    افرادی که به دنبال نوسان گیری در بورس هستند دو دسته هستند.

    ۱.  دسته‌ اول افرادی که خود، آغازکننده‌ موج صعودی سهم هستند.

    ۲ . دسته‌ دوم هم موج‌سواران هستند که بر موج ایجاد شده سوار می‌شوند و روند را پیش می‌برند.

    برای نوسان گیری در بورس دسته اول نوسان‌گیران که خود آغازگر هستند اقدام به خریدهای پله‌ای در سهم می‌کنند. سپس زمانی‌که سهم به صف خرید رسید شروع به انتشار اخبار مثبت در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌کنند.

    پس از انتشار اخبار مثبت دسته دوم وارد سهم می‌شوند و بر موج ایجاد شده سوار شده و در نتیجه این اقدامات، قیمت سهم افزایش پیدا می‌کند و صف خرید سهم تشکیل می‌شود. در این حالت رفته رفته عرضه‌ سهام شرکت زیاد می‌شود و گروه اول از نوسان‌گیران از سهم خارج می‌شوند. حال اگر شانس بیاورند و در این مرحله، بازیگر جدیدی وارد سهم شود شاهد ادامه‌ افزایش قیمت خواهیم بود. اما در غیر این صورت سرمایه‌گذارانی که در مراحل آخر رشد سهم و تنها به دلیل اخبار مثبت وارد سهم شده‌اند زیان می‌بینند.

    نکته دیگر این که به ‌طور کلی در بازار سرمایه و بورس سه حالت بیشتر وجود ندارد. حالت صعودی، نزولی و حالت خنثی. در بازارهای صعودی خرید و نگهداری به عنوان مناسب‌ترین استراتژی به شمار می‌آید. در بازار نزولی هم بهترین اقدام، نظاره‌گر بودن و ورود در پایان روند نزولی است و بازار خنثی، بهترین حالت برای نوسان گیری در بورس است. به این ترتیب که در نوسان‌گیران در کف قیمت سهمی را خریداری می‌کنند و در سقف آن را می‌فروشند.

    معایب نوسان گیری در بورس چیست؟

    نوسان گیری در بورس مزایای  دارد که در بالا به بخشی از آن اشاره کردیم. مهمترین مزیت آن بازده سریع است اما در حین این مزایا مضراتی هم دارد. مهمترین مضرات نوسان گیری را در ادامه بررسی می‌کنیم.

    1. ایجاد حباب در بورس

    ایجاد حباب قیمتی یکی از معایب نوسان گیری در بورس است. حباب قیمتی ایجاد می‌شود ‌که قیمت سهم یا دارایی، بیش از اندازه از ارزش ذاتی خود فاصله بگیرد. همچنین افزایش همین نوسان گیری یا سفته‌بازی در یک بازار می‌تواند موجب ایجاد حباب قیمتی شود. سقوط بور‌‌س‌ آمریکا در سال ۲۰۰۸ به دلیل حباب قیمت و عدم تناسب نوسان گیری و سهام‌داری بود. بنابراین می‌تون گفت که تناسب نوسانگیری و سهام‌داری در بازارهای مالی، بسیار حائز اهمیت است.

    1.  نوسان گیری در بورس و هزینه‌های بالای آن

    نوسان گیری در بورس برای افراد هزینه‌هایی چون کارمزد و مالیات به همراه دارد. افرادی که هر روز بارها سهم‌های مختلف را می‌خرند و می‌فروشند باید این هزینه‌ها را پرداخت کنند. تکرار این پرداخت‌ها در بلند مدت موجب می‌شود این اندک کارمزدها به مبالغ هنگفت تبدیل شوند.‌

    1. تحمیل استرس به نوسان‌گیران

    نوسان‌گیران نسبت به افراد دیگر استرس بیشتری را تحمل می‌کنند. چرا که این افراد در فرصت‌هایی نیاز دارند تا تصمیم‌های مهمی را به ‌سرعت بگیرند و این کار با استرس و فشار بالایی همراه است.

    1. نوسان گیری در بورس و محدودیت زمانی

    نوسان گیری در بورس یعنی تمام زمان بازار را پای معاملات آن بنشینید و این نیازمند تعهد زمانی بالایی است. نوسان‌گیر در زمان بازار به صورت مداوم و دقیقه‌ به‌ دقیقه آن‌چه را که در بازار اتفاق می‌افتد می‌ببینند و بررسی می‌کنند. در نتیجه نوسان گیری برای افرادی که زمان لازم را در اختیار ندارند، کارایی ندارد.

    جمع‌بندی

    در این مقاله به نوسان گیری در بورس و روش‌های انجام آن پرداختیم و گفتیم که نوسان گیری به سبب ایجاد سود در کوتاه مدت، جذابیت بیشتری نسبت به دیگر روش‌ها دارد. بهتر است بدانیم که نوسان گیری حساسیت‌ها، پیچیدگی‌ها، ریسک و اضطراب خاص خود را دارد. توصیه می‌کنیم که برای معامله به روش نوسان گیری حتما برای خود حد ضرر مشخص کنید و اگر تجربه و شجاعت کافی ندارید به هیچ عنوان وارد این گونه معامله نشوید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=279902

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم