• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
2
مهندس زرافشان در نشست خبري با اصحاب رسانه:

منابع و امکانات آموزش و پرورش محدود است و نمی‌توانند همه دانش‌آموزان به یک گرایش بروند

  • کد خبر : 9093
  • 08 مرداد 1397 - 0:53
منابع و امکانات آموزش و پرورش محدود است و نمی‌توانند همه دانش‌آموزان به یک گرایش بروند

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: اولویت‌بندی دانش‌‌آموزان در هدایت تحصیلی بر اساس بالاترین نمرات صورت می‌گیرد و ممکن است دانش‌آموزی نمره ۱۸ داشته باشد اما برخی دانش‌آموزان دارای نمره بالاتر از او باشند.

  •  

    به گزارش خبرنگار حوزه عمومی پول بانک، نشست خبری مهندس علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، صبح امروز یکشنبه 7 مرداد ماه 97، با حضور جمعی از اصحاب رسانه، در ساختمان معاونت آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

     

    مهندس علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش

    مهندس علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، در ابتدای این نشست خبری گفت:کار مشترکی را از سال گذشته با سازمان فنی و حرفه‌ای با عنوان «ایران مهارت» آغاز کردیم و در 8 استان برای 73 هزار و 694 دانش‌آموز اجرا شد.

    وی ادامه داد: بر اساس تجربه سال گذشته دستورالعمل مشترکی تهیه شد و به استان‌ها ابلاغ شد که یکی از چالش‌های ما در سال گذشته این بود که دو بخشنامه در این زمینه به ادارات کل ابلاغ شد.

    معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، تصریح کرد: در سال تحصیلی جدید، حداقل 10 درصد دانش‌آموزان تحت پوشش طرح ایران مهارت قرار می‌گیرند.

    مهندس زرافشان افزود: در طرح ایران مهارت به یادگیری دو درس کار و فناوری و هنر کمک می‌شود و کمک به هدایت تحصیلی دانش‌آموزان نیز است.

    وی درباره استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی جدید، گفت: گزارش‌هایی از طرف مرکز نیروی انسانی درباره کمبود نیروی انسانی شنیدید و تدابیری که برای مشکل اندیشیده شده است اما عمده این تدابیر به جز فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، روش‌های مقطعی است.

    معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، از کمبود هنرآموز و استادکار در هنرستان‌ها خبر داد و افزود: 16 هزار هنرآموز و 25 هزار استادکار نیاز داریم.

    مهندس زرافشان، به بحث تجهیزات هنرستان‌ها اشاره کرد و گفت: در بحث تجهیزات، با توجه به تخصیص سال گذشته، 52 میلیارد تومان به استان‌ها ابلاغ شد و 9 میلیارد تومان هم از سوی سازمان نوسازی تخصیص یافت؛ ضمن اینکه امیدواریم در بحث تخصیص اعتبار امسال، در همین مرداد ماه 37 میلیارد تومان ابلاغ اعتبار کنیم.

    وی ادامه داد: با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال تأسیس دفاتر همکاری‌های کاردانش در شهرک‌های صنعتی هستیم که دستورالعملی تهیه شده و به تمام استان‌ها ابلاغ شد.

    معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، افزود: این دفاتر هم اکنون در استا‌های یزد و استان خراسان رضوی راه اندازی شده است و به‌زودی در چند استان دیگر راه‌اندازی می‌شود.

    مهندس زرافشان، درباره طرح تعالی مدیریت مدرسه گفت: در سند تحول به مدرسه توجه ویژه شده است واین طرح در 27 هزار و 749 مدرسه اجرا شد و 379 مدرسه به عنوان ممتاز انتخاب شدند.

    وی درباره تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور، گفت: بر اساس قانون سال 92، پذیرش در دانشگاه‌ها 3 روش دارد که اولین روش، صرفا بر اساس سابقه تحصیلی باشد، دومین روش شامل سابقه تحصیلی و آزمون دروس عمومی و سومین روش سابقه تحصیلی و آزمون دروس عمومی و تخصصی است.

    معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، با اینکه در حال حاضر 85 درصد دانش‌آموزان با سهم سوابق تحصیلی به دانشگاه راه پیدا می‌کنند، گفت: در آخرین جلسه امسال، سهم سوابق تحصیلی 30 درصد صرفا از دروس دوازدهم برای نظام جدید و سوابق پایه‌های نهایی و پیش‌دانشگاهی در نظام قدیم است.

    مهندس زرافشان، درباره گلایه دانش‌‌آموزان از سهم سوابق تحصیلی در کنکور اظهار کرد: در برگزای کنکور هم این موضوع مطرح بود که برای حل این مشکل، مناطق در کنکور به 3 گروه تقسیم شدند و ضریب در نظر گرفته شد که در سوابق تحصیلی هم به این موضوع توجه شده است.

    وی درباره آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و سمپاد پایه دهم نیز اظهار کرد: 242 هزار نفر در آزمون شرکت کردند و 63 هزار و 598 نفر برای مدارس نمونه دولتی پذیرفته شدند که 26 درصد کل شرکت کنندگان را در برمی گیرد. از این میزان 55 هزار در مدارس دوره نظری و 7906 نفر در مدارس نمونه دولتی فنی و حرفه ای پذیرفته شدندضمن اینکه نتایج آزمون پایه دهم سمپاد و نمونه دولتی نیز فردا اعلام می‌شود.

    مهندس زرافشان، در خصوص هدایت تحصیلی دانش‌آموزان گفت: انتخاب رشته را بر اساس سوابق تحصیلی گذاشتیم البته باید به این سمت برویم که از آزمون‌های مشاوره‌ای استفاده شود.

    وی با اشاره به اولویت بندی «الف» تا «د» رشته‌ها در هدایت تحصیلی، افزود: برای رشته تجربی نمره درس علوم تجربی دانش‌آموزان باید حداقل ۱۴ و نمره درس ریاضی ۱۳ باشد و برای رشته ریاضی نمره درس علوم تجربی باید در حداقل ۱۳  و نمره درس ریاضی ۱۴ باشد.

    معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اولویت‌بندی دانش‌‌آموزان در هدایت تحصیلی بر اساس بالاترین نمرات صورت می‌گیرد و ممکن است دانش‌آموزی نمره ۱۸ داشته باشد اما برخی دانش‌آموزان دارای نمره بالاتر از او باشند.

    مهندس زرافشان، با بیان اینکه منابع و امکانات آموزش و پرورش محدود است و نمی‌توانند همه دانش‌آموزان به یک گرایش بروند، گفت: از آن سمت باید توجه کرد که حضور دانش‌آموزان باید در تمام رشته‌ها باشد.

    وی به وضعیت پشت کنکورهای تجربی اشاره کرد و افزود: ۶۳۰ هزار نفر از داوطلبان کنکور امسال رشته تجربی بودند و در آینده نزدیک پشت کنکورهای تجربی به تعداد داوطلبان نزدیک می‌شود که باید این فضای کاذب مدیریت شود.

    معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، درباره هیأت امنایی شدن مدارس نمونه دولتی، گفت: فقط مدارس نمونه دولتی مناطق برخوردار هیأت امنایی می‌شوند و مدارس نمونه دولتی مناطق برخوردار به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

     

    مهندس زرافشان، در پایان سخنان خود، درباره کاهش ساعات آموزشی در پایه دوازدهم بیان داشت: کاهش ساعات آموزشی نیست؛ بلکه دروس به دو روش حضوری و غیرحضوری ارائه می‌ گردد.

    خبرنگار: محمدرضا ابراهیمی

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=9093

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم