نماد سایت پول بانک

معرفی شغل حسابدار از دانشگاه تا بازار کار

estekhdam

فهرست محتوا

  • حسابداری یکی از مشاغل مهم و کاربردی در هر شرکت و سازمانی است. یک حسابدار با جمع‌ آوری، ارزیابی و اصلاح امور مالی شرکت به کسب ‌وکارها کمک می‌کند تا بودجه و امور مالی خود را سامان دهی کنند.

    حسابرسی مالی، تطبیق صورت های بانکی و اطمینان از صحت سوابق مالی در طول سال از مسئولیت های اصلی حسابداران است. با این حال، می‌توانید در زمینه‌های خاصی مانند حسابداری قانونی یا مالیات تخصص داشته باشید یا روی حوزه ‌های خاص‌تری از بخش مالی یک شرکت تمرکز کنید.

    اگر قصد دارید در آینده به عنوان یک حسابدار حرفه ای و موفق وارد بازار کار شوید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

    وظایف حسابدار

    حسابداران در هر شرکت و کسب و کاری دارای وظایف مختلفی هستند اما به طورکلی برخی از مهم ترین وظایف یک حسابدار به شرح زیر است.

    مهارت های لازم برای حسابداری

    فارغ از تحصیلات و آموزش های لازم برای حسابداری، برخی از مهارت های لازم برای یک حسابدار حرفه ای شامل موراد زیر است.

    داشتن مهارت محاسباتی و کمی یک مهارت کلیدی برای حسابدارن است زیرا شما به عنوان یک حسابدار با تمام جنبه های مالی مانند بودجه و پیش بینی سروکار خواهید داشت.

    شما نیاز به مهارت های تحلیلی قوی و توجه عالی به جزئیات دارید زیرا در حال تجزیه و تحلیل عملکرد مالی و مدیریت اسناد مهم هستید. شما همچنین با مجموعه داده های پیچیده سر و کار خواهید داشت.

    کار در حسابداری به این معنی است که شما با ضرب‌الاجل ‌های سخت‌گیرانه سر و کار دارید و باید سیستمی برای پیگیری مسئولیت ‌ها و اولویت ‌های خود داشته باشید.

    نه تنها باید با تیم های مختلف ارتباط برقرار کنید، بلکه باید اغلب با مشتریان نیز ارتباط برقرار کنید. شما باید بتوانید اطلاعات پیچیده را به روشی واضح و قابل درک انتقال دهید.

    علاوه بر مهارت های فوق برای فعالیت به عنوان یک حسابدار حرفه ای تسلط به برخی از نرم افزار های حسابداری الزامی است. از جمله این نرم افزارها می توان به نرم افزارهای آفیس به ویژه اکسل، نرم افزار بانکداری و نرم افزار حسابداری تجاری و… اشاره کرد.

    تحصیلات و دانش لازم برای ورود به شغل حسابداری

    برای ورود به حرفه حسابداری باید دارای مدرک مرتبط با این رشته باشید. مدرک حسابداری در مقاطع مختلف، اقتصاد، مدیریت مالی و مدیریت بازرگانی برای استخدام حسابدار مناسب است. به طورکلی برای استخدام به عنوان یک حسابدار حرفه ای یا مدیر امور مالی یک شرکت، داشتن حداقل مدرک کارشناسی حسابداری و در مواردی کارشناسی ارشد حسابداری الزامی است. برخی علاقه مندان به رشته حسابداری برای ورود به بازار کار این رشته دوره های کمک حسابدار و اصول ارتباطات تجاری را می گذرانند. این افراد با کسب مهارت های لازم و حتی بدون داشتن تحصیلات آکادمیک حسابداری می توانند به عنوان کمک حسابدار در شرکت های مختلف مشغول به کار شوند.

    انواع فرصت های شغلی حسابداری

    حسابداران در مراکز تجاری دولتی یا خصوص می توانند در موقعیت های شغلی مختلفی استخدام شوند. برخی از عناوین شغلی حسابداری به شرح زیر است.

    در بسیاری از شرکت های تجاری علاوه بر تیم حسابداری حرفه ای، وجود منشی و کارمند مسلط به اصول حسابداری الزامی است. در وب سایت ایران استخدام علاوه بر ارائه عناوین شغلی حسابداری می توانید آگهی های مرتبط با استخدام منشی آشنا به حسابداری را نیز مشاهده کنید.

    درآمد و حقوق حسابداران

    درآمد حسابداران در بخش های دولتی مطابق با قانون کار کشور است اما حقوق یک حسابدار با توجه به سمت شغلی در شرکت های مختلف مقادیر متفاوتی را شامل می شود. عوامل مختلفی در میزان درآمد حسابداران تاثیرگذار است. از جمله این عوامل می توان به سابقه کار، میزان تحصیلات، مهارت های فردی و میزان تسلط بر نرم افزارهای حسابداری اشاره کرد.

    طبق آخرین آمار وب سایت ایران استخدام، حقوق حسابداران در سال 1400 به طور میانگین بین 4 تا 32 میلیون گزارش شده است. تجربه کاری و مهارت های فردی تعیین کننده میزان حقوق شما می باشد. بدیهی است که هرچه دامنه اطلاعات خود را در زمینه حسابداری گسترش داده و مهارت های بیشتری کسب کنید، سمت شما ارتقا پیدا می کند و به درآمدی مطلوب دست خواهید یافت.

    به عنوان مثال اگر به عنوان یک حسابدار ساده در شرکتی مشغول به فعالیت هستید با ارتقا مهارت های خود می توانید به دنبال استخدام سرپرست حسابداری باشید که در این صورت حقوق و مزایای شما به عنوان یک سرپرست حسابدار افزایش می یابد.

    بازار کار رشته حسابداری

    به طورکلی هر کسب و کار برای سازماندهی امور مالی خود به یک حسابدار ساده نیاز دارد به همین جهت چشم انداز شغلی مناسبی برای حسابداران در آینده انتظار می رود.

    نیاز به حسابدار در داخل و خارج ازکشور همواره وجود دارد به طوری که استخدام رشته حسابداری در بسیاری از شرکت های دولتی و خصوصی نیز درحال افزایش است. اگر به این حرفه علاقه دارید بهتر است با تقویت مهارت های فردی و کسب تجارب مختلف در این زمینه وارد بازار کار این رشته شوید.

    جمع بندی

    اگر به رشته حسابداری علاقه دارید و از مهارت های لازم جهت کار کردن با نرم افزارهای این رشته برخوردار هستید، می توانید در یکی از موقعیت های شغلی حسابداری مشغول به کار شوید. لازمه موفقیت در این رشته داشتن دانش کافی حسابداری در کنار مهارت است بنابراین تنها با داشتن مدرک و آموزش های تئوری نمی توانید به موفقیت دست پیدا کنید، بلکه لازم است مهارت های فردی خود را تقویت کنید. ایران استخدام بهترین روش برای ورود به بازار کار حسابداری و مشاهده فرصتهای شغلی استخدام حسابدار است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل