• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
6

معرفی انواع کویل خودرو و نحوه انجام تست کویل پراید کاربراتوری

  • کد خبر : 178031
  • 06 بهمن 1399 - 11:58
معرفی انواع کویل خودرو و نحوه انجام تست کویل پراید کاربراتوری

به گزارش گسترش نیوز در صورت مشاهده علائم خرابی، تست کویل پراید کاربراتوری با توجه به نقش بسیار مهم آن در روشن شدن خودرو، بسیار ضروری است تا از آسیب به سایر بخش ها جلوگیری شود. ای تی سی سرویس به عنوان نمایندگی معتبر محصولات برند ATC در کشور با بیش از 10 سال سابقه […]

  • به گزارش گسترش نیوز در صورت مشاهده علائم خرابی، تست کویل پراید کاربراتوری با توجه به نقش بسیار مهم آن در روشن شدن خودرو، بسیار ضروری است تا از آسیب به سایر بخش ها جلوگیری شود. ای تی سی سرویس به عنوان نمایندگی معتبر محصولات برند ATC در کشور با بیش از 10 سال سابقه بهترین و با کیفیت قطعات خودرو به خصوص قیمت کوئل را با قیمتی مناسب عرضه می کند.

    تست کویل پراید کاربراتوری چطور انجام می شود؟

    قبل از اینکه بتوانیم به توضیح تست کویل پراید کاربراتوری بپردازیم ابتدا باید با عملکرد و انواع کویل خودرو آشنا شده باشید تا بدانید دقیقا با چه قطعه ای سروکار دارید و در کجای خودرو باید به دنبال آن بگردید پس ما را در این مقاله همراهی کنید.

    کویل (Ignition Coil) در خودروها برای روشن شدن موتور خودرو الزامیست چرا که موتور خودرو فرایند 4 مرحله ای را طی می کند تا روشن شود؛ مکیدن هوا – متراکم سازی ترکیب سوخت و هوا – احتراق سوخت – تخلیه مواد بوجود آمده از اگزوز.

    قش کویل (سیم پیچ تقویت کننده) در احتراق سوخت است که برق گرفته شده از باتری خودرو را چند هزار برابر کرده و به شمع ها منتقل می کند تا شمع ها در داخل اتاقک انفجار سیلندر با جرقه زدن باعث احتراق ترکیب سوخت و هوا شوند لذا تست کویل پراید کاربراتوری برای جلوگیری از آسیب به سایر قطعات الزامیست.

    بر همین اساس انواع کویل خودرو ساخته شده اند که پس از معرفی آنها به سراغ علائم و تست کویل پراید کاربراتوری خواهیم رفت تا با آگاهی کامل از تمامی جوانب شروع به تست قطعه معیوبی که به آن ظن دارید بپردازید.

    کویل خودرو به دو دسته با وایر (سیم) و بدون وایر تقسیم بندی می شود که هر کدام زیر گروه خود را دارند اما قبل از آن باید بگوییم که نقش قطعه وایر، انتقال برق از کویل به شمع است که در خودروهای قدیمی تر استفاده می شد امروزه کویل ها بدون سیم هستند و مستقیما روی شمع سوار می شوند تا با انتقال مستقیم جریان برق، از افت ولتاژ و انرژی جلوگیری شود.

    انواع کویل خودرو-۲در هر صورت کویل های وایردار به دو دسته تقسیم می شوند که تست کویل پراید کاربراتوری معمولا در این دسته قرار می گیرد:

    • معمولی: به شکل استوانه هستند و کنار آنها دلکو (DELCO یا Distributor به فارسی توزیع کننده یا تقسیم گر) قرار می گیرد تا ترتیب تولید جرقه ها را تنظیم کند. معمولا در خودروهای کاربراتوری یا انژکتوری که دلکو دارند از این کویل استفاده می شود مثل پراید مدل کیا یا پراید کاربراتوری و پیکان و نیسان.
    • دوبل (Double): در خودروهای انژکتوری استفاده می شود و به شکل دو به دو باعث جرقه زنی در سیلندر 3-1 و 4-2 می گردد.

    کویل های بدون وایر نیز در سیستم برق رسانی جدیدتر خودروهاست که دو نوع دارد:

    • کتابی: شبیه به کویل های دوبل هستند ولی بدون سیم استفاده می گردند. خودروهای زانتیا، پژو 206 و غیره از این کویل استفاده می کنند.
    • قلمی یا مدادی: از این نوع فقط در خودروهای انژکتوری نسل جدید مثل بنز، ال نود، پژو 607، 407 و غیره استفاده می گردند که ولتاژ تولیدی آنها نیز بسیار زیاد است. برای هر سیلندر یک کویل نصب می گردد.

    تا الان با نقش و عملکرد و انواع کویل خودرو آشنا شدید و احتمالا می توانید حدس بزنید اختلال در عملکرد آن چه مشکلاتی درست می کند اما برای اینکه به طور دقیق و حرفه ای مطلع باشید اجازه بدید ابتدا به بررسی علائم و نشانه های خرابی کویل خودرو بپردازیم تا با مشاهده این علائم به خراب بودن این قطعه مشکوک شوید و در نهایت برای کسب اطمینان به انجام تست کویل پراید کاربراتوری بپردازید.

    اگر ایراد داشتن خودرو از کویل باشد، علائمی مثل استارت نخوردن خودرو، افزایش مصرف سوخت، لرزش شدید خودرو، روشن شدن چراغ چک (Check)، افزایش مصرف سوخت و درست کار نکردن خودرو را خواهید دید. در صورت مشاهده چنین علائمی اولین ظن شما باید خراب بودن کویل ها باشند.

    تست کویل پراید کاربراتوری با روش های مختلف امکان پذیر است اما جهت اطمینان حتما از تعمیرکار ماهر کمک بگیرید

    برای تست کویل پراید کاربراتوری روش های مختلفی وجود دارد که آنها را توضیح می دهیم:

    1. اگر موتور ریپ می زند و کویل وایردار است، موتور را روشن بگذارید، تک تک وایرها را از شمع جدا کرده و با فاصله 2 سانتیمتری از هم نگه دارید. اگر وایرها سالم باشند و خروجی برق از کویل داشته باشیم باید صدای جرقه بشنوید اما اگر چند وایر جرقه نداشتند، سر دیگر وایر را از کویل جدا کنید:
    • اگر صدای جرقه شنیدید یعنی وایر خراب است که اگر مشکل از عایق وایر باشد اصطلاحا می گویند برق دزدی انجام می شود و برق منتقل نمی گردد.
    • اگر صدای جرقه نشنیدید یعنی کویل خراب است که خروجی برق ندارد.

    نکته: اگر کویل بدون وایر است، آن را با مدل سالم تعویض کنید و چنانچه مشکل رفع شد، ایراد از کویل خودرو بوده است.

    1. اگر از همه وایرها صدای جرقه شنیدید، با عوض کردن شمع تست کنید که مشکل رفع می شود یا خیر.
    2. اگر موتور موقع فشار دادن پدال گاز مخصوصا موقع دنده سنگین، چند لحظه ریپ می زند، به احتمال خیلی زیاد مشکل از وایر شمع و یا خود شمع خودرو خواهد بود در غیر این صورت کویل مشکل دارد.

    تعمیرکاران حرفه ای برای تست کویل پراید کاربراتوری از دستگاه های مخصوص استفاده می کنند تا دقیقا عیب یابی انجام شود و چنانچه شما هم چنین تجهیزاتی دارید می توانید به راحتی تست کویل پراید کاربراتوری را انجام دهید:

    1. دستگاه دیاگ: اگر کویل سوخته باشد، لامپ عیب یاب روشن شده و خطای کویل دوبل نشان داده می شود.
    2. قسمت اهم متر دستگاه مولتی متر: 4 نوع تست برای این مدل تست کویل پراید کاربراتوری انجام می شود که ابتدا باید کویل ها را از شمع ها جدا کرده و دو سر پروب دستگاه را طبق دستورالعمل به پایه های نشان داده شده وصل کنید، در صورتی که مقاومت استاندارد نشان داده نشود، کویل باید عوض شود.
    3. تست کویل CNP و COP: این تست ها فقط باید توسط تعمیرکار ماهر انجام شوند.

    ای تی سی سرویس، نمایندگی محصولات ATC با کیفیت و قیمت مناسب

    ای تی سی سرویس به عنوان نمایندگی ATC در کشور، بزرگترین تأمین کننده، توزیع کننده و ارائه دهنده کلیه قطعات یدکی خودرو از جمله انواع کویل، با بیش از 10 سال سابقه است. محصولات ای تی سی که تحت نام برند ATC به فروش می رسند از کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند که قیمت بسیار مناسبی نیز دارند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=178031

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم