فهرست محتوا
پول بانک: در زیر نگاهی اجمالی می اندازیم به شرکت سهامی بیمه ما که از شرکت های توانمند و موفق در عرصه صنعت بیمه کشور می باشد.
تاریخچه فعالیت بیمه «ما»
شرکت بیمه ” ما ” با شماره 407563 در تاریخ 04/13/ 1390 به ثبت رسیده است و در تاریخ 1390/04/15تحت شماره 13763/ 90 پروانه فعالیت خود را در انواع بیمه های اموال ، اشخاص و مسئولیت از بیمه مرکزی ایران دریافت کرده است و از آن تاریخ تا کنون توانسته است با به کارگیری نیروی انسانی کارآمد و بهره گیری از کارشناسان متخصص در صنعت بیمه ، به جایگاه خوبی در میان شرکت های بیمه دست یابد .شرکت بیمه “ما” هم اکنون با بیش از40 شعبه و 2000 نماینده در سراسر کشور در انواع رشته های بیمه فعالیت می کند و آماده خدمت رسانی به بیمه گزاران محترم است .
موسسان و سهامداران عمده شرکت بیمه ” ما ” عبارتند از :
- شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان
- شرکت تعاونی اعتبار کارکنان بانک ملت
- شرکت تعاونی مصرف کارکنان بانک ملت
- شرکت تعاونی خردمندان صابرعصر
- شرکت بانک ملت
- شرکت گروه مالی ملت
- شرکت مدیریت سرمایه آتیه خواهان
- سایر سهامداران حقیقی و حقوقی
وظیفه و رسالت کلی شرکت بیمه “ما ”
- ارزش آفرینی برای همه ذینفعان و کمک به شکوفایی اقتصاد ملی از طریق ایجاد اطمینان در چرخه فعالیت های اقتصادی کشور.
- ارائه خدمات بیمه ای در دو بخش بیمه های زندگی و غیر زندگی در سراسر کشور از طریق ایجاد شبکه توزیع گسترده.
- عرضه پوشش های بیمه های خرد با قیمت های ارزان و پوشش های بیمه های کلان با قیمت های رقابتی.
- ارزش آفرینی و ایجاد هم افزایی از یکپارچه کردن و گرد آوری حق بیمه ها.
- ایجاد تعاملات منطقی و سازنده با نهادهای نظارتی و فعالین صنعت بیمه کشور.
برنامه های شرکت بیمه “ما ”
- تلاش در جهت توسعه و تعمیم فرهنگ بیمه.
- ارائه مشاوره در امر بیمه گری.
- طراحی و ارائه طرحهای نوین بیمه ای و تلاش برای استفاده بیشتر از فناوری های نوین اطلاعات.
- جذب و همکاری با نیروهای متخصص و مجرب بیمه ای.
- توسعه و گسترش واحدهای شرکت در سطح کشور از طریق تاسیس و راه اندازی شعب.
- اعطای نمایندگی به اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور توسعه فروش بیمه به صورت غیر مستقیم.
- همکاری با کارگزاران بیمه.
- استفاده وسیع و گسترده از برنامه های آموزشی و تبلیغاتی جهت تحقق برنامه های شرکت
منشور اخلاقی بیمه «ما»
باور قلبی کلیه کارکنان و مجموعه همکاران شرکت بیمه ما (نمایندگان و کارگزاران)، اجرای اصل مشتری مداری با رعایت عدالت و انصاف، پایبندی به مقررات، شفافیت و صداقت، حفظ کرامت انسانی و رعایت حقوق و مسولیتهای اجتماعی میباشد، لذا منشور حاضر بیانگر چارچوب اخلاقی و رفتاری “ما” میباشد.
عدالت و انصاف
- در نظر داشتن رضایت خداوند متعال در همه حال؛
- رفتار منصفانه با مشتریان و طرفهای تجاری و همکاران؛
- رعایت انصاف در قضاوتها و جلوگیری از بسط و توسعه شایعه در سازمان؛
- پاسخگویی و رسیدگی به شکایتهای مشتریان، زیان دیدگان و همکاران؛
- داشتن روحیه انتقاد پذیری؛
پایبندی به مقررات
- احترام به قوانین و مقررات و تلاش برای رعایت آنها در انجام وظایف سازمانی محوله؛
- جلوگیری از اقدامات سوء و غیر اخلاقی افراد سودجو در فرآیند واسطه گری بیمه؛
- حفظ امنیت اطلاعات بیمهگذاران، زیان دیدگان و همکاران و عدم افشای اطلاعات آنها
- جلوگیری از تضییع حقوق زیان دیدگان و بیمهگذاران در صدور بیمهنامه و پرداخت خسارت؛
شفافیت و صداقت
- شفاف سازی اطلاعات و گزارشهابرای جلوگیری از تولید اطلاعات نادرست؛
- ایجاد ارتباط مناسب با مشتریان و زیان دیدگان و ارایه اطلاعات صحیح و بموقع به آنان؛
- آگاه سازی مشتریان و زیان دیدگان از حقوق خود در صدور بیمه نامه و پرداخت خسارت؛
- همدلی و همگرایی در انجام کلیه امور در سطح سازمان؛
حفظ کرامت انسانی
- احترام به فرهنگ، آداب، رسوم و اعتقادات کلیه ذینفعان به ویژه همکاران،مشتریان و زیان دیدگان؛
- گشادهرویی در برخورد باهمکاران، بیمهگذاران و زیان دیدگان بدون توجه به قومیت، مذهب و ملیت افراد؛
- اعتقاد و التزام به اخلاق حرفهای ونگرش به شغل بیمهگری به عنوان فرصتی برای خدمت گذاری به انسانها؛
رعایت حقوق و مسوولیتهای اجتماعی
- مشارکت در حفظ محیط زیست؛
- احساس مسوولیت در قبال کلیه ذینفعان و تلاش جهت رعایت حقوق ایشان؛
- احترام به حقوق مادی و معنوی رقبا؛
- جلوگیری و مقابله با تخلفات سازمان یافته؛
- تلاش در مصرف بهینه انرژی و منابع؛
بیانیه ماموریت شرکت بیمه “ما “:
شرکت بیمه ”ما ”به عنوان یک بیمه گر پیشتاز و سرآمد مصمم است تا همگام با گسترش فرهنگ آینده نگری در جامعه، به نحوی خدمات خود را به کلیه مشتریان عرضه نماید که ضمن رعایت حقوق ذینفعان از جمله سهامداران، بیمه گذاران، کارکنان و نمایندگان، سایر افراد جامعه از منافع آن بهره مند شوند.
بیانیه چشم انداز شرکت بیمه “ما “:
”برترین انتخاب از نظر سهامداران، بیمهگذاران، کارکنان و شبکه فروش با رعایت سلامت، شفافیت مالی و اصول حرفهای بیمهگری“

ساختار سازمانی
لینک ورود به صفحه ساختار سازمانی شرکت
لینک ورود به صفحه ارتباط با مدیر عامل شرکت
افتخارات شرکت
لینک ورود به صفحه افتخارات شرکت
ساعات کاری واحدهای سازمان
لینک ورود به صفحه ساعات کاری واحدهای سازمان
قانون تاسیس موسسات بیمه غیر دولتی
قانون تاسیس موسسات بیمه غیر دولتی ماده واحده ـ به منظور تعمیم و گسترش صنعت بیمه درکشور، افزایش رقابت و کارائی در بازار بیمه، افزایش رفاه عمومی و گسترش امنیت اجتماعی و اقتصادی، افزایش نقش بیمه در رشد و توسعه اقتصادی کشور و جلوگیری از ضرر و زیان جامعه با توجه به ذیل اصل چهل وچهارم (۴۴) قانون اساسی و درچهارچوب ضوابط، قلمرو و شرایط تعیین شده زیر اجازه تاسیس موسسه بیمه غیردولتی به اشخاص داخلی داده میشود:
- سیاستگذاری در صنعت بیمه، اعمال نظارت بر فعالیتهای بیمه ای و صدور مجوز فعالیت بیمه ای کماکان جهت اعمال حاکمیت در اختیار دولت جمهوری اسلامی ایران باقی خواهد بود.
- ضوابط مربوط به نحوه تاسیس و فعالیت موسسات بیمه داخلی از قبیل شرایط اخذ مجوز تاسیس و لغو آن، نحوه انتقال عملیات و ادغام، انحلال و ورشکستگی موسسات بیمه ای، محدوده فعالیت بیمه ای و بیمه اتکائی شامل انواع معاملات بیمه، حق بیمه و کارمزد مربوط به رشته های مختلف بیمه، میزان ذخایر فنی و اندوخته های قانونی و نحوه سرمایه گذاری آنها براساس قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری مصوب ۳۰/۳/۱۳۵۰ و اصلاحیه بعدی و قانون بیمه مصوب ۷/۲/۱۳۱۶ً تعیین خواهد شد.
- حداقل سرمایه موسسات بیمه موضوع ماده (۳۶) قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری مصوب ۳۰/۳/۱۳۵۰ برای موسسات بیمه غیردولتی با پیشنهادبیمه مرکزی ایران و تائید وزارت امور اقتصادی و دارائی و تصویب هیات وزیران تعیین خواهد شد.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ ششم شهریور ماه یکهزارو سیصد و هشتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و درتاریخ ۲۷/۶/۱۳۸۰ به تائید شورای نگهبان رسیده است.
خط مشی کیفیت
آیین نامه حاکمیت شرکتی:
بنا به آیین نامه شماره 1/93 شورای عالی بیمه (آیین نامه حاکمیت شرکتی) “ماده ۲- موسسه بیمه موظف است امور خود را از طریق هیئت مدیره و هیئت عامل اداره نماید. اختیارات هیئت مدیره در اساسنامه موسسه بیمه تعیین میشود و وظایف و حدود اختیارات هیئت عامل توسط هیئت مدیره تعیین خواهد شد.”
همچنین بر اساس ماده 10 این آیین نامه هیئت مدیره مؤسسه بیمه موظف است کمیته هایی برای مدیریت ریسک، حسابرسی و کنترل داخلی، جبران خدمات کارکنان و تطبیق مقررات ایجاد نماید. ریاست هر یک از کمیتههای موضوع این ماده با یکی از اعضای غیر اجرایی هیئت مدیره است.
بر همین مبنا و مطابق اساسنامه، نظام راهبری شرکت در سه سطح شامل هیات مدیره، کمیتهها و هیات عامل تعریف میشود.
بنا به ماده 40 اساسنامه شرکت اختیارات هیات مدیره شرکت به شرح ذیل احصا شده است.
ماده 40، اختیارات هیئت مدیره
هیئتمدیره برای هرگونه اقدامی به نام شرکت و هر نوع عملیات و معاملات مربوط به موضوع شرکت که انجام و اتخاذ تصمیم درباره آنها در صلاحیت مجامع عمومی نباشد، دارای اختیارات نامحدود است، از قبیل:
- نمایندگی شرکت در برابر صاحبان سهام، کلیه ادارات دولتی و غیر دولتی، مؤسسات عمومی، مراجع قضایی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی،
- تصویب آییننامههای داخلی شرکت به پیشنهاد مدیرعامل
- اتخاذ تصمیم در خصوص تأسیس و انحلال نمایندگیها یا شعب در هر نقطه از ایران با اطلاع و در خارج از ایران، پس از اخذ موافقت کتبی بیمه مرکزی ج.ا.ایران،
- تصویب ساختار سازمانی، شرایط استخدام و میزان حقوق و دستمزد،
- پیشبینی و تصویب بودجه سالانه شرکت،
- افتتاح هر نوع حساب و استفاده از آن بهنام شرکت نزد بانکها و مؤسسات اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی ج.ا.ایران،
- دریافت مطالبات و پرداخت دیون شرکت،
- صدور، ظهرنویسی، قبولی، پرداخت و واخواست اوراق تجاری،
- انعقاد هر نوع قرارداد، تغییر، تبدیل، فسخ و یا اقاله آن در مورد اموال منقول و غیرمنقول که مرتبط با موضوع شرکت باشد و انجام کلیه عملیات و معاملات مذکور در ماده 2 این اساسنامه و اتخاذ تصمیم در مورد کلیه ایقاعات،
- اتخاذ تصمیم در مورد امور مرتبط با ثبت و معامله کلیه حقوق غیرمادی یا معنوی از جمله هرگونه حق اختراع، نام یا علائم تجاری و صنعتی، کپیرایت، سرقفلی و کلیه امتیازات متصوره،
- به امانتگذاردن هر نوع سند، مدرک، وجوه شرکت یا اوراق بهادار و استرداد آنها،
- تحصیل تسهیلات از بانکها و مؤسسات اعتباری دارای مجوز با رعایت مقررات اساسنامه حاضر،
- رهنگذاردن اموال شرکت اعم از منقول و غیرمنقول و فک رهن و لو کراراً، پس از اخذ موافقت کتبی بیمه مرکزی ج.ا.ایران،
- اقامه هرگونه دعوای حقوقی و کیفری و دفاع از هر دعوای حقوقی و کیفری اقامهشده، در هریک از دادگاهها،دادسراها، مراجع قضایی یا غیرقضایی اختصاصی یا عمومی و دیوان عدالت اداری، از طرف شرکت، دفاع از شرکت در مقابل هر دعوای اقامه شده علیه شرکت چه کیفری و چه حقوقی در هریک از مراجع قضایی یا غیرقضایی اختصاصی یا عمومی و دیوان عدالت اداری، با حق حضور و مراجعه به مقامات انتظامی و استیفای کلیه اختیارات مورد نیاز در دادرسی از آغاز تا اتمام،از جمله حضور در جلسات، اعتراضبهرأی، درخواست تجدیدنظر، فرجام، واخواهی و اعاده دادرسی، مصالحه و سازش، استرداد اسناد یا دادخواست یا دعوا، ادعای جعل یا انکار و تردید نسبت به سند طرف و استرداد سند، تعیین جاعل، حق امضای قراردادهای حاوی شرط داوری یا توافقنامه داوری و ارجاع دعوا به داوری و تعیین و گزینش داور منتخب(با حق صلح یا بدون آن)،اجرای حکم نهایی و قطعی
- داور، درخواست صدور برگ اجرایی و تعقیب عملیات آن واخذ محکومبه و وجوه ایداعی و تعقیب آنها، تعیین مصدق و کارشناس، انتخاب و عزل وکیل و نماینده با حق توکیل مکرر، اقرار در ماهیت دعوا، جلب ثالث و دفاع از دعوای ثالث، دعوای متقابل و دفاع در مقابل آنها، ورود شخص ثالث و دفاع از دعوای ورود ثالث، قبول یا رد سوگند، تأمین خواسته، تأمین ضرر و زیان ناشی از جرائم و امورمشابه دیگر،
- تنظیم صورتهای مالی سالانه و گزارش فعالیت هیئتمدیره و ارائه آن به حسابرس و بازرس قانونی،
- تنظیم صورتهای مالی میان دورهای در مقاطع سه ماهه و ارائه صورتهای مالی 6 ماهه به حسابرس و بازرس قانونی، طبق نمونهای که از طرف بیمه مرکزی ج.ا.ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ میشود. همچنین ارسال یک نسخه از صورتهای مالی تأیید شده به بیمه مرکزی ج.ا.ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار،
- دعوت مجامع عمومی عادی و فوقالعاده و تعیین دستورجلسه آنها،
- پیشنهاد لحاظ هر نوع اندوخته علاوه بر اندوخته قانونی و سرمایهای،
- پیشنهاد تقسیم سود بین صاحبان سهام،
- پیشنهاد اصلاح اساسنامه به مجمع عمومی فوقالعاده، پس از اخذ موافقت کتبی بیمهمرکزی .ا.ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار.
- ایجاد واحدهایی در ساختار سازمانی شرکت بیمه جهت”حسابرسی و کنترل داخلی”، “مدیریت ریسک” و “تطبیق مقررات” تحت نظر مدیر عامل شرکت. مسئولین واحدهای فوق مسئول امور کنترلی مندرج در مفاد آیین نامه نحوه احراز صلاحیت حرفه ای کارکنان کلیدی و عملیاتی مؤسسات بیمه محسوب می شوند و صلاحیت حرفه ای آنان باید طبق ضوابط آیین نامه مذکور احراز شود.
- ایجاد کمیته هایی برای مدیریت ریسک، حسابرسی و کنترل داخلی، جبران خدمات کارکنان و تطبیق مقررات. ریاست هریک از کمیته های موضوع این بند با یکی از اعضای غیراجرایی هیئتمدیره است.
تبصره 1: در صورتی که مدیرعامل خارج از اعضای هیئتمدیره باشد، وظایف و مسئولیتهای مرتبط با بازار سرمایه علاوه بر اعضای هیئتمدیره بر عهده مدیرعامل نیز خواهد بود.
تبصره 2: وظایف هیئتمدیره و مدیرعامل در مورد تکالیف و الزامات ناشی از قوانین و مقررات بازار سرمایه قابل تفویض نمیباشد.
مسئولیت اصلی هیات مدیره، ایجاد حاکمیت و راهبری کارآمد بر امور شرکت در راستای منافع سهامداران و تعادل در منافع ذینفعان مختلف آن از جمله بیمهگذاران، کارکنان، سرمایهگذاران، ناظران (بیمه مرکزی و سازمان بورس) و جامعه ای که در آن فعالیت مینمایند، است. در کلیه اقداماتی که هیات مدیره به عمل میآورد، از مدیران انتظار میرود تصمیمات تجاری خود را به گونهای اتخاذ کنند که منطقاً معتقدند بیشترین منافع شرکت در آن است. در ایفای این تعهد، مدیران میتوانند به صداقت و درستکاری عوامل اجرایی و مشاوران و حسابرسان داخلی و مستقل تکیه کنند.
کمیته ها :
- کمیته حسابرسی و کنترل داخلی
این کمیته مسئول اجرای نظارت بر کار حسابرسان داخلی و مستقل، پیشنهاد حسابرسان مستقل به هیات مدیره و سهامداران به منظور انتصاب، پیشنهاد تعیین حقالزحمه و عزل حسابرسان مستقل، بازنگری و تایید برنامههای حوزه حسابرسی و دفعات حسابرسی مستقل و داخلی، دریافت و بررسی گزارش حسابرسی و گزارشات مدیریتی و نیز کسب اطمینان از انجام اقدامات اصلاحی به موقع و صحیح توسط مدیریت برای کنترل ضعفها و کاستیها، عدم تطابق با سیاستها، قوانین و مقررات و سایر مشکلات شناسایی شده از سوی حسابرسان است.
- کمیته ریسک
با عنایت به اهمیت مدیریت ریسک و فعالیت ذاتی شرکتهای بیمه که بر اساس انتقال ریسک و مدیریت آن بنا نهاده شدهاند، هیات مدیره کمیتهای تحت عنوان کمیته ریسک را برای انجام این مسئولیت ایجاد نموده است. این کمیته مسئول نظارت بر اقدامات مدیریت در زمینه مدیریت ریسک بیمهگری، بازار، نقدینگی، عملیاتی، اعتباری و سایر ریسکهای شرکت است که در هنگام اعمال کنترلهای داخلی مشخص میگردند و میبایست همواره مورد پایش قرار گیرند. کمیته ریسک عهدهدار مسئولیت مهم مدیریت ریسک بر اساس اصول راهبری شرکتی است که با ارائه نظرات مشورتی به هیات مدیره بر اساس نظارتهای انجام شده بر کلیه عملیات شرکت، هیات مدیره را در اتخاذ تصمیمات راهبردی با در نظر داشتن ریسک آنها کمک مینماید. هدف کمیته کمک همه جانبه به مدیریت برای دستیابی به اهداف هماهنگ با برنامههای عملیاتی شرکت بر اساس اصول مدیریت ریسک است. این کمیته مناسب بودن چارچوب مدیریت ریسک شرکت را ارزیابی و کنترل نموده و نتایج را به هیات مدیره گزارش میکند.
- کمیته جبران خدمات کارکنان
برای استقرار مناسب راهبری شرکتی که اجرای آن در شرکت توسط عوامل اجرایی صورت می گیرد و بنا به بند 3 ماده 8 دستورالعمل موضوع ماده 11 آیین نامه حاکمیت شرکتی، این کمیته مسوولیت تهیه و پیشنهاد سیاستهای کلی منابع انسانی و ضوابط عزل و نصب مدیران و کارکنان شامل شرایط احراز، فرآیندهای آموزش، نحوه ارتقا و جانشین پروری و نظام پرداختهای موسسه بیمه شامل جبران خدمات، اعطای پاداش و سایر مزایا به هیات عامل موسسه بیمه و سایر کا کنان جهت تصویب به هیات مدیره را بر عهده دارد.
بر اساس ماده 43 اساسنامه شرکت، وظایف و اختیارات هیات عامل به شرح ذیل احصا شده است.
هیئت عامل در حدود آن دسته از اختیاراتی که متضمن امور اجرایی بوده و توسط هیئت مدیره به آن تفویض شده، دارای اختیار است. تفویض اختیارات اجرایی توسط هیئت مدیره به هیئت عامل مانع مسئولیت و پاسخگویی هیئت مدیره طبق مواد 107 و 142 قانون تجارت نمی باشد.
خبرنگار: کوروش جم