نمایشگاه بین المللی تهران سال های سختی را از سر گذراند. انتساب مدیرانی که اغلب آنها از بیرون به مجموعه معرفی شده بودند، مفهوم کار کارشناسی و تخصصی به باد فراموشی سپرده شد. مدیرانی که اغلب آنها بعد از مدتی از کانون توجه خارج شدند اما تاثیر تصمیمات مخرب آنها همچنان بخش خصوصی را آزار می دهد. یکی از این مدیران اما همچنان در نمایشگاه پرسه می زند و اگرچه از جایگاه خود کنار رفته اما سمبه پرزوری دارد. در ادامه به تشریح برخی از اتفاقات پیش آمده در نمایشگاه و آثار مخرب آنها اشاره می کنیم.
تقویم بی ثبات نمایشگاهی
نگاهی به ساختار و مفهوم تقویم نمایشگاهی نشان می دهد ثبات در برگزاری رویدادها اصلی ترین موضوع و وظیفه برای یک سایت نمایشگاهی است و این امر خصوصا در دولت های یازدهم و دوازدهم بسیار مورد توجه قرار گرفت. در دهه 90 شمسی مدیران شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی تمام توان خود را صرف ثبات و عدم ایجاد تغییرات جدی در ساختار تقویم نمایشگاهی کردند. موضوعی که در دولت سیزدهم مورد بی توجهی قرار گرفت و متاسفانه فاجعه آفرین شد.
سال 1402 برای نمایشگاه تهران حائز یک رکورد بی سابقه و متاسفانه منفی بوده. سالی که شاهد تغییرات پی در پی تقویم نمایشگاهی بودیم. در شرایطی که تعداد عناوین یک دوره سالانه معمولا از 80 رویداد بیشتر نمی شود، 47 مورد جابجایی ناگهانی و غیرکارشناسی در زمان برگزاری نمایشگاه ها اتفاق افتاد که در نهایت به ایجاد بحران های متعدد برای شرکت های برگزارکننده منجر شد.
در پایان سال مدیران شرکت سهامی نتایج این تصمیمات مخرب و خلع الساعه را به چشم دیدند و نهایتا با اعتراض گسترده برگزارکنندگان، معاون امور نمایشگاهی از مسئولیت خود کنار گذاشته شد. روند تقویم نمایشگاهی در 1403 اما اصلاح نشد و امور اجرایی شبیه به اتفاقات سال گذشته پیش می رود!
پس از جابجایی چند رویداد اسم و رسم دار و بالا گرفتن اعتراض برگزار کنندگان خصوصا در سایت های استانی، بر آن شدیم تا بررسی دقیق ترین در این خصوص داشته باشیم. یافته های خبرنگار ما نشان می دهد که معاون پیشین امور نمایشگاهی که پس از خلع مسئولیت بلافاصله به عنوان مشاور مدیرعامل، پست گرفته با حضور در جلسات شورای معاونین و ارائه برخی مشاوره های غیرکارشناسی همچنان در روند تقویم دخالت دارد.
عدم ارائه حکم قعطی به سرپرست فعلی معاونت امور نمایشگاهی نیز حکایت از آن دارد که امور جاری این معاونت همچنان با نظر و نگاه آقای مشاور اداره می شود.
تضعیف جایگاه روابط عمومی و امور بین الملل
نمایشگاه بین المللی تهران طی 36 ماه اخیر تقریبا بدون دارا بودن مدیریت واحد روابط عمومی اداره شده و تمام افرادی که برای این سمت در نظر گرفته شدند تا امروز همگی صرفا سرپرست بوده و به جز یکی از افراد که برای مدت 3 الی 4 ماه کرسی مدیریت را تجربه کرد، مابقی هرگز موفق به دریافت کد استخدام نشدند.
بی توجهی به ساختار مهم روابط عمومی و امور بین الملل تا جایی پیش رفت که صدور کارت های تردد برای اصحاب رسانه نیز به مرور از چرخه اجرایی خارج شد و به راحتی کلیه امور مرتبط با روابط عمومی و رسانه به حاشیه رفت.
به نظر می رسد دولت جدید باید هرچه سریعتر ساختارهای مدیریتی گذشته را به راس کار برگردانده و شرایط را برای ایجاد ثبات در تقویم نمایشگاهی و کلیه روندهای ساختاری شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران مهیا سازد.