• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
6
دكتر امید در نشست خبری پيرامون اقدامات و برنامه هاي دانشگاه جامع علمی و کاربردی بيان كرد:

مجوز پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه جامع علمی و کاربردی وجود دارد/ در مهرماه یک میلیون و 800 هزار دانشجو به دنبال ورود به این دانشگاه هستند

  • کد خبر : 9250
  • 09 مرداد 1397 - 10:03
مجوز پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه جامع علمی و کاربردی وجود دارد/ در مهرماه یک میلیون و 800 هزار دانشجو به دنبال ورود به این دانشگاه هستند

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی گفت: در دانشگاه، به دنبال آن هستیم که نظام آموزشی، دروس، کیفیت و ظرفیت‌های مدرسین را افزایش دهیم؛ چراکه باید تفاوت‌های زیادی در بالا بردن کیفیت نظام مهارتی صورت گیرد.

  •  

    به گزارش خبرنگار حوزه عمومی پول بانک، نشست خبری پیرامون اقدامات و برنامه های دانشگاه جامع علمی و کاربردی، صبح امروز دوشنبه 8 مرداد ماه 97، با حضور دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات دانشگاه جامع علمی و کاربردی برگزار شد.

     

    دکتر محمدحسین امید، رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی

    دکتر محمدحسین امید، رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی، در ابتدای این نشست خبری گفت: یکی از هدف‌گذاری‌های ابتدای مدیریتم در این دانشگاه آموزش نیروهای مهارتی بود که اقدامات زیادی در این خصوص انجام شده و در این مسیر تلاش کردیم ارکان کیفیت در دانشگاه علمی و کاربردی اصلاح شود.

    وی در توضیح بیشتر افزود: به دنبال آن هستیم که نظام آموزشی، دروس، کیفیت و ظرفیت‌های مدرسین را افزایش دهیم؛ چراکه باید تفاوت‌های زیادی در بالا بردن کیفیت نظام مهارتی صورت گیرد.

    رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی خاطرنشان کرد: در ورودی دانشجویان دانشگاه جامع علمی و کاربردی خیلی دستمان باز نیست و با اینکه در مهرماه یک میلیون و 800 هزار دانشجو به دنبال ورود به این دانشگاه هستند اما عملاً یک‌سوم آنها در دانشگاه علمی و کاربردی ثبت‌نام می‌کنند، ولی اگر افراد به نظام آموزشی و کیفیت این دانشگاه اطمینان داشته باشند استقبال بیشتری از آن صورت می‌گیرد.

    دکتر امید اظهار داشت: تعدادی دانشجویان کشور با کاهش 20 درصدی مواجه است به‌طوری که ظرف سه سال اخیر تعداد آنها از 5 میلیون دانشجو به 4 میلیون رسیده است، این در حالی است که تعداد دانشجویان دانشگاه علمی و کاربردی 15 درصد افزایش داشته است. ضمن اینکه با حذف سهمیه‌ها و ارتقای کیفیت نظام آموزشی به‌طور میانگین یک نمره در معدل ورودی‌های این دانشگاه افزایش پیدا کرده است.

    وی گفت: 46 هزار مدرس برای دریافت کد مدرسی ثبت‌نام کرده و آزمونی برای آنها برگزار شد که فقط 8 هزار نفر توانستند کد مدرسی دریافت کنند و مابقی هم به دلیل نداشتن شرایط لازم نتوانستند مدرس دانشگاه جامع علمی و کاربردی شوند.

    رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی خاطرنشان کرد: 75 درصد مدرسین در اغلب استان‌های کشور مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته‌اند اما ارزیابی مدرسین استان تهران به دلیل تعداد زیادشان دو سال زمان می‌برد.

    دکتر امید، گفت: ارزیابی مدرسین دانشگاه جامع علمی و کاربردی که از سال 95 آغاز و اجرای آن از سال 96 شروع شد، بر اساس اسناد بالادستی نظام دانشگاهی صورت گرفته است. این در حالی است که در طول دو سال اخیر حتی یک مورد جذب مدرس جدید خارج از چارچوب نظام‌مند تعریف‌شده نداشته و قرار نیست کسی هم به جمع مدرسین جدید بر این اساس اضافه شود، زیرا قانون در این خصوص کاملاً مشخص است.

    وی تصریح کرد: تمام برنامه‌های درسی این دانشگاه که شامل 800 رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی است، مورد ارزیابی قرار گرفته و ساماندهی لازم برای آن در حال اقدام است که امیدواریم تا پایان سال تحصیلی 98-97 همه برنامه‌های درسی مورد ارزیابی قرار گیرند.

    رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی اظهار داشت: آمادگی لازم در محتوای آموزشی و برنامه‌های درسی دانشگاه جامع علمی و کاربردی برای به‌روزرسانی ادغام،‌تفکیک جدید و یا منسوخ شدن مراکز این دانشگاه وجود دارد و تلاش داریم خود را با دنیا همخوان کنیم.

    دکتر امید، با بیان اینکه قرار است در آینده نزدیک در تهران یک مرکز آموزشی ـ مهارتی با همکاری چند کشور اروپایی راه‌اندازی شود، خاطرنشان کرد: بنا داریم تا اگر خانواده‌ها فرزندان خود را به دانشگاه سپردند، این دانشگاه بتواند آنها را ماهر و کاردان تحویل جامعه دهد.

    وی گفت: از 500 هزار برگه نظرسنجی که بین دانش‌آموختگان دانشگاه جامع علمی و کاربردی توزیع شده است حدود 100 هزار نفر به آن پاسخ داده‌اند که با این کار به دنبال این هستیم تا جایگاه این دانشگاه را در نظام آموزش عالی کشور مطلع شویم که بر همین اساس مشخص شده که 50 درصد دانشجویان این دانشگاه پس از فارغ‌التحصیلی، شاغل شده‌اند ضمن اینکه 15 تا 20 درصد آنها هم قبل از دانشجو شدن در این دانشگاه شاغل بوده‌اند که در مجموع می‌توان گفت 70 درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه شاغل هستند.

    وی تأکید کرد: در حال حاضر به دنبال آن هستیم که با اعطای وام ارزان‌قیمت به فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، آنها بتوانند شرکت‌های دانش‌بنیان تأسیس کنند.

    رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی گفت: دانشگاه جامع علمی و کاربردی نمی‌پذیرد که شغل فارغ‌التحصیلان آن با مهارت آموخته‌شان یکسان نباشد لذا بر آن شدیم که برخی روند را در این امور اصلاح کنیم، ‌به همین جهت فرد نباید دستش باز باشد که شغلی دم دستی برای خود انتخاب کند؛ چراکه دروس دانشگاه علمی و کاربردی را آموخته و مهارت و کار را یاد گرفته و باید بر همان اساس وارد بازار کار شود.

    امید افزود: برای مهر 97 زیر 6 هزار کد رشته در این دانشگاه تعیین شده، این در حالی است که سال‌های قبل 14 هزار کد رشته داشتیم که این تغییر نشان‌دهنده اصلاح برخی نظام‌های آموزشی در این دانشگاه است.

    وی افزود: از سال 95 سطح‌بندی مراکز دانشگاهی علمی و کاربردی با 177 نشانگر و 58 ملاک و 8 عامل اجرایی شد که از 564 مرکزی که مشمول طرح سطح‌بندی می‌شدند، 528 مرکز یعنی 92.5 درصد از آن استقبال و دیتای لازم را در سامانه وارد کرده‌اند.

    رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی در توضیح بیشتر خاطرنشان کرد: 53 هزار رکورد وارد سامانه ویژه این کار شده که 88 درصد رکوردها مورد صحت‌سنجی و راستی‌آزمایی توسط واحدهای استانی شده است که البته پایان مردادماه هم نتایج لازم این سطح‌بندی به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

    دکتر امید اظهار داشت: مراکز سطح یک دانشگاه علمی و کاربردی بر اساس سطح‌بندی جدید مورد تشویق قرار می‌گیرند و از مهر 97 آنها فقط 10 درصد از هزینه‌های بالاسری خود را با تخفیف 5 درصدی پرداخت خواهند کرد درحالی‌که دیگر مراکز باید 15 درصد به سازمان مرکزی هزینه بدهند ضمن اینکه مراکز سطح یک هم می‌توانند در بخش توسعه رشته‌ها راحت‌تر اقدام کنند.

    دکتر امید، با بیان اینکه فقط 10 درصد بودجه دانشگاه جامع علمی و کاربردی دولتی است گفت: 90 درصد بقیه این بودجه از طریق هزینه‌های بالاسری از مراکز دانشگاهی دریافت می‌شود.

    وی خبر داد: 22 مرداد ثبت‌نام مقطع کاردانی و 29 مرداد ثبت‌نام مقطع کارشناسی آغاز می‌شود که قرا است تا پایان هفته اول شهریور این ثبت‌نام ادامه پیدا کند.

    رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی افزود: از 1100 مرکز دانشگاهی تعدادی از مراکز به دلیل نداشتن کیفیت و یا پایان از مأموریتشان و یا انصراف دستگاه‌های مختلف از چرخه آموزشی دانشگاه علمی و کاربردی خارج شدند و در مهر 96 فقط 900 مرکز فعال بوده و دانشجو پذیرش می‌کردند اما با مصوبه شورای عالی اداری این دانشگاه تعداد آنها به 610 مرکز کاهش پیدا کرده است البته شاید برخی از مراکزی که دانشجو ندارند به بخش خصوصی واگذار شوند.

    دکتر امید خاطرنشان کرد: برای مهر 97 دانشگاه علمی و کاربردی 3560 کد رشته در مقطع کاردانی و 2080 کد رشته در مقطع کارشناسی اعلام ظرفیت خواهد کرد که بر همین اساس ظرفیت پذیرش مقطع کاردانی 230 هزار نفر و ظرفیت پذیرش مقطع کارشناسی 140 هزار نفر است.

    وی با بیان اینکه نسبت دانشجویان کاردانی به کارشناسی در دانشگاه علمی و کاربردی 70 به 30 است درحالی‌که قبلاً این نسبت 50 به 50 بوده خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر و با اصلاح برخی روند این نسبت به 60 به 40 رسیده است ما در مجموع برای سال 80 به دنبال افزایش ظرفیت کاردانی در این دانشگاه هستیم.

    رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی، با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای مهر 97 نزدیک به 400 هزار ظرفیت در دانشگاه جامع علمی و کاربردی وجود دارد، اظهار داشت: در سال 96 این ظرفیت 280 هزار نفر بود.

    دکتر امید گفت: طبق برنامه ششم توسعه باید ظرفیت دانشجویان در کشور کاهش یابد که در حال حاضر 4 میلیون دانشجو در ایران وجود دارد، اما در پایان این برنامه باید تعداد آنها به یک میلیون و 200 هزار نفر برسد.

    وی افزود: ایجاد و توسعه مراکز نوآوری در دانشگاه جامع علمی و کاربردی در دستورکار قرار گرفته است و برای راه‌اندازی شرکت‌های نوآوری 50 میلیون وام با سود 2 درصد از منابع خود دانشگاه پرداخت خواهد شد که در حال حاضر 30 مرکز نوآوری ایجاد شده و 29 مرکز در دست اقدام است ضمن اینکه تأیید فعالیت این شرکت‌ها هم به دانشگاه علمی و کاربردی واگذار شده است.

    رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی، با بیان اینکه برای سال تحصیلی 98-97 میزان افزایش شهریه حداکثر 10 درصد در نظر گرفته شده که این مقدار کمترین افزایش شهریه در کل دانشگاه‌های ایران است گفت: برای رشته‌های گروه صنعت و کشاورزی این افزایش حداکثر 10 درصد و یا شاید کمتر باشد ضمن اینکه برای گروه خدمات، فرهنگی و اجتماعی این افزایش شهریه حداکثر 5 درصد در نظر گرفته شده که البته تمامی این افزایش شهریه‌ها باید به تأیید سازمان مرکزی برسد.

     

    دکتر امید خاطرنشان کرد: هیچ مرکزی نمی‌تواند همه دانشجویان را ملزم به ثبت‌نام‌های تابستانی کند.

    رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی، با بیان اینکه راه‌اندازی مرکز آموزش مهارتی با برخی کشورهای مطرح اروپایی که در این زمینه شناخته شده‌اند که می‌توان به آلمان، اتریش، استرالیا و روسیه اشاره کرد، گفت: 50 درصد دانشجویان آلمانی آموزش‌های مهارتی را در کنار آموزش‌های تئوری فرا می‌گیرند، ‌البته قرار است از محتوای درسی این آموزش‌های مهارتی مراکز بین‌المللی رشته‌های مدنظر تأمین و از مدرسین بین‌المللی استفاده شود، همچنین پذیرش دانشجویان هم به صورت ویژه و بررسی شده است.

    دکتر امید در توضیح بیشتر این موضوع گفت: صنعت، گردشگری و هوانوردی موضوعات مهارتی در این مرکز بین‌المللی مشترک هستند.

    وی افزود: در سال‌های 91، 92 و 93 پذیرش کارشناسی ارشد در دانشگاه جامع علمی و کاربردی وجود داشت و حدود 1300 تا 1400 نفر دانشجو د راین بخش بدون برنامه‌ریزی دقیق پذیرش شده بودند البته این دوره‌ها موفق نبود؛ چراکه بخش زیادی از این دانشجویان همچنان دانشجو هستند و برای سال 97 قطعاً پذیرش ارشد نخواهیم داشت ولی بسیار محدود در سال 98 پذیرش کارشناسی ارشد در رشته‌های خاص آن هم برای پروژه‌های کلان در کنار متخصصان آموزش‌های لازم را خواهند دید.

    رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی، با بیان اینکه در حال حاضر 400 هزار دانشجو و 50 هزار مدرس در دانشگاه جامع علمی و کاربردی وجود دارد که نسبت آنها یک به هشت است و حدود 25 درصد آنها احتمالاً امکان ادامه همکاری با دانشگاه را نخواهند داشت، گفت: پیش‌بینی شده که در سال‌های آینده حداقل این نسبت یک به 10 شود.

    دکترامید افزود: مرکز ورشکسته در دانشگاه جامع علمی و کاربردی وجود ندارد و آنها توانسته‌اند با شهریه‌های موجود امورات خود را بگذرانند.

    وی‌ ادامه داد: یکی از مشکلات دانشگاه جامع علمی و کاربردی این بود که چارچوبی برای فعالیت‌های خود نداشتند و آنها بعد از دریافت مجوز کارهای خودشان را انجام می‌دادند که خیلی از اقدامات آنها تنش‌زا بوده و باعث ایجاد دردسرهایی برای سازمان مرکزی شده بودند.

    رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی، در توضیح بیشتر افزود: در دانشگاه جامع علمی و کاربردی بعد از 25 سال فعالیتش حتی یک مرکز هم اساسنامه لازم را نداشت اما امروز بالای 90 درصد مراکز علمی و کاربردی بخش خصوصی یعنی 245 مرکز اساسنامه خود را تکمیل کرده و در دفاتر اسناد رسمی آن را ثبت و شورای گسترش در حال مصوب کردن آن است. البته این اساسنامه شامل مراکز وابسته به نهادهای دولتی و نظامی نمی‌شود.

    دکتر امید اظهار داشت: باید کارمندان دانشگاه جامع علمی و کاربردی بر اساس چارچوبی خاص استخدام و دارای قرارداد با مراکز باشند این در حالی است که حداقل دستمزد به آنها پرداخت شده و حتی برخی کارمندان حقوق خود را به صورت دستی دریافت می‌کنند، ولی حتماً کارمندان مراکز باید تحت پوشش قانون کار قرار گرفته و حداقل‌ها در مورد آنها رعایت شود که تاکنون به این مسئله ورود نکرده‌ایم اما بنا داریم این کار مهم را انجام دهیم.

    وی افزود: برای مهر 97 به بعد بنا داریم که رؤسای مراکز دانشگاهی بیش از دو دوره نتوانند مدیریت کنند.

     

    رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی، در پایان سخنان خود گفت: مجوز پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه جامع علمی و کاربردی وجود دارد، ضمن اینکه مذاکراتی را هم با عراق،‌اقلیم کردستان و افغانستان صورت گرفته و حتی قرار است مرکزی اختصاصی در اصفهان برای دانشجویان خارجی راه‌اندازی شود.

    خبرنگار: کوروش جم

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=9250

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم