نماد سایت پول بانک

لجام رشد پرشتاب نرخ بهره بین بانکی کشیده شد

  • لجام رشد پرشتاب نرخ بهره بین بانکی کشیده شد

    روند حرکت نرخ بهره بین بانکی به عنوان عاملی سیگنال دهنده به کل اقتصاد از موضوعات موثر در حوزه بازارسرمایه نیز تلقی می‌شود. طی ماه های اخیر، شاهد شتاب روند صعودی نرخ بهره بین بانکی بودیم که البته با حمایت بانک مرکزی و اجرای سیاست‌های لازم، کنترل شده است.

    به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، بررسی وضعیت ترازنامه نظام بانکی منتهی به شهریورماه ۱۴۰۰ نشان دهنده کمبود جدی ذخائر در بازار بین بانکی است. موضوعی که به طور طبیعی بانک ها را به افزایش نرخ بهره بین بانکی و به دنبال آن افزایش نرخ سود سپرده ها و نرخ بهره تسهیلات ناگزیر می‌کند.

    با این حال اگرچه این روند تا چندی پیش وجود داشت، اما باید گفت بانک مرکزی طی چند ماه اخیر با تزریق یک طرفه ذخائر به بازار بین بانکی و حتی تمدید زمان تسویه توافقات بازخرید با بانک ها، تلاش کرده است تا نرخ بهره بین بانکی را حوالی عدد ۲۰ درصد نگه دارد.

    بنابراین گزارش، آمارها نشان می‌دهد در بازه زمانی ۷ ماه منتهی به مهرماه سال جاری، بانک مرکزی در مجموع ۷۰ هزار میلیارد تومان ذخائر به صورت خالص به بازار بین بانکی تزریق کرده، از این میزان حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان طی دو ماهه شهریور و مهر ماه به صورت خالص به این بازار تزریق شده است.

    اتفاقی که مانع بزرگی برای جهش نرخ بهره بین بانکی و به دنبال آن رشد سود سپرده ها به شمار می آید و از طرفی دیگر کمک بزرگی برای بازار سرمایه به منظور بازگشت آن به مسیر صعودی محسوب می‌شود.

    کمبود ذخایر بین بانکی، چرا؟

    همانطور که اشاره شد، بررسی وضعیت ترازنامه نظام بانکی منتهی به شهریورماه ۱۴۰۰ نشان دهنده کمبود ذخایر بانکی است. به طوری که این ترازنامه نشان دهنده رشد ۱۷.۴ درصدی سپرده های بانکی بوده و از افزایش نیاز بانک‌ها به ذخائر (پایه پولی) برای بهره‌مندی به عنوان سپرده های قانونی حکایت می کند.

    همچنین، بنابر ترازنامه موجود، سپرده‌های بانک ها نزد بانک مرکزی به کمترین مقدار در ۲ سال اخیر رسیده است؛ این عامل نیز به معنای کاهش میزان ذخائر مازاد و احتیاطی بانک ها به دلیل افزایش نیاز بانک ها به ذخائرشان محسوب می‌شود.

    از طرفی دیگر، بدهی بانک ها به بانک مرکزی رشد ۹ درصدی داشته است، این موضوع هم به معنای فقدان وجود ذخائر اضافی و ناگزیر شدن بانک ها به اضافه برداشت و بهره مندی بیش از مقدار موجودی شان از ذخائرشان نزد بانک مرکزی است.

    بانک مرکزی؛ عملیات ریپو و کنترل بازار ارز

    یک کارشناس ارشد بازارسرمایه در بررسی نرخ بهره بین بانکی به پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) گفت: نرخ بهره بین بانکی به طور مستقیم در بازار اثرگذار نیست، اما این عامل، سیگنالی است برای تعیین مسیر نرخ بهره در کل اقتصاد، به طوریکه این موضوع بر بازار پول (سپرده های بانکی) و تا حدودی جهت دهی نرخ بهره موثر اوراق هم اثرگذار است.

    علی صادقین افزود: بنابراین، نرخ بهره بین بانکی، سیگنالی است که به طور غیرمستقیم بر روند نرخ بهره در آینده اثر می گذارد. این عامل با اینکه در شرایط حاضر همچنان در سطوح نسبتا بالایی قرار دارد اما به تازگی روندی نزولی پیدا کرده است.

    وی تاکید کرد: بانک مرکزی با عملیات ریپو و تزریق پول طی ماه های اخیر، نرخ بهره بین بانکی را اندکی کاهش داده و کنترل کرده است.

    بازار ارزنده است اما با تحلیل معامله کنید

    این کارشناس بازارسرمایه در توصیه به سهامداران و پرهیز از رفتارهای هیجانی گفت: اگر چه در شرایط کنونی بازار از نظر ارزش گذاری بسیار ارزنده است، اما سرمایه گذاران باید دقت و تامل بیشتری در انجام معاملات خود داشته باشند و شتابزده عمل نکنند.

    صادقین تصریح کرد: در حال حاضر روند نرخ بهره به عواملی چون سیاست های پولی بانک مرکزی، مشخص شدن روند مذاکرات و تعیین نرخ ارز، وضعیت اقتصاد و تعیین بودجه سال ۱۴۰۱ بستگی دارد. به نظر من با انجام مذاکرات شاهد کاهش نرخ بهره بین بانکی و به دنبال آن کاهش نرخ بهره در کل اقتصاد خواهیم بود.

    *خبرنگار: لیلی شهیر

    منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل