• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4
قره‌ شیخلو در نشست خبري تشریح و اعلام برنامه‌های سازمان دارالقرآن كريم

از کل بودجه اختصاص یافته به سازمان حدود ۷۰ درصد هزینه برنامه‌ها و ۳۰ درصد هزینه غیربرنامه شد

  • کد خبر : 23164
  • 11 اردیبهشت 1398 - 4:08
از کل بودجه اختصاص یافته به سازمان حدود ۷۰ درصد هزینه برنامه‌ها و ۳۰ درصد هزینه غیربرنامه شد

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: اعتبار مصوب سازمان در سال گذشته بالغ بر ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود که از این مبلغ مبلغ ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان معادل ۸۳ درصد به ما پرداخت شد.

  • رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: اعتبار مصوب سازمان در سال گذشته بالغ بر ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود که از این مبلغ مبلغ ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان معادل ۸۳ درصد به ما پرداخت شد.

    به گزارش خبرنگار حوزه عمومی پول بانک، نشست خبری تشریح برنامه‌های سازمان دارالقرآن کریم در سال ۹۷ و اعلام برنامه‌های این سازمان در سال ۹۸، بعد از ظهر امروز سه شنبه 10 اردیبهشت ماه 98، با حضور مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار گردید.

    مهدی قره ‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم

    مهدی قره ‌شیخلو، در ابتدای این نشست خبری، پیرامون بودجه این سازمان در سال ۹۷ گفت: اعتبار مصوب سازمان در سال گذشته بالغ بر ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود که از این مبلغ مبلغ ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان معادل ۸۳ درصد به ما پرداخت شد.

    وی با اشاره به اینکه از این مبلغ اختصاص ‌یافته، میزان هزینه‌ای که برای برنامه‌های قرآنی در ستاد مرکزی یعنی سازمان دارالقرآن انجام شد، مبلغ ۲ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان معادل ۳۰ درصد اعتبارات بود، گفت: همچنین اعتباراتی که به سایر استان‌های کشور پرداخت شد نیز ۳ میلیارد و ۸۲۷ میلیون تومان معادل ۳۹ درصد بودجه اختصاص یافته بود.

    رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، با اشاره به اینکه اعتبارات غیربرنامه‌ای در سال گذشته در حدود ۳ میلیارد تومان را شامل می‌شد که ۳۱ درصد جمع اعتبارات اختصاص یافته بود، اظهار داشت: در کل مبلغ ۹ میلیارد و ۷۰۷ میلیون تومان در سال گذشته هزینه برنامه‌های سازمان شد که مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از بودجه اختصاص یافته به سازمان بیشتر بود که هزینه اضافی این بودجه از محل درآمدهای سازمان تأمین شد.

    قره ‌شیخلو بیان کرد: از کل بودجه اختصاص یافته به سازمان حدود ۷۰ درصد هزینه برنامه‌ها و ۳۰ درصد هزینه غیربرنامه شد که این برای هر سازمانی یک امتیاز است. اعتباری که سال ۹۷ از شورای توسعه فرهنگ قرآنی در اختیار سازمان قرار داده شد، معادل ۱۹۰ میلیون تومان بود که مربوط به قرارداد سال ۹۶ است و سازمان دارالقرآن از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی که بنا بود از شورای توسعه دریافت کند، تنها ۸۰۰ میلیون تومان به دست آمد.

    وی در ادامه، به عملکرد سازمان در سال ۹۷ براساس بودجه هزینه شده پرداخت و گفت: بخش اول عملکرد سازمان مربوط به آموزش‌های عمومی قرآن کریم است که در این بخش تعداد ۱۰۱ هزار و ۶۲۰ نفر در دوره‌های مختلف در سطح کشور شرکت کردند که شامل آموزش روخوانی، روان‌خوانی، فصیح‌خوانی، حفظ جزء یک و ترجمه و مفاهیم قرآن کریم سطح یک و دو از طریق مؤسسات و خانه قرآنی کشور بود.

    رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: در بخش آموزش‌های تخصصی قرآن کریم تعداد ۱۲۰۰ نفر در کل کشور در دوره‌های مختلف‌ آموزش تخصصی شامل قرائت قرآن کریم سطح شش و هفت و تربیت معلم تجوید، صوت و لحن حفظ و مفاهیم قرآن کریم، تربیت مربی، آشنایی و انس با قرآن و تربیت داور مسابقات قرآن شرکت کردند.

    قره ‌شیخلو، ادامه داد: در بخش سبک زندگی قرآنی نیز طی سال ۹۷ تعداد ۱۶۴ کارگاه آشنایی با سبک زندگی قرآنی در کشور برگزار شد که ۷ هزار نفر در این کارگاه‌ها شرکت کردند و نگاه آموزشی این کارگاه‌ها مبتنی بر نگاه کاربردی قرآن در سطح جامعه بود که امیدواریم در سال جاری نیز این کارگاه‌ها با کیفیت بهتر برگزار شود.

    وی افزود: در حوزه آموزش تخصصی استعدادهای قرآنی تاکنون دو دوره سه ساله را پشت سر گذاشتیم که سال ۹۷ آخرین سال دوره دوم ما بود که تعداد ۱۳۰۰ نفر از نوجوانان ۱۰ تا ۱۸ سال در دو گروه مجزا آموزش‌های تخصصی را فراگرفتند. همچنین ۶ اردوی منطقه‌ای در این رابطه ویژه استعدادهای قرآنی برگزار شد که تعداد ۱۰۶۷ در این اردوها که در استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، همدان، یزد، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و تهران برگزار شد، شرکت کردند.

    رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، بیان کرد: در راستای برگزاری این اردوهای قرآنی طی سال گذشته برای اولین مسابقه قرآنی برای استعدادهای درخشان قرآنی برگزار شد که انگیزه ایشان بالا رفته و استعدادهای برتر بین ایشان نیز شناسایی شود.

    قره ‌شیخلو، در ادامه اظهار کرد: در حوزه فعالیت‌های پژوهشی سال ۹۷ تلاش کردیم تا کارگروه‌های مختلف با موضوعات فراوان برای ارتقای محتوای برنامه‌ها تشکیل دهیم که در این زمینه نیز ۸ کارگروه ویژه تشکیل شد.

    وی افزود: همچنین در زمینه تولید و انتشار محصولات قرآنی نیز ۷ جلد کتاب به چاپ رسید. در زمینه تولید محتوای آموزش الکترونیکی غیرحضوری نیز این مقوله برای فاز اول در ۴ عنوان آماده شده است که در ماه مبارک رمضان رونمایی خواهد شد.

    رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، با اشاره به اینکه در بخش اجرای طرح ملی ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، سال گذشته سیزدهمین آزمون این طرح اجرا شد، گفت: تعداد ۹ هزار و ۲۹ نفر در این آزمون ثبت نام کردند که از این تعداد ۶ هزار و ۴۵ نفر در آزمون مربوطه شرکت کردند و ۹۳۵ نفر موفق به دریافت مدارک تخصصی در درجات مختلف شدند. همچنین مرحله اول چهاردهمین آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ نیز روز ۱۳ اردیبهشت‌ماه در ۸۰ شعبه سراسر کشور برگزار خواهد شد.

    قره‌ شیخلو ادامه داد: همچنین در حوزه مشارکت در اجرای برنامه‌های قرآنی مراسم اعتکاف نیز که در حدود ۲۰۰ هزار نفر از آن بهره بردند، برنامه‌های مختلفی از جمله اصلاح قرائت نماز، تلاوت قرآن کریم شامل ختم کل قرآن برگزار و مسابقات فرهنگی قرآنی، اهدای جوایز فرهنگی و … اجرا شد.

    وی افزود: در حوزه راهبری، ساماندهی و پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی مردمی و تشکل‌های قرآنی نیز برگزاری جلسات هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی، بررسی پرونده موسسات قرآنی، صدور پروانه فعالیت موسسات، تمدید پروانه موسسات، صدور موافقت اصولی برای تأسیس موسسات، رسیدگی به تغییرات مؤسسات، حمایت از استمرار جلسات انجمن خیرین و قرآنیان استان‌ها، حمایت از برگزاری دوره‌های تخصصی، آموزش مدیران مؤسسات و برگزاری سومین جشنواره محصولات قرآنی از جمله برنامه‌های سازمان در سال گذشته بود.

    رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، با بیان اینکه مراسم اختتامیه سومین جشنواره محصولات قرآنی نیز فردا ۱۱ اردیبهشت‌ماه در ساری برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این مراسم از ۱۶ اثر برگزیده که از مجموع ۳۰۰ اثر ارسالی از سراسر کشور انتخاب شده‌اند، با اهدای هدایایی تقدیر خواهد شد.

    قره ‌شیخلو، در ادامه اظهار کرد: در حوزه نظارت و نشر قرآن کریم نیز در سال ۹۷ تعداد ۱۴۰ مجوز چاپ برای تیراژ یک میلیون جلد قرآن کریم صادر شد که البته این تعداد نسبت به سال‌های قبل با افت مواجه شده است. همچنین، در بخش فعالیت‌‌های حمایتی و نظارتی نیز حدود یک میلیارد تومان حمایت از اتحادیه‌های استانی و اتحادیه واحد کشوری داشتیم.

    وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه تبلیغی و ترویجی در سال ۹۷ نیز بیان کرد: بیش از ۹۰۰ مراسم با قرآن در رمضان، اعزام گروه‌های قرآنی به استان‌ها، چاپ و توزیع قرآن کریم و حمایت از فعالیت‌های دهه فجر که نزدیک به هزار برنامه را شامل می‌شد نیز از جمله برنامه‌هایی بود که در این حوزه اجرا شد.

    رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، تصریح کرد: در حوزه مشارکت در اجرای برنامه‌های قرآنی با سایر نهادها نیز برنامه‌های مختلفی با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروی انتظامی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی رادیو قرآن، شبکه قرآن، سازمان بهزیستی و حوزه علمیه قم اجرا شد که شامل برگزاری دوره‌های آموزشی و … بود.

    قره ‌شیخلو، با بیان اینکه سازمان دارالقرآن سال گذشته مسئولیت کارگروه قرآنی ستاد پاسداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را بر عهده داشت، اظهار کرد: در این راستا سازمان دارالقرآن برنامه‌هایی همچون تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل، اعزام قاریان بین‌المللی به مراسم ۱۲ و ۲۲ بهمن، تولید دو اثر قرآنی و اجرا توسط گروه همخوانی محمد رسول‌الله(ص)، اعزام کاروان قرآنی انقلاب، طراحی و اجرای نمایشگاه قرآن، امام، امت و انقلاب اسلامی، برگزاری همایش با افتخارآفرینان قرآنی در ۴۰ سال گذشته برای اولین بار، برگزاری همایش فعالان قرآنی مردمی و برگزاری همایش اصحاب چاپ و نشر قرآن کریم با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از فعالان این حوزه در قم را طی سال گذشته اجرا کرد.

    وی در رابطه با برنامه‌های سال ۹۸ سازمان دارالقرآن نیز اظهار کرد: اعتباری که برای سال ۹۸ سازمان مصوب شده است، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰۰ میلیون تومانی داشته است. براین اساس، برنامه‌های پیشنهادی سازمان به سازمان تبلیغات اسلامی ارائه شده است که با نهایی شدن این پیشنهادات که فضای عمومی آن‌ها تقریباً مانند برنامه‌های سال گذشته است، به دنبال اجرای آن‌ها خواهیم بود.

    رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: برنامه ویژه و جدیدی که قرار است در سال ۹۸ اتفاق افتد و امیدواریم که نهادهای بالادستی نیز در برگزاری و اجرای آن همکاری لازم را داشته باشند، بحث برگزاری آزمون‌های حفظ عمومی قرآن کریم است. این آزمون به توفیق الهی به صورت غیرمتمرکز در فواصل زمانی مختلف هر فصل یک‌بار در مؤسسات قرآنی مجاز در سراسر کشور برگزار خواهد شد که اگر شرکت‌کنندگان در آزمون بتوانند حد نصاب لازم را به دست آورند، مدرک عمومی حفظ قرآن کریم به ایشان اعطا خواهد شد. همچنین، بنا بر این شده است تا همانند آزمون تخصصی حفظ قرآن کریم، دبیرخانه آزمون حفظ عمومی قرآن کریم نیز در سازمان دارالقرآن باشد تا در این زمینه موازی کاری دیگری صورت نگیرد. آیین‌نامه برگزاری این آزمون بعد از ماه مبارک رمضان به استان‌های مختلف ابلاغ خواهد شد.

    خبرنگار: شهرام حیدری

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=23164

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم