• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
2

عوامل موثر در فولینگ ممبران های آب شیرین کن دریایی

  • کد خبر : 238467
  • 19 خرداد 1400 - 19:40
عوامل موثر در فولینگ ممبران های آب شیرین کن دریایی

  به دلیل وجود املاح، شوری و دیگر آلاینده های آب دریا که نسبت به آب های لب شور چندین برابر می باشد، در صورت نداشتن پیش تصفیه مناسب باعث فولینگ سریع و شدید و در نهایت خرابی زود هنگام ممبران های دریایی می شود. بنابر این برای جلوگیری از فولینگ ممبران های تصفیه آب […]

  •  

    به دلیل وجود املاح، شوری و دیگر آلاینده های آب دریا که نسبت به آب های لب شور چندین برابر می باشد، در صورت نداشتن پیش تصفیه مناسب باعث فولینگ سریع و شدید و در نهایت خرابی زود هنگام ممبران های دریایی می شود. بنابر این برای جلوگیری از فولینگ ممبران های تصفیه آب دریا لازم است ابتدا عواملی که باعث فولینگ فیلترهای ممبران دریایی می شوند را شناسایی کنیم. در ادامه به بررسی عوامل مختلف فولینگ ممبران های دریایی می پردازیم. برای مشخص شدن این موضوع ابتدا باید مشخصات آب دریا را با هم بررسی کنیم. در ادامه این مقاله از فروشگاه تصفیه آب آبین همراه ما باشید.

    مشخصات آب دریا

    آب دریا دارای آلاینده هایی می باشند، که بیش ترین تاثیر را بر روی فولینگ و رسوب گذاری بر روی لایه های ممبران دارد و هم چنین آلاینده های دیگری نیز هستند، که دارای غلظت کمتری در آب دریا هستند.

    یون های اصلی آلاینده آب دریا

    1. کل جامدات معلق (TSS): شامل کلیه جامدات معلق مانند گل و لای، سنگ ریزه، خاک و … می باشد، که می تواند خیلی کوچک تر از میکرون و یا بزرگ تر از ذرات کلوئیدی باشد.
    2. کدورت: کدورت مقدار ذرات ریز موجود در آب را مشخص می کند. کدورت به میزان پراکندگی نور توسط ذرات معلق در مایع تعریف می شود. با توجه به طول موج نور و زاویه برخورد چندین واحد مختلف برای کدورت آب وجود دارد، از جمله آین موارد می توان به کدورت نفلومتریک (NTU) بر اساس نور سفید با طول موج بیم 400-680 nm و زاویه برخوزد 90 درجه اشاره کرد.
    3. شاخص تراکم گل و لای و لجن (SDI): SDI دارای پروتکل تحلیلی می باشد، که در سال 2002 تایید شده است. اصول این پروتکل، اندازه گیری زمان مورد نیاز برای فیلتراسیون 500 ml آب نمونه توسط یک ممبران نو با قطر منافذ 0.45 میکرومتر در فشار 207 کیلو پاسکال می باشد. بعد از گذشت 15 دقیقه از فیلتراسیون، اندازه گیری زمان مورد نیاز برای تصفیه 500 ml از آب نمونه تکرار می شود. مقدار SDI به میزان PH آب، ویژگی آب دوستی یا آب گریزی غشای ممبران و فصل نمونه گیری از آب بستگی دارد.
    4. شاخص فولینگ اصلاح شده: شاخص فولینگ اصلاح شده (MFI) متناسب با غلظت ماده معلق می باشد و نسبت به SDI شاخص دقیق تری برای پیش بینی تمایل آب برای فولینگ ممبران های اسمز معکوس (RO) و نانوفیلتراسیون (NF) می باشد. روش اندازه گیری MFI اندازه گیری حجم آب تصفیه شده هر 30 دقیقه بعد از 15 دقیقه دوره زمانی فیلتراسیون می باشد.
    5. کل جامدات محلول در آب (TDS): بیش ترین مواد جامد محلول به شکل یونی موجود در آب دریا شامل کلراید، سدیم، سولفات، منیزیم، کلسیم و پتاسیم می باشد. شوری آب دریا با کلر ارتباط مستقیم دارد و کلر را می توان از طریق تجزیه و تحلیل شیمیایی اندازه گیری کرد.

     

    بیشتر: خرید آنتی اسکالانت از فروشگاه آبین

    یون های کمیاب آلاینده در آب دریا

    1. غلظت آهن و منگنز: آهن محلول مانند آهن به شکل جامد متغیر کلیدی برای کنترل رشد فیتوپلانکتون ها به عنوان یکی از اجزای مهم در فرایندهای بیو شیمیایی مانند انتقال الکترون فتوسنتز و تنفس، کاهش نیترات و نیتریت، سنتز کلروفیل و تعداد واکنش های دیگر یا واکنش تخریب کننده می باشد. غلظت آهن در آب دریا تا 3 میلی گرم در لیتر گزارش شده است، بسیاری از ارقام در محدوده بین 10 تا 100 میلی گرم در لیتر آهن می باشند. اما توصیه می شود غلظت آهن کمتر از 50 میکرو گرم در لیتر باشد، زیرا در حضور آهن اکسیداسیون غشای ممبران می تواند باعث خسارات جبران ناپذیری به ممبران شود.

    غلظت منگنز در آب دریا در محدوده 0.4 تا 10 میکرو گرم در لیتر می باشد. جریان های خنثی با افزایش سطح آهن و منگنز می توانند باعث شکوفایی و رشد باکتری های رسوب دهنده فرومنگنز با مناطق رسوب اکسید شوند. مقدار توصیه شده توسط سازندگان فیلترهای ممبران دریایی برای مقدار منگنز 20 میکرو گرم در لیتر می باشد.

    1. مواد ارگانیک آب دریا: مواد آلی حل شده در آب دریا بزرگ ترین مجموعه مواد آلی کربنی قابل تبدیل در بین مواد آلی می باشند، که نسبت به مواد آلی و دیگر ساختارهای کربنی موجود در سطح زمین دارای ساختار پیچیده تری هستند و به سرعت به اشکال مختلف تغییر پیدا می کنند. مواد آلی در آب دریا می تواند باعث تولید بو، جلوگیری از عدم ته نشینی کربنات کلسیم و کاهش میزان نفوذ نور در آب شود.
    2. جلبک ها: جلبک ها از گروه های بزرگ و متنوع ارگانیسم های فتوسنتزی می باشند، که در اقیانوس یافت می شوند. اکثر جلبک ها گونه های تک سلولی هستند که به صورت آزادانه در آب شناور هستند. این موجودات با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند و مجموعه ای را تشکیل می دهند که به عنوان فیتوپلانکتون ها شناخته می شوند.
    3. روغن و مواد شیمیایی: غلظت روغن و مواد شیمیایی در آب دریا ممکن است به 10 ppm برسد.

     

    چنان چه قصد خرید ممبران های آب شیرین کن دریایی از برندهای با کیفیت را دارید، یا ممبران های دستگاه آب شیرین کن دریایی شما دچار فولینگ و مشکل شده اند، برای دریافت مشاوره رایگان می توانید از طریق شماره های زیر با کارشناسان بخش تصفیه آب صنعتی abin.ir در ارتباط باشید.

    021-22228116

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=238467

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم