نماد سایت پول بانک

صندوق تثبیت بازار با نگاه ویژه دولت: از افزایش دارایی تا افزایش کارایی

  • صندوق تثبیت بازار با نگاه ویژه دولت: از افزایش دارایی تا افزایش کارایی

    با تحقق یافتن وعده‌ها در ارتباط با تزریق منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه در زمان درست و به‌جا، افزون بر بازگشت جو اعتماد به بازار سرمایه، به تعادل‌بخشی، ثبات، اجتناب از نوسانات شدید و رفتارهای هیجانی کمک شایانی می‌شود.

    به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، دولت سیزدهم با رویکردی جدید تقویت صندوق تثبیت بازار سرمایه را در دستور کار خود قرار داده که فعالان بازار سرمایه اختصاص ردیف مستقل در بودجه برای این صندوق را اتفاقی نیک برای بازار می‌دانند. البته با توجه به اینکه عملکرد صندوق تثبیت بازار سرمایه تا کنون به صورت شفاف منتشر نشده است، عملکرد آن و کارایی این صندوق تا به امروز در هاله‌ای از ابهام بوده که درخواست فعالان بازار با توجه به رویکرد جدید دولت، شفاف‌سازی در نوع هزینه کرد دارایی‌های صندوق است.

    به باور کارشناسان، تقویت صندوق تثبیت بازار سرمایه به معنای افزایش قدرت و کارایی این صندوق در راستای حمایت بیشتر از بازار سرمایه و تعادل‌بخشی و ثبات در بازار سرمایه است.

    صندوق تثبیت بازار سرمایه، دو سال پس از انتشار اساسنامه آن، یعنی از مهرماه سال ۱۳۹۶، به منظور تثبیت بازار سرمایه و محافظت از نوسانات شدید در شرایط بحرانی بازار آغاز به کار کرد. در یک سال گذشته که بازار سرمایه دستخوش افت‌وخیزهای هیجانی بسیاری بود، انتظار می‌رفت این صندوق کارکرد خود را نشان دهد اما به دلیل کسری منابع این مهم رخ نداد. اما اکنون با وعده‌های تخصیص منابع نقدی و غیرنقدی به این صندوق، به نظر می‌رسد صندوق تثبیت از قدرت اجرایی لازم برای تحقق اهداف خود برخوردار شود.

    صندوق تثبیت بازار سرمایه؛ اهرمی مقابل هیجانات بازار

    در همین راستا، مدیرعامل شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی تجارت با بیان اینکه بازار سرمایه یکی از بحث‌های اصلی رییس جمهور است، به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: توجه ویژه به صندوق تثبیت در بودجه سال آینده به منظور حمایت بیشتر از بازار سرمایه با اختصاص ردیف مستقل، نشان از جایگاه بازار سرمایه در رشد اقتصاد کشور دارد. بنابراین، جهت‌گیری‌های درست و دقیق در ارتباط با این صندوق در بازار به منظور هدایت سرمایه‌های سرگردان به بخش تولید و اشتغال بیش از پیش اهمیت یافته است.

    احسان رضاپور ادامه داد: تعادل‌بخشی و ثبات در بازار سرمایه از جمله اهداف اساسی ایجاد صندوق تثبیت بازار بوده است. بنابراین، به منظور عملیاتی شدن برنامه‌های صندوق لازم است منابع مالی خوبی در آن جمع‌آوری شود تا در مواقع نامساعد بازار و شرایطی که بازار با روندهای هیجانی مواجه است، حضور این صندوق بتواند از نزول‌های یا صعودهای پرشتاب جلوگیری کند.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اختصاص دارایی در قالب سهام به این صندوق، اظهار کرد: در زمان‌هایی که بازار دچار هیجان‌های صعودی می‌شود و از طرف دیگر، محدودیت‌هایی در سمت عرضه‌کنندگان وجود دارد، صندوق تثبیت با عرضه سهامی که در اختیار دارد می‌تواند به عنوان یک تنظیم و تعدیل‌کننده هیجانات ایفای نقش و به بازگشت بازار به روند منطقی و شرایط پایدار کمک کند.

    او با اشاره به سازوکار اجرایی صندوق تثبیت اذعان کرد: این صندوق باید کلیت بازار را تحت پوشش قرار دهد و به یک یا چند سهم خاص و ویژه نپردازد. به بیانی دیگر، با توجه به اینکه رویکرد اصلی صندوق تثبیت، حمایت از سهامداران خرد است، بنابراین، برنامه‌های این صندوق بر سهم‌های خاصی متمرکز شود. لازم است صندوق تثبیت از کلیت بازار سرمایه صرف‌نظر از کوچکی و بزرگی سهام حمایت کند تا از همه سهام شرکت‌هایی که در بورس پذیرش شده‌اند، به درستی و به دور از جهت‌گیری حمایت شود.

    مدیرعامل شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی تجارت ادامه داد: لازم است سنجه و معیارهایی برای حضور روشن و عملکرد شفاف این صندوق در بازار سرمایه وجود داشته باشد تا از رفتارهای سلیقه‌ای اجتناب شود. به بیانی دیگر، بهتر است در تدوین سیاست‌های صندوق تثیبت از نظر و دانش خبرگان بازار بهره گرفته شود تا این صندوق با یک رویکرد و سیاست مدون و مشخص بتواند از نمادهایی که از فاکتورهای لازم برخوردار هستند، در زمان مناسب، حمایت کند تا روند حاکم بر یک گروه یا صنعت خاص بر کلیت بازار تأثیر منفی نگذارد.

    رضاپور با تأکید بر زمان درست واریز منابع نقدی و غیرنقدی این صندوق تصریح کرد: افزون بر زمان واریز منابع و مستمر بودن آن، لازم است مدیریت حرفه‌ای و قابل قبولی بر آن انجام شود تا افزون بر تعادل بخشی بازار سرمایه، رونق معامله‌ها و اجتناب از نوسان گیری غیرمتعارف را در پی داشته باشد.

    چندوچون منابع نقدی و غیرنقدی صندوق تثبیت

    به گزارش سنا، وزیر اقتصاد و امور دارایی، شب گذشته در گفت‌وگوی زنده با شبکه خبر، در تشریح ۱۰ تصمیم مهم اقتصادی که در جلسه ستاد اقتصادی با محور بازار سرمایه گرفته شد، اعلام کرد: «معادل مالیات حاصل از نقل و انتقالات سهام در بازار سرمایه به منظور تقویت صندوق تثبیت و حمایت از بازار سهام به آن واریز شود.» همچنین، «افزون بر اوراق قبلی قرار است مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان به منظور افزایش سرمایه به صندوق تثبیت اختصاص یابد که این امر مستلزم تصریح در لایحه بودجه ۱۴۰۱ است.»

    پیشتر، رئیس هیأت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه اظهار کرده بود که «سال آینده حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع نقدی جدید ناشی از واریز یک درصد منابع صندوق توسعه ملی، کارمزد روزانه سازمان بورس و مالیات معاملات بازار سرمایه و ۵۰ همت دارایی سهام جدید به این صندوق منتقل شود.» بنابراین، با افزایش منابع صندوق تثبیت، امیدواری‌ها در راستای افزایش نقش و کارایی این صندوق در کاهش ریسک‌های سیستماتیک، افزایش نقدشوندگی، تعادل‌بخشی و ثبات در بازار افزایش پیدا کرده است.

    منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل