• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
4

شناسایی و برخورد با متخلفان در بازار سرمایه

  • کد خبر : 203220
  • 26 اسفند 1399 - 5:19
شناسایی و برخورد با متخلفان در بازار سرمایه

شناسایی و برخورد با متخلفان در بازار سرمایه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در بین حقیقی‌ها و حقوقی‌ها افرادی وجود دارند که تخلفاتی را مرتکب شدند که وظیفه سازمان بورس، شناسایی و برخورد با آنهاست.
به گزارش ایبِنا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمدعلی دهقان دهنوی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما، افزود: بازار سرمایه و شاخصی که از آن ساخته می‌شود تحت تاثیر تعداد قابل توجهی شرکت است که شامل شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک است.
وی ادامه داد: مهم این است که بر اساس تحلیلی که سهامداران نسبت به ارزندگی سهام و سود آوری آن دارند، سهامی که ارزنده‌تر هستند رشد کنند و این موضوع خودش را در شاخص نشان دهد.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که آیا بازار سرمایه را دست کاری می‌کنید؟ گفت: دستکاری در بازار سرمایه معنا نمی‌دهد و همیشه مکانیزم عرضه و تقاضا حکم فرماست.
دهقان دهنوی افزود: وظیفه سازمان بورس، نظارت بر معاملات است که تخلف و اجحافی صورت نگیرد و بازار از شفافیت و کارآیی کافی برخوردار باشد و جریان اطلاعات از سمت شرکت‌ها به سمت سهامداران برقرار باشد..

  • شناسایی و برخورد با متخلفان در بازار سرمایه

    دهقان نبوی

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در بین حقیقی‌ها و حقوقی‌ها افرادی وجود دارند که تخلفاتی را مرتکب شدند که وظیفه سازمان بورس، شناسایی و برخورد با آنهاست.

    به گزارش ایبِنا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمدعلی دهقان دهنوی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما، افزود: بازار سرمایه و شاخصی که از آن ساخته می‌شود تحت تاثیر تعداد قابل توجهی شرکت است که شامل شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک است.

    وی ادامه داد: مهم این است که بر اساس تحلیلی که سهامداران نسبت به ارزندگی سهام و سود آوری آن دارند، سهامی که ارزنده‌تر هستند رشد کنند و این موضوع خودش را در شاخص نشان دهد.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که آیا بازار سرمایه را دست کاری می‌کنید؟ گفت: دستکاری در بازار سرمایه معنا نمی‌دهد و همیشه مکانیزم عرضه و تقاضا حکم فرماست.

    دهقان دهنوی افزود: وظیفه سازمان بورس، نظارت بر معاملات است که تخلف و اجحافی صورت نگیرد و بازار از شفافیت و کارآیی کافی برخوردار باشد و جریان اطلاعات از سمت شرکت‌ها به سمت سهامداران برقرار باشد و سهامداران بتوانند بر اساس تحلیل این اطلاعات، انتخاب درستی کنند.

    وی درباره تغییر دامنه نوسان در بازار سرمایه از منفی دو تا مثبت ۶ گفت: باید به علت این تصمیم گیری توجه کنیم زمانی که این تصمیم را در شورای عالی بورس پیشنهاد دادیم خودم به باز شدن و بزرگ شدن دامنه نوسان معتقدم، زیرا کارآیی بازار سرمایه حکم می‌کند که اگر برداشتی در مورد یک سهم و کلیت آن وجود دارد بتواند اثر خود را فوری بگذارد و این اثر در پشت دامنه نوسان کوچک، جمع نشود.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: این موضوع زمانی است که بازار بتواند تحلیل درستی انجام دهد، شرایطی که ما در مورد دامنه نوسان نا متقاران تصمیم گرفتیم، شرایطی بود که متغیرهای کلان اقتصادی و تحولات سیاسی که پیش رو بودند فضای نااطمینانی ایجاد کرده بود و سهامداران و سرمایه گذاران نمی‌توانستند تحلیل درستی را انجام دهند.

    دهقان دهنوی افزود: زمانی که در فضای نااطمینانی، قدرت تصمیم گیری کاهش پیدا می‌کند باید به سهامداران فرصت دهیم و این تصمیم در این جهت بود که آرامش در فضای بازار ایجاد شود. وی اضافه کرد: هر نوع سیاست و تصمیمی حتماً اثرات جانبی و عوارض دارد در این جا مقایسه هزینه و فایده تصمیم مطرح است.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، کاهش نقد شوندگی را یکی از اثرات جانبی و هزینه تغییرات اخیر دامنه نوسان بیان و اضافه کرد: باید کمک کنیم تا نقد شوندگی در بازار افزایش یابد. دهقان دهنوی گفت: سازمان بورس به عنوان تنظیم گر بازار، ابزارهایی را در دست دارد که باید از آن استفاده کند.

    دهقان دهنوی گفت: بازارگردانی تجربه جدیدی در بازار سرمایه است که اگر نقایصی دارد باید برطرف کنیم. دهقان دهنوی با اشاره به اینکه بازارگردانی تجربه جدیدی در بازار سرمایه کشورمان است، افزود: حتماً در جاهایی نقص دارد که باید این نقایص را برطرف کنیم.

    وی با بیان اینکه در حال بازنگری دستورالعمل بازارگردانی هستیم، اضافه کرد: بازارگردانی را باید به شکل مسئولیت پذیری ناشر به بازار ببینیم. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: فضا در کانال تامین مالی را در بازار سرمایه ایجاد کردیم که شرکت ها بر مبنای آن می توانند افزایش سرمایه دهند و اوراق منتشر کنند و از ابزارهای مختلف این بازار استفاده کنند و طرح های سرمایه گذاری خود را توسعه دهند.

    دهقان دهنوی اضافه کرد: در مواقعی بر عکس می شود و بازار سرمایه دچار رکود می شود در این زمان شرکت نباید خود را عقب بکشد و بگوید کاری با این بازار ندارم بلکه مسئولیت پذیری ناشر حکم می کند که نسبت به شرایط سهمش در بازار،​ مسئولیت خود را ایفا کند و اگر فکر می کند که سهامش ارزشمند است با عملیات بازارگردانی، این پیام را به بازار بدهد.

    وی با اشاره به اینکه تصمیم تغییر دامنه نوسان، موقت بود، گفت: این تغییر دامنه نامتقارن، آرامش مدنظر ما را تا حدی ایجاد کرد همچنین فضای اقتصادی به سمت روشن تر شدن در حرکت است و شرایط اقتصادی، خوب شده است و رشد اقتصادی مثبت داشتیم.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: باید یک بسته برای دامنه نوسان، طراحی کنیم چشم انداز نهایی، حذف دامنه نوسان است البته در بسیاری از بازارهای سرمایه جهان، دامنه نوسان وجود دارد.

    دهقان دهنوی اضافه کرد: باید بتوانیم شرایط تعریف شده بر روی دامنه نوسان بگذاریم که در مواقع خاص بتواند انعطاف پذیری لازم را داشته باشد. وی گفت: پیشنهاد ما به شورای عالی بورس این است که اجازه دهند تا طراحی بسته کاملی برای دامنه نوسان داشته باشیم و به شورا ارائه کنیم و تا زمان، شرایط فعلی ادامه می یابد.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: فلسفه سهامداری، نگاه بلندمدت و به ویژه برای سهامداران خُرد، روش غیر مستقیم است. دهقان دهنوی بر لزوم آموزش و مشاوره و تحلیل سهامداران تاکید و اضافه کرد: برای سرمایه گذاری غیر مستقیم، صندوق های سرمایه گذاری مهم ترین و بهترین ابزار هستند.

    وی گفت: دستور بازنگری دستورالعمل کارگزاری های بازار سرمایه را صادر کردم و حتما آن را تا فروردین و اردیبهشت بازنگری می کنیم و برنامه ما این است که آخر اردیبهشت این دستورالعمل آماده شود تا بر اساس آن متقاضیان کارگزاری های جدید بازار سرمایه، درخواست دهند.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به بازدهی بالای صندوق های سرمایه گذاری افزود: بازدهی بازار سرمایه در بلند مدت از همه بازارهای دیگر بالاتر است مردم با نگاه بلند مدت و با استفاده از روش های سرمایه گذاری غیر مستقیم از جمله صندوق های سرمایه گذاری می توانند بازدهی خوبی در بلند مدت به دست بیاورند و خودشان را از دغدغه روزمرگی سهام و معامله کردن و تغییر پرتفوی خلاص کنند.

    دهقان دهنوی با اشاره به اینکه برای رمز ارزها در کشورمان قانون داریم گفت: استخراج رمز ارز در کشورمان قانونی است اما استفاده از رمزارز و خرید و فروش و راه اندازی سایت ها برای خرید و فروش آن، غیر قانونی است.

    وی افزود: درخواست ما از مراجع نظارتی قانونی این است که حتما با این تخلفات، برخورد شود. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه امسال تلاطم زیادی در بازار سرمایه داشتیم، گفت: بخشی از این تلاطم ناشی از متغیرهای کلان از جمله جهش ارزی و انتظارات اقتصادی است.

    دهقان دهنوی افزود: بخش دیگری از ماجرا مربوط به عوامل غیر اقتصادی و غیر لازم بودند که باید با آنها مقابله کنیم از جمله اظهار نظرهای سیاسی خیرخواهانه اما بدون توجه به مناسبت ها و حساسیت های بازار سرمایه است.

    وی با بیان اینکه بخش دیگری درباره قانون گذاری ها و مقررات است، اضافه کرد: برای سرمایه گذاری در کشورمان به افق بلندمدت نیاز داریم. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره صندوق پالایشی یکم هم گفت: روزی که دولت این صندوق را به مردم فروخت قیمت سهام موجود در این صندوق بالاتر بود.

    دهقان دهنوی افزود: نباید با اطلاعات امروز درباره تصمیم های گذشته قضاوت کنیم باید قضاوت ما بر اساس منطق باشد. وی اضافه کرد:​ دولت برای مردمی سازی اقتصاد و در شرایطی که سهامداران عطش خرید سهم داشتند، سهام شرکت های خود را ۲۰ درصد زیر قیمت فروخت تا آینده مطمئنی هم برای خریداران وجود داشته باشد. بر اساس تغییر شرایط اقتصادی، قیمت های بازار سهام، نزول کرد.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه پالایش یکم، عرضه اولیه است، افزود: قانونی در بازار سرمایه داریم و آن این است که از ناشر می خواهیم که حداقل یک سال، قیمت به زیر قیمت عرضه اولیه نباید و این موضوع را از همه ناشران از جمله دولت هم مطالبه می کنیم.

    وی با اشاره به اینکه بازار، آینه اقتصاد است، گفت: اتفاقاتی که در اقتصاد می افتد خود را در این آینه نشان می دهد. دهقان دهنوی افزود: در ۹ ماهه سال جاری سود شرکت های بورس، سه برابر مدت مشابه پارسال بوده است.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: EPS ها را به شکلی که اطلاعات خوب و با قابلیت تصمیم گیری به مردم دهد، احیاء کنیم. وی افزود: ای پی اس ها را باید بر اساس تفسیر، تحلیل و سناریو در اختیار سهامداران قرار بگیرد تا آنها بتوانند روند سودآوری شرکت ها را تشخیص دهند.

    دهقان دهنوی اضافه کرد: فروش سهام عدالت با توجه به شرایط بازار است اگر ظرفیت بازار اجازه دهد، این کار را انجام می دهیم. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: نباید بازار را به حقیقی و حقوقی تقسیم بندی کنیم حتما، در بین حقیقی ها و حقوقی ها افرادی وجود دارند که تخلفاتی را مرتکب شدند وظیفه سازمان بورس، شناسایی و برخورد با آنهاست.

    وی افزود: حقیقی ها و حقوقی ها مکمل هم در بازار هستند. دهقان دهنوی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه به آرامش نیاز دارد، اضافه کرد: همه وظیفه داریم این آرامش را به این بازار بدهیم و از تنش ها دوری کنیم و نباید حرف هایی بزنیم که به اختلافات و شایعات، دامن بزند.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: تلاش ما این است که بازار سرمایه را برای اقتصاد و بلندمدت، توسعه دهیم. وی گفت: حقوقی ها باید نسبت به بازار مسئولیت پذیر باشند و این موضوع را از آنها می خواهیم و بسیاری از آنها این مسئولیت پذیری را انجام دادند و از آنهایی که انجام ندادند این مطالبه را داریم که انجام دهند.

    منبع خبر

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=203220

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم