نماد سایت پول بانک

سیدکمال دهقانی فیروزآبادی، نماینده مجلس: هوشمندسازی تهران در گرو مدیریت یکپارچه شهری است

  • پول بانک: یک نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با مزایای هوشمندسازی شهر تهران گفت: زمانی که از شهر هوشمند صحبت می‌کنیم منظورمان شهری است که تردد و استفاده از وسایل نقلیه در آن به حداقل رسیده است و در نتیجه شهروندان آن محیط زیست پاک دارند و می‌توانند هوای سالمی را تنفس کنند.

    سیدکمال دهقانی فیروزآبادی در تعریف شهر هوشمند گفت: شهر هوشمند شهری است که در آن از تمام تجهیزات هوشمندی که در حوزه دیجیتال و مکانیزاسیون وجود دارد استفاده شود؛ در چنین شهری حمل و نقل بر مبنای حساب شده و مدیریت شده انجام می‌شود.
    وی ادامه داد: نمونه بارز چنین موضوعی فعالیت تاکسی‌های آنلاین است که از طریق آن شهروندان هر کجای شهر که هستند به وسیله تلفن همراه خود به مقصد می‌رسند. در نتیجه مسافر و راننده یکدیگر را راحت‌تر پیدا کرده و ترددهای غیر ضروری نیز کاهش پیدا می‌کند و یا به عنوان مثال پرداخت‌های الکترونیکی که در چند سال اخیر جای خود را میان مردم باز کرده و جایگزین پرداخت‌های سنتی در بانک‌ها شده است از نمونه‌های روشن این هوشمندسازی هستند.


    دهقانی فیروزآبادی با اشاره به این نکته که به اعتقاد من برای رسیدن به یک شهر هوشمند تمام امکانات موجود باید با مدیریت یکپارچه شهری هماهنگ شود، تصریح کرد: در بسیاری از سطوح می‌توان شهر هوشمند را تعریف کرد اما لازمه اصلی آن قانون‌مند شدن و یکپارچه شدن مدیریت شهری است. اینگونه است که شهر هوشمند در نهایت منجر به آرامش و بهبود کیفیت زندگی شهروندان می‌شود.
    وی مهمترین خلا در هوشمندسازی شهر تهران را عدم مدیریت یکپارچه شهری دانست و گفت: در کلان‌شهرها اختیارات بسیاری به شورای شهر می‌دهند، چرا که این شورا نمایندگان مردم هستند و می‌توانند در راستای نیازهای مردم برنامه‌ریزی کنند. دیگر نمی‌توان شهرها را به‌صورت سنتی اداره کرد. برای اداره شهرها نیاز به درآمد وجود دارد؛ درآمدها یا از طریق شهروندان در قبال خدماتی که دریافت می‌کنند پرداخت می‌شود یا عوارضی است که پرداخت می‌کنند.
    عضو سابق شورای معاونان شهرداری تهران تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر دست شورای شهر در تعیین و نوع پرداخت عوارض‌ها باز نیست و خلاهای قانونی در این زمینه وجود دارد. نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که تمام شهرها را نمی‌توان به یک شکل اداره کرد. هر شهری مدیریت خاص خود را می‌طلبد، درست است که باید یک قانون مدون و پایه برای این کار در نظر گرفت. اما اختیارات و تعیین مقررات پایین دستی را باید بر عهده شورای شهر هر شهری گذاشت.

    وی در ادامه ضمن ارائه راهکار پیرامون این موضوع گفت: باید قوانین را جز به جز بررسی کرد تا بتوان به یک قانون اجرایی مناسب دست یافت. به عنوان مثال هر کس که از شهر بهره بیشتری می‌برد باید عوارض بیشتری نیز پرداخت کند. باید کوچه به کوچه شهر را بررسی کنیم تا بتوانیم مشکلات شهر را برطرف کنیم. نمی‌شود با محدود کردن و بستن دست نیروهای شهرداری و شورای شهر، انتظار اداره مناسب شهرها را داشت.
    این نماینده مجلس در پایان افزود: تمام دستگاه‌های اجرایی که در یک شهر خدمات ارایه می‌دهند، باید مدیریت یکپارچه‌ای داشته باشند، چرا که تمام اینها برای ارایه خدمات به مردم و تامین زیرساخت‌های شهر فعالیت می‌کنند. لذا باید تمام این سازمان‌ها از طریق یک نهاد کنترل شوند تا روز به روز شاهد پیشرفت شهر باشیم.

    دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند به میزبانی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، 19 و 20 آذرماه 1397 در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

    انتشار خبر: کوروش جم

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل