نماد سایت پول بانک

سهم بیمه‌های زندگی در صنعت بیمه اعلام شد

  • رییس کل بیمه مرکزی اظهار داشت: بیمه‌های زندگی یکی از شاخص‌های مهم توسعه در جهان محسوب می‌شوند که رشد پرتفوی ۱۵.۵ درصدی در سال گذشته نشان از حرکت به سمت توسعه است.

    به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، غلامرضا سلیمانی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اقداماتی که سال گذشته به اجرا رسید، تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی بود، گفت: ایده تاسیس صندوقی برای بیمه اماکن پس از چندین سال بررسی در دولت و مجلس شورای اسلامی با پیگیری مستمر وزارت امور اقتصادی و دارایی و بیمه مرکزی درنهایت در سال گذشته به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسید.

    وی با بیان اینکه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی برای جبران خسارات وارد شده به واحدهای مسکونی بر اثر حوادث طبیعی عملیاتی شده است، گفت: واقعیت این است که کشور ما در معرض انواع حوادث طبیعی قرار دارد و هر ساله با وقوع این حوادث علاوه بر صدمات بدنی خسارات مالی قابل توجهی به اموال و دارایی‌های مردم وارد می‌شود که جبران آنها مشکلات متعددی را برای اقشار مختلف، دولت و نظام ایجاد می‌کند.

    رییس شورای عالی بیمه درباره نحوه عملکرد این صندوق ادامه داد: براساس برنامه تنظیم شده صدور این بیمه تا مبلغ مشخصی که توسط دولت تعیین می‌شود برای تمام منازل مسکونی الزامی است و مالکین می‌توانند برای مازاد بر مبلغ تعهد شده از سوی این صندوق از شرکت‌های بیمه بازرگانی بیمه تکمیلی حوادث طبیعی خریداری کنند.

    وی با تاکید بر اینکه حداکثر حق بیمه این پوشش هر ساله در قانون بودجه توسط مجلس تعیین می‌شود، افزود: تمامی حق بیمه اقشار کم درآمد یعنی افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند و بخشی از حق بیمه سایر اقشار توسط دولت تامین و پرداخت می‌شود.

    رییس کل بیمه مرکزی درباره الکترونیکی شدن برخی از خدمات در صنعت بیمه گفت: الکترونیکی کردن ارایه محصولات بیمه‌ای از جمله ایجاد کد یکتا برای صدور بیمه شخص ثالث، بیمه آتش سوزی و بیمه حمل و نقل در کل کشور از دیگر اقدامات به اجرا رسیده در سال گذشته بود که این برنامه‌ها از طریق سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه به نام سنهاب طراحی و در سطح صنعت بیمه عملیاتی شده‌است.

    این مقام مسئول با اشاره به عملکرد این سامانه ادامه داد: عملکرد این سامانه به این گونه است که اطلاعات لازم برای نظارت بیمه مرکزی در تمام رشته‌های بیمه و از تمام شرکت‌های بیمه دریافت شده و انطباق عملیات بیمه‌گری مانند صدور و پرداخت خسارت به صورت مکانیزه توسط سامانه کنترل می شود. بر این اساس اگر عملکرد شرکت براساس اطلاعات صحیح باشد، کدیکتا به عملیات مورد نظر داده می‌شود که نشان از پذیرفته شدن است. اما اگر کد یکتا از طرف سامانه سنهاب به عملیات انجام شده داده نشود، شرکت مجاز به ادامه کار نبوده و باید عملیات را اصلاح کند.

    سلیمانی با اشاره به اینکه استفاده از این سامانه علاوه بر آنکه باعث کاهش قابل توجه مصرف و گردش کاغذ شده و زیرساخت لازم برای ارائه خدمت بیمه شخص ثالث در فضای مجازی و به کمک کارگزاری آنلاین را فراهم می‌کند، گفت: سرویس استعلام اصالت بیمه‌نامه علاوه بر سازمان‌های مرتبط مانند ناجا و قوه قضائیه، در اختیار تمام بیمه‌گزاران نیز قرارداده شده و درپرتال بیمه مرکزی هم قابل دسترسی است تا مراجعه حضوری افرادبه شرکت های بیمه ای کاهش پیدا کند. همچنین مهم‌ترین مزیت این است که از تمام تخلفاتی که پیش از این با با مخدوش کردن بیمه‌نامه در این رشته انجام می‌شد، جلوگیری شده و می‌شود.

    رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به پوشش بیمه‌های زندگی برای نزدیک ۳۰ میلیون بیمه‌شده، اظهار داشت: سهم بیمه‌های زندگی از بازار صنعت بیمه به ۱۵.۵ درصد افزایش یافته‌ است.

    وی تاکید کرد: ‌بیمه‌های زندگی یکی از شاخص‌های مهم توسعه در جهان محسوب می‌شوند که رشد پرتفوی ۱۵.۵ درصدی در سال گذشته نشان از حرکت به سمت توسعه است.

    وی ادامه داد: براساس اهداف برنامه ششم توسعه، شاخص افزایش سهم بیمه های زندگی (نسبت حق بیمه تولیدی بیمه‌های زندگی به کل حق بیمه بازار) مد نظر قرار گرفت که طبق گزارش عملکرد منتشره این نسبت در سال گذشته به ۱۵.۵ درصد رسیده است. هر چند این عدد با اهداف برنامه ششم برای سال ۱۳۹۹ فاصله دارد اما با توجه به چالش های کشور در سال مذکور عدد قابل قبولی به نظر می رسد.

    سلیمانی با اشاره به مزیت‌های حذف بیمه نامه فیزیکی شخص ثالث و صدور بیمه نامه شخص ثالث الکترونیکی گفت: حذف نسخه فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث و حوادث راننده برای حرکت به سمت دولت الکترونیک بوده و یکی از آثار اجرای آن، تسریع در فرایندهای صدور بیمه نامه شخص ثالث و حوادث راننده است و پس از این نیاز به ارائه لاشه فیزیک بیمه نامه قبلی برای صدور بیمه نامه جدید نیست.

    وی افزود: از دیگر نتایج اجرای این اقدام، کاهش مراجعات حضوری متقاضیان برای انجام اقداماتی مانند صدور بیمه نامه شخص ثالث و حوادث راننده است که در دوران شیوع ویروس کرونا، اقدام موثری در حفظ سلامت مردم محسوب می‌شود. همچنین یکی از مهم‌ترین نتایج این اقدام،‌ کاهش تقلبات بیمه‌ای در زمینه صدور بیمه نامه‌های شخص ثالث و حوادث راننده مانند مخدوش کردن نسخه فیزیکی بیمه نامه و … است.

    ۲۲۳۲۲۴

    منبع : خبرآنلاین  

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل