در حالی که بسیاری از هموطنانمان این روزها با مشکل قطعی برق دست و پنجه نرم میکنند و صنایع کشور نیز به دلیل کمبود انرژی با محدودیت مواجه شدهاند، برخی مقامات دولتی بر واردات خودروهای برقی تأکید دارند. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده است که زیرساختهای لازم برای استفاده گسترده از این خودروها همچنان فراهم نشده است. آیا این تصمیمگیری عجولانه، به معضلات موجود در بخش انرژی کشور میافزاید یا راه حلی برای مشکلات آینده است؟
سفر پرپیچ و خم خودروهای برقی به ایران؛ از گمرک تا خانه
با آغاز فصل گرما و تشدید بحران برق، تناقضی عجیب در سیاستهای انرژی کشور به چشم میخورد. از یک سو، وزارت نیرو به دلیل کمبود برق، مجبور به قطع برق صنایع و حتی منازل مسکونی شده است. از سوی دیگر، دولت و وزارت صمت با تاکید بر برقیسازی حمل و نقل، واردات خودروهای برقی را تشویق میکنند.
این در حالی است که کارشناسان نسبت به نبود زیرساختهای لازم برای شارژ این خودروها هشدار میدهند. رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس نیز با وجود بحران برق، از برنامهای برای جایگزینی سالانه ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده با خودروهای برقی در تهران خبر داده است.
وزیر صمت نیز بر ادامه واردات خودروهای برقی تاکید دارد و معتقد است که زیرساختهای لازم برای این خودروها تا پایان سال فراهم خواهد شد. اما سوال اینجاست که آیا با توجه به ناترازی شدید برق، توسعه سریع زیرساختهای شارژ خودروهای برقی امکانپذیر است؟
یکی از نگرانیهای جدی، امکان شارژ خودروهای برقی در منازل است. با توجه به محدودیتهای مصرف برق خانگی، ممکن است استفاده گسترده از شارژرهای خانگی منجر به افزایش مصرف برق و در نتیجه قطع برق منازل شود.
به نظر میرسد دولت باید با یک برنامهریزی دقیق و جامع، اقدام به توسعه زیرساختهای شارژ خودروهای برقی کند. همچنین، باید تدابیری اندیشیده شود تا از افزایش بار شبکه برق در ساعات پیک مصرف جلوگیری شود. در غیر این صورت، رویکرد فعلی دولت در زمینه توسعه خودروهای برقی میتواند به جای حل مشکلات، به ایجاد چالشهای جدید منجر شود.”