نماد سایت پول بانک

ساداتی‌نژاد: قیمت نان افزایش نمی‌یابد/ توزیع عادلانه یارانه‌ها مورد توافق مجلس و دولت است

  • ساداتی‌نژاد: قیمت نان افزایش نمی‌یابد/ توزیع عادلانه یارانه‌ها مورد توافق مجلس و دولت است

    وزیر جهاد کشاورزی گفت: هیچ افزایش قیمتی در خرید نان برای خانواده‌ها وجود ندارد.

    – اخبار سیاسی –

    به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، «سیدجواد ساداتی‌نژاد» وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 18 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در مورد حوزه امنیت غذایی و حفظ آن برای کشور، گفت: امروزه با دو مسئله در دنیا؛ یکی در مورد افزایش قیمت‌های جهانی در مورد محصولات کشاورزی به ویژه غلات و روغن و آنچه که پارامترهای مهم غذایی کشور است؛ این شتاب قیمت از انتهای سال گذشته و در اسفندماه رشد شتابان و بی‌سابقه‌ای داشته است و برخی از ارقام از ابتدای سال 1400 بیش از 120 درصد رشد داشته است.

    وی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم تا امروز در موضوعات مختلف اجزای امنیت غذایی و غلات بین 35 تا 80 درصد افزایش قیمت در انواع مختلف غلات و روغن در دنیا داشتیم؛ بحث جنگ روسیه و اوکراین هم بر این موضوع اثرات شگرفی گذاشته زیرا آن مناطق 70 درصد روغن جهان و همچنین 30 درصد غلات جهان را تأمین می‌کرد؛ در سال‌های آینده هم کمبود تولید غلات در منطقه تداوم خواهد داشت بنابراین امروز دنیا با کمبود حوزه تولید غلات و محصولات اساسی کشاورزی و افزایش قیمت آن مواجه است.

    وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: طبیعی است که تمامی دولت‌ها و کشورها برای حفظ و نگهداری غلات در کشورهایشان و همچنین پایداری سفره و امنیت غذایی تلاش می‌کنند؛ البته خشکسالی‌‌ها هم که از سال گذشته در منطقه با آن مواجه هستیم استمرار دارد. در سال 99 حدود 8.5 میلیون تن و در سال 1400 حدود 4.5 تن گندم خریداری کردیم و پیش‌بینی‌های امسال هم حدود 4.5 میلیون تن را نشان می‌دهد و این اهمیت خاص در حوزه گندم را برای ما نمایش می‌دهد البته با توجه به اینکه طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها موضوع مهم مورد توجه مجلس و دولت است که باید اجرا شود و در قانون بودجه 1401 هم این الزام وجود دارد، بی‌شک مجلس و دولت نیازمند تلاش، نزدیکی و همکاری مضاعف با همدیگر هستند. در دولت ستادی برای این کار به ریاست معاون اول وجود دارد که برای این کار برنامه‌ریزی مناسبی را انجام می‌دهند تا به بهترین نحو برای جبران هزینه مازاد خانوار به عنوان سبد حمایتی در نظر گرفته شود و به طور قطع زمانی که این طرح اجرا می‌شود قبل از آن برای دو ماه یارانه به حساب خانوارها واریز می‌شود تا دغدغه‌ای برای مردم پیش نیاید.

    ساداتی‌نژاد افزود: همچنین اطلاع‌رسانی لازم هم در زمان اجرای طرح به مردم انجام خواهد شد و هدف اصلی از اجرای این طرح عدالت در حوزه یارانه‌ها است البته یارانه‌ها حذف نمی‌شود بلکه از روی کالاها به افراد منتقل می‌شود تا بتوانند مدیریت بهتری را داشته باشند؛ رانت و فساد زیادی در حوزه یارانه‌ها وجود دارد و هیچ خبری از عدالت در آن وجود ندارد و باعث شده بهره‌وری در کشور کاهش و صادرات بی‌رویه از محل یارانه‌ها، نهاده‌ها و کالاها انجام شود و همچنین ضایعات زیادی در این حوزه‌ها به دلیل عدم اهمیت کیفیت و قیمت پایین و قاچاق فزاینده‌ای به دلیل پایین بودن قیمت به کشورهای همسایه صورت گرفته است.

    وی با بیان اینکه دغدغه جدی ما امنیت غذایی است و باید آن را حفظ و پایدار کرد، گفت: اجرای طرح مورد هدف ما است تا مردم بتوانند عادلانه از آن بهره‌مند شوند. به طور قطع دهک‌های پایین بهره‌مندی بیشتری از یارانه‌ها نسبت به دهک‌های بالاتر خواهند داشت. در مورد موضوع نان، تمامی دهک‌ها یعنی همه مردم ایران از یارانه بهره‌مند خواهند شد و به گونه‌ای اقدام خواهد شد که افراد با قیمت فعلی نان را خریداری کنند بنابراین هیچ افزایش قیمتی در خرید نان برای خانواده‌ها وجود ندارد.

    وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: برنامه‌ریزی برای مردمی‌سازی و توسعه عادلانه در حال انجام است و به طور قطع در زمان لازم و بعد از اقناع‌سازی و اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد؛ البته اتفاقی که در مورد صنف و صنعت افتاد؛ در کشور به حدود 12 میلیون تن گندم نیاز داریم که گندم خبازی 9 میلیون تن و همچنین گندم صنف و صنعت 2 میلیون تن و گندم نان صنعتی حدود 400 تا 500 هزار تن مصرف می‌شود و مابقی نیز گندم بذری است بنابراین در کشور حجم زیادی از گندممان در حوزه خبازی و نانوایی‌ها است و این حوزه نیاز به افزایش کیفیت بهتر نان دارد و در این رابطه با معضل قاچاق آرد به خارج از کشور به دلیل قیمت مواجه هستیم. قیمت یک کیسه آرد برای توزیع نانوایی‌ها 38 هزار تومان است و در بیرون کشور حدود 800 تا 900 هزار تومان قیمت دارد. از سویی ضایعات زیادی در نانوایی‌ها وجود دارد و جایگزینی که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود. بنابراین موضوع گندم برای ما به عنوان مسئله استراتژیک بسیار مهم است و باید برای حفظ آن برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشیم تا مشکلی برای کمبود پیش نیاید.

    وی با بیان اینکه باید گندم را به عنوان مسئله مهم امنیت غذایی و سفره مردم مورد توجه قرار داد، تصریح کرد: برای اینکه تا زمان اجرای طرح، زمان را در نگهداری و حفظ کالاهای استراتژیک از دست ندهیم بحث مربوط به صنف و صنعت و آزادسازی آن را انجام دادیم که در سبدی که برای توزیع عادلانه یارانه‌ها انجام خواهد شد، یارانه‌ها لحاظ می‌شود البته برای صیانت از گندم این موضوع را سرعت دادیم و جلو انداختیم تا بتوان پایداری و نیازمان را در حوزه گندم برای حفظ امنیت غذایی مردم مد نظر قرار دهیم و بتوانیم در حوزه صنف و صنعت بهره‌وری را با سرعت بیشتری پیش ببریم.

    عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: موضوع مربوط به مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها مورد توافق مجلس و دولت است و موضوع بسیار مهم و الزامی است که باید با توجه به شرایط اقتصادی کشور و افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین بی‌عدالتی در توزیع و قاچاق این اقلام خارج از کشور را باید با قوت و قدرت و رعایت همه جوانب انجام داد و یارانه‌ها را عادلانه بین مردم توزیع کنیم.

    انتهای پیام/؛

    منبع : تسنیم  

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل