نماد سایت پول بانک

زمان خداحافظی با ارزهای فیات فرارسیده است؟

فهرست محتوا

  • قرن نو نوشت: ارزهای دیجیتال ملی را به نوعی می‌توان پدیده سال ۲۰۲۲ معرفی کرد. در این سال اکثر کشورهای دنیا در پی راه‌اندازی و استفاده گسترده از این ارزها هستند و در صدر آنها کشور چین قرار دارد.

    درحالی‌که غول‌های فناوری چین مانند علی‌بابا و تنسنت به کار خود ادامه می‌دهند، چین درحال افزایش تلاش‌ها برای عرضه یوان دیجیتال به جمعیت گسترده‌ این کشور است.

    اما چالش‌هایی پیش‌روی دولت چین است و یک سؤال خاص وجود دارد که آیا شهروندان چینی ـ که درحال‌حاضر از دو سیستم پرداخت تلفن همراه غالب که توسط همین شرکت‌های فناوری اداره می‌شوند استفاده می‌کنند ـ شروع به پرداخت با یوان دیجیتال خواهند کرد؟

    بانک مرکزی این کشور، از سال ۲۰۱۴ روی شکل دیجیتالی ارز دولتی خود کار می‌کند؛ از ارز دیجیتال چین به عنوان e-CNY نام برده می‌شود، برای جایگزینی پول نقد و ارزهای دیجیتالی که از قبل در گردش هستند طراحی شده است. این یک ارز دیجیتال مانند بیت‌کوین نیست، تا حدی به این دلیل که توسط بانک مرکزی کنترل و صادر می‌شود. بیت‌کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که توسط هیچ بانک مرکزی یا یک مدیر واحد پشتیبانی نمی‌شود.

    یوان دیجیتال چین نوعی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) است که بسیاری از بانک‌های مرکزی دیگر در سراسر جهان نیز روی آن کار می‌کنند. بانک مرکزی چین بسیار جلوتر از همتایان جهانی خود است.

    تا به امروز، PBOC به صورت آزمایشی ارز دیجیتال را ازطریق قرعه‌کشی انجام داده و ده‌ها میلیون یوان دیجیتال به شهروندان در تعداد انگشت‌شماری از شهرهای چین توزیع شده است.

    مقامات چینی اکنون در حال افزایش جاه‌طلبی خود برای گسترش استفاده از e-CNY برای شهروندان بیشتری هستند، حتی اگر تاریخ عرضه در سراسر کشور تعیین نشده باشد.

    غول‌های فناوری چین در هفته گذشته، اپلیکیشنی را راه‌اندازی کردند که به کاربران در ده منطقه ازجمله شهرهای بزرگ شانگهای و پکن اجازه می‌دهد تا ثبت‌نام کنند و ارز دیجیتال خود را تهیه کنند.

    دو سیستم پرداخت غالب در چین عبارتند از Tencent's WeChat Pay و Alipay که توسط Ant Group وابسته به Alibaba اداره می‌شود.

    یکی از چالش‌های بالقوه PBOC این است که مردم را وادار به دانلود برنامه جدید یوان دیجیتال خود و تغییر از WeChat و Alipay کند؛ ازاین‌رو، ادغام با WeChat کلیدی است و به e-CNY پایگاه کاربر عظیمی می‌دهد.

    چینی‌ها از یوان دیجیتال استفاده خواهند کرد؟

    برای استفاده از WeChat یا Alipay، کاربران فقط حساب بانکی خود را به برنامه پیوند می‌دهند؛ اما برای استفاده از یوان دیجیتال، کاربران باید در یک برنامه جداگانه ثبت‌نام کنند و آن را به وی‌چت یا علی‌پی خود پیوند دهند یا از برنامه یوان دیجیتال استفاده کنند.

    کارشناسان براین‌باورند که شهروندان چین به سمت استفاده از یوان دیجیتال نمی‌روند؛ زیرا باید برنامه را دانلود کنند، ثبت‌نام نمایند، سپس کیف پول خود را شارژ کنند و احتمال اینکه مصرف‌کنندگان بخواهند این مراحل اضافی را طی کنند بسیار پایین است.

    ریال دیجیتال در چه مرحله‌ای است؟

    پروژه ارز دیجیتال ملی در ایران در سال گذشته توسط شرکت خدمات انفورماتیک بانک مرکزی انجام شد و به پایان رسید و حال در هر زمان می‌توان با تهیه زیرساخت‌های مناسب در بانک مرکزی ارز دیجیتال ملی را در اختیار شهروندان قرار داد.

    مزایای استفاده از ارزهای دیجیتال در اقتصاد

    پول دیجیتال پولی است که به شکل کاملاً دیجیتالی است. این یک دارایی فیزیکی مشهود مانند پول نقد یا سایر کالاها مانند طلا یا نفت نیست.

    پول دیجیتال می‌تواند زیرساخت مالی فعلی را ساده کند و انجام تراکنش‌های پولی را ارزان‌تر و سریع‌تر کند. همچنین می‌تواند اجرای سیاست‌های پولی توسط بانک‌های مرکزی را تسهیل کند. نمونه‌هایی از انواع پول دیجیتال عبارتند از ارزهای دیجیتال، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی و استیبل کوین‌ها.

    کدام کشورها ارز دیجیتال ملی خود را راه‌اندازی کرده‌اند؟

    اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا (WAEMU) قصد دارد ارز دیجیتال خود را در کشورهای آفریقایی ازجمله ساحل عاج، بنین، مالی، بورکینافاسو، نیجر، توگو و گینه بیسائو راه‌اندازی کند.

    در بین کشورهای اروپایی نیز فقط پانزده کشور اروپایی درحال‌حاضر در توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) مشارکت دارند. این ارز دیجیتال با بیت‌کوین یا اتریوم قابل‌مقایسه است؛ اما به جای ایجاد یک بلاک‌چین غیرمتمرکز، توسط یک بانک مرکزی رسمی صادر و پشتیبانی می‌شود.

    ۲۲۳۲۲۷

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل