فهرست محتوا
سیگنال مذاکرات به بازار خودرو رسید؛ نوسان قیمتها آغاز شد؟
با انتشار اخبار مثبت پیرامون پیشرفت مذاکرات بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا، بازارهای مالی کشور شاهد تغییرات قابل توجهی بودهاند. کاهش ناگهانی نرخ ارز که در پی این تحولات رخ داد، در ابتدا خود را در بازار طلا نشان داد و سپس تأثیر آن به بازار خودرو نیز سرایت کرد. بازار خودرو، به عنوان یکی از بخشهای اقتصادی که به شدت تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز قرار دارد، اکنون وارد مرحلهای از اصلاح قیمت شده است. این اصلاح قیمتی را میتوان در سه دسته خودروهای وارداتی، خودروهای مونتاژی و خودروهای تولید داخل مورد بررسی قرار داد.
وضعیت بازار خودروهای وارداتی پس از مذاکرات ایران و آمریکا
خودروهای وارداتی، که همواره بیشترین میزان وابستگی را به تغییرات نرخ ارز داشتهاند، نخستین گروهی بودند که به کاهش قیمت دلار واکنش نشان دادند. در این میان، مدل لوین هیبرید سال ۲۰۲۴ با کاهشی بالغ بر ۱۰۵ میلیون تومان، در صدر فهرست کاهش قیمتها قرار گرفت. سایر مدلهای وارداتی موجود در بازار، از جمله قشقایی، وزل ۲۰۲۴، فولکس ID.۴ و هیوندای النترا مدل ۲۰۲۳ نیز شاهد کاهش قیمت بین ۱۵ تا ۴۰ میلیون تومان بودهاند. کاهش هزینههای مربوط به واردات خودرو و افت محسوس نرخ ارز، به عنوان عوامل اصلی این کاهش قیمت در بازار خودروهای وارداتی محسوب میشوند. البته، این روند کاهشی به شرطی ادامه خواهد داشت که تعرفههای گمرکی و سایر هزینههای جانبی مرتبط با واردات خودرو بدون تغییر باقی بمانند.
وضعیت بازار خودروهای مونتاژی پس از مذاکرات ایران و آمریکا
در بازار خودروهای مونتاژی نیز، اگرچه واکنشها به کاهش نرخ ارز در مقایسه با خودروهای وارداتی با سرعت کمتری صورت گرفته است، اما روند نزولی قیمتها به وضوح قابل مشاهده است. در این بخش از بازار، خودروی لوکانو با کاهشی معادل ۱۳۵ میلیون تومان، بیشترین میزان افت قیمت را به خود اختصاص داده است. خودروهایی نظیر لاماری، لاماری هیبرید و رسپکت نیز به ترتیب با کاهش قیمت ۳۰، ۱۵ و ۲۲ میلیون تومانی همراه بودهاند. علاوه بر این، مدلهایی مانند هایما S.۸، دیگنیتی، آریزو ۸ و ایکس۳۳ نیز کاهش قیمتی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان را تجربه کردهاند. این دسته از خودروها، به دلیل آنکه در تولید آنها از ترکیب قطعات داخلی و وارداتی استفاده میشود، به طور همزمان تحت تأثیر نوسانات اقتصادی داخلی و تغییرات نرخ ارز قرار میگیرند.
وضعیت بازار خودروهای داخلی پس از مذاکرات ایران و آمریکا
خودروهای تولید داخل نیز در پی کاهش نرخ ارز، شاهد کاهش قیمت محدودی بودهاند. با وجود اینکه بخش عمدهای از هزینههای تولید این خودروها به ریال پرداخت میشود، اما وابستگی برخی از قطعات مورد استفاده در تولید آنها به ارز، موجب واکنش نشان دادن قیمت این خودروها به نوسانات ارزی شده است. در شرکت ایرانخودرو، خودروی ریرا با کاهش ۱۵ میلیون تومانی و تارا اتوماتیک V۴ با افت قیمت ۲۴ میلیون تومانی همراه بودهاند. همچنین، خودروی پژو ۲۰۷ در نسخههای مختلف خود کاهش قیمتی بین ۵ تا ۱۷ میلیون تومان را ثبت کرده است. خودروی دنا ۶ دنده نیز با کاهش قیمت، به زیر یک میلیارد تومان رسید.
در محصولات شرکت سایپا نیز، خودروی شاهین پلاس با کاهشی معادل ۲۸ میلیون تومان، بیشترین میزان کاهش قیمت را داشته است و خودروی شاهین اتوماتیک نیز با ۱۷ میلیون تومان کاهش قیمت به بازار عرضه شده است. سری خودروهای کوییک و ساینا نیز کاهش قیمتی بین ۸ تا ۱۳ میلیون تومان را تجربه کردهاند.
پیشبینی وضعیت آتی بازار خودرو
تحلیلگران بر این باورند که در صورت تداوم روند کاهشی نرخ ارز و حفظ ثبات در فضای مذاکرات، بازار خودرو این امکان را خواهد داشت که برای نخستین بار پس از سالها نوسانات پی در پی، وارد مرحلهای از ثبات نسبی شود. کاهش فاصله بین قیمت کارخانه و قیمت بازار، افت انتظارات تورمی در میان فعالان و خریداران و بازگشت اعتماد به انجام معاملات واقعی، از جمله پیامدهای مثبت احتمالی این روند خواهد بود.
با این حال، آینده بازار خودرو همچنان به عوامل متغیر اقتصادی و سیاسی وابسته است و نمیتوان از ثبات دائمی در این بازار سخن گفت؛ چرا که هرگونه نوسان مجدد در نرخ ارز یا بروز چالشهای جدید در روند مذاکرات، این قابلیت را دارد که روند فعلی را معکوس نماید.