• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
6
در مراسم افتتاح دوره‌ی آموزش تسهیل‌گری اقتصادی و اجتماعی مطرح شد:

رویکرد جدید بنیاد برکت در محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی

  • کد خبر : 9081
  • 07 مرداد 1397 - 0:28
رویکرد جدید بنیاد برکت در محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی

مراسم افتتاح اولین دوره‌ی آموزش تسهیل‌گری اقتصادی و اجتماعی طرح «آسمان» بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) شنبه 6 مرداد در مجتمع فرهیختگان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

  • به گزارش پول بانک، اجرای الگوی اقتصادی اجتماع‌محور آسمان (آیین‌نامه‌ی سرمایه‌گذاری مردمی و اشتغال‌ نیروی انسانی) با رویکرد معیشت پایدار و تمرکز بر توسعه‌ی کسب‌وکار و اشتغال در مناطق روستایی و محروم کشور در برنامه‌ی سال 1397 بنیاد برکت قرار گرفته و پس از شناسایی و انتخاب مناطق هدف، این بنیاد با همکاری گروه مشاوران مدیریت و مطالعات راهبردی تدبیر، طرح مذکور را در 22 شهرستان و 7 استان محروم کشور عملیاتی کرده است. در طرح آسمان با هدف نهایی ایجاد اشتغال، گروه‌های 15 تا 20 نفره با رویکرد توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی در منطقه‌ی هدف تشکیل می‌شود. این افراد از طریق آموزش، خودباوری و اعتماد به نفس، آمادگی پذیرش شغل را کسب می‌کنند که این مهم بر عهده‌ی تسهیل‌گران اقتصادی و اجتماعی بنیاد برکت خواهد بود.

    در همین راستا و با فراخوان عمومی در مناطق هدف برای شناسایی، انتخاب و آموزش تسهیل‌گران محلی، در مرحله‌ی اول از 1100 متقاضی همکاری ثبت‌نام به عمل آمد و از این تعداد، 550 نفر برای شرکت در آزمون کتبی واجد شرایط اعلام شدند. پس از برگزاری آزمون و انجام مراحل گزینش و مصاحبه، تعداد 130 متقاضی برای حضور در دوره‌ی آموزش تسهیل‌گری معرفی شدند.

    این دوره‌ی آموزشی در دو مرحله‌ی یک هفته‌ای و به مدت 288 ساعت در مجتمع فرهیختگان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار خواهد شد.

    ورود جدی به توسعه‌ی مناطق محروم

    مدیرعامل بنیاد برکت در مراسم افتتاح اولین دوره‌ی آموزش تسهیل‌گری اقتصادی و اجتماعی طرح آسمان با تأکید بر این‌که این بنیاد نیازی به معرفی ندارد، گفت: بنیاد برکت مجری برنامه‌های اجتماعی و اقتصادی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و فعال در حوزه‌ی ارزش‌آفرینی اقتصادی و اجتماعی در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ی کشور است.

    مهندس سعید جعفری با اشاره به تلاش‌های انجام گرفته در طول 40 سال گذشته در زمینه‌ی محرومیت‌زدایی از مناطق محروم کشور تصریح کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در ادامه‌ی این تلاش‌ها در راستای منویات و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب همه‌ی امکانات خود را بر محرومیت‌زدایی، توانمندسازی اقتصادی و اشتغال‌زایی متمرکز کرده است.

    وی اتخاذ رویکرد جدید برای ورود به مبحث محرومیت‌زدایی را مورد توجه قرار داد و افزود: در سال‌های گذشته بعضاً نگاهی فیزیکی و سخت‌افزاری به این موضوع وجود داشته است، در حالی که رویکرد و نگرش مطلوب باید مبتنی بر توسعه، سرمایه‌ی انسانی و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باشد.

    مدیرعامل بنیاد برکت با تأکید بر ورود جدی این بنیاد به توسعه‌ی مناطق محروم کشور بیان کرد: مطالعه‌ی طرح‌های موفق داخلی و خارجی در حوزه‌ی محرومیت‌زدایی باعث تصویب یک الگوی اقتصادی تحت عنوان «آسمان» شد که در یک‌سال گذشته به شکل پایلوت در برخی مناطق کشور آغاز شده است. طرح آسمان نتیجه‌ی تغییر رویکرد به فعالیت‌های محرومیت‌زدایی در بنیاد برکت است. ما در سیاست جدیدمان در بنیاد برکت صرفاً به دنبال ساخت واحدهای تولیدی یا تأمین اعتبار نیستیم بلکه هدف‌مان مشارکت اجتماعی است تا علاوه بر ایجاد مشاغل پایدار برای افراد واجد شرایط، انگیزه برای ماندگاری آن‌ها در مناطق روستایی ایجاد شود.

    مهندس جعفری تصریح کرد: در طرح آسمان، شناسایی امکانات و استعدادهای محلی و کمک به آن‌ها مدنظر است. ما در این طرح دنبال ایجاد مشاغل پیچیده نیستیم، بلکه بر قابلیت‌های هر منطقه متمرکز شده‌ایم.

    مدیرعامل بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، شرکت‌کنندگان در اولین دوره‌ی آموزش تسهیل‌گری اقتصادی و اجتماعی طرح آسمان را طلیعه‌داران تسهیل‌گری اقتصادی و اجتماعی در مناطق محروم و روستاها خواند و ادامه داد: انتظار این است که با فعالیت شما زمینه‌های ایجاد اشتغال و در نتیجه، توسعه‌ی پایدار در مناطق محروم کشور حاصل شود.

    تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی

    رییس هیأت مدیره‌ی بنیاد برکت نیز تسهیل‌گری را راهی برای شکوفایی و جلوه‌گری توانمندی‌های مناطق روستایی ذکر کرد و گفت: جمعیت روستایی در ایران در سال 1353، ۷۶ درصد بود، ولی هم اکنون به ۲۶ درصد رسیده است.

    دکتر محمود عسکری‌‌آزاد ادامه داد: کشور‌های مختلف در مسیر توسعه به این نتیجه رسیدند که جامعه‌ی روستایی بدون انگیزش، پتانسیل و جمعیت وجود خارجی ندارد، بنابراین زمینه‌های رشد را برای‌شان فراهم کردند و اینجا بحث تسهیل‌گری هم مطرح شد.

    رییس هیأت مدیره‌ی بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، با اشاره به این‌که امروزه بحث دولت‌های تسهیل‌گر مطرح است، عنوان کرد: بحث اصلی برای رواج تسهیل‌گری در اصل برای این منظور بود که ما می‌خواهیم همه‌ی مردم در توسعه‌ی کشور نقش داشته باشند. رهبر معظم انقلاب هم دایماً به این مهم تأکید دارند که باید به مردم و استفاده از ظرفیت‌های آنان توجه داشت.

    دکتر عسکری‌‌آزاد با اشاره به اینکه باید متناسب با توانمندی‌های انسانی، فیزیکی، اجتماعی و زیرساختی در روستا‌ها زمینه‌ی توسعه را فراهم کنیم، تصریح کرد: تسهیل‌گران را از خود مردم آن مناطقی که نیاز به توسعه دارند، انتخاب کردیم تا ارتباط بهتری شکل بگیرد؛ لذا باید از امکانات مردم آن منطقه اعم از نیروی انسانی و توانمندی‌های محلی برای توسعه‌ی این مناطق و به تبع آن در کل کشور بهره بگیریم.

    وی خطاب به تسهیل‌گران حاضر در مراسم تأکید کرد: تسهیل‌گر باید این قدرت و جسارت را در خود احساس کند که می‌توانیم با هم مشکلات را حل کنیم.

    مدیرعامل گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر نیز در این مراسم خواستار توجه بیش‌تر به مناطق روستایی برای ارتقای سطح توسعه‌ی اقتصادی کشور شد.

    دکتر عارف نوروزی سه ویژگی مناطق روستایی را کانون‌های فرهنگی، اقتصادی و امنیتی بودن این مناطق برشمرد و خاطرنشان کرد: بنیاد برکت با توجه به این سه ویژگی فعالیت‌های خود را پی‌گیری می‌کند، و جبهه‌ی جدیدی را به قصد جبران کم‌‌توجهی به روستاها باز کرده است. در همین زمینه بنیاد برکت به دنبال تسهیل‌گرانی است که در راستای همین اهداف در نقاط محروم فعالیت کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=9081

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم