• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
3

دکتر ساداتی‌نژاد در آیین افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنابع وابسته بیان کرد: ظرفیت‌های بسیار زیادی در تولید محصولات شیلاتی کشور وجود دارد

  • کد خبر : 308244
  • 01 آذر 1401 - 14:45
دکتر ساداتی‌نژاد در آیین افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنابع وابسته بیان کرد: ظرفیت‌های بسیار زیادی در تولید محصولات شیلاتی کشور وجود دارد

پول بانک: باید به جای اینکه به سمت محدود کردن صید برویم، باید سرمایه‌گذاری در این بخش را افزایش دهیم در این صورت است که نشاط، امید و سرمایه‌گذاری در این بخش بیشتر خواهد شد.

  • وزیر جهاد کشاورزی گفت: باید به جای اینکه به سمت محدود کردن صید برویم، باید سرمایه‌گذاری در این بخش را افزایش دهیم در این صورت است که نشاط، امید و سرمایه‌گذاری در این بخش بیشتر خواهد شد.

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پول بانک، آیین افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات بین المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنابع وابسته، با حضور دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، معین‌الدین سعیدی نماینده سیستان و بلوچستان، حسینی رئیس سازمان شیلات ایران، جعفری دبیر شورای عالی صنایع دریایی کشور و جمعی از اصحاب رسانه، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد.

    دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی

    دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، در آئین افتتاح ششمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات‌،‌ آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته گفت: ارزش افزوده در بخش شیلات نسبت به سایر پروتئین‌ها مانند مرغ و گوشت بیشتر است.

    وی ادامه داد: با وجود اینکه سازگاری بسیار خوبی برای تولید این نوع محصولات در کشور وجود دارد، اما هنوز کارهای زیادی است که انجام نشده و باید انجام شود.

    وزیر جهاد کشاورزی افزود:‌ متأسفانه هنوز جایگاه خوبی درباره مصرف این نوع محصولات شیلاتی در کشور نداریم و شاید علت آن این است که درباره طعم و فرآوری و پخت و پز و تبلیغات آنها کارهای بیشتری انجام نداده‌ایم.

    وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار زیادی در تولید محصولات شیلاتی کشور وجود دارد، گفت: هنوز نسبت به کارهایی که باید انجام بدهیم عقب هستیم و لازم است کارهای مهمتری در این زمینه انجام شود.

    ساداتی‌نژاد، به عنوان نمونه به شترمرغ اشاره کرد و گفت: با اینکه بزرگ‌ترین تولیدکننده در دنیا هستیم اما هنوز بسیاری از خانوارها درباره نوع پخت و انواع غذاهایی که می‌توان از این‌ها درست کرد آشنایی ندارند و این‌ها نشان می‌دهد که باید کارهایی در این زمینه انجام شود.

    وزیر جهاد کشاورزی، به کم بودن تولید شیلاتی در استان‌های ساحلی اشاره کرد و گفت: اینکه تولید محصولات دریایی در استان‌های داخلی بیشتر از استان‌های ساحلی است نشان می‌دهد که کارِ نکرده در استان‌های ساحلی بسیار داریم.

    وی در ادامه توصیه‌ها و کارهایی که در حوزه شیلات باید انجام شود اشاره کرد و گفت:‌ باید به جای اینکه به سمت محدود کردن صید برویم، باید سرمایه‌گذاری در این بخش را افزایش دهیم در این صورت است که نشاط، امید و سرمایه‌گذاری در این بخش بیشتر خواهد شد.

    ساداتی‌نژاد ادامه داد: محدودیت‌های صید در سال‌های گذشته موجب شده است که در حال حاضر ۱۲ هزار صیاد غیرمجاز در کشور داشته باشیم و این راه‌حل منطقی نیست.

    وزیر جهاد کشاورزی، در ادامه به لزوم افزایش سرمایه‌گذاری در صنایع فرآوری اشاره کرد و گفت: با اینکه ۱۱.۷ درصد تولید ناخالصی کشور از بخش کشاورزی تأمین می‌شود اما حداکثر سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ۴ درصد است و این نسبت در بخش شیلات به مراتب کمتر است.

    وی افزود: تلاش ما این است که سرمایه‌گذاری از حوزه‌های دیگر را به سمت شیلات سرازیر کنیم چون معتقد هستیم ارزش افزوده‌ای که در این بخش وجود دارد انقلابی در تولید ایجاد خواهد کرد.

    ساداتی‌نژاد بیان کرد:‌ شیلات باید بیشتر مردمی باشد، درست است که ۹۸ درصد بخش کشاورزی خصوصی و مردمی است اما این نسبت باز هم در بخش شیلات کمتر است باید تلاش کنیم علاوه بر اینکه مردمی شدن در بخش شیلات را تقویت می‌کنیم واگذاری امور و تشکل‌ها را افزایش دهیم.

    وزیر جهاد کشاورزی، در ادامه به لزوم حمایت و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش شیلات اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه‌ای که در این بخش وجود دارد باید نسبت به بخش کشاورزی حمایت‌های بیشتری شود.

    معین‌الدین سعیدی، نماینده سیستان و بلوچستان

    معین‌الدین سعیدی، نماینده سیستان و بلوچستان، در آیین افتتاحیه این نمایشگاه، با بیان اینکه بروکراسی‌های پیچیده در بخش شیلات موجب فرار سرمایه‌گذار می‌شود،‌گفت: باید وزارت جهاد کشاورزی فرآیند تسهیل سرمایه‌گذاری در بخش شیلات را تقویت کند زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران به این موانع برمی‌خورند و از کار خود دلسرد می‌شوند.

    وی‌ به خاطره‌ای از دوران فارغ‌التحصیلی خود در کشور مالزی اشاره کرد و گفت: در آن کشور فرآیند فارغ‌التحصیلی توسط یک دستگاه شبیه ATM و در زمان ۳ دقیقه پایان می‌یابد اما در بسیاری از دانشگاه‌های داخل این فرآیند بعضا سه ماه هم طول می‌کشند و همین مسأله در بخش‌های تولیدی هم وجود دارد.

    سعیدی گفت: ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل در کشور وجود دارد که نشان می‌دهد نباید مشکلی از نظر امنیت غذایی و تأمین محصولات شیلاتی داشته باشیم اما فاصله معناداری با میانگین‌های تولید جهانی داریم.

    وی با خوش‌بینی به اقدامات دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی گفت: اقدامات خوبی را این دولت در حوزه شیلات انجام داده و اقدامات بسیار مؤثری در صنعت آبزی‌پروری آغاز کرده که می‌تواند تولید در این بخش را متحول کند.

    نماینده سیستان و بلوچستان، از پایین بودن سرانه مصرف ماهی در کشور هم انتقاد کرد و گفت: سرانه مصرف ماهی و میگو در دنیا ۲۵ کیلوگرم اما این رقم حدود نصف آنها و ۱۳ کیلوگرم است.

    حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران

    حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران، در آیین افتتاحیه این نمایشگاه گفت: باید زیرساخت‌های شیلات در کشور، متناسب با تولید و اهداف تعیین شده باشد.
    وب ادامه داد: باید بودجه و نیروهای کافی در اختیار قرار بگیرد و در یک جمله متناسب با کار انقلابی که در نظر گرفته شده است، باشد.

    حسینی پیشنهاد کرد: معاونت تخصصی دریایی ایجاد شود زیرا حوزه‌های این بخش کاملاً تخصصی است و امکان تولید به روش سنتی وجود ندارد.

    رئیس سازمان شیلات ایران، همچنین با اشاره به اینکه خیلی از پست‌های این سازمان خالی است، گفت:‌ هنوز ۶۰ درصد جایگاه‌هایی که در این ساختار تولید باید وجود داشته باشد خالی است و باید نیروهای جدید در آنها بکارگیری شود.

    وی ابراز امیدواری کرد: با وجود موانع و مشکلات به برنامه‌های تعیین شده در اسناد بالادستی خواهند رسید.

    جعفری، دبیر شورای عالی صنایع دریایی کشور
    جعفری دبیر شورای عالی صنایع دریایی کشور، در آیین افتتاحیه این نمایشگاه، از عقد قرارداد با یک شرکت برای جایگزینی موتورهای فرسوده کشتی‌ها و شناورها اشاره کرد و گفت:‌ تنظیم موتورها می‌تواند تا ۴۰ درصد در مصرف سوخت و روغن صرفه‌جویی داشته باشد که معمولا عمده هزینه‌های تولید را شامل می‌شود.

    جعفری، به جزئیات این تفاهم با این شرکت اشاره کرد و گفت:‌بر اساس این قرارداد ۱۵۰۰ فروند از شناورها و کشتی‌ها با موتورهای جدید جایگزین خواهد شد.

    دبیر شورای عالی صنایع دریایی کشور، همچنین به مصوبه دیگر شورای عالی صنایع دریایی کشور اشاره کرد و گفت: شناورهای فرسوده و چوبی هم با هماهنگی شیلات و تعاونی‌های صیادی ساماندهی خواهد شد.

    وی افزود:‌ نحوه کار به این طریق است که در قالب تعاونی‌های صیادی معرفی خواهد شد و کشتی‌ها و شناورهای این تعاونی‌ها بهبود و اصلاح خواهند شد.

    هودی، مدیرعامل یک شرکت شیلاتی(خصوصی)

    هودی، مدیرعامل یک شرکت شیلاتی، در آیین افتتاحیه این نمایشگاه، به اهمیت آبزی‌پروری در افزایش امنیت غذایی کشور اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد اما بخشی از آنها مغفول مانده است.

    هودی افزود:‌ شکیل زنجیره‌ای ارزش از مهمترین اقداماتی است که باید در این حوزه انجام شود البته بسیاری از شرکت‌ها اقدام به این کار کرده‌اند اما باید تکمیل شود.

    وی تأکید کرد: با اعمال مدیریت و سیاست‌گذاری‌های جدید می‌توان برنامه تأمین غذایی از زمین تا سفره را در حوزه شیلات پیاده کرد.

    بنا به این گزارش، ششمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته در فضایی به وسعت چهار هزار و ۷۰۰ مترمربع فضای نمایشگاه بین المللی تهران افتتاح شد.

    این نمایشگاه در دو سالن با حضور ۱۱۲ شرکت داخلی در ۹۲ غرفه فعالیت دارد.

    گفتنی‌است، ششمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته، از ۲۹ آبان تا ۲ آذر ماه ١۴۰۱، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دایر است؛ در این نمایشگاه ۱۱۲ شرکت حضور دارند و علاقمندان می توانند از ساعت ٩ صبح تا ١۵ عصر از این نمایشگاه بازدید نمایند.

    خبرنگار: کوروش جم

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=308244

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم