• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
4

دن لریمر، خالق ایاس، این پروژه را ترک کرده است و در حال ساخت یک شبکه جدید است

  • کد خبر : 196865
  • 15 اسفند 1399 - 13:00
دن لریمر، خالق ایاس، این پروژه را ترک کرده است و در حال ساخت یک شبکه جدید است

دن لریمر، بنیان‌گذار سابق استیمیت (Steemit) و بلاک وان (Block.one)، در تازه‌ترین پروژه خود به‌سراغ ساخت یک شبکه‌ اجتماعی غیرمتمرکز رفته است. این شبکه اجتماعی کلاریون نام دارد.
به گزارش کوین تلگراف، د..

  • دن لریمر، بنیان‌گذار سابق استیمیت (Steemit) و بلاک وان (Block.one)، در تازه‌ترین پروژه خود به‌سراغ ساخت یک شبکه‌ اجتماعی غیرمتمرکز رفته است. این شبکه اجتماعی کلاریون نام دارد.

    به گزارش کوین تلگراف، دنیل لریمر (Daniel Larimer)، مدیر ارشد فناوری و یکی از بنیان‌گذاران بلاک وان و استیمیت، از پروژه بعدی خود با نام کلاریون (Clarion) پرده برداشت.

    این پروژه قرار است به یک پلتفرم شبکه اجتماعی غیرمتمرکز و با تمرکز بر تلفن‌های همراه تبدیل شود. کلاریون از همه ویژگی‌های اجتماعی نظیر پیام‌رسانی شخصی از طریق متن و ویدیو، انتشار محتوا برای دنبال‌کنندگان و یا داشتن چت‌روم‌هایی مبتنی بر ارتباطات صوتی، شبیه اپلیکیشن دیسکورد (Discord)، برخوردار است.

    لریمر در این رابطه گفته است که کلاریون از تجربه‌های دیگر پروژه‌ها استفاده می‌کند. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به استیمیت و وُیس (Voice) اشاره کرد که دو پروژه شبکه اجتماعی بودند که لریمر در راه‌اندازی و یا پشتیبانی از آنها مشارکت داشته است.

    بنا بر اظهارات او، دو تلاش قبلی برای راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز مشکلاتی داشتند. از نظر او آن‌ها «منطقاً متمرکز» بودند و نیاز داشتند که «همه نودها همه تراکنش‌ها را پردازش کنند».

    ایده لریمر ایجاد یک شبکه بهتر است که بیشتر به ایده پلتفرم‌های رتروشیر (RetroShare) و زیرونت (Zeronet) شباهت دارد. گفتنی است پلتفرم ریتروشیر مبتنی بر پیام‌رسانی همتا‌به‌همتا است و زیرونت بر اساس بیت‌تورنت (BitTorrent) عمل می‌کند. او همچنین از پروتکل‌های اشتراک فایل نظیر IPFS به‌عنوان یک مثال خوب از شبکه‌های غیرمتمرکز نام برد. این پروژه‌ها در حوزه کاربردپذیری و به‌خصوص بر روی اجرا در دستگاه‌های موبایل با چالش‌هایی مواجه شده‌اند.

    کلاریون به‌عنوان یک برنامه وب پیش‌رو (PWA) مبتنی بر وب‌اسمبلی (WebAssembly) است. وب‌اسمبلی چارچوبی است که امکان ساخت اپلیکیشن‌های با کارایی بالا را در بستر وب فراهم می‌کند و به زبان‌هایی نظیر ++C و Rust برنامه‌ریزی شده است. این چارچوب برای جلوگیری از وابستگی اپلیکیشن‌های اختصاصی توزیع‌شده به اپ‌استورها ضروری است. لریمر در این رابطه می‌گوید که اقدامات اخیر گوگل، اپل و آمازون نشان داده است که ما برای توزیع اپلیکیشن‌ها و محتواهای خود دیگر نمی‌توانیم به اپ‌استورها و ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی اعتماد کنیم. نوع ساختار وب‌اسمبلی همچنین هنگام طراحی میزکاری مملو از نودها کمک می‌کند، زیرا به تغییرات حداقلی در کد نیاز دارد.

    جنبه‌های مرتبط با بلاک چین کلاریون چندان روشن نیست. آن‌طور که لریمر توضیح می‌دهد برای تنظیم اقدامات کاربران، نیازی برای رسیدن به اجماع نیست. این موضوع کلاریون را به یک یک پلتفرم «لایه صفر» تبدیل می‌کند.

    افزونه‌های وب‌اسمبلی امکان ساخت اپلیکیشن‌ها بر روی کلاریون او‌اس (Clarion OS) را فراهم می‌کند. لریمر تصریح می‌کند که هیچ توکنی به لحاظ عملکردی با پروژه مرتبط نیست.

    خبر راه‌اندازی کلاریون در جامعه ارزهای دیجیتال با تردیدهایی مواجه شده است و آن هم به‌دلیل سابقه ملموس لریمر در ترک پروژه‌هاست. لریمر یکی از بنیان‌گذاران استیمیت بود. استیمیت یک پلتفرم شبکه اجتماعی مبتنی بر بلاک چین است که در طول سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) به محبوبیت رسید. لریمر برای مشارکت در پروژه استیمیت به حضور خود در بلاک وان پایان داد. گفتنی است بلاک وان شرکت پشتیبان EOSIO است. EOSIO یک چارچوب بلاک چینی است که زیربنای ارز دیجیتال ایاس و همچنین شبکه اجتماعی ویس محسوب می‌شود.

    پس از آنکه لریمر پست خود را در شرکت بلاک وان در ماه ژانویه (دی) ترک کرد، بسیاری آن را نشانه‌ای دانستند مبنی بر اینکه او می‌خواهد کار جدیدی را شروع کند. گذشت زمان نشان داد که برداشت این افراد صحیح بوده است. نکته جالب توجه اینکه پروژه‌هایی که لریمر آن‌ها را ترک کرده است پس از رفتن وی چندان خوب عمل نکرده‌اند. استیمیت را ترون در یک معامله جنجالی و بحث‌برانگیز ترون خریداری کرد. ایاس نیز اکنون در حال مبارزه با رقبای جدیدتر خود بر سر موضوع پذیرش است.

    این‌طور به نظر می‌رسد که لریمر همچنان به‌طور خاصی به شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز علاقه‌مند‌ است، حوزه‌ای که در آن رقبای زیادی حضور دارند. در حالی که تجربه لریمر او را یک گزینه عالی برای ایجاد پلتفرمی که می‌تواند شرکت‌های بزرگ فناوری را به چالش بکشد، تبدیل می‌کند اما این سؤال را به وجود می‌آورد که چرا ایده اصلی کلاریون نتوانسته زودتر از این اجرایی شود. در حالی که او سرپرست پروژه‌های دیگری بود که برای ساخت یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز مصمم بودند.

    دن لریمر، خالق ایاس، این پروژه را ترک کرده است و در حال ساخت یک شبکه جدید است

    در این باره بیشتر بخوانید

    • مونرو به بالاترین قیمت دو سال اخیر خود رسید؛ ۳۰۰ درصد رشد در یک سال!
    • جرارد پیکه، ستاره بارسلونا، در یک بازی مبتنی بر اتریوم سرمایه‌گذاری کرد
    • کیم داتکام اعلام کرد حامی بیت کوین کش است
    • بنیان‌گذار سابق ریپل و مسئول فعلی استلار ۲۸ میلیون واحد XRP را به فروش رساند
    • چین لینک دوباره به بالاترین قیمت تاریخ خود رسید؛ بیت کوین همچنان در محدوده

    منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=196865

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم