• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
6

در قانون جدید انتخابات مهلت شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها افزایش پیدا کرد/ افراد ردصلاحیت شده می‌توانند از خود دفاع کنند/ دلایل ردصلاحیت باید به صورت مکتوب اعلام شود

  • کد خبر : 310702
  • 11 بهمن 1401 - 4:31
در قانون جدید انتخابات مهلت شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها افزایش پیدا کرد/ افراد ردصلاحیت شده می‌توانند از خود دفاع کنند/ دلایل ردصلاحیت باید به صورت مکتوب اعلام شود

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفتگو با مُنیبان: در قانون جدید انتخابات مهلت شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها افزایش پیدا کرد/ افراد ردصلاحیت شده می‌توانند از خود دفاع کنند/ دلایل ردصلاحیت ..

  • رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفتگو با مُنیبان:

    در قانون جدید انتخابات مهلت شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها افزایش پیدا کرد/ افراد ردصلاحیت شده می‌توانند از خود دفاع کنند/ دلایل ردصلاحیت باید به صورت مکتوب اعلام شود

    محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مُنیبان با اشاره به جزئیات قانون انتخابات گفت: قانون انتخابات فعلی فرصت و زمان لازم را برای بررسی صلاحیت داوطلبین به شورای نگهبان نمی‌دهد. به این ترتیب است که شورای نگهبان باید در فاصله ۱۵ الی ۲۰ روز حجم بالایی از پرونده افرادی به عنوان مثال حدود ۱۵ هزار نفر را مورد بررسی قرار بدهد که این امکان‌پذیر نیست. ما در قانون انتخابات جدید فرصت لازم را در اختیار نهادهای نظارتی و هیئت های اجرایی قرار دادیم به این ترتیب که بررسی کامل انجام دهند.

    او افزود: علاوه بر این در قانون جدید انتخابات فرصت دفاع به نامزدها داده شده و از آن طرف نهادها نیز باید پاسخگو باشند. البته این موارد سیاست‌های کلی است که آنها را تبدیل به قانون کردیم. در حقیقت ما سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند که بسیار خوب هستند و در انتخابات تأثیر مثبت خواهد گذاشت را، تبدیل به قانون کردیم. انشاالله انتخابات اسفندماه سال آینده براساس این قانون انجام می‌شود.

    جوکار در واکنش به اینکه مهلت بررسی صلاحیت داوطلبان تا چه اندازه افزایش پیدا کرده است تصریح کرد: فرصت بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات دو برابر یعنی حدود یک ماه شده است. در قانون جدید انتخابات یک پیش ثبت‌ نام داریم و یک ثبت‌ نام. پیش ثبت‌ نام به این ترتیب است که افراد به صورت الکترونیک ثبت‌نام می‌کنند و از همان لحظه نهادهای نظارتی بررسی‌های لازم را درباره این شخص انجام می‌دهند.

    این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اینکه گفته می‌شود برخی چهره‌ها به دلیل نحوه احراز صلاحیت‌ها در شورای نگهبان در انتخابات داوطلب نمی‌شوند در قانون جدید انتخابات درباره نحوه تأیید صلاحیت‌ها نکته ای وجود دارد؟ تصریح کرد: در قانون جدید انتخابات رویه به این صورت است که به عنوان مثال فردی ثبت‌ نام می‌کند اما ردصلاحیت می‌شود در اینجا دلایل ردصلاحیت فرد مذکور باید به صورت مکتوب اعلام شود علاوه بر این آن فرد می‌تواند از خود دفاع و احراز صلاحیت کند. اینها مواردی است که پیش از این در قانون انتخابات وجود نداشت. در سال‌های گذشته سیاست‌های کلی برای انتخابات نداشتیم. از سال ۹۵ این سیاست‌ها ابلاغ شدند اما اجرایی نشدند لذا در قانون جدید انتخابات این موارد را درج کردیم تا اجرایی کنیم. سیاست‌های مترقی داریم که اگر به صورت قانون اعمال شوند مشارکت افزایش پیدا می‌کند و عدالت در حوزه انتخابیه و تبلیغات صورت می‌گیرد و پولشویی و مواردی از این قبیل اتفاق نمی‌افتد.

    جوکار در واکنش به اینکه بنابراین اصلاح‌طلبان با خاطری آسوده در انتخابات نام‌ نویسی کنند؟ اظهار کرد: بنده با گروه خاصی کار ندارم اما در مجموع تشکل‌های سیاسی می‌توانند ظرفیت‌های خود را پای کار بیاورند و لیست انتخاباتی بدهند.

    منبع خبر

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=310702

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم