• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
7

درباره توییت‌های پراکنده اولیانوف صحبت نمی‌کنم/ هرکجا نخواستند به توافق عمل کنند برچسب فرابرجامی زدند

  • کد خبر : 301283
  • 26 اردیبهشت 1401 - 6:31
درباره توییت‌های پراکنده اولیانوف صحبت نمی‌کنم/ هرکجا نخواستند به توافق عمل کنند برچسب فرابرجامی زدند

سخنگوی وزارت امور خارجه: درباره توییت‌های پراکنده اولیانوف صحبت نمی‌کنم/ هرکجا نخواستند به توافق عمل کنند برچسب فرابرجامی زدند به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ا..

  • سخنگوی وزارت امور خارجه:

    درباره توییت‌های پراکنده اولیانوف صحبت نمی‌کنم/ هرکجا نخواستند به توافق عمل کنند برچسب فرابرجامی زدند

    به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز ( 26 اردیبهشت ماه) در نشست خبری خود گفت: هر موقع که ابتکاری انجام و تحرکی در حوزه دیپلماسی انجام‌ می شود رژیم اشغالگر هم تحرکات خود را افزایش می دهد.

    وی افزود: بورل و امیرعبداللهیان گفتگو کردند و به این نتیجه رسیدند که مورا به تهران بیاید. مورا به تهران آمد حضور او با چند گفتگو با همتای ایرانی ( علی باقری) همراه بود. اگر آمریکا تصمیم سیاسی بگیر‌د، امکان بازگشت به وین وجود دارد.

    سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به توییت اخیر سفیر روسیه در وین تصریح کرد: نقش روسیه در مذاکرات سازنده است؛ من درباره توییت های پراکنده صحبت نمی کنم. ما رسما صحبت های لاوروف و امیرعبداللهیان شنیدیم و موضع رسمی دو کشور بیان شد.

    خطیب زاده درباره وضعیت اسدالله اسدی بیان کرد: متاسفانه یک دیپلمات جمهوری اسلامی ایران با نقض بدیهی‌ترین مصونیت‌ها و نقض کنوانسیون1961 وین برخلاف مقررات و معاهدات بین‌المللی با نقض آشکار مصونیت‌ها و حقوق این دیپلمات توسط دولت آلمان و بلژیک دستگیر شده وکل فرآیند غیرقانونی بوده و در شرایط نامناسبی نگهداری شده و حقوقش نادیده گرفته شده است. اینکه مصونیت‌های دیپلماتیک و بدیهیات رعایت نشده و بدعتی در حقوق دیپلماتیک توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا رخ داده است،جای تاسف دارد. البته ایران هم از مجاری دوجانبه و هم مجاری خاص خود این موضوع را پیگیری کرده است و ترجیح بوده از همین طریق موضوع حل شود و ارجاع به مراجع ذیربط بین‌المللی و حقوق بشری در دستورکار جدید قرار گرفته است. باعث تاسف است دولت‌های اروپایی فکر می‌کنند برای مجرمین و جاسوسان و کسانی که با نقشه وارد ایران شدند و کارهای ضد امنیت ملی انجام داده اند، می‌توانند هیاهو و ادعا کرده و دمارش بدهند و این نمایش‌ها را برقرار کنند، در حالی که ناقض حقوق یک اولیه دیپلمات کشورمان هستند.

    وی افزود: مورا در سفر به ایران با دستورکار مشخص امد. ایران از اغاز مذاکرات خلاقیت بکار برده تا کم کاری ها را جبران کند. ایران چیزی بیشتر از حقوق خود نخواسته است. هرکجا نخواستند به توافق عمل کنند برچسب فرابرجامی زدند. دولت بایدن تصمیم بگیرد که می خواهد در میراث ترامپ بماند یا خیر.

    خطیب زاده اظهار کرد: خانم گزارشگر ویژه تا پس فردا در ایران هستند. او براساس درخواست خود در ایران است و ملاقات می کند. روز چهارشنبه جمع بندی سفر خود را به رسانه ها اعلام می کند.

    خطیب زاده با اشاره به بازداشت جلالی بیان کرد: اقای جلالی سه سال قبل دستگیر شده است. او جاسوسی کرده و روی امنیت ملی ایران کار کرده و خسارت جانی برای ما داشته است. حکم جلالی قطعی است. می خواستند اجرای حکم در زمان دیگری باشد و قوه قضاییه باید در این باره اعلام نظر کند.

    خطیب زاده درباره هشدار امنیتی انگلیس و سوئد درباره سفر به ایران اظهار کرد: انگلیس و سوئد هشدار امنیتی دادند و این سیاست شناخته شده است. به جای اینکه مواضع خود را پشت تریبون بگویند هشدار امنیتی می دهند. نیم میلیون ایرانی در انگلیس هستند. این کشورها سعی کنند که جاسوس نفرستند و‌ از ایرانیان پر افتخار برای جاسوسی استفاده نکنند.

    خطیب زاده با اشاره به بازداشت مورا و سنگ اندازی اسراییل گفت: ما گزارش های پراکنده را دیدیم بدنامی اسراییل بر همه اشکار است. همان موقع از نزدیکان مورا سوال کردیم و ظرف چند دقیقه مشکل حل شد. بهتر است خود مورا درباره این‌ موضوع توضیح بدهد.

    خطیب زاده افزود: دکتر رییسی عازم سفر به یک کشور حاشیه حوزه خلیج فارس است. در زمان خود اطلاع رسانی میشود.

    خطیب زاده تاکید کرد: به دولت و ملت دوست، امارات تسلیت می گویم. امیدوارم محمد بن زاید برای کشور امارات شکوفایی و پیام اور صلح و ثبات برای منطقه باشد. امیرعبداللهیان امروز به امارات می رود.

    سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص تغییر نگاه ایران به طالبان گفت: سفرهای بین ایران و شخصیت های افغانستانی و حتی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به طور معمول انجام می شود و چیز جدیدی نیست . موضع جمهوری اسلامی ایران یک موضع اصولی و مبتنی بر واقعیت های افغاستان و اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. ما بارها اعلام کرده ایم که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان مسؤولیت قطعی برای تامین امنیت در داخل افغانستان و این‌که گروه‌های تروریستی تهدیدی علیه همسایگان نباشد دارد و تلاش کند که به سمت تشکیل دولت فراگیر و همه شمول در افغانستان برود. و این موضع ماست که در طی ماه های گذشته پیگیری شده است. ما درباره همه مردم افغانستان به شمول همه اقوام و گروه ها جدی هستیم و نگران وضعیت آنها هستیم.

    وی درباره حق‌آبه هیرمند اظهار کرد: از دو منظر می‌توانم پاسخ دهم، یکی از منظر حاکمیتی است که من از این منظر عنوان می‌کنم و بعد دیگر هم بعد توجه به شرایط اقلیمی منطقه غرب آسیاست که از فقدان استانداردهای محیط زیستی رنج می‌برد. موضوع محیط زیست موضوعی است که همه مشترکا در این منطقه باید به آن توجه کنند. تلاش می کنیم تیر ماه میزبان وزرای محیط زیست کشورهای منطقه در تهران باشیم و درباره محیط زیست و ریزگردها و موضوع آب صحبت کنیم. با برخی کشورها دارای معاهدات لازم الاجرا هستیم، از جمله افغانستان. ما با هیأت های حاکمیتی و دولت ها معاهده نمی بندیم ما با حاکمیت ها توافق می کنیم. در سال ۱۳۵۱ معاهده لازم الاجرایی بین ایران و افغانستان امضا و این معاهده بند داوری و قسمت‌های لازم الاجرا دارد و قابل پیگیری است. البته ما همواره تلاش کردیم با همسایگان از مسیر دوجانبه جلو برویم، رجوع به بندهای داوری آخرین راه حل است که امیدوارم به آن سمت حرکت نکنیم.

    وی درخصوص انتخابات پارلمانی لبنان اظهار کرد: عملکرد هر طرفی نشان می دهد که دوست طرف سختی کشورها کدام کشورها هستند و کدام طرف ها و کنشگران فقط به فکر پیشبرد اهداف سیاسی خودشان هستند، تلاش می کنند اهداف سیاسی خود را به قیمت تحقیر ملت ها و گرسنه نگه داشتن ملت ها، محاصره ملت ها و محروم کردن آنها از حق طبیعی حیاتشان جلو ببرند. جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده در کنار مردم لبنان برای تحقق خواست و ارده آنها باشد. ایران هیچ وقت سعی نکرده در سیاست داخلی لبنان ورود کند. مردم رشید و بالغ لبنان در مورد لبنان تصمیم می گیرند، همه کشورها باید احترام بگذارند. جمهوری اسلامی ایران هم به خواست مردم لبنان احترام می گذارد.

    خطیب زاده درخصوص اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ترکیه درباره سدسازی و ریزگردها بیان کرد: باید علم را به دانشمندان بسپاریم و تلاش کنیم که به همدیگر کمک کنیم که مشکلات مشترکمان را حل کنیم. ما استقبال ترکیه ای از همکاری را به فال نیک می گیریم و باید تلاش کنیم قدم اجرایی برای منطقه برداریم و تلاش کنیم مشکل ریزگردها را مرتفع کنیم.

    خطیب زاده با اشاره به گزارش اخیر بلومبرگ بیان کرد: ما عضو ان پی تی و پادمان هستیم و در چهارچوب حفظ بی طرفی با اژانس همکاری داریم. اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی که متوقف شد، ما به همکاری خود با آژانس در چهارچوب پادمان ادامه می دهیم. گزارش اژانس باید منبع باشد و نه گزارش های پراکنده سایت ها.

    سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات یک نماینده درباره سفر باقری به وین گفت: از خود نماینده بپرسید، نمی دانم باقری چه زمانی به وین سفر می کند.

    خطیب زاده با اشاره به اظهارات بورل مبنی بر خروج از بن بست مذاکراتی گفت: اظهارات بورل از جنبه ایجابی مورد نظر قرار بگیرد. اینکه در یک یا دو نقطه اختلاف نظر داشته باشیم، طبیعی است اما رفت و‌ امد هیچ گاه متوقف نبوده است. هرکسی می تواند برداشت متفاوت از وقفه‌ در مذاکرات داشته باشد.

    منبع خبر

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=301283

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم