نماد سایت پول بانک

خطر رشد بی‌سابقه قیمت سهام در بورس جدی است؟

  • خطر رشد بی‌سابقه قیمت سهام در بورس جدی است؟

    یک کارشناس اقتصادی گفت: رشد نامتعارف بازار سرمایه باید منطقی شود و اگر منطقی نشود مشکلاتی را برای اقتصاد به وجود می‌آورد.

    – اخبار اقتصادی –

    به گزارش خبرگزاری تسنیم، کامران ندری کارشناس اقتصادی گفت: رشد نامتعارف و غیرمنطقی بازار سرمایه در شرایطی که قیمت‌گذاری‌ها غیرواقعی بوده، تهدیدی برای اقتصاد است.

    وی افزود: رشد غیرمنطقی بازار سرمایه می‌تواند منجر به افزایش نقدینگی و تورم شود.

    ندری گفت: آثار منفی این ابزار‌ها در میان‌مدت و بلندمدت ظهور خواهد کرد، در شرایطی که دیگر امکان جبران وجود ندارد.

    وی ابراز کرد: نقدینگی‌ای که اکنون موجود است دو قسم است؛ نقدینگی‌ای که بانک مرکزی ایجاد می‌کند و قسم دیگر از طریق بانک‌ها خلق می‌شود.

    ندری گفت: بانک‌ها روزانه وقتی تسهیلات می‌دهند و حساب سپرده پول شما را شارژ می‌کنند خلق نقدینگی می‌کنند. در تسویه بین‌بانکی و معادلات بانکی هم بانک مرکزی مجبور است خلق سپرده را مدیریت کند و همین عامل ایجاد نقدینگی است.

    وی همچنین گفت: سهامی که ردوبدل می‌شود به‌عنوان دارایی مالی نقدینگی محسوب می‌شود و این شکل جدیدی از نقدینگی است.

    ندری با بیان اینکه کسری بودجه دولت عامل افزایش پایه پولی و نقدینگی است، تأکید کرد: راهکار جبران کسری بودجه دولت انتشار اوراق است.

    وی گفت: قیمت اوراق باید منطقی باشد تا مردم عادی اوراق را بخرند؛ اما، چون این‌گونه نیست بانک‌ها اقدام به خرید اوراق می‌کنند. دولت وقتی نسبت به فروش اوراق دولتی اقدام می‌کند و بانک‌ها هم این اوراق را خریداری می‌کنند؛ این روند به‌معنای خلق پول است چرا که بانک‌ها هر دارایی‌ای را که خریداری کنند به‌نوعی خلق پول انجام داده‌اند.

    3 دلیل رکوردشکنی بی‌سابقه بورسارزش سهام عدالت 532 هزار تومانی 15 میلیون تومان شد/ سود 673 هزار تومانی در یک روزاگر سهام عدالت را بفروشید، سرتان کلاه می‌رود!دارایی واقعی سهام عدالت خود را ببینیدتیمور رحمانی کارشناس مسائل پولی و بانکی هم گفت: نقدینگی از خلق پول بانک مرکزی ایجاد می‌شود.

    وی با تصریح به اینکه کسری بودجه نقش کلیدی در افزایش نقدینگی دارد، اضافه کرد: با جبران کسری بودجه، پایه پولی افزایش می‌یابد و در نتیجه نقدینگی افزایش پیدا می‌کند.

    وی خاطرنشان کرد: با کمبود منابع بانکی، بانک‌ها مجبورند به‌سمت بانک مرکزی بروند و کمبود خود را از بانک مرکزی تأمین کنند که همین عاملی برای افزایش نقدینگی است.

    رحمانی متذکر شد: وقتی بخواهیم منابع مالی قابل‌توجه از طریق اوراق به دست بیاید دولت باید کمی قیمت اوراق را بالاتر بگیرد تا مردم به تهیه اوراق تشویق شوند.

    وی افزود: انتشار اوراق و فروش املاک دولتی می‌تواند به کنترل نقدینگی کمک کند.

    انتهای پیام/+

    منبع : تسنیم نیوز

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل