• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

جهش بیت کوین تا ۳۲هزار دلار؛ حرکت بعدی چیست؟

  • کد خبر : 303059
  • 11 خرداد 1401 - 8:22
جهش بیت کوین تا ۳۲هزار دلار؛ حرکت بعدی چیست؟

بیت کوین و ارزهای دیجیتال در طول چند روز گذشته نشانه‌هایی از شکل‌گیری یک موج بازیابی را به نمایش گذاشته‌اند و شاخص‌های تکنیکال هم تأیید می‌کنند که بازار اکنون در وضعیت اشباع فروش قرار دارد؛ اما آیا با..

  • بیت کوین و ارزهای دیجیتال در طول چند روز گذشته نشانه‌هایی از شکل‌گیری یک موج بازیابی را به نمایش گذاشته‌اند و شاخص‌های تکنیکال هم تأیید می‌کنند که بازار اکنون در وضعیت اشباع فروش قرار دارد؛ اما آیا با وجود شرایط نگران‌کننده اقتصاد جهان، می‌توان به تغییر روند کلی بازار امیدوار بود؟

    به گزارش کوین دسک، بیت کوین پس از ۹ هفته سقوط، حالا نشانه‌هایی از سرزندگی بازار را روی نمودار خود به نمایش می‌گذارد. آن‌طور که پیداست، تشدید احساسات نزولی و اشباع فروش در بازار، برخی از خریداران را که در این مدت از ورود به معاملات جدید خودداری می‌کردند، تشویق کرده است تا دوباره به بازار بازگردند.

    بخش عمده‌ای از این جهش صعودی، روز دوشنبه ۳۰ مه (۹ خرداد) اتفاق افتاد و هم‌زمان با آن قیمت بیت کوین به بالای ۳۰٬۰۰۰ دلار رسید. جهش وسط هفته بیت کوین بزرگترین رشد قیمتی یک‌روزه این ارز دیجیتال از ماه مارس (اسفند ۱۴۰۰) محسوب می‌شود که در آن قیمت بیت کوین ۷.۸ درصد افزایش یافت.

    عملکرد روز گذشته بسیاری از آلت کوین‌ها ضعیف‌تر از بیت کوین بود که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران همچنان تمایل زیادی به پذیرش ریسک ندارند. نرخ تسلط بیت کوین (ارزش بازار بیت کوین در مقایسه با ارزش بازار دیگر ارزهای دیجیتال) در سه روز گذشته روندی رو‌ به رشد داشته است. این جهش در نرخ تسلط بیت کوین در حالی رخ می‌دهد که این شاخص به‌تازگی و در ۱۳ مه (۲۳ اردیبهشت) خط روند نزولی یک‌ساله خود را به‌سمت بالا شکسته‌ است. معمولاً در جریان بازارهای نزولی، آلت کوین‌ها به‌خاطر ریسک سرمایه‌‌گذاری بیشتری که در مقایسه با بیت کوین دارند، عملکرد ضعیف‌تری از خود به نمایش می‌گذارند.

    نمودار یک‌روزه نرخ تسلط بیت کوین.

    بعضی از آلت کوین‌ها اما، روز سه‌شنبه با جهش‌های قابل‌توجهی مواجه شدند و احساسات نزولی موجود در بازار آنها تا حدی کم‌رنگ‌تر شد. برای مثال، کاردانو و اکسی اینفینیتی در این مدت جهشی ۱۵ درصدی را تجربه کردند و این در حالی است که رشد روز قبل بیت کوین به ۴ درصد محدود شد.

    در مقابل، اولنچ روز گذشته ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد و مونرو سقوطی ۴ درصدی را تجربه کرد. در مجموع می‌توان گفت ارزهای دیجیتال و بازار جهانی سهام همچنان بالاوپایین‌های زیادی را تجربه می‌کنند و دلیل آن هم این است که سرمایه‌گذاران این دو بازار وقفه‌ای در روند فروش اخیر خود ایجاد کرده‌اند.

    فروشندگان مجبور به خروج از بازار شده‌اند

    جهش روز یکشنبه بیت کوین باعث شد تا حجم موقعیت‌های معاملاتی شورت (فروش) لیکویید‌شده افزایش یابد؛ جریانی که این بار بزرگتر از لیکوییدشدن موقعیت‌های شورت در ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت) بود. این اتفاق نشان‌دهنده شکل‌گیری فروش استقراضی (Short squeeze) در بازار است؛ یعنی وضعیتی که با افزایش ناگهانی قیمت در بازار، معامله‌گران شورت (نزولی) مجبور به خروج از موقعیت‌های معاملاتی خود می‌شوند.

    لیکوییدشدن زمانی رخ می‌دهد که صرافی برای پیشگیری از سوخت‌شدن مبلغ اولیه‌ای که به معامله‌گر قرض داده است، موقعیت معاملاتی اهرم‌دار آن تریدر را به‌طور کامل ببندد. در واقع پلتفرم‌های معاملاتی با این کار اجازه نمی‌دهند که موجودی حساب یک معامله‌گر به عددی کمتر از بدهی‌اش به صرافی برسد. این اتفاق در درجه اول در بازارهای آتی رخ می‌دهد.

    نمودار حجم موقعیت‌های معاملاتی لیکوییدشده بیت کوین در هر روز.

    وضعیت کلان اقتصاد همچنان به ضرر ارزهای دیجیتال است

    آن‌طور که از وضعیت برخی از اندیکاتورها پیداست، اشباع فروش در بازار بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال به اوج خود رسیده است.

    نمودار زیر که مؤسسه سرمایه‌گذاری ام‌آر‌بی پارتنرز (MRB Partners) آن را ارائه کرده است، در واقع یک اندیکاتور مومنتوم چرخه‌ای است که اکنون اشباع فروش در آن به اوج خود از سال ۲۰۱۸ میلادی رسیده است. این اتفاق می‌تواند نشانه‌ای برای شکل‌گیری یک جهش کوتاه‌مدت در بازار ارزهای دیجیتال باشد.

    این نکته را هم باید در نظر داشته باشیم که ممکن است در شرایطی که قیمت‌ها در حال کاهش هستند، اندیکاتورهای مومنتوم هم برای مدتی طولانی در وضعیت اشباع فروش باقی بمانند. در چنین وضعیتی، عبور اندیکاتور از آستانه درنظرگرفته‌شده برای محدوده اشباع فروش، می‌تواند تأییدی برای تغییر روند بازار از نزولی به صعودی باشد؛ درست مانند اتفاقی که در پایان چرخه نزولی قبلی رخ داد. گفتنی است تکرار این اتفاق در شرایط فعلی ممکن است چندین هفته طول بکشد.

    نمودار قیمت بیت کوین، ارزهای منتخب بازار و اندیکاتور مومنتوم چرخه‌ای ام‌آر‌بی پارتنرز.

    برخی از تحلیلگران نسبت به جهش اخیر قیمت‌های در بازار ارز دیجیتال شک و تردید دارند.

    برای مثال، مؤسسه سرمایه‌گذاری فاند استارت (FundStrat) در این باره گفته است:

    این احتمال وجود دارد که بیت کوین پس از ۱۰ هفته با ثبت یک کندل هفتگی سبزرنگ (صعودی) روی نمودار خود، بتواند موج بازیابی اخیر را دنبال کند؛ اما عوامل منفی کلانی که همواره روی بازار تأثیر می‌گذارند، باعث شده‌اند هنگام اظهارنظر درباره تغییرات کوتاه‌مدت، محتاط عمل کنیم.

    ام‌آر‌بی پارتنرز هفته گذشته گزارشی را منتشر کرد که در آن درباره این عوامل منفی کلان صحبت شده بود؛ عواملی که می‌توانند با وجود اشباع فروش در بازار، باز هم روی قیمت بیت کوین تأثیر منفی بگذارند. برای مثال، افزایش فشار فروش در بازار بیت کوین پس از رکوردشکنی قیمت در ماه نوامبر (آبان) با انقباضی‌ترشدن سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا همراه بود؛ شرایط که در آن بازدهی منفی اوراق قرضه کاهش می‌یابد و حجم نقدینگی در بازار پول و سپرده‌های بانکی کمتر می‌شود. نتیجه این تغییر سیاست هم این بود که وضعیت بازار ارزهای دیجیتال و سهام پس از رونقی چندساله کاملاً دگرگون شد.

    جهش بیت کوین تا ۳۲هزار دلار؛ حرکت بعدی چیست؟

    در این باره بیشتر بخوانید

    • عملکرد چشم‌گیر بازار بیت کوین نسبت به سایر بازارهای مالی در ماه دسامبر
    • خیزش طلا در برابر سقوط بازار‌های سهام/ آیا باید به طلا (و بیت کوین) اعتماد کنیم؟
    • وضعیت بازار: کاهش قیمت بیت کوین و حجم معاملات
    • وضعیت بازار: احتمال افزایش قیمت بیت کوین پس از به‌روزرسانی تپروت
    • وضعیت بازار: توقف بیت کوین هم‌زمان با جهش اتریوم و آلت کوین‌ها

    منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=303059

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم