• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
2

تولید خودرو در فروردین ۹۶

  • کد خبر : 855
  • 24 اردیبهشت 1396 - 2:50
تولید خودرو در فروردین ۹۶

به گزارش پایگاه خبری پول بانک، افزایش تولید خودرو به حد بالایی رسیده در حالیکه صنعت خودرو در رکود به سر می برد و خرید و فروش خودرو به حداقل خود رسیده است.هرچه هست، طبق آمار منتشره، ایران خودرو به‌عنوان بزرگترین خودروساز داخلی، در مجموع 33 هزار و 492 دستگاه انواع محصولات سواری را در فروردین‌ماه […]

  • به گزارش پایگاه خبری پول بانک، افزایش تولید خودرو به حد بالایی رسیده در حالیکه صنعت خودرو در رکود به سر می برد و خرید و فروش خودرو به حداقل خود رسیده است.هرچه هست، طبق آمار منتشره، ایران خودرو به‌عنوان بزرگترین خودروساز داخلی، در مجموع 33 هزار و 492 دستگاه انواع محصولات سواری را در فروردین‌ماه به تولید رسانده و در نتیجه، 17درصد افزایش تیراژ را به دست آورده است.

    همچنین سایپا نیز با تیراژی 14 هزار و 352 دستگاهی، با افزایش تولید 3/ 45 درصدی مواجه شده و پارس خودرویی‌ها هم با توجه به تولید 9 هزار و 595 دستگاهی شان، افزایش تولید 15 درصدی را به ثبت رسانده‌اند.اما اگر نگاهی به افت‌و‌خیز ماهانه تولید خودروسازان بیندازیم، متوجه می‌شویم تیراژ آنها در فروردین‌ماه و نسبت به اسفند سال گذشته، بیش از 45 درصد کاهش داشته است. این روند نزولی البته طبیعی به‌نظر می‌رسد؛ زیرا در فروردین‌ماه با تعطیلات نوروز مواجه هستیم و این موضوع بر پروسه تولید اثر کاهشی می‌گذارد.

    2008 آمد

    آمار تولید خودروسازان اما یک میهمان جدید به نام پژو 2008 دارد که نشان می‌دهد تولید اولین خودرو پسابرجامی در کشور، طی سال‌جاری رسما آغاز شده است. این محصول که چندی پیش با حضور رئیس‌جمهور در ایران خودرو، آغاز تولید انبوه خود را نیز جشن گرفت، از دل قرارداد پژو (با ایران خودرو) درآمده و به‌زودی نیز پیش فروش خواهد شد.اما از دیگر نکات قابل توجه آمار تولید فروردین‌ماه امسال می‌توان به کاهش تیراژ محصولاتی مانند پژو 405 و پارس اشاره کرد. از سوی دیگر، طبق آمار، بیشترین تیراژ در میان کل خودروهای تولیدی و مونتاژی همچنان در اختیار پراید قرار دارد و این در حالی است که پژو206 با سرعت پشت سر آن در حرکت است.

    تیک آف 206 و دنده عقب 405

    اما طبق آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، تیراژ پژو 206 (در مجموع مدل هاچ‌بک و صندوق‌دار) در فرودین‌ماه امسال، 10 هزار و 238 دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی حدودا 64 درصدی را نشان می‌دهد.پژو 206 پرتیراژترین محصول ایران‌خودرو در اولین ماه امسال لقب گرفته و در مجموع نیز پس از پراید، بیشترین تیراژ را نصیب خود کرده است. در این میان اما پژو 207 نیز در برنامه تولید این شرکت قرار دارد، این در شرایطی است که اثری از تولید این خودرو در آمار مقایسه‌ای انواع خودرو سواری این شرکت نیست. ایران‌خودرویی‌ها می‌گویند پژو 207‌های ثبت‌نامی در سال گذشته را نیز تحویل مشتریان داده‌اند، با این حال مشخص نیست چرا نامی از این محصول در آمار تولید منتشره نیست.

    اما دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو یعنی پژو 405 در فروردین‌ماه امسال با کاهش تولید روبه‌رو شده است. بر این اساس، آبی‌های جاده‌مخصوص در مجموع پنج هزار و 390‌دستگاه پژو 405 را طی اولین ماه امسال تولید کرده و نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، 5/ 32 درصد کاهش را تجربه کرده‌اند.از 405 که بگذریم، پژو پارس نیز در فروردین‌ماه امسال با کاهش تولید مواجه شده است. این محصول که پس از پراید و 206، سومین خودرو پر تیراژ داخلی به شمار می‌رود، آماری شش هزار و 614 دستگاهی را در فروردین امسال از خود به جا گذاشته و بنابراین شش درصد کاهش تولید را تجربه کرده است.

    به‌جز سایت مرکزی، سایر سایت‌های شهرستانی ایران‌خودرو از جمله ایران‌خودرو خراسان، مازندران و فارس نیز پارس را به تولید می‌رسانند و این در حالی است که بیشترین تیراژ آن به سایت مرکزی و کمترین نیز متعلق به فارس است.کاهش تولید پژویی‌های ایران خودرو در حالی است که آبی‌های جاده مخصوص در تولید سمند با افزایش تولید مواجه شده‌اند. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی اولین ماه امسال پنج هزار و 520 دستگاه سمند را به تولید رسانده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 درصد افزایش تیراژ را به خود دیده است.سمند علاوه‌بر تولید در سایت مرکزی، در تبریز و همچنین سمنان نیز به تولید می‌رسد که در این بین، سایت سمنان (متعلق به بخش خصوصی) به تازگی میهمان این محصول شده است. طبق آمار، سایت سمنان که چندی پیش توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد، 146 دستگاه سمند را به تولید رسانده و این در حالی است که بیشترین تیراژ این محصول سهم تبریزی‌ها شده است.

    اما آن‌طور که آمار یک ماهه تولید روایت می‌کند، ایران‌خودرو در تولید دنا با رشد و در تولید رانا با افت مواجه شده است. طبق آمار منتشره، رانا با تیراژی 126 دستگاهی در فروردین‌ماه امسال، کاهشی 4/ 86 درصدی را تجربه کرده تا مشخص شود این محصول هنوز از روند کاهشی تیراژ، خلاصی نیافته است. کاهش تولید رانا در شرایطی است که دنا به‌عنوان دیگر محصول داخلی ایران‌خودرو، توانسته با افزایش تیراژ مواجه شود. طبق آمار اعلامی، دنا تیراژی یک هزار و 841 دستگاهی را در اولین ماه امسال از خود به جا گذاشته و بنابراین حدود 98 درصد افزایش تولید را به خود می‌بیند.اما نگاهی به دیگر محصولات شرکت ایران‌خودرو داشته باشیم که در سایت ایران‌خودرو خراسان به تولید می‌رسند.

    آن‌طور که آمار می‌گوید، آبی‌های جاده مخصوص تا پایان فروردین‌ماه امسال 571 دستگاه سوزوکی گرندویتارا را مونتاژ کرده‌اند و این در حالی است که این شاسی‌بلند ژاپنی در مدت مشابه سال گذشته اصلا تولیدی نداشت.از سوی دیگر اما ایران خودرو خراسان تنها دو دستگاه هایما (شاسی‌بلند چینی) را در فروردین‌ماه به تولید رسانده‌اند، هرچند این محصول در فروردین 95 تولید نداشته است. هایما که از تابستان سال گذشته میهمان ایران‌خودرو شده، به شرکت‌ هایما موتور چین تعلق دارد.اما در میان محصولات چینی ایران خودرو، دانگ فنگ که در سایت مرکزی به تولید می‌رسد، تیراژی یک هزار و 68 دستگاهی را در فروردین‌ماه امسال از خود به جا گذاشته و این آمار نشان می‌دهد تولید خودرو موردنظر 12 برابر شده است.

    پراید همچنان در صدر تولید

    به سایپا برویم و ببینیم در دومین خودروساز بزرگ کشور چه خبر است و محصولات این شرکت و زیرمجموعه اش یعنی پارس خودرو، چه افت‌و‌خیزی در تولید طی فروردین امسال داشته‌اند. به روایت آمار، در بین محصولات تولیدی گروه سایپا، رکورد تیراژ همچنان در دست پراید قرار دارد. بر این اساس سایپا و پارس‌خودرو در مجموع 11 هزار و 92 دستگاه پراید را تا پایان فروردین‌ماه امسال به تولید رسانده‌اند که این موضوع از افزایش تیراژ 8/ 4‌درصدی این خودرو حکایت دارد.در حالت تفکیکی اما پارس‌خودرویی‌ها با تیراژی چهار هزار و 284 دستگاهی، 22 درصد نسبت به فروردین 95 افزایش تولید داشته‌اند و این در شرایطی است که تیراژ پراید در سایپا شش هزار و 808 دستگاه بوده است. با این حساب، سایپا در تولید پراید تنها 8/ 3 درصد افزایش تیراژ را به خود می‌بیند.

    پراید در حال حاضر بیشترین تعداد تولید را در خودروسازی کشور در اختیار دارد. به‌رغم آنکه در حال حاضر زمزمه خروج این خودرو از چرخه تولید این شرکت به گوش می‌رسد، اما به‌نظر می‌رسد که سایپا نیز برنامه مشخصی برای خروج این محصول از خطوط تولید خود ندارد. با وجود این مدیران شرکت سایپا تاکید دارند که جایگزین این خودرو را مشخص کرده‌اند.در کنار پراید اما تیبا نیز با افزایش تیراژ روبه‌رو شده، چه آنکه سایپایی‌ها در فروردین‌ماه امسال پنج هزار و 972 دستگاه از این محصول را به تولید رسانده‌اند.با این حساب، تیبا که علاوه‌بر سایت مرکزی سایپا، در سایت کاشان این شرکت نیز به تولید می‌رسد، در مقایسه با فروردین‌ماه سال 95 با افزایش 6/ 37 درصدی تولید مواجه شده است. افزایش تولید پراید و تیبا در شرایطی است که سایپا تا پایان فروردین‌ماه امسال 797‌دستگاه سراتو را به تولید رسانده و با این حساب توانسته تیراژ این مونتاژی کره‌ای را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 27 درصد بالا ببرد.

    گفته می‌شود سایپایی‌ها از چندی پیش تنها مدل اتومات سراتو را مونتاژ می‌کنند و دیگر خبری از تولید مدل دنده‌ای این محصول نیست. علاوه‌بر این خودرو، سایپایی‌ها به همراه زیرمجموعه خود (پارس‌خودرو)، محصولی به نام برلیانس را نیز مونتاژ می‌کنند، خودرویی چینی که در اولین ماه امسال تیراژی یک هزار و 635 دستگاهی داشته است.طبق آمار منتشره، این خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته توانسته 170 درصد افزایش تولید را تجربه کند. سایپایی‌ها اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ می‌رسانند که در این بین، مدل S300 تیراژی 437 دستگاهی را طی فروردین امسال از خود به جا گذاشته است. این محصول که در سایت بن‌رو مونتاژ می‌شود، در مقایسه با فروردین‌ماه 95 حدود 162 درصد افزایش تولید را به خود می‌بیند.از سوی دیگر اما چانگان نیز در اولین ماه امسال 338 دستگاه تیراژ داشته و این در حالی است که طی فروردین سال گذشته، سایپا حتی یک دستگاه از این محصول را نیز به تولید نرسانده بود.

    اوج‌گیری دوباره تندر

    نگاهی هم به اوضاع تولید تندر-90 در فروردین‌ماه امسال بیندازیم تا مشخص شود این محصول رنو چه افت‌و‌خیزی را طی بازه زمانی موردنظر تجربه کرده است. آن‌طور که آمارهای وزارت صنعت و معدن و تجارت می‌گوید، تندر-90 طی بازه زمانی موردنظر پنج هزار و 797 دستگاه تیراژ داشته است. با توجه به این آمار، مشخص می‌شود تندر-90 در مقایسه با فروردین‌ماه سال گذشته 7/ 63 درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است.در حالت تفکیکی اما ایران‌خودرویی‌ها با تیراژی دو هزار و 121 دستگاهی توانسته‌اند افزایشی 170 درصدی را در تولید تندر-90 رقم بزنند و این در حالی است که تیراژ سه هزار و 676 دستگاهی تندر پارس خودرو، افزایش تولید 4/ 33 درصدی را برای این محصول رقم زده است. در میان محصولات رنویی پارس خودرو، محصول دیگری به نام B90 یا همان ساندرو نیز جا دارد که این محصول در واقع مدل هاچ‌بک تندر-90 به‌شمار می‌رود.طبق آمار، رنو ساندرو در فروردین‌ماه امسال دو هزار و 189 دستگاه تیراژ داشته و این بدان معناست که خودرو موردنظر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود 150 درصد افزایش تولید را تجربه کرده است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=855

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم