• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
2

تلاش دولت برای پیش‌بینی پذیری و ثبات اقتصادی در کشور

  • کد خبر : 264914
  • 15 آذر 1400 - 5:20
تلاش دولت برای پیش‌بینی پذیری و ثبات اقتصادی در کشور

تلاش دولت برای پیش‌بینی پذیری و ثبات اقتصادی در کشور وضعیت باید برای تولید کننده و مصرف کننده، خریدار و فروشنده، برای همه قابل پیش‌بینی باشد. اینکه وضعیت قابل پیش‌بینی نباشد خیلی بد است. فعالان اقتصادی باید بتوانند چند ماه آینده را پیش‌بینی کنند. دنبال تحقق چنین شرایطی هستیم و این را هم کاملاً دست‌یافتنی […]

  • تلاش دولت برای پیش‌بینی پذیری و ثبات اقتصادی در کشور

    وضعیت باید برای تولید کننده و مصرف کننده، خریدار و فروشنده، برای همه قابل پیش‌بینی باشد. اینکه وضعیت قابل پیش‌بینی نباشد خیلی بد است. فعالان اقتصادی باید بتوانند چند ماه آینده را پیش‌بینی کنند. دنبال تحقق چنین شرایطی هستیم و این را هم کاملاً دست‌یافتنی می‌دانیم.

    به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهور در گفت‌وگو شب گذشته با اشاره به تلاش دولت برای ایجاد ثبات اقتصادی در کشور در پاسخ به این سوال که دولت با استفاده از چه شیوه‌هایی به غیر از استقراض از بانک مرکزی توانست هزینه‌ها را تأمین کند؟ تصریح کرد: فکر می‌کنم باید به شرایط و داشته‌های کشور خوب توجه کنیم و بدانیم که راه‌های مختلفی برای تأمین نیاز مالی کشور وجود دارد. یکی از راه‌های مهم، مسأله مالیات است. مالیات یکی از درآمدهای دولت است که باید درست از آن استفاده کرد.

    رئیس جمهور با بیان اینکه فرار مالیاتی همه را رنج می‌دهد، خاطرنشان کرد: کسانی هستند که درآمدهای سرشاری دارند اما از دادن مالیات فرار می‌کنند. اینها باید مالیات‌شان را پرداخت کنند. دوم مولدسازی دارایی‌های دولت است. دولت یکسری از دارایی‌هایی دارد که اینها مولد نیستند و از طرف دیگر به عنوان دارایی‌های مازاد دولت تلقی می‌شوند. به هر دستگاهی نگاه می‌کنید، زمین و ساختمان و امکاناتی دارد و این امکانات را فریز کرده است. برای چه؟

    دکتر رئیسی ادامه داد: هر دستگاهی نیازهایی دارد، نیازهایش را برطرف کند، ولی در قانون آمده مازاد آنچه در اختیار دولت است واگذار و تبدیل به پول شود و در اختیار مصارف دولت گذاشته شود. امکاناتی در دولت وجود دارد که در قانون مجاز هم است، لکن آنچنانی که باید مورد توجه قرار نگرفته است. مالیات و مولدسازی امکانات و دارایی‌های دولت از آن جمله است که باید نسبت به آن توجه شود.

    رئیس جمهور با اشاره به اینکه اگر به این ظرفیت‌های قانونی توجه شود به نظرم می‌رسد خیلی خوب می‌توانیم کشور را بدون اینکه آثار تورمی داشته باشد، اداره کنیم، گفت: یکی از نکاتی که در دولت دنبالش بودیم و هستیم و از مجلس هم خواهش کردیم که مصوباتی در این رابطه نداشته باشد یا به حداقل برساند، مسأله هزینه‌های جدید برای دولت است. با کسری بودجه جدی مواجه هستیم و این کسری بودجه را باید تا آخر سال حل کنیم. اگر کسری بودجه حل نشود، مشکلات جدی برای کشور ایجاد می‌کند.

    باید درآمدها را افزایش دهیم و هزینه‌ها را کاهش دهیم

    آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: یک مسأله درآمد است و دوم هزینه، باید درآمدها را افزایش دهیم و هزینه‌ها را کاهش دهیم. راهش این است. باید همه کمک کنند. هم دولت و هم مجلس کمک کنند که دنبال افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌ها برویم. دولت پرخرج، دولت قابل قبولی نیست. باید دنبال این برویم که هزینه‌مان کاهش پیدا کند. بودجه ۱۴۰۱ که این روزها مراحل نهایی تدوین را می‌گذراند، در راستای این است که یک محورش عدالت باشد و توزیع امکانات واقعاً براساس عدالت صورت بگیرد.

    رئیس جمهور با بیان اینکه عدالت ملاک می‌خواهد، اظهار کرد: ملاک عدالت آمایش سرزمینی است. حالا ممکن است نسبت به آمایش سرزمینی سوال و ابهامی وجود داشته باشد. اشکالی ندارد، ولی باید یک ملاکی داشته باشیم. ملاک را آمایش سرزمینی گذاشتیم و اینکه بعضی از بخش‌ها در کشور غیربرخوردار و کم برخوردار است. باید عدالت در توزیع ایجاد کنیم و این می‌تواند به رضایت همگانی بینجامد. البته ممکن است عده‌ای نارضایتی اجمالی پیدا کنند اما آنچه برای ما مهم است رضایت همگان و عموم مردم خواهد شد.

    دکتر رئیسی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت عدالت در نظام توزیع تصریح کرد: اول اینکه معتقدیم باید سامانه جامع فعال شود. بخش‌های مختلف سامانه‌هایی دارند، اما جامعیت ندارد و اینها بهم متصل نیست. نمی‌توانیم بهره‌برداری کامل از آنها کنیم. بنادر، گمرکات، بانک و بخش‌هایی مثل وزارت صمت، اینها باید با هم لینک شوند. سامانه جامع تجارت، سامانه جامع‌ای که بتواند به موقع وضعیت مالی و اقتصادی را تشخیص دهد و بتواند تبادلات را رصد کند. در این وضعیت فرار مالیاتی کمتر اتفاق می‌افتد. حقوق دولت کاملاً می‌تواند دنبال و رصد شود و بخش‌های مختلف می‌توانند ببینند.

    رئیس جمهور خاطرنشان کرد: الان یکی از کارهای با اولویتی که باید در کشور انجام دهیم و وزیر اقتصاد و وزیر صمت هم آن را اعلام کردند، بحث شکل دادن این سامانه جامع است که یکی از آرزوها برای همه مسئولین مربوطه است. به مردم عزیزمان نوید می‌دهم که به زودی این سامانه جامع ان‌شاءالله مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. کارهای مقدماتی آن انجام شده و یکسری اقدامات می‌خواهد که این اقدامات با قوت در دولت انجام می‌شود.

    آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به تصویب قوانین لازم در مجلس برای رونق کسب و کارها و تاکید بر اینکه دولت برای رفع مشکلات از پیش پای تولیدکننده، کارآفرین و سرمایه‌گذار مصمم است، گفت: فکر می‌کنم در این رابطه باید دست‌های ناسالم را قطع کنیم و دولت مصمم است که به این روابط ناسالم خاتمه دهد.

    کاری که به اقتصاد شوک وارد کند، انجام نخواهیم داد

    رئیس جمهور با بیان اینکه ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی که قرار بود امسال برای تامین کالاهای اساسی هزینه شود، قبل از آغاز فعالیت این دولت تمام شده بود، افزود: به مردم عزیزمان عرض کرده بودیم کاری که به اقتصاد شوک وارد کند انجام نخواهیم داد و مردم را غافلگیر نمی‌کنیم. در جلسات تخصصی مسأله ارز ترجیحی بررسی شده و تمهیداتی در دولت برای این قضیه اندیشیده شده است تا بتوانیم دست دلال‌ها را قطع کنیم و این پول مستقیم برود در جیب مردم قرار بگیرد.

    دکتر رئیسی ادامه داد: بررسی کردیم که چگونه این امکان به جای اینکه در دست دلالان قرار بگیرد و مردم از آن بهره نبرند، در نظام توزیع و در نظام تخصیص این اعتبارات به دست مردم برسد و واقعاً دست جریان دلالی و سوداگری را قطع کنیم. تلاش‌مان این است. قبلاً هم قول دادم و باز هم عرض می‌کنم ما در تصمیمات اقتصادی حتماً مردم را غافلگیر نخواهیم کرد. مسائل را با مردم در میان می‌گذاریم به نحوی که مردم عزیزمان در جریان باشند. ان‌شاءالله با تمهید مقدماتی که الان این مقدمات انجام می‌شود، اگر اصلاحات و اقداماتی در این رابطه کنیم، هم از نظر اقتصاددان‌ها و صاحبان اندیشه بهره‌مند می‌شویم و هم مردم عزیزمان و بازار را در جریان خواهیم گذاشت.

    رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که دولت برای هدفمندکردن یارانه بویژه مدیریت صحیح یارانه‌های مشترکان پرمصرف چه برنامه‌ای دارد؟ اظهار داشت: نسبت به اصلاح تعرفه مشترکان پرمصرف دولت موظف بوده از اول فروردین این کار را بکند و این کار انجام نشده است. به این معنا که باید مسأله اجرای عدالت را در این رابطه کاملاً براساس قانون عملیاتی می‌کرد، اما این کار انجام نشد.

    آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه هم وزارت نفت و هم وزارت نیرو را مامور کردیم که سریعاً آیین‌نامه‌های لازم را تهیه و کاری کنند که عدالت اجرا شود، تصریح کرد: از وزارت نیرو و نفت خواستیم به گونه‌ای عمل کند که عدالت نسبت به مشترکان پرمصرف و کم مصرف اجرا شود.

    منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=264914

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم