نماد سایت پول بانک

تشریح جزئیات سرقت از صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران/ مسئولان بعد از تعطیلات متوجه سرقت می شوند! امنیت بانکها از واقعیت تا خیال

  • پول بانک: سرقت از بانک ملی، با هر روش و ترفندی صورت گرفته باشد، اهمیتش به اندازه بی اعتمادی مردم به بانک ملی نخواهد بود؛ چون دود آن مستقیما به چشم صاحبان این بانک خواهد رفت!

    به گزارش خبرنگار سایت خبری پول بانک، در تعطیلات خردادماه ساجاری(تاریخ وقوع سرقت ساعت 2 بامداد 13 خرداد 1401)، سارقان به شعبه دانشگاه تهران بانک ملی در شهر تهران نفوذ کردند و محتویات حدود 169 صندوق امانت را به سرقت بردند.

    عمده محتویات صندوقهای مورد سرقت قرار گرفته، طلا، جواهر، ارز و سکه بوده است، به نحوی که مبلغ ریالی محاسبه شده اشیای سرقت شده از کل موجودی آن شعبه بانک بیشتر بوده است.

    در همین راستا دبیر کمیسیون حقوقی بانک‌ها اعلام کرد؛ طبق قرداد اولیه که بین بانک و اجاره ‌کننده صندوق امانات بسته می‌شود، بانک از محتویات صندوق‌ها هیچ اطلاعی ندارد در نتیجه ملزم به بیمه کردن این صندوق‌ها هم نیست.

    بر این اساس، روابط عمومی بانک ملی، اطلاعیه‌ای درباره نحوه پرداخت خسارت منتشر کرد که به شرح زیر است:

    * میزان ۵۰ درصد از اموال صندوق بر اساس خود اظهاری صورت گرفته در حضور بازپرس پرونده برای دارندگان صندوق همراه با مسدودی حساب پرداخت می شود.

    * این پرداخت در روز ۲۱ خردادماه و در حضور بازپرس خواهد بود.

    * پرداخت ۵۰ درصد باقی مانده خسارت با نظر مقام قضایی صورت می‌گیرد.

    * مبالغ مسدودی بدون اذن مقام قضایی برای طرفین قابل برداشت نخواهد بود.

    * ملاک حسابرسی خسارات در روز تسویه نهایی قرارداد است.

    * قیمت محاسبه ارزی مالباختگان طبق قیمت بازار ارز آزاد خواهد بود.

    * نحوه محاسبه طلا و جواهرات بدین صورت است که فرد پس از خوداظهاری با دعوت بانک و مسئولان ذیر ربط طی یک نشست حضور می یابد تا قیمت اموال مسروقه احراز و کارشناسی شوند.

    * مالباختگان به میزان مبالغ دریافتی، حقوق خود را نسبت به اموال مسروقه به بانک ملی ایران صلح کرده و بانک قائم مقام آنها خواهد بود.

    بنا به این گزارش، آن گونه که سردار رحیمی رئیس پلیس تهران تاکید کرده، هیچ یک از کارکنان و عوامل بانک ملی ایران در این سرقت دخیل نبوده اند و تنها دو تن به دلیل اهمال در رعایت نکات امنیتی احضار و بازداشت شده اند تا در این خصوص پاسخگو باشند!

    تشریح جزئیات سرقت از بانک ملی توسط سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت

    سردار حسین رحیمی، با تشریح جزئیات دستگیری عوامل سرقت از صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران گفت: با تلاش خوب و اقدامات ارزشمند شبانه روزی و حرفه‌ای مأموران پلیس آگاهی تهران یکی از سرقت‌هایی که روی آن مانور داده شد و در بدو امر هیچگونه سرنخی از آن نداشتیم.

    وی خاطرنشان کرد: کار پلیس بعد از اطلاع رسانی دوستان در بانک ملی خیابان انقلاب از 8 صبح روز ۱۶ خرداد ماه شروع شد و همکاران با تشکیل تیم‌های متعدد و انجام اقدامات ویژه و فنی در کمتر از ۲۴ ساعت به جریان سرقت پی بردند و عناصر اصلی را شناسایی و متوجه شدند که چه کسانی هستند.

    رئیس پلیس پایتخت تصریح کرد: با اقداماتی که انجام شد این مجرمین در تهران و برخی از شهرستان‌ها با چندین عملیات پلیسی که در برخی منجر به تیراندازی و مضروب شدن سارقین حین فرار شد، اکثر قریب به اتفاق اعضای تیم سرقت دستگیر شدند.

    سردار رحیمی عنوان کرد: بخشی از این سارقین در همان روز ابتدایی به خارج از کشور متواری شدند که با اقدام به موقع و سریع اینترپل و سرعت بی نظیر آنها برای اعلام شرایط قرمز، با اقدام هماهنگ با کشور مربوطه(ترکیه)، در کمترین زمان ممکن سه نفر از سارقین در آن کشور دستگیر شدند و در اختیار افسر رابط پلیس ما در آن کشور هستند.

    وی عنوان کرد: عوامل مرتبط آن‌ها که برخی فروشنده اموال مردم بودند نیز دستگیر شدند و تیم اصلی سرقت در این اقدام با تلاش شبانه روزی همکاران دستگیر شدند.

    رئیس پلیس پایتخت اظهار کرد: بخش عمده‌ای از اموال مردم اعم از طلاجات، هزاران سکه و ارز کشف شد که با هماهنگی دستگاه قضائی و بانک ملی تحویل خواهد شد. مالباختگان به پلیس آگاهی مراجعه نکنند چون اینجا نمی‌شود تحویل داد.

    سردار رحیمی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که پلیس در گام اول با تمام توان و دغدغه‌، پای این پرونده و همه پرونده‌ها آمده و تلاش می‌کنیم و از زندگی خود نیز می‌گذریم؛ به‌ گونه‌ای که در این تیم عملیاتی بیش از ۲۰ نفر از کارآگاهان زبده شبانه روز پای کار بودند.

    وی خاطرنشان کرد: به جهت عدم رعایت ابتدایی‌ترین اصول امنیتی، سارقان از پارکینگ بانک وارد شدند و ۱۲ ساعت در محل حضور داشتند.

    رئیس پلیس پایتخت، با بیان اینکه متأسفانه بانک نگهبان‌ها را یک ماه قبل مرخص کردند، اظهار کرد: متأسفانه در خیلی از موارد شاهد این اهمال کاری و قصور هستیم و به نظر می‌رسد باید اهتمام ویژه‌ای در این زمینه صورت گیرد.

    رحیمی تصریح کرد: سارقان توانستند 169 صندوق را باز کنند؛ این در حالی است که ماه قبل، پلیس پیشگیری نقاط ضعف را به این بانک گوشزد کرده بود و بانک قبلی که در خیابان فلسطین مورد سرقت ناموفق قرار گرفت، توسط همین افراد صورت گرفته بوده است.

    وی با بیان اینکه این سرقت ارتباطی با حمله سایبری اخیر ندارد، عنوان کرد: سارقین سابقه سرقت از بانک دارند.

    رئیس پلیس پایتخت، افزود: به کارکنان بانک تا این لحظه مظنون نیستیم و دخالتی نداشتند و دو نفر به دلیل سهل انگاری بازداشت شدند.

    سردار رحیمی، پیرامون گزارش ترک فعل بانک ملی در خصوص این سرقت، به دادستانی ارائه شده است، یا نه، گفت: در بسیاری از موارد این موضوع به‌دادستانی اعلام شده و فصلی یک بار تمام بانک‌ها بازدید می‌شوند و چک لیستی دارند که باید رعایت شود و در مواردی که تعلل شود هم امضا از رئیس بانک گرفته می‌شود و هم به مراجع قضائی اعلام می‌شود.

    وی در خصوص ارزش اموال سرقتی کشف شده، عنوان داشت: با توجه به اینکه درتحقیقات اولیه هستیم هنوز ارزش اموال مشخص نشده است و بانک ملی بر اساس خوداظهاری افراد و اطلاعات موجود در حال بررسی میزان ارزش اموال سرقتی است.

    رئیس پلیس پایتخت در پایان سخنان خود، تاکید کرد: هیچ یک از کارمندان بانک با اعضای این بانک همدست نبوده و 2 نفر از کارمندان به دلیل سهل انگاری و عدم انجام تکالیف از جمله دیر اطلاع دادن به پلیس در بازداشت هستند و دو نفراز مدیران نیز از سمت خود عزل شده است.

    پرونده سرقت از بانک ملی شعبه دانشگاه تهران

    پرونده‌ی سرقت از بانک ملی، حالا ابعادش تکمیل‌تر شده و به جز عوامل دخیل در شکل گیری آن، حاوی نکات جالب توجه و تامل برانگیز دیگر نیز هست.

    دزدی پر سر و صدا از صندوق امانات یکی از شعب بانک ملی، در نهایت با دستگیری ۱۳ سارق و رابطین و همراهان آنها در ترکیه و ایران (تهران و شمال کشور) پایان یافت.

    اموال کشف شده از سارقان نشان می‌دهد عمده محتویات ۱۶۹ صندوق مورد سرقت قرار گرفته، طلا، جواهر، ارز و سکه بوده است، به نحوی که مبلغ ریالی محاسبه شده اشیای سرقت شده از کل موجودی آن شعبه بانک بیشتر بوده و به عنوان مثال، فقط در ۲۰ صندوق بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان ارز نگهداری می‌شده است!

    آنگونه که کشفیات نشان می‌دهد، در یکی از صندوق‌ها جواهرات خانوادگی به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان نگهداری می‌شده است؛ آن هم در شرایطی که ارزش این اموال به اطلاع شعبه نرسیده بود.

    راز این سرقت بزرگ ساعت ۸ صبح دوشنبه 16 خرداد امسال زمانی فاش شد که مسئول شعبه دانشگاه تهران بانک ملی تهران، با پلیس ۱۱۰ تماس گرفت و از سرقت صندوق‌های امانات بانک خبر داد.

    زمانی که ماموران کلانتری و تیم‌های تحقیق از اداره هفدهم پلیس آگاهی تهران به محل اعزام شدند، مشاهده کردند محتویات 169 صندوق امانات بانک ملی سرقت شده است.

    پرونده این سرقت بزرگ با دستور قاضی نصرتی، سرپرست دادسرای ناحیه ۳۴ تهران در اختیار علیرضا بهشتی، بازپرس شعبه دوم دادسرای قرار گرفت.

    کارآگاهان پلیس آگاهی در گام نخست، محل سرقت را طی چند مرحله مورد بازبینی قرار دادند و به سرنخ‌هایی دست یافتند که نشان می‌داد، سارقان دوربین‌های مداربسته بانک و بخش امانات را از کار انداخته و حتی دستگاه ضبط تصاویر را با خود برده‌اند.

    در ادامه، ماموران متوجه شدند؛ چند روز قبل، دزدان قصد دستبرد به صندوق امانات یکی از شعب بانک تجارت در مرکز پایتخت را داشتند که در این سرقت ناکام مانده بودند.

    در سرقت بانک تجارت، چهره‌ای از دزدان به دست آمد که اولین سرنخ برای کشف راز سرقت بزرگ بود.

    ماموران با بررسی شعبه بانک ملی، سعی کردند مسیر ورود سارقان به بخش صندوق امانات را مشخص کنند که با بررسی ساختمان‌های اطراف شعبه مشخص شد، دزدان از ساختمان کناری بانک به رمپ خودرویی شعبه پریده و از این مسیر به پارکینگ ساختمان رفته بودند. بعد وارد طبقه منفی یک شده و مرحله به مرحله، در‌های آهنی را با هوابرش، بریده و وارد بخش صندوق‌های امانات شده و اموال را با خود برده‌اند. همین سرنخ کافی بود که ماموران احتمال دهند افرادی سابقه‌دار در این ماجرا نقش داشته‌اند.

    ماموران در شاخه دیگری از تحقیقات متوجه شدند چند مرد و یک زن قبل از سرقت به عنوان مشتری به این دو شعبه مراجعه کرده و درخواست اجاره صندوق امانت داشته‌اند که به آن‌ها مشکوک شدند. در ادامه تحقیقات ماموران توانستند مشخصات این زن را به دست آورند که معلوم شد او همراه همسر، دو فرزندش و برادر شوهرش، یک ساعت و نیم قبل از اطلاع رئیس بانک از ماجرای سرقت، از فرودگاه امام به مقصد استانبول ترکیه سوار هواپیما شده و از کشور فرار کرده‌اند.

    این سرنخ هیچ شکی را برای پلیس باقی نگذاشت که آن‌ها دزدان صندوق امانات بانک ملی هستند به همین دلیل از طریق پلیس بین‌الملل درخواست دستگیری آن‌ها به پلیس ترکیه اعلام شد.

    با تمرکز تحقیقات روی این متهمان مشخص شد، دو برادر نوزدهم تیر سال ۱۴۰۰ از طریق یک خانه متروکه در قائمشهر تونلی به داخل یک بانک زده و ۶۰۰ میلیون تومان پول با خودشان برده بودند که پس از دستگیری با سپردن وثیقه به طور موقت آزاد شده بودند.

    همزمان، ماموران بررسی‌ها برای شناسایی دیگر اعضای این باند را آغاز کرده و متوجه شدند، برادر دیگر آن‌ها و یکی ازاقوامشان نیز در این سرقت دست داشته است. با شناسایی هویت دزدان، با دستور سرهنگ علی ولیپور، رئیس پلیس آگاهی تهران، ماموران زیر نظر سرهنگ سعدا… گزافی، جانشین پلیس آگاهی تحقیقات برای دستگیری آن‌ها را آغاز کرده و این دو نفر در تهران و یکی از شهر‌های شمالی، همراه مقداری از اموال سرقتی بازداشت شدند. با اعتراف آنها، هشت مرتبط دیگر این باند که تعدادی از آن‌ها سابقه‌دار بودند، در عملیات‌های جداگانه در چند روز گذشته بازداشت شدند.

    بازجویی از متهمان نشان داد که آن‌ها به دنبال این بودند که اموال سرقتی را به شمش‌های طلا تبدیل و آن را از طریق مرزهوایی یا غیر قانونی از طریق کوهستان، وارد ترکیه کرده و از آنجا تحویل دو سرکرده اصلی باند بدهند. ماجرای اقدامات تبهکارانه اعضای این باند به اینجا ختم نمی‌شد و قرار بود چند ماه دیگر با فراموش شدن سرقت بزرگ، دوباره در تهران سراغ چند بانک دیگر بروند.

    بازپرس شعبه دوم دادسرای ناحیه ۳۴ تهران، پس از بازجویی مقدماتی از متهمان، آن‌ها را برای تحقیقات بیشتر تحویل کارآگاهان پلیس آگاهی داد. تلاش‌ها برای استرداد سه متهم دیگر این پرونده نیز توسط پلیس اینترپل و دستگاه قضایی ادامه دارد.

    ۲۴ ساعت بعد از سرقت، سارقان که بیشتر آنها جوان هستند، شناسایی شدند. طراحان اصلی سرقت که دو برادر ۳۰ و ۳۵ساله هستند، یکی دو ساعت قبل از اطلاع پلیس به خارج از کشور متواری شده بودند. آن‌ها با اقدام به موقع پلیس بین‌الملل فراجا با صدور اعلان قرمز دستگیر شدند و به زودی به ایران منتقل می‌شوند. بقیه متهمان که ۱۰ نفر می‌شدند در تهران و دیگر شهر‌ها بازداشت شدند. سارقان در این مدت برخی اموال سرقتی را فروخته بودند. اموال سرقتی دلار، طلا، یورو و سکه بود. درمیان افراد بازداشت شده، افراد متخصص در زمینه هوابرش، کامپیوتر و از کارانداختن دوربین‌های مداربسته، دیده می‌شود. همسر یکی از متهمان هم نقش فروشنده اموال را داشت.

    آن‌ها بعد از سرقت ناکام از صندوق امانات بانک تجارت در یکی از مراکز پایتخت در پانزدهم اردیبهشت امسال این سرقت را طراحی کردند. سارقان ساعت دو بامداد سیزدهم خرداد امسال وارد بخش صندوق امانات بانک شدند و بیش از ۱۲ ساعت در آنجا حضور داشتند. آن‌ها بخشی از اموال دزدی را در خودرویی در فرودگاه امام (ره) مخفی کرده بودند تا در فرصت مناسب انتقال دهند که ناکام ماندند.

    این شعبه با پلیس ۱۱۰، سامانه مهام و کلانتری ارتباط نداشت و شعبه‌ای که مقادیر زیادی طلا، هزاران سکه و مبالغ هنگفتی ارز و اسکناس‌های خارجی وجود دارد این تمهیدات رعایت نشده است.

    متاسفانه ابتدایی‌ترین اصول امنیتی در این شعبه بانک رعایت نشده بود. بانک تا یک ماه قبل نگهبان داشته، اما از یک ماه پیش نگهبان را ترخیص کردند که در این باره توجیه بانک این بود که حراست گفته نیازی به نگهبان نیست!

    نکته‌ای تامل برانگیز که اگر بدانیم مجموع ارزش طلا، جواهر، سکه و ارزی که در صندوق امانات این شعبه بانک نگهداری می‌شده و مورد دستبرد قرار گرفته است، بیش از ۲.۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، پرسش آفرین خواهد بود!

    فرجام پرونده‌ای که می‌تواند از چند منظر تامل برانگیز و حکم تلنگری جدی را داشته باشد، از جمله از این منظر که نشان داد چه حجمی از دارایی به جای ورود به چرخه اقتصاد و صنعت کشور، در صندوق‌های امانات، گاو صندوق ها، گوشه و کنار خانه‌ها و مغازه‌ها راکد مانده که می‌تواند به وسوسه‌ای برای سارقان تبدیل شده و بالغ بر ده تن را برای ربودن آن‌ها جمع نماید، در حالی که با ورود آن‌ها به امور مختلف اقتصادی، می‌شود کار‌های زیادی را به انجام رساند و منفعتی بزرگ برای صاحبان این اموال و کشور رقم زد!

     نکات پرسش برانگیز:

    سردار رحیمی رئیس پلیس  تهران، در مصاحبه با صدا و سیما بانکها را برای نگهداری ارز، طلا و سکه نا امن اعلام کرد!

    این اظهارات، ایجاد نوعی ترس در دل کل ایرانی‌ها می کند که دلارهایشان را در صندوق های امانات و گاوصندوقهای خانگی نگهداری نکنند!

    نکته جالب اینکه، سارقان چگونه به این راحتی به بانک دستبرد زده اند؟ مطمئنا آنها اطلاعات کاملی از میزان امنیت شعبه و محتویات صندوقهای امانات داشته اند!

    این موضوع، این فرضیه را برای ما پر رنگ می کند که فرد یا افرادی از داخل بانک، با این گروه همدست بوده اند!

    پرسش دیگر این است که سارقان به این حرفه ای، چگونه ممکن است برای بعد از سرقت شان از بانک، نقشه ی فرار ماهرانه ای نکشیده باشند!

    آنها که هوشمندانه و بی سرو صدا وارد بانک شده و بدون هیچ مانعی، محتویات صندوقهای بانک را تخلیه کرده و حتی فایلها و دستگاهای امنیتی را نیز با خود برده اند؛ نشان می دهد که امنیت برایشان بعد از سرقت بسیار مهم بوده و حتی نمی خواستند کوچکترین ردپایی از خود را بر جای بگذارند!

    در پایان، این سرقت بزرگ با هر روش و ترفند و یا برای هر منظوری صورت گرفته باشد، اهمیتش به اندازه بی اعتمادی مردم به بانک ملی نخواهد داشت؛ چون دود آن مستقیما به چشم صاحبان این بانک خواهد رفت! بانکی که نتواند با این همه امکانات، پرسنل و تخصص و مهم تر از همه اینها، ادعایی که در عرصه بانکداری دارد و خود را بزرگترین و مهم تریم بانک کشور می داند و از قضا بانک دولتی بوده و از همه حمایتها و توجهات دولت و نظام برخوردار می باشد، به این راحتی مورد دستبرد قرار می گیرد و تازه مسئولان آن بعد از تعطیلات متوجه این سرقت می شوند!

    خدا رحم کرده که دوشنبه 16 خرداد روز کاری بوده و تعطیلات هم به پایان رسیده و گرنه خدا می دانست که این مدیران کی متوجه سرقت از بانک می شدند!

    خدا به داد مردم برسد که اموال خود را در اختیار چه کسانی قرار می دهند؛ آنهم اموالی که صورتش مشخص نیست و در صورت وقوع چنین حوادثی، باید چگونه اثبات کنند و یا باید به کجا پناه ببرند!

    به نظرم صندوقچه های قدیمی مادربزرگهای ما امنتیش بسیار بالاتر بود؛ چرا که دزد هم به آنها می زد، لااقل آنها ادعایی نداشتند!

    در هر صورت، مردم ایران بسیار آگاه تر و زیرک تر از آن هستند که بعد از این، اموال با ارزش خود را به این راحتی رها کنند و یا بدون اطمینان در اختیار کسی قرار دهند! باید دید مردم بعد از این اتفاق، چه تصمیم مهمی را برای اموال با ارزرش خود و یا محل نگهداری آنها خواهند گرفت!

    خبرنگار: کوروش جم

    ویدو اول

    ویدئو دوم

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل