نماد سایت پول بانک

بی‌تعارف با رئیس جمهور جدید

  • یادداشت//: سید علی صدری

    نه تنها ابراهیم رئیسی، بلکه ۶ نامزد دیگر نیز در رقابت‌های انتخاباتی امسال، بیشترین تاکید را بر مسائل اقتصادی داشتند، چرا که در یکی دو سال اخیر، تحت تاثیر تحریم و کرونا و تورم، وضعیت اقتصادی و معیشتی، به‎ویژه برای قشر متوسط، روز به روز سخت‌تر شده است. اقتصاد ایران و در سایه آن، معیشت مردم، در حال سپری کردن روزهای سختی است، به عنوان مثال فروردین امسال، تورم نقطه به نقطه با ثبت عدد ۴۹.۵ رکورد زد و به بالاترین رقم از خرداد ۹۸ رسید. همچنین سال ۹۹ را با تورم ۳۶.۴ درصدی و رشد نقدینگی ۴۰ درصدی پشت سر گذاشتیم. بدتر از مشکلات اقتصادی و تورم، این است که این روزها تولید، واردات و توزیع کالاهای ضروری و اساسی، روند منظم و حساب‌شده‌ای ندارد و مردم هر روز باید منتظر نایاب شدن یک کالا و در نتیجه افزایش قیمت آن باشند. این وضعیت و بی‌ثباتی عمومی اقتصاد، عرصه را بر مردم تنگ کرده است و به همین دلیل به کسی رای داده‌‎اند که با توجه به پیشینه اجرایی‌اش، بیشتر از دیگر نامزدها به کارگشا بودن و حل شدن مشکلاتشان توسط او، امید داشتند.

    تکرار پرسش‌هایی که از نامزدها پرسیدیم، این بار از آقای رئیسی

    خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، پیش از آغاز رقابت‌های انتخاباتی، ۹ پرسش اقتصادی را مطرح کرد و از نامزدها خواست برای ورود به رقابت‌ها، به این پرسش‌ها پاسخ مناسبی بدهند. اکنون، با مشخص شدن برنده انتخابات، قصد داریم بار دیگر این ۹ پرسش را از آقای رئیسی بپرسیم و امیدواریم ایشان، برای این پرسش‌ها پاسخ درخوری داشته یا حداقل در تعیین کابینه و به‌ویژه تیم اقتصادی خود، پاسخ این پرسش‌ها را مدنظر داشته باشد:

    ۱- آقای رئیسی چگونه قرار است مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کند؟ در راستای رسیدن به این هدف، کشور، مردم و صاحبان صنایع چه هزینه‌ای باید بدهند و وظیفه هر یک چه خواهد بود؟

    ۲- رئیس جمهور منتخب، گفتمان جهانی را چگونه برنامه‌ریزی می‌کند؟ آیا از نظر او زمان تعامل با کشورهای پیشرفته جهان نرسیده است؟

    ۳- در دهه‌های گذشته، ریشه همه مشکلات کشور در تحریم‌های ظالمانه جست‌وجو می‌شد. امروز مردم به این باور رسیده‌اند که تحریم‌های داخلی و ضعف در مدیریت بخش‌های تصمیم‌ساز، مشکل اصلی کشور است. آقای رئیسی با این برخوردهای سلیقه‌ای، چگونه مواجه خواهد شد؟

    ۴- رئیس دولت سیزدهم، ناکارآمدی مدیران میانی و ارشد در بدنه سازمان‌های مهم را که باعث ناتوانی در اداره امور، به‌ویژه در تنظیم بازار و تجارت خارجی کشور شده است، چگونه جبران خواهد کرد؟

    ۵- برنامه آقای رئیسی برای رشد صادرات غیرنفتی، توسعه تجارت ایران و جلوگیری از اتکای بودجه به نفت چیست؟

    ۶-  نابرابری در رعایت حقوق شهروندی و اختلاف طبقاتی ناشی از استفاده قشری خاص از امکانات ویژه، یکی از معضلات اساسی کشور است که در نهایت، گرانی و نارضایتی عمومی را ایجاد کرده است. رئیس دولت سیزدهم، در راستای احقاق حق طبقه متوسط و ضعیف جامعه، چه برنامه‌ای دارد؟

    ۷- استفاده از سرمایه‌های مالی و فکری بخش خصوصی برای رونق اقتصاد ملی و نیز حضور کارآفرینان و تولیدکنندگان بخش خصوصی در اتاق‌های تصمیم‌گیری، مطالبه عمومی همه صاحبان صنایع است. آقای رئیسی چگونه از این ظرفیت در تصمیم‌سازی‌ها استفاده خواهد کرد؟

    ۸- با توجه به شرایط پیچیده و بغرنج اقتصادی کشور، آیا وقت آن نرسیده میدان کار و عمل به جوانان سپرده شود؟ یکی از نقاط ضعف مدیریت کشور، نگاه بالا به پایین و ساده‌انگارانه به جوانان خوش‌فکر این مرز و بوم است، درحالی که موفقیت و دستاوردهای همین جوانان در سال‎های اخیرکاملا مشهود بود. رئیس جمهور منتخب برای حضور جوانان در بخش‌های مختلف چه برنامه‌ای دارد؟

    ۹- از آقای رئیسی انتظار می‌رود برنامه خود را در زمینه هر یک از موضوعات زیر اعلام کند: رشد اقتصادی، افزایش تولید سرانه، رشد تولید ناخالص ملی، اشتغال مولد و پایدار، کاهش وابستگی‌های اقتصادی و تولید اقلام استراتژیک، مهار تورم، رفع موانع و مشکلات کسب و کارها، ایجاد تسهیلات برای توسعه صادرات

    اگرچه ابراهیم رئیسی در رقابت‌های انتخاباتی، اشاره‌هایی به بسیاری از این موارد داشته است، اما انتظار می‌رود اکنون که زمان رقابت و بزرگنمایی وعده‌های انتخاباتی گذشته، دولت به ایشان سپرده شده و قرار است وزرا و تیم اقتصادی مشخص شوند، به این موارد پاسخ مشخص، دقیق و عملیاتی داده شود.

    انتشار خبر: محسن امینی راد

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل