عمومی

بوئینگ ۷۷۷ ‌از دست ایران ایر پرید.

به گزارش پایگاه خبری پول بانک،مشکلات مالی گریبان شرکت هواپیمایی هما را گرفت ، این مشکلات به حدی رسید که خبر احتمال لغو خرید بوئینگ۷۷۷ بر روی خبر گزاری ها منتشر شد.به نقل این خبر میپردازیم:

پس از انتشار خبر «مشکل هما در تأمین مالی بوئینگ ۷۷۷ و احتمال لغو خرید» که صبح امروز روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت، طبق اعلام رسانه‌ها، سایت خبری پین فیلد‌ هم در خبری کوتاه اعلام کرد که ایران از دریافت بوئینگ انصرافی ترکیش‌ایرلاینز به دلیل ناتوانی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در تأمین هزینه اقساط این هواپیما، انصراف داده است؛ مقامات ترکیش ایرلاینز نیز بار دیگر از بوئینگ درخواست کرده‌اند تا هواپیمای ۷۷۷ خود را که قبل سفارش داده بودند، به آنها بدهد‌.

‌این بوئینگ که قرار بود تحویل هما شود، لغو سفارش شرکت هواپیمایی ترکیش بود که پس از انصراف این شرکت هواپیمایی مقرر شد بدان دلیل که ایران‌ایر پیش‌قرارداد خرید ۸۰ فروند بوئینگ را با این کمپانی سازنده امضاء کرده است، تحویل هما شود.

همین چند روز پیش بود که مدیرعامل ایران‌ایر اعلام کرد این بوئینگ تا ۴۵ روز آینده وارد ناوگان هما می‌شود و امروز حدود ۱۰ روز از این گفته گذشته است. ‌‌

آن زمان اعلام شد که این بوئینگ آماده رنگ‌آمیزی برای ایران‌ایر است و به دلیل لغو سفارش ترکیش ایرلاین با تقاضای ایران‌ایر تحویل این شرکت هواپیمایی ایرانی می‌شود.

اما نه تنها بدنه این هواپیما منقش به علامت تجاری ایران‌ایر نشد‌ که هیچ کرو پروازی ‌هم آموزشی درباره پرواز با این هواپیما ندید‌ و بالأخره ‌اعلام شد که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قادر به تأمین مالی این هواپیما نشده است و تحویل این بوئینگ ۷۷۷ به ایران‌ایر لغو می‌شود و هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ به شرکت هواپیمایی ترکیش‌ایرلاین بر می‌گردد.

طبق اعلام منابع آگاه، ‌شرکت هواپیماسازی بوئینگ در مذاکرات خود با مقامات ایران‌ایر اعلام کرده بود هما هواپیمای ۷۷۷ را بدون پیش قسط بردارد. اما قسط اول آن را نصف قیمت اعلامی خود عنوان کرده بود. با توجه به اینکه هما قرار بود این هواپیما را ۱۵۰ میلیون دلار خریداری کند، لازم بود ۷۵ میلیون دلار را در اولین ماه به بوئینگ پرداخت کند که قطعا نمی‌توانست در ماه نخست این مبلغ را پرداخت کند‌. البته‌‌ شرکت لیزینگ ایرلندی که ‌لیزینگ هواپیما برای مشتریان بوئینگ را انجام می‌دهد‌ حاضر به فاینانس ۱۰۰ میلیون دلار از هزینه خرید ۷۷۷ شده بود‌ اما درخواست کرده بود که بانک مرکزی ایران برای هما ضمانت نامه صادر کند که بانک مرکزی از این کار استنکاف کرد.

‌البته شنیده شده است که ‌ایران‌ایر به دلیل ناتوانی در تهیه مبلغ مورد نظر بوئینگ و همچنین تمایل به ارائه آموزش‌های لازم به کروی پروازی این هواپیمای مدرن، چندان مایل به دریافت هواپیماهای بوئینگ مندرج در قرارداد نبود‌ اما به دلیل اصرار مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی برای تهیه کارنامه مثبت تا قبل از انتخابات، حاضر به مذاکره با بوئینگ برای دریافت ۷۷۷‌لغوسفارش ترکیش ایرلاینز شده بود.

در تأیید عدم توانایی مالی هما و نبود همکاری بانک مرکزی، می‌توان به این موضوع استدلال کرد که‌ ‌در جلسه هفته گذشته شورای گفت‌‌وگوی دولت و بخش خصوصی، نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در انتقاد به عملکرد بانک مرکزی در ضمانت فاینانس‌‌های خارجی گفته بود که طرف‌های خارجی به ما اعتماد می‌کند و برای ارائه فاینانس به شرکت‌های داخلی موافقت می‌کنند، اما بانک مرکزی ایران موانع بزرگی پیش پای این شرکت‌ها و فاینانسر می‌گذارند و مشکلات زیاد و پیگیری‌های اداری طولانی‌مدت دارد که باید رفع شود.

در این جلسه کمیجانی قائم‌مقام بانک مرکزی ضمن تأیید این مشکل گفته بود: برای رفع این مشکل در حال برنامه‌ریزی هستیم و به زودی خبرهای خوبی در مورد رفع موانع صدور ضمانت‌نامه فاینانس اعلام خواهد شد.

هنوز مقامات ایرانی در این باره پاسخ نداده‌اند. پیگیری خبرنگار فارس از «اصغر فخریه کاشان» قائم مقام وزیر راه در امور بین‌الملل هم به نتیجه نرسید، اما این رسانه آماده انتشار توضیحات مسئولان وزارت راه و شهرسازی و ایران‌ایر درباره این بوئینگ است.

پایگاه خبری پول بانک

نمایش بیشتر

علی نیازی

خبرنگار و نویسنده مقالات علمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن