• امروز : یکشنبه, ۱۳ آبان , ۱۴۰۳
6

بقا با تکیه بر توسعه پایدار

  • کد خبر : 334079
  • 08 آبان 1402 - 14:40
بقا با تکیه بر توسعه پایدار

وضعیت کره زمین در هیچ زمانی به اندازه زمان حال اضطراری نبوده است و همچنین مقابله با این وضعیت هیچگاه به اندازه ای که الان لازم است ضروری نبوده است. اما عبور از آستانه‌های زیست محیطی، نگرانی‌های زیادی درباره اثرات دومینووار در سیستم‌ها و جوامع طبیعی جهانی را به وجود آورده است. زیرا بخش قابل […]

  • وضعیت کره زمین در هیچ زمانی به اندازه زمان حال اضطراری نبوده است و همچنین مقابله با این وضعیت هیچگاه به اندازه ای که الان لازم است ضروری نبوده است. اما عبور از آستانه‌های زیست محیطی، نگرانی‌های زیادی درباره اثرات دومینووار در سیستم‌ها و جوامع طبیعی جهانی را به وجود آورده است. زیرا بخش قابل توجهی از آثار مخرب زیست محیطی به مبحث کسب و کارها و صنایع مربوط می‌شود. بنابراین، برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه اقلیمی که این روزها به یک دغدغه مشترک تبدیل شده است، استراتژی‌ها و نوآوری‌هایی که سازمان‌ها اتخاذ می‌کنند، محرکی کلیدی در تحقق “اهداف پایداری” هستند.

    از این منظر، پایداری در کسب و کار به برنامه‌ها و استراتژی‌های شرکت‌ها برای کاهش اثرات زیست محیطی ناشی از فعالیت‌هایشان در یک بازار خاص اشاره می‌کند. در حال حاضر، شرکت‌های موفقی در فعالیت‌های تجاری پایدار شرکت می‌کنند. به عنوان مثال، شرکت وطن‌زرین که در چشم‌انداز و اهداف راهبردی خود به حمایت از زمین پایدار و توسعه پایدار تاکید می‌کند. آن‌ها در توضیح این هدف ذکر کرده‌اند: “ما با کاهش ضایعات و افزایش کارایی در عملیاتمان و یافتن راه‌های بیشتری برای پایداری در کسب و کارمان، تجربه جدیدی برای ذینفعان خود ایجاد خواهیم کرد و هر روز در مسیر پایداری قدم برداشت خواهیم کرد”. البته باید توجه داشت که هیچ دو شرکتی استراتژی یکسانی ندارند، به عبارت دیگر، هر کسب و کار بر اساس اهداف تجاری و ارزش‌های سازمانی خود ممکن است استراتژی‌های مختلفی را اتخاذ کند.

    استفاده از مواد پایدار در فرآیند تولید، بهینه‌سازی زنجیره تأمین برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، استقرار زیرساخت‌هایی برای حفظ منابع آب و حذف ضایعات، بهبود کارایی مدیریت انرژی و تکیه بر منابع انرژی تجدیدپذیر، حمایت از بودجه آموزشی، تشویق به بازیافت مواد، ترویج مصرف پایدار و حفاظت از منابع طبیعی، از جمله اقداماتی هستند که هر سازمانی در مواجهه با وضعیت پیش‌بینی‌ناپذیر در سرتاسر جهان، تغییرات آب‌ و هوایی، کاهش منابع طبیعی و تقاضای روزافزون برای تأمین انرژی و مواد غذایی باید به آنها پرداخته و کسب و کار خود را به سمت پایداری سوق دهد. این تحول به شیوه‌های مسئولانه و با انعطاف و چابکی باید انجام شود. دلایل لزوم پایداری در کسب و کار می‌تواند شامل عوامل اخلاقی و مالی مختلفی باشد. به عنوان مثال، علاقه روزافزون کارمندان به کارفرمایان هدفمند و سازمان‌های مأموریت‌محور و دغدغه‌مند در مورد سیاره زمین، تمایل بیشتر مصرف‌کنندگان و مشتریان به استفاده از کالاهای برندهای مسئول از نظر زیست‌محیطی، گرایش دولت‌ها، سرمایه‌گذاران، کارمندان و مشتریان به سطوح جدیدی از مسئولیت‌پذیری سازمانی همچون اقدام برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، و الزامات افشای شرکتی در مورد اثرات زیست‌محیطی در بسیاری از اقتصادهای برتر جهان و تلاش برای محدود کردن گازهای گلخانه‌ای. به طور خلاصه، دستیابی به کسب و کار پایدار با کاهش کربن، رعایت الزامات زیست‌محیطی و بهبود مصرف منابع، اقداماتی است که به جذب مشتریان، افزایش وفاداری به برند و کشف فرصت‌های جدید برای کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. طراحی و اجرای استراتژی کسب و کار پایدار در چند مرحله انجام می‌شود. این شامل ارزیابی مسئله و تعریف هدف، تعیین بمحدوده و معیارهای پایداری، توسعه و اجرای طرح عملیاتی، پایش و ارزیابی عملکرد، و بهبود مداوم است.

    در ارزیابی مسئله و تعریف هدف، سازمان باید به دقت عوامل زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی مرتبط با فعالیت خود را بررسی کند. این مرحله شامل شناسایی و تحلیل تأثیرات محتمل مثبت و منفی فعالیت‌های سازمان بر محیط زیست، جامعه و اقتصاد است.

    در تعیین محدوده و معیارهای پایداری، سازمان باید استانداردها و معیارهایی را تعیین کند که به کمک آنها می‌تواند عملکرد پایدار خود را سنجیده و ارزیابی کند. این معیارها ممکن است شامل مصرف انرژی، مدیریت آب، مدیریت ضایعات، حمایت از جوامع محلی، استفاده از منابع تجدیدپذیر، کاهش گازهای گلخانه‌ای و غیره باشد.

    در توسعه و اجرای طرح عملیاتی، سازمان باید استراتژی‌ها و برنامه‌های عملی را برای دستیابی به اهداف پایداری خود طراحی و اجرا کند. این شامل تغییر فرآیندها، بهبود کارایی انرژی، استفاده از تکنولوژی‌های نوین، افزایش آگاهی کارکنان و آموزش‌های مرتبط با پایداری است.

    در پایش و ارزیابی عملکرد، سازمان باید عملکرد خود را نسبت به معیارهای تعیین شده ارزیابی کند و اطمینان حاصل کند که اهداف پایداری در حال حاضر و در آینده به خوبی رعایت می‌شوند. برای این منظور، سیستم‌های پایش و گزارشگری مناسب باید در سازمان ایجاد شوند.

    در نهایت، در بهبود مداوم، سازمان باید بر اساس نتایج پایش و ارزیابی، تصمیم‌های مناسبی برای بهبود عملکرد پایداری خود بگیرد. این ممکن است شامل بهبود فرآیندها، تغییر استراتژی‌ها، ارتقای فناوری‌ها و مداخله در زنجیره تأمین باشد.

    منبع : روابط عمومی وطن زرین

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=334079

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    ارز دیجیتال اپلیکیشن تاپ بانک آینده بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی خدمات ثبت شرکت درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش سامانه صیاد ساپورت های تاسیسات سینی کابل فارکس فروش اختراع ثبت نشده قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هزینه ثبت اختراع هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال چک صیادی کسب و کار کوروش جم