نماد سایت پول بانک

بزرگترین عرضه اولیه سال ۱۴۰۱/  وکغدیر در بازار سرمایه و اوراق بهادار عرضه شد

  • شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر، با نماد  « وکغدیر » به عنوان یکی از هلدینگ‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری غدیر، در بازار سرمایه و اوراق بهادار شرکت بورس تهران عرضه اولیه شد.

    به گزارش خبرنگار اقتصادی پول بانک، روز سه‌ شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱، تعداد یک میلیارد و ۲۹۵ میلیون سهم معادل ۷ درصد از شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر در بخش شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و در فهرست نرخ های بازار دوم و با نماد وکغدیر به روش قیمت ثابت، در بازار سرمایه و اوراق بهادار شرکت بورس تهران عرضه اولیه شد.

    قیمت مبنا و حداکثرسهمیه هر کد یک هزار و ۵۵۰ تومان و حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی ۳ هزار سهم بود.

    حداکثر نقدینگی مورد نیاز برای شرکت در این عرضه، ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان برآورد شده بود.

    دکتر سید ابوتراب فاضل، مدیرعامل هلدینگ بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر

    دکتر سید ابوتراب فاضل، مدیرعامل هلدینگ بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر، در آیین عرضه اولیه سهام این شرکت در بورس با نماد « وکغدیر » در بازار سرمایه و اوراق بهادار گفت: ما امروز توانستیم وکغدیر را در بورس عرضه کنیم و تلاش می کنیم تا آخر فروردین نیزخط تولید یک میلیون تنی شمش فولاد نی ریز را افتتاح کنیم.

    وی افزود: سرمایه فعلی شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر۱۸۵۰ میلیارد تومان است که در بورس سرمایه و اوراق بهادار با قیمت پایه ۱۵۵۰ تومان پذیرفته شد.

    مدیرعامل هلدینگ بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر، ادامه داد: تا دو ماه آینده افزایش سرمایه انجام خواهد شد و ۱۸۵۰میلیارد تومان را به ۴ همت می رسانیم.

    دکتر فاضل، ادامه داد: هلدینگ غدیر در صنعت فولاد، تمامی زنجیره های فولاد را دارد و ۸۰ درصد پرتفوی این شرکت فولاد است.

    مدیرعامل هلدینگ بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر، در پایان سخنان خود گفت: از دو سال پیش تقریبا به زنجیره های دیگر نیز از جمله مس طلا نیکل و … ورود پیدا کردیم و سال آینده نیز در معادن روی ورود خواهیم کرد.

    پیرامون هلدینگ بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر

    هلدینگ بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر، بازوی سرمایه‌گذاری هلدینگ غدیر در زمینه معادن و فلزات است. این شرکت در دل خود شرکت‌هایی در حوزه صنایع معدنی (آهنی، غیرآهنی و غیرفلزی)، معادن (استخراج و فرآوری)، پهنه‌های اکتشاف (داخلی و خارجی) و صنایع غیرمعدنی (الکتروموتور و صنایع وابسته) سرمایه‌گذاری نموده است. قرار است سهام این هلدینگ تا چندی دیگر در بازار سرمایه عرضه اولیه شود. حضور در جمع پنج شرکت برتر بورسی حوزه معادن و صنایع مرتبط کشور به لحاظ ارزش بازار چشم انداز وکغدیر اعلام شده است.

    بررسی روند عملکردی وکغدیر حکایت از رشد قبل توجه در شاخصه‌های عملکردی شرکت دارد. یکی از مهم‌ترین پارامترها در بررسی وضعیت هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری رشد روند درآمد سود سهام است زیرا از محل عملیات شرکت‌های سرمایه‌پذیر بوده و عمدتاً پایدار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد به واسطه رشد سودآوری سهام شرکت‌های زیرمجموعه، درآمد سود سهام وکغدیر در دو سال اخیر با نرخ فزاینده‌ای جهش داشته است. بر اساس صورت‌های مالی شرکت، درآمد سود سهام شرکت در سال منتهی به شهریور ماه سال ۱۴۰۰ به ۲۳۳۲ میلیارد تومان و در سال منتهی به شهریور ماه سال جاری به بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بالغ شده است. این در حالی است که سود سهام وکغدیر در سال‌های قبل رقم‌هایی کمتر ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

    به دلیل ماهیت هلدینگی و پایین بوده سایر درآمدها و هزینه‌های شرکت نسبت به درآمد سود سهام، جهش مورد اشاره در خصوص درآمد سود سهام شرکت در سود خالص نیز کاملا منعکس شده است. در حالی که سود خالص وکغدیر در سال منتهی به شهریور ماه ۱۳۹۹ تنها ۴۱۸ میلیارد تومان بوده در سال‌های منتهی به شهریور ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ این عدد با جهش همراه شده و به ترتیب به حدود ۲.۳ هزار میلیارد تومان و ۵.۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. مرور عملکرد شرکت‌های پذیرش شده در بازار سرمایه نشان می‌دهد چنین جهشی در سودآوری شرکت‌های بورسی کم‌نظیر (و یا حتی بی‌نظیر) است.

    جهش در سودآوری شرکت‌های زیر مجموعه طی حدود سه سال اخیر، تاثیرات خود را بر ارزش خالص دارایی‌های هلدینگ اصلی نیز گذاشته است. بر اساس اعلام شرکت، در پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۱ خالص ارزش دارایی‌های وکغدیر ۶۲.۶ هزار میلیارد بوده که این عدد نسبت سال تاریخ مشابه در سال قبل با رشد نزدیک به دو برابر و نسبت به انتهای شهریور ماه سال ۱۳۹۹ با رشد حدود ۲.۵ برابری همراه شده است. رشد نزدیک به دو برابری خالص دارایی‌ها در وکغدیر در حالی در مدت زمان مورد اشاره اتفاق افتاده که شاخص بورس (به عنوان یک سنجه جامع در مورد سودآوری شرکت‌ها) در این دوره ۱۵ درصد افت داشته است. این موضوع نشان‌دهند دو مورد است. نخست آن که شرکت‌های زیرمجموعه وکغدیر به دلیل بنیاد بسیار قوی از تکانه‌های بسیار شدید بازار در امنیت بوده و لذا می‌توان گفت سطح ریسک بسیار پایینی به لحاظ سرمایه‌گذاری دارند. موضوع قابل ذکر دوم در این مورد آن که وکغدیر در روند ریزشی بازار در این دوره دو ساله از سهام زیر مجموعه خود حمایت کرده است.

    یکی دیگر از اقدامات بسیار درخور تحسین در وکغدیر در حدود دو سال گذشته، سرمایه‌گذاری‌های بسیار گسترده انجام شده و وجود طرح‌های متعدد توسعه‌ای در شرکت‌های زیرمجموعه است. مروری بر لیست سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در شرکت‌های سرمایه‌پذیر وکغدیر نشان می‌دهد این طرح‌ها گستره وسیعی از فعالیت‌های مرتبط با معادن و فلزات را شامل می‌گردد. از یک سو به دلیل عقب‌ماندگی صنایع معدنی کشور در زمینه اکتشاف و استخراج و همچنین ورود به حوزه فلزات رنگی و گرانبها از جمله طلا و مس و فلزات نادر از جمله لیتیوم و سدیم، هلدینگ به خرید و یا اکتشاف معادن در حوزه فلزات متعدد کرده که سنگ آهن آنومالی شمالی، طلا و مس نانجا و … از این جمله‌اند. از سوی دیگر نیز اقدام به گسترش حلقه‌های میانی (همچون کنسانتره‌سازی، گندله‌سازی و آهن اسنفنجی) و حلقه‌های نهایی (نظیر پروژه کلاف در شرکت فولاژ) نموده است.

    عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه همچون آهن و فولاد غدیر ایرانیان و فولاد شاهرود نیز و همچنین پذیرش و درج نماد خود هلدینگ اصلی (وکغدیر) از مهم‌ترین اقدامات مدیریت شرکت در راستای شفافیت و البته در شراکت با عموم در بازار سرمایه بوده است.

    آن چه از بررسی روند عملکردی وکغدیر در سال‌های اخیر مشاهده می‌شود آن است که در وکغدیر از یک شرکت کوچک سرمایه‌گذاری در سال‌های نه چندان در حال حاضر به یک هلدینگ بزرگ تخصصی سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. روند کنونی، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و تعدد طرح‌های توسعه در شرکت‌های زیرمجموعه نشان از آن دارد که رشد جهش گونه و پرشتاب وکغدیر در ماه‌ها و سال‌های آینده نیز تداوم خواهد داشت. با این روند به نظر می‌رسد چشم‌انداز ترسیم شده در خصوص حضور در جمع پنج شرکت برتر بورسی حوزه معادن و صنایع مرتبط کشور به لحاظ ارزش بازار، چشم‌اندازی کاملا تحقق‌پذیر است. لذا به نظر می‌رسد میهمان جدید بازار سرمایه قرار است که سرمایه‌گذاران را یک سرمایه‌گذاری باثبات، کم ریسک و در عین حال پر بازده میهمان کند.

    گفتنی است، شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر، با نماد  « وکغدیر » به عنوان یکی از هلدینگ‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری غدیر، با سرمایه ۱.۳ هزار میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات بورس آذرماه ۱۴۰۰ درج نماد شد و باتوجه به برگزاری جلسه معارفه این نماد در آبان ماه سال جاری، به عرضه اولیه نزدیک شد.

    لینک نحوه عرضه نماد وکغدیر در کارگزاری بانک رفاه کارگران

    لینک ورود به شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر

    خبرنگار: کوروش جم

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل