نماد سایت پول بانک

بزرگترین اختلاس گران تاریخ ایران را بشناسید

  • پول بانک: اختلاس چیزی جدای از کلاه­برداری است و در طی آن شخص یا اشخاص که عموما کارکنان دولت یا وابستگان آن­ها هستند در یک تصمیم برنامه­ ریزی­ شده­، در خفا اقدام به حقه­ بازی و برداشتن اموال دولتی یا غیردولتی می­کنند.

    رتبه­ بندی بزرگترین “اختلاس ­­گران ایران” از ابتدا تاکنون کار چندان دل­پذیر و جالبی نیست؛ اما در ادامه برای شما به حد توان به توضیح این جرم خواهیم پرداخت.

    پرچمداران اختلاس ایران

    فاضل خداداد، غلام­حسین کرباسچی، شهرام جزایری، مه‌­آفرید امیرخسروی، سعید مرتضوی، بابک زنجانی، مرجان شیخ الاسلامی، و… اسامی چندین مفسد اقصادی سرشناس می ­باشد و بسیار افراد ریز و درشت در طی این سال­ها رفت­ و آمد کرده و می­کنند! حال همانند رتبه­ های برتر کنکور، نام ارجمندترین و افتخارآمیزترین اختلاس­گران در میهن­مان را شرح می­ دهیم.

    نخستین اختلاس

    مرتضی رفیق ­دوست­ و فاضل خداداد در سال ۱۳۷۱ توانستند به عنوان نخستین نفرات به مقام عالی ­رتبه ­ی اختلاس دست یابند! رفیق­دوست من­جمله تاجران میوه در زمان خود بود و با یاری خداداد که در بانک صادرات کارمند بود چک تضمینی به مبلغ ۱۵۰ میلیون ­تومان از بانک صادرات وام اخذ کردند و با ضمانت بی ­پشتوانه، ۳ میلیارد تومان اختلاس کنند و با پرداخت ­های مکرر به ۱۲۳ میلیارد رسید.

    غلام­حسین کرباسچی شهردار وقت سابق اختلاس گر کنونی

    در سال ۷۷ شهردار وقت غلام­حسین کرباسچی با اتهام برداشت مالی به نفع حزب محبوبش (کارگزاران سازندگی) اقدام به اختلاس به نفع شخصی، برداشت برای نمایندگی ایران در سازمان ملل، تضییع اموال و تصرف غیرقانونی در شهرداری.  وی نهایتا ۱۴ میلیارد تومان اختلاس کرد و جایگاه دومین و معروف­ترین اختلاس­گر سیاسی را از آن خود کرد.

    شهرام جزایری دستفروشی که اختلاس گر شد

    شهرام جزایری که کار خود را از دست­فروشی آغاز کرد و ضمن تحصیل مال از راه غیرقانونی، دادن رشوه به افراد متعدد، معافیت متقلبانه از سربازی، اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی، تبانی در معاملات دولتی، فریب مسئولان در بانک­ ها، دریافت وام و ارز، رکود اقتصادی و مخل در نظام اقتصادی کشور شناخته شد. وی پس از خروج از کشور دستگیر و به ۲۷ سال زندان محکوم که بعد از ۱۳ سال آزاد شد.

    مه ­آفرید امیرخسروی بزرگترین اختلاس گر ایران

    مه­آفرید خسروی را به همراه مدیرعامل وقت بانک ملی محمودرضا خاوری، بزرگ­ترین اختلاس گران ایران شناخته می شوند. ابتدا این اختلاس توسط بانک صادرات شناخته شد و در نهایت منجر به لغو مجوز بانک آریا گردید.

    به همراه آن بانک ملی، بانک سپه، بانک سامان، بانک صنعت و معدن و بانک پارسیان هم در این ماجرا گرفتار شدند. مهآفرید خسروی به اعدام محکوم و محمود خاوری با اختلاس سه­ هزار میلیارد پول به کانادا پناه برد و تاکنون یافت نشده!

    سعید مرتضوی دادستان

    وی که دادستان وقت قاضی و رئیس کوتاه­ مدت سازمان تامین­ اجتمایی بود، در سال ۱۳۹۱ به اتهام فساد مالی گرفتار شد. پیش آن از در سال ۱۳۸۹ مصونیت قضایی وی شکل گرفته و لغو شده بود! البته جای تعجبی ندارد چرا که وی در زمان قضاوت خود همیشه مسئله­ دار بوده.

    یکی از موارد اتهامات از وی به نقل از هیئت­ مدیره ­ی جدید سازمان تامین ­اجتمایی در سال ۱۳۹۱ تفاهم­ نامه مابین او و بابک زنجانی بود که به موجب آن ۵.۳ میلیون­ یورو از جانب زنجانی، این سازمان با نرخ تعیین شده در بورس کالا ۱۳۷شرکت خود را به او بفروشد. در نهایت باید بگوییم سعید مرتضوی در حال حاضر در زندان به سر می ­برد.

    بابک زنجانی جوان میلیاردر اختلاس گر

    بابک زنجانی در اواخر دولت دهم به عنوان یک جوان میلیاردری که در ساخت چند پروژه سینمایی فعالیت داشت، دارای شرکت هواپیمایی بود و فعالیت اقتصادی داشت شناخته شد.

    وی با بهانه­ ی تحریم ­های ایران، حق فروش نفت را به دست آورد که به دنبال آن یکی از بدترین و بزرگ­ترین فسادهای مالی در تاریخ جهان را رقم زد! فروش نفت و قراردادهای کلان برای بابک زنجانی بدهی­ های هنگفتی را رقم زد. مسئولان قضایی در حال حاضر منتظر بازگرداندن پول­ها از سمت وی هستند و تا آن زمان حکم اعدام وی به تعویق می­افتد.

    گم شدن دکل نفتی

    قرارداد خرید یک دکل نفتی به ارزش ۸۷ میلیون ­دلار در مجلس نهم مطرح شد که با توجه به پرداخت کامل این پول از ایران به شرکت واسطه اما دکلی وارد ایران نشد! با پیگیری­ فرزند عطاءالله مهاجرانی دستگیر و با قید وثیقه آزاد شد و این پرونده از سال ۱۳۹۴ با ارزش ۱۲۴ میلیون ­دلار هم­چنان در حال بررسی می ­باشد.

    نتیجه گیری

    از این قبیل موارد، اختلاس­های خرد و کلان، حقوق ­های نجومی و… بی­شمار است، که با همه ی این اوصاف هم­چنان راه تجاوز و تغذیه از بیت ­المال (که در حال حاضر منجلاب فساد شده) بسته نشده است!

    منبع: بنیاد بین المللی حقوقی سنا

    تنظیم و انتشار: کوروش جم

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل