• امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
9

با ارزش ترین و بی ارزش ترین پول های دنیا را بشناسید

  • کد خبر : 310838
  • 14 بهمن 1401 - 2:01
با ارزش ترین و بی ارزش ترین پول های دنیا را بشناسید
به واحد پولی هر کشور ارز آن کشور گفته می شود. 180نوع ارز در دنیا به رسمیت شناخته شده است. قدیمی ترین واحد پولی دنیا که هنوز هم استفاده می شود پوند انگلیس است

فهرست محتوا

  • به واحد پولی هر کشور ارز آن کشور گفته می شود. 180نوع ارز در دنیا به رسمیت شناخته شده است. قدیمی ترین واحد پولی دنیا که هنوز هم استفاده می شود پوند انگلیس است. قوی ترین ارزهای دنیا آنهایی هستند که بالاترین ارزش را در مقایسه با سایر ارزها دارند. نرخ ارز خارجی تعیین کننده قدرت هر واحد پول است.

    بی ارزش ترین پول های دنیا

    معمولا بیشتر افراد با باارزش ترین واحد پولی دنیا آشنا هستند؛ اما کم ارزش ترین واحد‌های و پولی ناشناخته هستند. بعد از بیماری کرونا اقتصاد اکثر کشورهای جهان آسیب جدی دید.  اما کشورهای جهان سومی ضربه بیشتری از رکود اقتصاد دیدند. تعیین کم ارزش ترین واحد پولی دنیا کمی سخت است زیرا شرایط پایدار نیست و ممکن است ترتیب این واحدها با تغییر شرایط فرق کند اما در حال حاضر کم ارزش نچتریین واحد‌های پولی دنیا در سال 2023به ترتیب زیر است:

    یک دلار 1038865 بولیوار ونزوئلا
    یک دلار 422000 ریال ایران
    یک دلار 234675 دونگ ویتنام
    یک دلار             ارز لئون سیرالئون  194000
    یک دلار 149720 روپیه اندونزی
    یک دلار 168472 کیپ لائوس
    یک دلار 113405 شوم ازبکستان
    یک دلار 86177 فرانک گینه
    یک دلار 73778  گوارانی پاراگوئه
    یک دلار 41050 ریل کامبوج

    ونزوئلا طی چند دهه گذشته، کشور پرتلاطمی بوده  و دچار فروپاشی اقتصاد شده است. با افزایش قیمت کالاهای اساسی و کاهش ارزش پول ونزوئلا، مردم به شدت آسیب دیدند. بحران اقتصادی باعث شد تا 5 میلیون نفر ونزوئلا را ترک کنند و هنوز هم یکی از بزرگترین جابجایی های اجباری در نیمکره غربی متعلق به ونزوئلا است.

    درسال های 1950تا 1980 که قیمت نفت خوب بود اقتصاد ونزوئلا پیشرفت مناسبی داشت اما سقوط قیمت نفت در سال های بعد، اقتصاد این کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داد. از سال 2018تا2021 ونزوئلا دوبار اقدام به کاهش تعداد صفر از پول ملی خود کرده است، اما این کار باعث افزوده شدن بر ارزش پول آنها در حال حاضر واحد پولی این کشور در صدر کم ارزش ترین پول های دنیا قرار دارد.

    با ارزش ترین واحدهای پولی دنیا

    بهتر است بدانید با وجود اینکه دلار اهمیت زیادی در داد و ستدهای بین المللی دارد؛ اما با ارزش ترین پول دنیا متعلق به کشور کویت است در حالت کلی می توان گفت ارزهای با ارزش دنیا به ترتیب زیر هستند:

    دینار کویت 3.23 دلار
    دینار بحرین 2.65 دلار
    ریال عمان 2.60 دلار
    دینار اردن 1.41 دلار
    دلار جزایر کیمن 1.20دلار
    پوند انگلیس 1.11 دلار
    فرانک سویس 1.01 دلار
    یورو 98/. دلار
    دلار آمریکا

    دینار کویت واحد پول رسمی کویت و با ارزش ترین واحد پول در جهان است. کویت کشور کوچکی است که بین عربستان سعودی و عراق واقع شده است.  کویت با داشتن ذخایر بزرگ نفت و صادرات قابل توجه نفت به بازار جهانی، یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است.  علاوه بر این، کویت کشوری معاف از مالیات با نرخ بیکاری بسیار پایین است و دینار این کشور با ارزش ترین ارز به رسمیت شناخته شد در دنیا است. جالب است بدانید ارزی وجود دارد که اگر رسماً به رسمیت شناخته می شد، می توانست ارزشمندتر از دینار کویت باشد.  اسم این ارز SPL است که واحد پول سبورگا است. این منطقه در مرز ایتالیا و فرانسه قرار دارد.   SLPتوسط بانک های منطقه ای به رسمیت شناخته شده است اما ارزشی در خارج از سبورگا ندارد. این ارز محلی 6 دلار ارزش دارد.

    باید توجه داشته باشید که هر ارزی که ارزش بیشتری دارد لزوما پرمعامله نیست. از جمله ارزهایی که پر معامله هستند و کاربرد زیادی در تبادل بین کشورها دارند، می توان دلار آمریکا، یورو، ین ژاپن، پوند بریتانیا و دلار استرالیا را نام برد.

    با ارزش ترین پول های آسیایی

    همان طور که گفته شد با ارزش ترین پول دنیا دینار کویت است که تقریبا سه دلار آمریکا ارزش دارد و کشوری آسیایی می باشد اما بعد از کویت ین ژاپن، و دلار سنگاپور از ارزهای پر قدرت آسیایی هستند. متاسفانه ریال ایران در سال های اخیر جز بی ارزش ترین واحدهای پولی دنیا قرار گرفته به طوری که بعد از ونزوئلا  بدترین واحد پولی دنیا به حساب می آید. شاید زمانی فکر می کردیم بی ارزش ترین پول دنیا متعلق به کشوری مانند  افغانستان است اما بهتر است بدانید هر 89 افغانی معادل یک دلار است در حالی که  تقریبا 420000 ریال ایران با این مبلغ برابری می کند و بی ارزش ترین پول دنیا در آسیا متعلق به ایران است.

    تاریخچه ریال ایران

    تاریخچه ریال ایران

    ریال واحد پولی است که در سال 1798 در ایران مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1825 واحد پولی کشور به قران تغییر یافت اما در سال 1932 دوباره واحد پولی به ریال برگشت. در ابتدا ریال ایران به پوند بریتانیا متصل بود. در سال 1945 نرخ ریال با دلار متصل و محاسبه شد؛ اما در سال 1975 مدت کوتاهی بعد از اینکه ایالات متحده استاندارد طلا را کنار گذاشت ایران پیوند خود را با دلار آمریکا متوقف کرد.

    اگر بخواهیم مقایسه ای با زمان شاه داشته باشیم و ارزش پولی کشورهای مختلف را در حدود 50 سال قبل مقایسه کنیم خواهیم دید که در سال 1979 یک دلار امریکا برابر با تقریبا 70 ریال ایران بود. با شروع انقلاب و فرار سرمایه از کشور و به دنبال آن وقوع جنگ، ارزش پول ایران کاهش پیدا کرد. در سال 1999 یک دلار آمریکا معادل  9000 ریال ایران بود. تا سال 2011 تقریبا این نسبت ثابت بود و تغییر زیادی در قیمت به وجود نیامد؛ اما در حال حاضر با مشکلات به وجود آمده و اقتصاد ضعیف کشور نرخ دلار به شدت افزایش پیدا کرد به طوری که در مدت کمتر از یک دهه قیمت دلار در ایران از 30000 ریال به 420000 ریال افزایش پیدا کرد که این امر تبعات بسیار تورم زا و سنگینی برای مردم داشت که امید است با ارائه برنامه های کارشناسی شده این کاهش ارزش پول متوقف شود.

    در این مقاله سعی شد کم ارزش ترین و با ارزش ترین واحدهای پولی دنیا در حال حاضر معرفی شود. با توجه به اینکه شرایط مختلف اقتصادی و سیاسی بر ارزش پولی هر کشور تاثیر گذار است.  بهتر است هر زمان از اطلاعات به روز در این زمینه استفاده نمایید.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۷ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=310838

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم