نماد سایت پول بانک

بانک ملی ایران از عراق حذف شد: گزارشها نشان می‌دهد که مجوز بانک ملی ایران در عراق لغو شده است

بانک ملی ایران از عراق حذف شد: گزارشها نشان می‌دهد که مجوز بانک ملی ایران در عراق لغو شده است
  • یک سند ارائه شده توسط بانک مرکزی عراق و تأیید شده توسط دو مقام بانک مرکزی، نشان می‌دهد که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و فعالیت محدود، بانک ملی ایران، که بزرگترین بانک ایرانی است، مجوز فعالیت در عراق را از دست داده است.

    به گزارش رویترز، در این سند آمده است که بر اساس زیان‌های مالی دریافته و محدودیت‌های در عملکرد بانک در عراق به علت تحریم‌های بین‌المللی، تصمیم گرفته شده که مجوز فعالیت بانک ملی ایران لغو شود.

    در سال ۲۰۱۸، وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک ملی ایران را تحریم کرد و ادعا کرد که سپاه پاسداران ایران از این بانک برای تأمین مالی گروه‌های مقاومت عراقی استفاده می‌کند، و حضور بانک ملی ایران در عراق بخشی از این فعالیت‌ها است.

    عراق، که همزمان متحد ایالات متحده و ایران است و بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار نسبت به آمریکا بدهکار است، برای اطمینان از دسترسی به درآمدهای نفتی و منابع مالی خود، به دوستی با واشنگتن حساس است.

    علیرغم اینکه دولت عراق در اکتبر ۲۰۲۲ به قدرت رسیده و مورد حمایت شیعیان و گروه‌های مقاومت قرار گرفته است، اما در تلاش‌هایش برای محدود کردن فعالیت‌های مالی ایران در عراق و بهبود سیستم مالی، به واشنگتن نزدیک بوده است.

    اخیراً عراق به منظور کاهش کلاهبرداری، پولشویی و سایر فعالیت‌های غیرقانونی با دلار آمریکا، هشت بانک تجاری محلی را از مشارکت در معاملات با دلار آمریکا ممنوع کرده است؛ این اقدام نیز توسط خزانه‌داری آمریکا استقبال شده است.

    به گفته مقامات عراقی و آمریکایی، در جولای ۲۰۲۳، به دلیل جلوگیری از خروج دلار به ایران از طریق سیستم بانکی عراق، پس از درخواست واشنگتن، ۱۴ بانک عراقی از انجام معاملات دلاری ممنوع شدند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل