• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
5
بنياد بركت در يك نگاه؛

این نهاد با تفأل بر قرآن کریم «برکت» نامیده شد تا از همان ابتدا پیام‌آور برکت و توسعه در مناطق محروم و کمتر توسعه ‌یافته‌ی کشور باشد

  • کد خبر : 9300
  • 11 مرداد 1397 - 3:27
این نهاد با تفأل بر قرآن کریم «برکت» نامیده شد تا از همان ابتدا پیام‌آور برکت و توسعه در مناطق محروم و کمتر توسعه ‌یافته‌ی کشور باشد

پول بانک: استمرار فعالیت بنیاد برکت می‌تواند مردم مناطق محروم را از مصرف‌کننده به تولیدکننده تبدیل کند و نقش بسیار مؤثری در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد و به عنوان نماد «ثبوت خیر الهی» بر تارک خدمات اقتصادی و اجتماعی کشور بدرخشد و صدقه‌ی جاریه باشد.

  •  

    به گزارش خبرنگار اقتصادی پول بانک، بنای تأسیس بنیاد برکت، دستور مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» خطاب به رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بوده است، که فرمودند: «در ذهنم حل مشکلات محرومین بوده است. مثلاً مشکلات هزار روستا را کاملاً حل کنید. چه‌قدر خوب است هزار نقطه آباد شود یا هزار مدرسه در کشور ساخته شود، این دستگاه را برای این کار آماده کنید».

    بنیاد برکت در راستای همین رهنمود، در 20 آذر ماه سال 1386 توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تأسیس شد تا به عنوان مجموعه‌ای برای محرومیت‌زدایی، توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی و انجام امور عام‌المنفعه، فعالیت نماید.

    این نهاد با تفأل بر قرآن کریم، «برکت» نامیده شد تا از همان ابتدا پیام‌آور برکت و توسعه در مناطق محروم و کمتر توسعه ‌یافته‌ی کشور باشد.

     

    برکت ولایت

    11 سال همت برای آبادانی ایران

    «ایران بزرگ امروز بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد تا همچون عقابی تیز پرواز، در فضای پیشرفت و آبادانی و افتخار اوج گیرد.»

    مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در دیدار با کارآفرینان، 16 شهریور 1389

     

    این سخن گران ‌بهای مقام معظم رهبری به‌خوبی نشان از اهمیت و ضرورت کارآفرینی به عنوان بازوی محرک در اقتصاد مقاومتی دارد. از همین روی، در این برهه‌ی حساس از زمان و در سالی که به «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نام‌گذاری شده است، توجه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی امری ضروری است. یکی از مهم‌ترینِ این سیاست‌ها، تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه‌ی امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه‌ی کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی است. این امر که لازم است با هدف تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقای درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط انجام شود، می‌تواند زمینه را برای دستیابی به یکی از مهم‌ترین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی فراهم کند.

    خوش‌بختانه ‌اکنون در کشور نهادهای بسیاری فعالیت خود را در این راستا آغاز کرده‌ و نتایج مثبت و مثمرثمری نیز داشته‌اند. «بنیاد برکت» وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) یکی از همین نهادهای پرتلاش است که در پیشانی فعالیت‌های خود، به خودکفایی مردم مناطق محروم و هم‌وطنانی که مجالی برای بروز استعدادهای خود نداشته‌اند، می‌پردازد.

    بنای تأسیس بنیاد برکت، دستور مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» خطاب به رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، آقای دکتر مخبر، بوده است که فرمودند: «در ذهنم حل مشکلات محرومین بوده است. مثلاً مشکلات هزار روستا را حل کنید. چه‌قدر خوب است هزار نقطه آباد شود یا هزار مدرسه در کشور ساخته شود، این دستگاه را برای این کار آماده کنید». بنیاد برکت در راستای همین رهنمود، در 20 آذر ماه سال 1386 توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تأسیس شد تا به عنوان مجموعه‌ای برای توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی و انجام امور عام‌المنفعه، در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته فعالیت نماید. این نهاد با تفأل بر قرآن کریم (آیه‌ی 96 از سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف) «برکت» نامیده شد تا از همان ابتدا پیام‌آور برکت و توسعه در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ی کشور باشد.

    بنیاد برکت که منابع مالی آن از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تأمین می‌شود، در بیش از نه سال فعالیت مستمر خود دستاوردهای ارزنده‌ای در زمینه‌های گوناگون به ارمغان آورده است. بنیاد برکت به منظور توسعه و توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی در مناطق محروم آغاز به کار کرد، به همین دلیل وجود راهبردی مناسب و منحصر به فرد از همان ابتدا بر بنیان‌گذاران آن آشکار بود. به همین منظور و پس از مطالعات اقتصادی بیش از 80 مدل مشابه در جهان، الگوی فعالیت این بنیاد تدوین شد؛ الگویی که مطالعه‌ی آن نشان می‌دهد نه کم‌نظیر، که در سطح جهان بی‌نظیر است.

    هم اکنون بنیاد برکت در حوزه‌های وسیعی در جهت خدمت به محرومین و نقاط کم‌تر توسعه‌یافته فعالیت دارد که مواردی از قبیل توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی، توسعه‌ی فضاهای آموزشی از طریق تأسیس مدارس برکت، انجام امور زیربنایی، ساخت مراکز فرهنگی- مذهبی، توسعه‌ی خدمات بیمه‌ای، مالی و حمایتی، ساخت بیمارستان و افزایش دسترسی آحاد جامعه به‌ویژه هم‌وطنان ساکن مناطق محروم به خدمات بهداشتی و درمانی را شامل می‌شود.

     

    فعالیت‌های بنیاد برکت

    فلسفه‌ی وجودی بنیاد برکت، کمک و همیاری برای بهبود و ارتقای توانمندی اقتصادی و کارآفرینی افراد، گروه‌ها و واحدهای کسب و کار مستعد فعالیت و فاقد دانش و مهارت لازم در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ی کشور، در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران، و رهنمودهای مقام معظم رهبری است.

    بنیاد برکت با مشارکت در راه‌اندازی و توسعه‌ی طرح‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و …، انجام طرح‌های عمرانی و زیربنایی، مدرسه‌سازی و ارایه‌ی خدمات سلامت، بیمه‌ای، مالی، حمایتی و عام‌المنفعه، به دنبال تأثیر کلی بر توسعه‌ی اقتصادی مناطق محروم کشور، افزایش فرصت‌های شغلی، توسعه‌ی کارآفرینی، فقرزدایی و جلوگیری از مهاجرت نیروهای محلی به شهرهای بزرگ است.

    بنیاد برکت در افق سند بیست ساله‌ی جمهوری اسلامی ایران با بهره‌مندی از امکانات و توانمندی‌های بالقوه و بالفعل کارآفرینان و ظرفیت سازمان‌های غیردولتی و عام‌المنفعه، قصد دارد در توزیع مناسب درآمد و ایجاد فرصت‌های برابر، به دور از فقر و تبعیض و بهره‌مند از رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی و ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته، اقدام‌های مؤثری را به انجام برساند.

    حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی و حقوق مردم، تأکید بر عدالت اجتماعی و اقتصادی، حفظ کرامت انسانی، مسئولیت‌پذیری، صیانت و توجه خاص به حقوق و نیازهای اساسی اقشار آسیب‌پذیر، از ارزش‌های بنیادین و اساسی مورد تأکید بنیاد برکت به شمار می‌روند.
    ویژگی‌‌های فعالیت‌های بنیاد برکت

    نکته‌های کلیدی و محوری در نگرش بنیاد برکت نسبت به فعالیت‌های محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اقتصادی در کشور عبارت‌اند از:

    تأکید بر این باور که توسعه‌ی اقتصادی مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته از طریق سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی با توجه به مزیت‌های نسبی در این مناطق انجام می‌گیرد.

    • تأکید بر ایجاد فرصت‌های شغلی محلی و جلوگیری از مهاجرت نیروهای بومی از مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته.
    • تأکید بر مشارکت بنیاد برکت به شکل غیرتصدی‌گرایانه و غیرماندگار به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران محلی در جهت را‌ه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی در قالب اصول اقتصاد و مالیه‌ی اسلامی (مشارکت‌های حقوقی و مدنی)
    • تأکید بر کمک به توسعه‌ی اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته از طریق استفاده از مشارکت مردمی و آموزشی در زمینه‌ی اصول و روش‌های صحیح شرکت‌داری.
    • توجه ویژه به انجام امور زیربنایی و ایجاد فضاهای آموزشی و فرهنگی به عنوان مکمل فعالیت‌های اقتصادی در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته.

    سند راهبردی بنیاد برکت(99-1395)

    بیانیه‌ی مأموریت

    بنیاد برکت به عنوان نماینده‌ی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در ارزش آفرینی اجتماعی و ارایه‌ی خدمات به محرومین با تمرکز بر مناطق کم‌تر توسعه‌یافته‌، مأموریت‌های زیر را در چارچوب اساس‌نامه و تکالیف ابلاغی به انجام می‌رساند:

    *مشارکت در توانمندسازی اقتصادی، توسعه‌ی کارآفرینی و اشتغال‌زایی.

    *کمک به آبادانی و توسعه‌ی فضاهای آموزشی و فرهنگی – مذهبی.

    *کمک به ارتقای سطح سلامت وتوسعه‌ی فضاهای بهداشتی و درمانی.

    *ارایه‌ی خدمات حمایتی، بیمه‌ای و مالی به محرومین.

    بدین منظور بنیاد برکت با به کارگیری خردمندانه‌ی منابع و تبعیت از سبک راهبردی مشارکتی هوشمندانه‌ی جهادی، خود را متعهد می‌داند ضمن نقش‌آفرینی در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی،  با رویکرد عدم ماندگاری و عدم تصدی‌گری و صیانت از کرامت انسانی محرومین، حقوق ذی‌نفعان خود را به نحو مطوب تأمین نموده و به ایجاد فرصت‌های بیش‌تر و مؤثرتر برای ارتقای سطح رفاه محرومان کمک کند.

    بیانیه‌ی چشم‌انداز

    با استعانت از خداوند متعال، بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، در افق ده ساله مجموعه‌ای است:

    *سرآمد در ارزش‌آفرینی اجتماعی.

    *نوآور در توانمندسازی اقتصادی مناطق کم‌تر توسعه‌یافته از طریق خلق ارزش‌های مشترک اقتصادی و اجتماعی.

    *خوش‌نام در توسعه‌ی کارآفرینی و اشتغال پایدار در مناطق کم‌تر توسعه‌یافته.

    *پیشرو و پویا در ارایه‌ی خدمات نوین به محرومین و مناطق کم‌تر توسعه‌یافته.

    «توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی»، اولویت نخست بنیاد برکت

    عملکرد بنیاد برکت طی نه سال‌ فعالیت نشان می‌دهد که مهم‌ترین دغدغه‌ی این بنیاد، رفع ریشه‌ای محرومیت در اقصی نقاط ایران اسلامی است و برای رسیدن به این هدف والا، توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی همواره نخستین اولویت بنیاد برکت بوده است؛ امری که جز با رعایت سیاست‌ها و اولویت‌های اقتصاد مقاومتی انجام‌پذیر نخواهد بود. سیاست راهبردی مهم بنیاد برکت در اجرای پروژه‌های اقتصادی در مناطق محروم کشور، همواره پرهیز از تصدی‌گری، اجرا و استفاده‌ی کامل از توان سازمان‌های غیردولتی، عام‌المنفعه، اشخاص حقیقی و حقوقی کارآفرین، و سپردن مسئولیت و مدیریت طرح‌ها به کارآفرینان بومی بوده است. در واقع مشارکت بنیاد برکت صرفاً به‌منظور توانمند‌سازی اقتصادی و استقلال سرمایه‌های خرد خصوصی در مناطق محروم انجام می‌پذیرد.

    الگوی فعالیت در این‌گونه طرح‌ها، مشارکت حداکثر 49 درصدی بنیاد برکت و حداقل 51 درصدی کارآفرین بومی است. این‌گونه مشارکت در اجرای طرح‌های کوچک و متوسط، با استفاده از مدل‌های مالیه‌ی خرد انجام می‌شود. این، یعنی کارآفرینان با داشتن طرحی در مناطق محروم می‌توانند شریکی قدرتمند داشته باشند که آن‌ها را در کارآفرینی‌شان یاری کند. از مزیت‌های فراوان این‌ شیوه‌ی مشارکت بنیاد، می‌توان به ایجاد فرصت‌های شغلی محلی و در نهایت جلوگیری از مهاجرت نیروهای بومی از مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته اشاره کرد.

    مشارکت بنیاد برکت با این شیوه‌ی غیرتصدی‌گرایانه و غیرماندگار، فرصت بی‌مانندی در اختیار کارآفرینان و سرمایه‌گذاران محلی قرار می‌دهد و را‌ه‌اندازی این‌گونه بنگاه‌های اقتصادی در قالب اصول اقتصاد و مالیه‌ی اسلامی (مشارکت‌های حقوقی و مدنی)، منجر به هرچه مردمی‌تر شدن اقتصاد می‌شود.

    در سال‌های گذشته بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل جهش نرخ ارز، کمبود سرمایه‌ی در گردش و تعمیق رکود دچار مشکل تولید و حتی تعطیلی کامل شده‌اند و طبیعی است که با توجه به این شرایط، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی رغبت چندانی به حضور در مناطق محروم نداشته باشند. با توجه به این کمبود بزرگ در مناطق محروم، کمک‌های بنیاد برکت به سرمایه‌گذارانی که در این مناطق دچار مشکلات ناشی از تکانه‌های اقتصادی هستند، برای این کارآفرینان بسیار ارزشمند و مثمرثمر خواهد بود. هدف نهایی بنیاد برکت از مشارکت با واحدهای تولیدی و انجام سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها، تولید و ایجاد اشتغال است که موجب حفظ نیروی کار بومی، تثبیت جمعیت و جلوگیری از مهاجرت می‌شود و توانایی‌های اقتصادی را از بالقوه به بالفعل تبدیل می‌کند.

    بنابر گفته‌ی مقام معظم رهبری: «کارآفرینی یک عبادت محسوب می‌شود و از اهمیت خاصی در توسعه‌ی اقتصادی برخوردار است». از همین روی، بنیاد برکت از بدو تأسیس تاکنون توجه ویژه‌ای به این امر داشته است و آن را هدفی والا برای خود تلقی کرده است. خوش‌بختانه عملکرد بنیاد در این زمینه بسیار موفقیت‌آمیز بوده است، به‌طوری که تاکنون 322 طرح در 31 استان کشور توسط بنیاد به مرحله‌ی اجرا رسیده‌اند و 160 طرح به شرکای کارآفرین واگذار شده است. حجم کل سرمایه‌گذاری اجرای این طرح‌ها بالغ بر 58 هزار میلیارد ریال بوده است که اشتغال‌زایی بیش از 197 هزار و 790 نفر (39558 هزار نفر مستقیم و 158232 هزار نفر غیرمستقیم) را به‌ همراه داشته است.
    مسئولیت‌های اجتماعی، محرومیت‌زدایی و توسعه‌ی خدمات بنیاد برکت

    فعالیت‌های بنیاد برکت در زمینه‌های توانمندسازی اقتصادی کمک شایانی به تثبیت جمعیت و ایجاد فعالیت‌های اقتصادی پایدار در مناطق محروم کرده است که حاصل آن، ایجاد خدمات متنوع و تأسیس مراکز خدماتی و زیرساختی در آن مناطق و در نتیجه توانمند شدن آن مناطق بوده است. پس از آغاز فعالیت‌های بنیاد، این نیاز به توانمند شدن در مناطق محروم بیش از پیش نمود پیدا کرد، به‌طوری که حجم و تنوع خدمات بنیاد از سه نوع خدمت که شامل توانمندسازی اقتصادی، توسعه‌ی امور زیربنایی و مدرسه‌سازی با اعتباری بالغ بر چهار هزار و 833 میلیارد ریال در بدو تأسیس بود، به 55 نوع خدمت در حوزه‌ی مسئولیت‌های اجتماعی و محرومیت‌زدایی با اعتباری بالغ بر 82 هزار و 50میلیارد ریال در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ی 31 استان کشور افزایش یافته است.

    از جمله فعالیت‌های یاد شده علاوه بر اجرای طرح‌های توانمندسازی اقتصادی می‌توان به فعالیت‌های زیربنایی، آموزشی و فرهنگی مانند طرح‌های راه‌سازی، پل‌سازی، آب‌رسانی، برق‌رسانی، احداث مراکز ICT و مخابراتی، احداث خانه‌ی بهداشت، پاسگاه و حوزه‌ی انتظامی، احداث مسکن محرومین، ساخت و تکمیل بیمارستان، اجرای پروژه‌های آب‌خیزداری و زیرساخت باغبانی، ساخت مدرسه، مسجد، حوزه‌های علمیه، دارالقرآن و خانه‌های عالم، اشاره کرد. بنیاد برکت در راستای این فعالیت‌ها تاکنون افتخار اجرای 25 هزار و 150 پروژه با اعتباری بالغ 12 هزار و 450 میلیارد ریال را برنامه‌ریزی کرده است.

    ساخت مدارس برکت در مناطق محروم کشور

    بی‌شک مدرسه‌سازی یکی از بنیادی‌ترین و ماندگارترین فعالیت‌های بنیاد برکت است که در راستای منویات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در ساخت یک‌هزار مدرسه در روستاها و مناطق محروم کشور انجام می‌شود. به همین منظور، بنیاد برکت برای تأمین فضای مناسب و استاندارد برای دانش‌آموزان این مناطق، با وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در تعامل مستمر است. بر این اساس، ساخت مدارس توسط بنیاد برکت بر مبنای نیاز اعلام شده توسط ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور و با اولویت مناطق محروم‌تر و نیازمندتر انجام می‌گیرد.

    در این زمینه تاکنون قرارداد ساخت 1357 مدرسه با 8 هزار کلاس درس با ظرفیت 177 هزار دانش‌آموز با اعتباری بالغ بر 7 هزار میلیارد ریال با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور منعقد شده است که از این تعداد، 930 مدرسه با 5 هزار و 100 کلاس درس  افتتاح و به بهره‌برداری رسیده و 2 هزار و 110 روستای محروم کشور تحت پوشش مدارس برکت قرار گرفته‌اند.

     

    فعالیت‌های فرهنگی بنیاد برکت

    رسیدگی به امور فرهنگی همواره جزو اولویت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است‌ و بدون‌شک انجام این امور بدون ساخت و تأمین اماکن و زیرساخت‌های فرهنگی- مذهبی میسر نخواهد بود. طی سال‌های گذشته بنیاد برکت در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است و تاکنون قرارداد ساخت 1030 مرکز فرهنگی و مذهبی شامل  814 باب مسجد، حسینیه، خانه‌ی عالم، حوزه‌ی علمیه، دارالقرآن و کتاب‌خانه با اعتبار 950 میلیارد ریال در مناطق محروم کشور منعقد شده که 777 واحد آن‌ها به بهره‌برداری رسیده است که نشان از عملکرد موفق بنیاد در این حوزه دارد.

    بر این اساس، قرارداد ساخت 814 مسجد، حسینیه، مصلی و دارالقرآن با اعتباری بالغ بر 660 میلیارد ریال در مناطق محروم فاقد مسجد منعقد شده است، که 600 واحد از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده یا آماده‌ی افتتاح است. بنیاد برکت در ادامه‌ی فعالیت‌های فرهنگی خود، هم‌اکنون قرارداد ساخت 194 خانه‌ی عالم با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد ریال را منعقد کرده است که تاکنون 162 واحد از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده یا آماده‌ی افتتاح است.‌ هم‌چنین قرارداد ساخت 22 حوزه‌ی علمیه با اعتباری بالغ بر 220 میلیارد ریال نیز منعقد شده است که تاکنون 15 واحد از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده یا آماده‌ی افتتاح است.
    ساخت مسکن محرومین

    مسکن ایمن و استاندارد یکی از اساسی‌ترین نیازهای کنونی هم‌وطنان در مناطق محروم کشور است. در این راستا، ساخت 21 هزار و 500 واحد مسکن محرومین به‌ویژه در روستاهای تخریب شده‌ی جنگ تحمیلی در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر و منطقه‌ی اندیکا و لالی در استان خوزستان و مناطق محروم استان‌های هرمزگان، کرمانشاه، کردستان، ایلام و کرمان، با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اعتباری بالغ بر 800 میلیارد ریال به امضا رسانده که تاکنون بیش از 7 هزار و 500 واحد آن به بهره‌برداری رسیده یا آماده‌ی افتتاح است.
    فعالیت‌های بنیاد برکت در زمینه‌ی امور زیربنایی و عمرانی

    «بنیاد اجتماعی و اقتصادی برکت» در راستای ارایه‌ی خدمات گسترده به محرومان و انجام مسئولیت‌های اجتماعی، اهتمام ویژه‌ای به انجام فعالیت‌های زیربنایی و عمرانی در مناطق محروم کشور دارد. به همین منظور تاکنون یک هزار و 110 پروژه‌ی زیربنایی با اعتباری بالغ بر 3 هزار میلیارد ریال در مناطق محروم 31 استان کشور انجام شده است که اموری مانند برق‌رسانی، آب‌رسانی، پل‌سازی، جاده‌سازی، مرکز ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی، پاسگاه نیروی انتظامی، جایگاه نفت و گاز، آب‌خیزداری و…. را شامل می‌شود.

    خدمات سلامت الکترونیک، بیمه‌ای، مالی و حمایتی

    همان‌طور که اشاره شد، بنیاد برکت ابتدا با هدف ارایه‌ی سه نوع خدمت به هم‌وطنان آغاز به کار کرد و در ادامه‌ی مسیر بنا به ضرورت و اقتضا، خدمات متنوع دیگری هم‌چون سلامت الکترونیک، کمک به ایتام، اعطای وام قرض‌الحسنه به نیازمندان، بیمه‌ی برکت افراد فاقد پوشش بیمه‌ای، درمان زوج‌های نابارور کم‌بضاعت، ارایه‌ی کمک به درمان بیماران صعب‌العلاج و نیازمندان مناطق محروم کشور نیز به فعالیت‌های این بنیاد اضافه شدند.

    در میان این فعالیت‌ها، خدمات سلامت الکترونیک از جمله خدمات نوینی است که در ارتقای سطح سلامت هم‌وطنان ساکن در مناطق محروم بسیار مؤثر بوده و امنیت روانی را برای بیماران این مناطق به همراه آورده است. به کمک این خدمات، بیماران همواره می‌توانند با استفاده از سامانه‌ها‌ی ارتباطی و در هر شرایطی با پزشک معالج خود در تماس باشند. معاینات سلامت الکترونیک در قالب 20 خدمت ارایه شده و چنین مواردی را شامل می‌شوند: انجام معاینات پایه از طریق تخت هوشمند در مناطق صعب‌العبور، انجام آزمایش‌های بیست‌‌گانه نظیر اندازه‌گیری قند خون، چربی خون، تیرویید، آنزیم‌های کبدی، خونی و نوار قلب، برقراری ارتباط بیماران و مراکز درمانی این مناطق با پزشکان متخصص، استقرار سامانه‌ی کنترل علایم حیاتی در آمبولانس‌ها و ارایه‌ی مشاوره از تشخیص تا صدور نسخه توسط ارتباط با مرکز تماس خدمات پزشکی برکت و ….

    در همین زمینه، خدمات سلامت الکترونیک از طریق شرکت برکت‌تِل وابسته به بنیاد برکت در پنج شهرستان محروم پاوه، زهک، کلیبر، اسکو و لِنده ارایه می‌شود که در نتیجه‌ی آن 350 هزار نفر از هم‌وطنان با اعتباری بالغ بر 620 میلیارد ریال تحت پوشش خدمات مذکور قرار گرفته‌اند.

    بنیاد برکت هم‌چنین فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه‌ی خدمات بیمه‌ای، مالی و حمایتی مخصوص ایتام و نیازمندانی هم‌چون بیماران صعب العلاج، در دست اقدام دارد. در این زمینه، 286 هزار و 621 فقره انواع بیمه‌نامه (شامل بیمه‌ی تکمیل درمان، آتش‌سوزی و حوادث انفرادی و…) برای تحت پوشش قرار دادن 460 هزار نفر از ساکنین روستاهای مناطق محروم صادر شده که اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال را به خود اختصاص داده است.

    پرداخت چهار هزار و 120 میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه برای ازدواج، درمان، تحصیل، تأمین مسکن و اشتغال فردی به حدود 59 هزار نفر افراد کم‌بضاعت توسط بانک‌های وابسته، تحت پوشش قرار دادن 20 هزار نفر یتیم با اعتباری بالغ بر 100 میلیارد ریال، اهدای 1565 دست جهیزیه با اعتباری بالغ بر 60 میلیارد ریال به زوج‌های کم‌توان در مناطق محروم و پرداخت 270 میلیارد ریال کمک بلاعوض برای تأمین هزینه‌ی داروی 45 هزار بیمار صعب‌العلاج کم‌بضاعت از دیگر اقدامات بنیاد برکت در زمینه‌ی خدمت به هم‌وطنان بوده است.

    با همکاری و ایجاد ائتلاف ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و سایر دستگاه‌های مسئول؛ شامل: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قوه‌ی قضاییه، کمیته‌ی امداد امام‌خمینی(ره) و نیروری انتظامی، طرح «نماد» (نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان) با هدف ریشه‌یابی و جلوگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی و معظلات جامعه‌ی دانش‌آموزی کشور آغاز شده است.

    هم‌چنین تأمین هزینه‌ی کاشت حلزون شنوایی 2 هزار کودک ناشنوا و ارایه‌ی خدمات مرتبط با آن از سال 1396 اعتبار 20 میلیارد ریال در خصوص و اگذاری هبه و تفکیک املاک در مناطق محروم نیز ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای 12.430 فقره ملک، بالغ بر 1700 میلیارد ریال هزینه نموده است.
    ارایه‌ی خدمات به زوج‌های نابارور مناطق محروم

    از جمله فعالیت‌های موفق بنیاد برکت در حوزه‌ی پزشکی و سلامت، می‌‌توان به اجرای طرح «برکت خانواده» از طریق بنیاد برکت برای پوشش هزینه‌های درمان ناباروری زوج‌های نابارور کم‌بضاعت مناطق محروم کشور کرد. براساس این طرح، بیش از یک‌هزار زوج ساکن مناطق محروم کشور طی برنامه‌ای دو ساله تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند. در این زمینه کارگروه مشترکی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه‌اندازی شده است تا وظیفه‌ی شناسایی و معرفی زوج‌های مذکور به مراکز درمانی طرف قرارداد را بر عهده بگیرد. تاکنون 9 هزار و 216 زوج برای بررسی امکان درمان شناسایی و 3 هزار و 173 زوج از این تعداد تحت درمان قرار گرفته‌اند. براساس آماره ارایه شده توسط مراکز درمانی ویژه‌ی طرح «برکت خانواده»، تاکنون تعداد 255 مورد ثبت باروری و تولد نوزاد گزارش شده است.

     

    تکمیل و ساخت بیمارستان در مناطق محروم کشور

    بیمارستان یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های بخش بهداشت و درمان است که همواره از نیازهای ضروری و اصلی مناطق محروم بوده است. با توجه به این موضوع، بنیاد برکت به منظور ارتقای بهداشت و درمان و براساس اعلام نیاز و مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کار تکمیل یا ساخت 11بیمارستان با ظرفیت یک هزار  و 200 تخت در شهرهای محروم ده استان کشور را در دست اقدام دارد. این فعالیت‌های گسترده با تخصیص اعتباری بالغ بر یک هزار و 180 میلیارد ریال از سال 1394 آغاز شده و هم‌چنان در حال انجام است. هم‌چنین بنیاد برکت با ساخت 153 مرکز بهداشت و مرکز جامع سلامت و مراکز بهداشتی، درمانی شهری و روستایی با اعتباری بالغ بر 700 میلیارد ریال، گام بلندی در جهت تحت پوشش قرار دادن خدمات درمانی حدود 520 نقطه‌ی روستایی برداشته است. هم‌چنین در سال 1395 تفاهم‌نامه‌ی احداث 4 مرکز جامع درمان سرطان سطح دو و سه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منعقد گردیده است.

    حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

    از دیگر اقدامات خاص ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، می‌توان به افتتاح «مؤسسه‌ی دانش‌بنیان برکت» برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد که با بهره‌گیری از نظام مدیریتی و سیاستی بنیاد برکت (حداقل نیروی انسانی، حداکثر مشارکت با مردم، عدم تصدی‌گری و عدم ماندگاری، ورود به سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، استفاده از ظرفیت‌های کشور و بهره‌گیری از نیروهای جوان، ارزشی، نخبه و متخصص) در دهه‌ی فجر سال 1394 کار خود را آغاز نمود.

    توسعه‌ی محیط زیست

    توسعه‌ی محیط زیست از دیگر فعالیت‌های جدید ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به شمار می‌رود که نتایج زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی بسیار مثبتی به ارمغان خواهد آورد. «طرح جنگل‌کاری برکت»، با ایجاد و توسعه‌ی یک هزار هکتار جنگل‌ با کاشت 295 هزار اصله نهال برای مهار ریزگردها، ایجاد فضای سبز و پوشش جنگلی در مناطق حاشیه‌ای تهران از جمله‌ی این‌ اقدام‌ها است. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تاکنون برای کاشت این تعداد نهال بالغ بر 110 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است. پس از افتتاح هزار هکتار جنگل در حاشیه‌ی شهر تهران، طرح توسعه‌ی جنگل‌کاری برکت به‌ویژه در استان‌های مرزی کشور، با ایجاد 2 هزار هکتار جنگل دیگر در دست اجراست.

     

    صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری برکت در یک نگاه

    در راستای گسترش خدمات و استفاده از ابزارهای جدید مالی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری ایتام کشور و خاورمیانه توسط بنیاد برکت به ثبت رسیده است.

    در راستای گسترش خدمات و استفاده از ابزارهای جدید مالی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری ایتام کشور و خاورمیانه توسط بنیاد برکت به ثبت رسیده است.

    این صندوق در اجرای ماده‌ی 28 و بند 6 ماده‌ی 7 بازار اوراق بهادار مصوب دی ماه سال 1384 و ماده‌ی 2 قانون توسعه‌ی ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مصوب دی ماه 1388، با مجوز این سازمان در تاریخ 1393/09/03 تحت شماره‌ی 34981 و شناسه‌ی ملی 14004565845 نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و مؤسسه‌های غیرتجاری ثبت شده و به عنوان نهاد مالی موضوع بند ه- ماده‌ی 1 قانون توسعه‌ی ابزارها و نهادهای مالی جدید در تاریخ 1392/10/15 نزد این سازمان به ثبت رسیده و فعالیت آن تا پایان تاریخ 1396/09/02 از نظر سازمان مزبور مجاز اعلام شده است.

    صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری برکت مجاز است با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و در چارچوب اساس‌نامه‌ی مصوب خود به عنوان یک نهاد مالی سرمایه‌گذاری فعالیت نماید. هدف از تشکیل این صندق جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌گذاران و خیرین و اختصاص آن‌ها به خرید انواع اوراق بهادار به منظور کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، بهره‌گیری از صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس و تأمین منافع سرمایه‌گذاران است.

    صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری ایتام برکت توسط بنیاد برکت با هدف حمایت از ایتام نیازمند مناطق محروم و روستایی کشور تأسیس شده و تاکنون توانسته از محل سود این صندوق تعداد زیادی از ایتام را تحت پوشش خود قرار دهد. این حمایت شامل پرداخت مقرری‌های ماهانه، ارایه‌ی بیمه‌های مکمل بهداشتی و درمانی، پوشش هزینه‌های بیماری‌های صعب‌العلاج، پوشش نیازهای تغذیه‌ای، هزینه‌های تحصیل، جهیزیه و … است.

    هم اکنون بیش از 4000 نفر از ایتام مناطق محروم و روستایی از طریق این صندوق تحت سرپرستی هستند.

    بنیاد برکت…..

    نگاهی اجمالی به فعالیت بنیاد برکت در 11 سالی که از عمر آن می‌گذرد، به‌خوبی نشان می‌دهد که توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی چه نقش بی‌بدیلی در ایجاد توسعه‌ی پایدار و محرومیت‌زدایی ایفا می‌کنند. بی‌شک نگاه مدبرانه‌ی رهبر معظم انقلاب اسلامی «مدظله‌العالی» در پیشنهاد ایجاد این بنیاد، راه را برای توانمند‌سازی و ایجاد اشتغال در مناطق محروم و رفع فقر هموار خواهد کرد و این کار نه از طریق تزریق نقدینگی، بلکه با گسترش تولید انجام خواهد شد.

    استمرار فعالیت بنیاد برکت می‌تواند مردم مناطق محروم را از مصرف‌کننده به تولیدکننده تبدیل کند و نقش بسیار مؤثری در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد و به عنوان نماد «ثبوت خیر الهی» بر تارک خدمات اقتصادی و اجتماعی کشور بدرخشد و صدقه‌ی جاریه باشد.

    انتشار خبر: کوروش جم

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=9300

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم