جزئیات ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه 1404؛ از ردیفهای نامشخص تا واژگان غیرفارسی
شما به عنوان یکی از مخاطبان اخبار مربوط به بودجه سال 1404، حتماً مایلید از جزئیات ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به جداول تفصیلی این بودجه مطلع شوید. هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، در گزارش اخیر خود، به تشریح این ایرادات پرداخته است.
بودجه سال 1404، دومین تجربه اجرای بودجهریزی دومرحلهای در ایران است. در این روش، ابتدا کلیات و سپس جزئیات بودجه به تصویب میرسد. جداول تفصیلی بودجه 1404، پس از تصویب کلیات، در تاریخ 7 اسفند 1403 به تصویب مجلس رسید و برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شد. اما این شورا، پس از بررسی، ایرادات و ابهاماتی را در این جداول شناسایی کرد.
عمده ایرادات شورای نگهبان به شرح زیر است:
عدم پیشبینی ردیف متناظر با برخی احکام بخش اول: برخی احکام مندرج در بخش اول بودجه، ردیف درآمدی و هزینهای مشخصی در جداول بخش دوم ندارند. برای مثال، درآمدهای حاصل از منافع نگهداری وجوه در اتاقهای پایاپای بازار سرمایه و منابع حاصل از عوارض حمل مواد معدنی، ردیف مشخصی در جداول ندارند.
ابهام در ارجاع به مستندات قانونی: برخی ردیفها به مستندات قانونی غیرمرتبط ارجاع داده شدهاند. برای مثال، درآمد حاصل از دعاوی بینالمللی به بند مربوط به مجوز واردات خودرو توسط فرماندهی انتظامی ارجاع داده شده است.
مغایرت برخی احکام با اصل 52 قانون اساسی: برخی احکام مندرج در جداول، مانند اجازه افزایش سقف درآمدی توسط وزیر نیرو و تعیین اعتبارات بیش از سقفهای مصوب مجلس، با اصل 52 قانون اساسی مغایر هستند. این اصل تأکید میکند که هرگونه تغییر در سقفهای مصوب بودجه باید به تصویب مجلس برسد.
درج ارقام غیرواقعی: استفاده از ارقام نمادین مانند 1 و 1000 در برخی ردیفها، مبنای مشخص اجرایی برای تخصیص بودجه را از بین میبرد و مغایر اصل 52 قانون اساسی است.
استفاده از واژگان غیرفارسی: استفاده از واژگان غیرفارسی مانند “کابین”، “نامبرینگ” و “توکن” در عناوین ردیفها، مغایر اصل 15 قانون اساسی است که استفاده از زبان فارسی در متون رسمی را الزامی میداند.
با توجه به این ایرادات، شورای نگهبان جداول بودجه 1404 را برای بررسی مجدد و رفع ابهامات به مجلس بازگرداند. پس از اصلاح موارد مذکور توسط مجلس، این جداول مجدداً برای تأیید به شورای نگهبان ارسال خواهند شد.