• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
5

اولنچ درگیر باگ شد؛ سقوط شدید قیمت

  • کد خبر : 187722
  • 28 بهمن 1399 - 5:39
اولنچ درگیر باگ شد؛ سقوط شدید قیمت

بلاک چین اولنچ که به‌عنوان یکی از رقبای سرسخت اتریوم شناخته می‌شود، چندی پیش با مشکلی در کدهای خود روبه‌رو و برای مدتی عملکرد آن با اختلال همراه شد. پس از این اتفاق، قیمت اولنچ هم سقوطی شدید را تجربه ..

  • بلاک چین اولنچ که به‌عنوان یکی از رقبای سرسخت اتریوم شناخته می‌شود، چندی پیش با مشکلی در کدهای خود روبه‌رو و برای مدتی عملکرد آن با اختلال همراه شد. پس از این اتفاق، قیمت اولنچ هم سقوطی شدید را تجربه کرد.

    به گزارش کوین دسک، یکی از مهندسان آوا لبز (Ava Labs)، شرکت پشتیبان بلاک چین اولنچ، خبر از باگ کوچکی در کُد بلاک چین داد که توانسته بود بلاک چین اولنچ را به‌شدت فلج کند.

    پاتریک اوگریدی (Patrick O’Grady)، یکی از مهندسان تیم پشتیبان این بلاک چین، در نوشته‌ای که در مدیوم (Medium) منتشر کرد، نوشت که افزایش تراکم شبکه باعث ایجاد یک «باگ غیرقطعی» (Non-Deterministic bug) شده که این بلاک چین مبتنی بر اثبات سهام با توان عملیاتی بالا را دچار مشکل کرده است.

    اوگریدی خاطرنشان کرد که دارایی‌های این بلاک چین هرگز در معرض خطر نبوده‌اند؛ با این حال، این اشتباهِ خبرساز درس ارزشمندی به صنعت بلاک چین داده است.

    بلاک چین اولنچ در سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور ۹۹) با ادعای توانایی پردازش ۴,۵۰۰ تراکنش در ثانیه راه‌اندازی شد. شرکت‌های برجسته بسیاری در حوزه ارزهای دیجیتال، از جمله شرکت گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital) با مدیریت سرمایه‌گذار برجسته، مایک نوووگراتز (Mike Novogratz)، شرکت تولیدکننده دستگاه‌های ماینینگ بیت مِین (Bitmain) و شرکت مدیریت سرمایه اینیشلایزد کپیتال (Initialized Capital)، از این بلاک چین پشتیبانی می‌کنند. همچنین، این بلاک چین از حمایت و تأیید آکادمیک نیز برخوردار است؛ زیرا امین گان سیرر (Emin Gün Sirer)، استاد علوم رایانه دانشگاه کورنِل آمریکا، آن را طراحی کرده است.

    بلاک چین اولنچ معمولاً در گروه بلاک چین‌هایی قرار می‌گیرد که به‌اصطلاح «قاتلان اتریوم» هستند و طراحی‌ شده‌اند تا مشکل همیشگی مقیاس‌پذیری در شبکه اتریوم، دومین بلاک چین بزرگ دنیا، را رفع کنند. اگرچه اولنچ در ابتدا قصد داشت سهم بازار اتریوم را از آنِ خود کند، درنهایت در فهرست راه‌هایی برای تکمیل و اتصال با این شبکه قرار گرفت و نه در فهرست رقبای سرسخت آن.

    بلاک چین اولنچ از سه زنجیره پیش‌فرض تشکیل شده است، از جمله «زنجیره قرارداد» (contract chain) که از ماشین مجازی اتریوم و زبان کدنویسی سالیدیتی (Solidity) پشتیبانی می‌کند. بخشی از ماجرای جنجالی هفته اخیر به این زنجیره مربوط بود.

    مشکلی که در بلاک چین اولنچ رخ داد، مفصل و پرجزئیات است. با این حال، به‌طور خلاصه می‌توان توضیح داد که سه زنجیره اولنچ به‌منظور تقویت توان عملیاتی و پردازش تراکنش‌ها، جدا و متمایز از یکدیگر کار می‌کنند. هرکدام از این زنجیره‌ها، طیف مشخصی از انواع تراکنش‌ها را پردازش می‌کند تا زمانی‌که یک دارایی وارد زنجیره دیگری شود. پس از راه‌اندازی بازار پول غیرمتمرکز جدیدی به نام پانگولین (Pangolin)، این فرایند، تحت فشار مضاعفی قرار گرفت.

    نمودار قیمت اولنچ
    نمودار قیمت اولنچ

    افزایش غیرمعمول تعداد کاربران و حجم تراکنش‌ها باعث افزایش غیرمعمول تعداد بلاک‌های منتظر در صف پردازش شد. به‌گفته اوگریدی، این مسئله باگی را به وجود آورد که باعث ایجاد تراکنش‌های غیرمعتبر در زنجیره‌های مختلف بلاک چین شد. این امر موجب شد برخی اعتبارسنج‌های شبکه بعضی از تراکنش‌های نامعتبر را بپذیرند، درحالی‌که بقیه شبکه این تراکنش‌ها را قبول نکرده بودند، اتفاقی که سرانجام زنجیرۀ قرارداد را از کار انداخت.

    به ادعای اوگریدی، مهم این است که مشکل دوبار‌ خرج‌کردن (Double-Spending) برای شبکه به وجود نیامد. او در ادامۀ توضیحات خود نوشت:

    این باگ روی تراکنش‌های معمول، انتقال کوین‌ها و دارایی‌ها، ازبین‌بردن کوین‌ها یا قراردادهای هوشمند این شبکه تأثیر منفی نداشت. اولنچ هرگز به هیچ کاربری اجازه نداده است تا دارایی‌هایی یکسان را به دو گیرنده ارسال کند.

    این مشکل فقط چند ساعت بعد از ایجاد، توضیح داده شد؛ اما، رفع‌کردن آن بسیار دشوارتر بود. با توجه به ماهیت غیرمتمرکز اولنچ، دسترسی به همه نودهای شبکه برای متحدکردن آنها و پردازش مجدد تراکنش‌های مشکل‌دار غیرممکن بود.

    در مقابل، طبق نوشته اوگریدی، این مشکل با یک تغییر و به‌روزرسانی جزئی رفع شد، درست به همان روشی که هر نرم‌افزار دیگری به‌روزرسانی می‌شود.

    بلاکچین فناوری پیچیده‌ای است که انسان آن را طراحی و ایجاد می‌کند، اما اجرای آن به دست ماشین‌ها است. مسئله‌ای که حین آزمایش اولیه به‌قدری کوچک است که بتوان آن را نادیده گرفت، با رشد و گسترش شبکه می‌تواند مثل یک گلوله برفیِ غلتان، بزرگ و بزرگ‌تر شود. مشکل اخیر بلاک چین اولنچ موجب نابودی این شبکه نشد؛ اما، برخی از ادعاهای جاه‌طلبانه این شبکه را که پیش از راه‌اندازی آن در مورد قدرت پردازش و توان عملیاتی بالای شبکه مطرح شده بود، به چالش کشید.

    روز ۱۱ فوریه (۲۳ بهمن)، هنگامی که این مشکل پیش آمد، اواکس (AVAX)، توکن بلاک چین اولنچ، با قیمت ۵۳ دلار معامله می‌شد؛ درحالی‌که اکنون، ارزش این توکن تا مرز ۳۷ دلار تنزل پیدا کرده است.

    اولنچ درگیر باگ شد؛ سقوط شدید قیمت

    در این باره بیشتر بخوانید

    • سقوط وحشتناک Matic و آلت کوین‌ ها در بایننس؛ علت چه بود؟
    • رشد شدید ارزهای دیجیتالی که قرار است به کوین بیس اضافه شوند: میانگین ۱۷ درصد!
    • ارز دیجیتال آتاری ماه آینده عرضه می‌شود
    • ماینرهای فایل کوین فعالیت خود را متوقف کردند؛ طرح پاداش‌دهی مشکل دارد!
    • قیمت استلار پس از به‌روزرسانی اخیرش ۲ برابر شده است

    منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=187722

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم