• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3
مهندس بخشی در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد:

اطلاعی از دست‌های پشت پرده قرارداد ساخت نیروگاه توسط شرکت ترکیه‌ای یونیت ندارم/ صنعت برق رکورددار صدور خدمات فنی و مهندسی است

  • کد خبر : 1933
  • 30 مهر 1396 - 19:50
اطلاعی از دست‌های پشت پرده قرارداد ساخت نیروگاه توسط شرکت ترکیه‌ای یونیت ندارم/ صنعت برق رکورددار صدور خدمات فنی و مهندسی است

رئیس سندیکای صنعت برق کشور گفت: شرکت تولید برق حرارتی قول داده بود جزئیات قرارداد ساخت نیروگاه توسط یونیت ترکیه را در اختیار سندیکا قرار دهد؛ اما خبری از آن نیست.

  •  

    به گزارش خبرنگار  اقتصادی – بخش صنعت پول بانک، نشست خبری مدیران ارشد سندیکای صنعت برق کشور، عصر امروز شنبه 29 مهر، با حضور مهندس علی بخشی رئیس سندیکای صنعت برق کشور، مهندس پیام باقری و مهندس نصراله رهنما نواب از مدیران سندیکا، در ساختمان مرکزی سندیکای صنعت برق ایران برگزار گردید.

     

    مهندس علی بخشی، رئیس سندیکای صنعت برق کشور

    مهندس بخشی در ابتدای این نشست خبری اعلام داشت: اطلاعی از دست‌های پشت پرده قرارداد ساخت نیروگاه توسط شرکت ترکیه‌ای یونیت ندارم.

    وی تصریح کرد: شرکت تولید برق حرارتی قول داده بود جزئیات قرارداد ساخت نیروگاه توسط یونیت ترکیه را در اختیار سندیکا قرار دهد اما خبری از آن نیست.

    رئیس سندیکای صنعت برق کشور ادامه داد: در همان روزهای نخست بحث ساخت نیروگاه توسط یونیت ترکیه سقف این قرارداد 4.5 میلیارد یورو بود اما در حال حاضر این مبلغ به 1.25 میلیارد یورو و تنها برای ساخت 2 نیروگاه تنزل یافت.

    مهندس بخشی اظهار داشت: در سال 90 و 91 جهش نرخ ارز داشتیم به طوری که نرخ ارز 3 برابر شد. در آن مقطع قراردادهایی با وزارت نیرو منعقد گردید تا شرایطی که این افزایش نرخ ارز بر بخش خصوصی تحمیل کرده به نوعی از سوی دولت مدیریت شود اما با گذشت 6 سال از این موضوع، هنوز مبلغی به بخش خصوصی داده نشده و حتی ضمانت‌نامه‌های آنها ضبط شده است.

    وی، با اشاره به اینکه در خصوص ضبط ضمانت‌نامه‌های بخش خصوصی نامه‌ای به کمیسیون انرژی مجلس داده شده و مجلس در این خصوص ورود کرده است، گفت: صنعت برق یک صنعت ورشکسته است و باید دولت به این بخش که زیرساخت تمام زیرساخت‌هاست توجه بیشتری کند.

    رئیس سندیکای صنعت برق کشور، پیرامون قرارداد یونیت بیان داشت: ما معتقدیم اگر قرار است یک شرکت خارجی با هر عنوانی وارد ایران شود و به آن امتیازی داده می‌شود در شرایط مساوی به بخش خصوصی داخلی نیز به همان میزان امتیاز را بدهند.

    مهندس بخشی، تأکید کرد: به هر حال دو هفته پیش شرکت مادر تخصصی نیروگاه‌های حرارتی بعد از مدت‌ها انتظار اعلام کرد به زودی جزئیات  قرارداد یونیت را به سندیکای برق ارائه خواهد کرد اما هنوز هیچ گزارشی در این خصوص به دست ما نرسیده است.

    وی افزود: این قرارداد 100 درصد فاینانس است و سرمایه‌گذاری خارجی محسوب نمی‌شود.

     

    رئیس سندیکای صنعت برق کشور خاطرنشان کرد: جذب سرمایه از محل فاینانس برای کشور 6 میلیارد یورو بوده که 2.5 میلیارد یوروی آن برای ساخت 5 هزار مگاوات نیروگاه توسط مپنا و زیمنس آن هم در صورت تأمین منابع مالی و انتقال تکنولوژی است که بعد از اتمام این 5 هزار مگاوات، انتقال تکنولوژی صورت خواهد گرفت.

    مهندس بخشی، با اشاره به اینکه قانون اختیاری به بخش خصوصی داده است که می‌تواند برای صادرات و واردات برق اقدام کند، گفت: سرمایه‌گذاران متعددی در این زمینه ورود کرده‌اند چرا که بخش خصوصی می‌تواند به راحتی در کشور هدف اقدام به امضای قرارداد و فروش انرژی کرده و پول آن را وارد کشور کند.

    وی ادامه داد: در حال حاضر دولت و وزارت نیرو اقدام به فروش برق به کشورهای مختلف می‌کند اما در دریافت پول آن با مشکل مواجه است پس بخش خصوصی می‌تواند به راحتی این پول را وارد کشور کند.

    رئیس سندیکای صنعت برق کشور، با اشاره به اینکه صنعت برق رکورددار صدور خدمات فنی و مهندسی است، گفت: در 10 سال گذشته صنعت برق سالانه 20 درصد رشد صادرات دارد که این موارد جزو نکات مثبت صنعت برق است.

    مهندس بخشی، عنوان کرد: صنعت برق یک صنعت ویژه بوده و در حال حاضر در مرز خودکفایی قرار دارد.

    رئیس سندیکای صنعت برق کشور، در پایان سخنان خود، با تاکید بر لزوم همراهی بخش خصوصی با بخش دولتی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های این صنعت، از برگزاری جلسه‌ای با وزیر پیشنهادی نیرو خبر داد و گفت: در این جلسه مقرر شد ارتباط و تعامل بیشتری بین وزارت نیرو و فعالان بخش خصوصی وجود داشته باشد.

    خبرنگار: کوروش جم

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=1933

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم