نماد سایت پول بانک

از حذف ارز ۴۲۰۰ تا اصلاح فرمول محاسبه نرخ خوراک و سوخت

  • از حذف ارز ۴۲۰۰ تا اصلاح فرمول محاسبه نرخ خوراک و سوخت

    بازار سرمایه بازاری است که اگر بهای لازم به آن داده شود بازخورد خوبی به دولت نشان می‌دهد و به تکیه گاه محکمی برای آن تبدیل خواهد شد.

    مدیر سرمایه گذاری بانک گردشگری درباره بررسی رفتار سرمایه گذاران و تاثیر بودجه ۱۴۰۱ بر بازار سرمایه به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: انتظار بازار سرمایه از لایحه بودجه ۱۴۰۱ این است که دولت فعلی دید واقع بینانه‌ای به بازار سرمایه داشته باشد و اقدامات درست و منطقی را برای آن انجام دهد.

    مهدی آقا لطفی عنوان کرد: درست است با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یک سری افزایش هزینه‌ها برای بخش مصرف ایجاد می‌شود و به گفته مسؤولان و مقامات کشوری تورم ۷ درصدی را در بخشی از کالاهای مصرفی خواهیم داشت اما رانت بزرگی که ناشی از این تفاوت قیمت دلار با نرخ آزاد به وجود آورده، از بین می‌رود و بیش از ۷ تا ۹ صنعت کشور دچار تغییراتی مثبت خواهند شد.

    وی ادامه داد: باید قبول کرد بازار سرمایه کشور، بازار دوسال گذشته نیست. زیرا این بازار در سال ۹۸ و ۹۹ بزرگ شده و از مردم برای سرمایه‌گذاری در این بازار دعوت به عمل آورده به طوری‌که با استقبال خوب و گسترده سرمایه‌گذاران مواجه شده و فرصت بزرگی برای فعالان بازار و همچنین دولت ایجاد کرده تا بتوانند از پتانسیل‎‌ها و توانایی‌های این بازار در جهت بهبود شرایط اقتصادی کشور استفاده کنند.

    آقا لطفی افزود: متاسفانه در برخی موارد، با تصمیم‌های آنی و رفتارهای اشتباه فرصت‌ها تبدیل به تهدیدهای بزرگ می‌شوند و سرمایه‌گذاران را دچار ترس و نگرانی از سهام های خود و آینده بازار سرمایه می‌کند. بنابراین، به نظر می‌رسد با توجه به برخی موانع و مشکلات اقتصادی همچون قیمت‌گذاری دستوری و مواردی که بازار را تهدید می‌کند، تدابیر درست و منطقی در جهت بهبود شرایط بازار اندیشیده می‌شود.

    مدیر سرمایه‌گذاری بانک گردشگری در ادامه صحبت‌های خود به موضوع نرخ خوراک و سوخت شرکت های تولیدی اشاره کرد و افزود: چند سال گذشته فرمولی براساس میانگین مصرف خانگی و ۴ هابی که در دنیا نرخ گاز را مشخص می‌کند، تهیه شد اما امروز این نرخ خوراک و فرمولی که برای خوراک شرکت های پتروشیمی در نظر گرفته شده است به دلیل افزایش شدید نرخ دلار و مشکلات کشورهای اروپایی مصرف کننده گاز با روسیه و افزایش نرخ گاز در این مناطق، مزیت رقابتی شرکت‌های پتروشیمی کشور را نسبت به سایر مناطق از بین برده است.

    وی تاکید کرد: ضروری است در این رابطه فکر اساسی شود زیرا نرخ خوراک در ایران در مقایسه با کشورهای رقیب چون قطر و آمریکا تقریبا ۲ تا ۲.۵ برابر نرخ خوراکی است که در این کشورها و به شرکت های خود ارائه می‌دهند.

    وی ادامه داد: این گاز، گازی است که باید در کارخانه‌ها استفاده و تبدیل به محصول شود که ارزش افزوده داشته باشد بنابراین باید از انعطاف‌پذیری لازم برای ایجاد مزیت رقابتی با شرایط روز جهانی داشته باشد.بنابراین امید می‌رود با ایجاد ارتباط منطقی بین نهادهای بازار سرمایه، مجلس، دولت و واحدهای تصمیم گیر در زمینه مسائل کلان اقتصادی، گام های درستی در این زمینه برداشته شود.

    آقا لطفی در ادامه با اشاره به اینکه از زمان اصلاح قیمت‌ها بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان از ارزش صندوق‌های بازنشستگی کشور و سهام عدالت کاسته شده است، عنوان کرد: این موضوع به طور مستقیم بر قشر متوسط تاثیر گذاشته است. بنابراین، با توجه به هم‌زمانی بررسی بودجه در مجلس دولت باید به این نتیجه برسد که تصمیماتی که برای اقتصاد کشور می‌گیرد منجر به فشار بر بازار سرمایه نشود تا شاهد تاثیر مثبت و مستقیم آن در چرخه اقتصادی کشور باشد.

    مدیر سرمایه‌گذاری بانک گردشگری خاطر نشان کرد: بازار سرمایه بازاری نیست که با حرف درست شود بلکه هوشمند است و به سمتی حرکت می‌کند که بازدهی خوبی را به همراه داشته باشد و اگر می خواهیم وضع بازار سرمایه خوب شود و اعتماد به آن برگردد ضمن حمایت واقعی دولت از بازار، صنایع نیز باید فعالیت خود را ا برپایه افزایش بهره‌وری پیش برده البته مسائلی چون قیمت‌گذاری دستوری و رانت در فعالیت‌ها وجود نداشته باشد.

    آقا لطفی افزود: بازار سرمایه بازاری است که اگر بهای لازم به آن داده شود بازخورد خوبی به دولت نشان داده و به تکیه گاه محکمی برای آن تبدیل خواهد شد.

    *خبرنگار: پروین خدادادی

    این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است اما دیدگاه‌های ارائه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل