نماد سایت پول بانک

ارت و حفاظت خودپرداز بانکی

ارت و حفاظت خودپرداز بانکی
  • دستگاه خودپرداز یا عابر بانک یا ATM یکی از دستگاه های پر کاربرد در شبکه بانکی می باشد که برخی از تراکنش های مهم مانند پرداخت وجه نقد، انتقال وجه، درخواست موجودی و پرداخت قبوض را انجام داده و باعث کم شدن حجم کاری شعبه بانکی می شود.

    خودپرداز یک سیستم امنیتی و حساس محسوب می شود که با برقراری ارتباط مخابراتی با مرکز  و انجام محاسبات تصمیم می گیرد که تراکنش مورد درخواست مشتری را انجام دهد یا خیر. در این دستگاه انواع بردهای الکترونیکی حساس ،  کامپیوتر مرکزی ، انواع موتورهای DC و سنسورها  در کنار هم و با هماهنگی خاص و سرعت بالا، به سرویس دهی مشغول هستند و کوچکترین خلل و نویز در عملکرد یکی از قطعات آن، می تواند عملیات سرویس دهی به مشتری را مختل نماید.

    اهمیت ارتینگ و اتصال زمین در خودپرداز

    حفاظت از بدنه و ارتینگ در دستگاه خودپرداز بانکی بسیار مهم و حیاتی است، اتصال زمین در خودپرداز از دو دیدگاه اهمیت دارد:

    خودپرداز بانکی از معدود دستگاه هایی است که روزانه و بطور مستقیم توسط اشخاص مختلف لمس می شود، این خصوصیت باعث می شود که دو حفاظت الکتریکی مهم مد نظر قرار گیرد:

    * حفاظت از برقگرفتگی اشخاص:

    با توجه به اینکه روزانه صد ها نفر خودپرداز را لمس می نمایند، نیاز است اشخاص را در مقابل خطر برقگرفتگی حفاظت نماییم

    *حفاظت از قطعات حساس خودپرداز:

    لمس صفحه کلید خودپرداز توسط اشخاص مختلف با هدف انجام امور بانکی مد نظر، باعث تخلیه حجم زیادی از الکتریسیته ساکن بدن اشخاص در بدنه خودپرداز می شود، الکتریسیته ساکن ذخیره شده در بدن یک شخص می تواند براحتی باعث آسیب به قطعات حساس و بردهای الکترونیکی خودپرداز شود، در نتیجه نیاز است از خودپردازها در مقابل این مشکلات حفاظت نماییم.

    ارتینگ خودپرداز

    اتصال به زمین یا زمین نمودن بدنه خودپرداز را ارتینگ می گوییم، با اتصال بدنه خودپرداز به زمین می توان از مشکلات مطرح شده، حفاظت نمود.

    مشکلات اجرای چاه ارت جهت خودپرداز:

    ارت الکترونیکی

    سیستم ارت الکترونیکی دستگاهی حفاظتی است که توسط کارشناسان شرکت کنزا صنعت اختراع و به شماره 46660 به ثبت رسیده است. ارت الکترونیکی با استفاده از یک اتصال به زمین ساده ، حفاظت از بدنه و ارتینگ سیستم حساس خودپرداز بانکی را تامین می نماید.

    ارت الکترونیکی از تاثیر تغییرات زمین بر عملکرد تجهیزات حساس جلوگیری نموده و محیط امن الکتریکی جهت عملکرد صحیح آنها فراهم می آورد. این سیستم حفاظتی علاوه بر تامین ارتینگ مناسب و حفاظت از برقگرفتگی اشخاص، از خودپرداز در مقابل انواع خطاهای الکتریکی شبکه برق داخلی و خطوط انتقال حفاظت نموده و بهره وری و عمر مفید خودپرداز را افزایش می دهد. ارت الکترونیکی کنزا صنعت یک محافظ برق منحصر بفرد است و روش نوینی در حفاظت ارایه کرده است.

    برخی خصوصیات مهم ارت الکترونیکی

    سخن پایانی:

    ارت الکترونیکی کنزا صنعت، سیستمی حفاظتی و منحصر بفرد است که علاوه بر حفاظت در مقابل برقگرفتگی اشخاص و کاربران، خودپرداز را در مقابل انواع خطاهای الکتریکی، محافظت نموده و باعث کاهش آسیب به قطعات خودپرداز و افزایش پایداری و در نتیجه سرویس دهی بهتر به مشتریان می شود.

    ارت الکترونیکی سیستمی اتصال به زمین است، به این معنی که اتصال به زمین را حذف نمی کند، ولی جهت عملکرد، نیازی به زمینی با مقاومت پایین ندارد و یک اتصال به زمین ساده مانند ستون و سازه فلزی ساختمان جهت راه اندازی آن، کفایت می نماید.

    ارت الکترونیکی کنزا صنعت از عمر طولانی برخوردار است و در صورت خرابی، با هزینه ای اندک قابل تعمیر است ، یکی از مهمترین قابلیت های ارت الکترونیکی امکان جابجایی آن می باشد.

    تاکنون انواع مختلف ارت الکترونیکی جهت حفاظت از خودپردازهای بانکی نصب و راه اندازی شده است و رزومه نصب و راه اندازی ارت الکترونیکی کنزا صنعت نشان از رضایت مشتریان صنعت بانکی کشور از عملکرد آن می باشد.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل