معاون وزیر صمت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) گفت: در اکوسیستم صنایع باید شرکتهای بزرگ را در اولویت قرار داد تا شرکتهای متوسط و کوچک رشد کنند تا خلق ارزش پایدار محقق شود.
به گزارش خبرنگار حوزه صنعت، معدن و نجارت سایت خبری تحلیلی پول بانک، نشست خبری بیست و هفتمین همایش رتبه بندی شرکتهای برتر ایران، صبح امروز دوشنبه 22 مردادماه 1403، با حضور بابک احمدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت(صمت) و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، مسعود لطفی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، بهنام فیض آبادی مدیر مرکز رتبه بندی شرکتهای ایران سازمان مدیریت صنعتی و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات ساختمان آموزش سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.
بابک احمدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت(صمت) و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)
بابک احمدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت(صمت) و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، در ابتدای این نشست خبری گفت: دستاورد ۲۶ ساله رتبه بندی شرکتهای برتر ایران، حضور بیشتر شرکتهای دانشبنیان بوده است. باید توجه داشت که شرکتهای بزرگ تنه درخت و شرکتهای متوسط شاخه و در نهایت شرکتهای کوچک برگ درخت هستند. به طور قطع این سه بخش به هم مرتبط هستند. بدون برگ درخت تنه نمیتواند فتوسنتز کند و در مقابل اگر تنه درختی نباشد، امکان رشد شاخه و برگ وجود ندارد. در اکوسیستم صنایع باید شرکتهای بزرگ را در اولویت قرار داد تا شرکتهای متوسط و کوچک رشد کنند تا خلق ارزش پایدار محقق شود.
وی افزود: دانش بنیان شدن دارای چارچوبی است که بسیاری از شرکتها با آن خود را تطبیق دادهاند، اما فناور بودن یک شرکت به معنای حضور در بازارهای رقابتی و ایجاد خلق ارزش پایدار است. به طور قطع اگر شرکتی بخواهد همچنان جزو 10 شرکت برتر قرار بگیرد؛ باید فناور باشد تا بتواند با سرعت بالایی محصولات خود را با نیاز بازار تطبیق دهد.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، افزود: البته دانش بنیان شدن دارای چارچوبی است که بسیاری از شرکتها با آن خود را تطبیق دادهاند؛ اما فناور بودن یک شرکت به معنای حضور در بازارهای رقابتی و ایجاد خلق ارزش پایدار است. به طور قطع اگر شرکتی بخواهد همچنان جزو ۱۰ شرکت برتر قرار بگیرد باید فناور باشد تا بتواند با سرعت بالایی محصولات خود را با نیاز بازار تطبیق دهد.
احمدی تصریح کرد: شرکتهای سایز بزرگ اقتصادی به مثابه تنه درخت، شرکتهای سایز متوسط شاخهها و شرکتهای سایز کوچک برگهای درخت هستند؛ بنابراین تمام این مجموعهها برای حفظ بقا به یکدیگر نیاز دارند.
وی در ادامه اظهار داشت: شرکتهای رتبه بالاتر به مثابه تنه درخت هستند و شرکتهای کوچک و شرکتهای دانش بنیان برگهای سبز هستند که باید همه متصل به هم باشند. لذا ما باید توجه خاصی به شرکتهای رده یک که تنه اصلی اقتصاد است و تولید ایجاد ارزش افزوده میکنند داشته باشند و از آنها مراقب کنیم و به کمک آنها شرکتهای متوسط و کوچک را حفظ و حیات آنها را تأمین کنیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت(صمت)، گفت: همواره در سرفصل سرمایهگذاریها صنایعی حضور دارند که به نوعی به یک منبع رانت وصل هستند؛ در واقع صنایعی را به عنوان رتبههای برتر میبینیم که به منابع مختلف رانت اعم از نهادههای تولید یارانهای و یا به یک رانت اعتباری وصل هستند.
احمدی افزود: این صنایع به لحاظ فروش و درآمد جزو برترینها هستند اما این موضوع نمیتواند به عنوان شاخصی برای جذب سرمایه گذاری مطرح باشد؛ در واقع نمیتوانیم صرفاً با همین یک شاخص سرمایهگذاران را ترغیب به سرمایه گذاری در این بخشها کنیم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی کل بیزنیس مجموعهای با تغییر نرخ خوراک، برق، گاز و… کن فیکون میشود یعنی ریسک بالایی دارد و نمیتواند به عنوان بخش جذابی برای سرمایه گذاری معرفی شود؛ بنابراین نرخ ریسک صنایع نیز باید در رتبه بندی شرکتها بررسی شود زیرا معیار قرار دادن نرخ بازده به عنوان تنها معیار بررسی وضعیت صنایع، درست نیست.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، به مفهوم خلق ارزش پایدار اشاره کرد و گفت: یک سرمایه گذاری پایدار و جذاب در کسب و کاری صورت میگیرد که خلق ارزش پایدار در آن کسب و کار تأمین شده باشد زیرا در این شرایط در تلاطمها حداقل آسیب را میبیند و از حداکثر ثبات و پایداری در برابر ناملایمات اقتصادی برخوردار است. بنابراین نرخ بازده در کنار ریسک علامت درستی به سرمایه گذار میدهد که در حوزه مورد نظر سرمایه گذاری کند یا سرمایه گذاری نکند.
احمدی، در پایان سخنان خود گفت: در بیست و هفتمین دوره رتبه بندی شرکتهای برتر ایران نرخ ریسک را به صورت آزمایشی مدنظر قرار دادیم و البته به شرکتهای دانش بنیان هم به طور ویژه توجه کردیم. همچنین شرکتهایی که سهم بیشتری در صادرات دارند در این رتبه بندی حضور پررنگی دارند.
مسعود لطفی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی
مسعود لطفی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، در ادامه این نشست خبری گفت:۲۶ دوره رتبه بندی ۱۰۰ شرکت برتر برگزار شده و با افزایش تعداد شرکتها نمیتوان نام این همایش را تغییر داد.
وی درباره شاخصهای رتبه بندی این همایش بیان داشت: از زمان برگزاری رتبه بندی به تعداد شاخصهای رتبهبندی شرکتها اضافه شده است، در حالی که در دورههای نخست درآمد و فروش شرکت مبنای رتبهبندی بود. از اینرو افزودن شاخصهای رتبهبندی این یک فرآیند پایدار است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، تصریح کرد: برنامهریزی شده تا پایان سال ۶ نشست برای صنایع اختصاصی ذیل رتبهبندی ۱۰۰ شرکت برتر برگزار خواهد شد تا بتوانیم اطلاعات را با شرکتها به اشتراک بگذاریم.
لطفی افزود: از همه شرکتها، هلدینگها و صاحبان کسب و کار بزرگ، متوسط و کوچک که درآمد سالانه بالای ۲۰۰ میلیارد تومان دارند دعوت بعمل می آوریم ، با حضورشان کمک کنند تا بتوانیم نتایج کاملتر و دقیقتری که آینه تمام نمای وضعیت شرکتهای ایرانی است، توسط مرکز رتبه بندی شرکتهای برتر سازمان مدیریت صنعتی تهیه و به فعالان اقتصادی ارائه شود.
وی ادامه داد: همایش IMI ۱۰۰ سه دهه است که فعالیت خود را آغاز کرده است. رتبه بندیهای متعددی داریم. شاخص اول ما شاخص فروش است. در حال حاضر تعداد شاخصها به ۳۳ شاخص رسیده است.
مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی، افزود: نکته ای که در IMI ۱۰۰ وجود دارد این است که اگر دادهها و اطلاعات نباشد نمیتوانیم درباره شرکتها تصمیم گیری کنیم. در سال جدید ۵ رتبه بندی جدید را در همایش IMI۱۰۰ طراحی و عرضه خواهیم کرد.
لطفی، در پایان سخنان خود گفت: برنامه ریزی شده تا پایان سال ۶ نشست اختصاصی ذیل IMI۱۰۰ داشته باشیم تا مفاهیم را با کسب و کارهای مختلف به اشتراک بگذاریم. به اعتقاد ما این نشستها ارزش افزوده بیشتری را برای کسب و کارها به دنبال خواهد داشت.
بهنام فیض آبادی مدیر مرکز رتبهبندی شرکتهای ایران سازمان مدیریت صنعتی
بهنام فیض آبادی، مدیر مرکز رتبهبندی شرکتهای ایران سازمان مدیریت صنعتی، در پایان این نشست خبری گفت: در حال حاضر ۵۰۰ شرکت را بر مبنای ۳۳ شاخص رتبهبندی در ۵ دسته ۱۰۰ شرکتی بررسی میشوند. همچنین نرخ بازده و ریسک را به رتبهبندی شرکتها اضافه کردهایم؛ اما به طور کلی شاخص رشد فروش، رشد بهرهوری و… به عنوان آینه اقتصاد کشور مورد ارزیابی قرار میگیرند.
وی تصریح کرد: شرکتهای دانشبنیان در سالهای اخیر به رتبههایی ورود کردهاند. به همین دلیل ۱۰ شرکت پیشرو دانشبنیان معرفی میشوند. موضوع رتبهبندی شرکتهای برتر به افزایش رقابتپذیری شرکتها کمک میکند، زیرا بر مبنای دادههای تایید شده شرکتها اتفاق میافتد. در رتبهبندی ۱۴۰۲ شرکتهای دانشبنیان ۲۵ درصد رشد داشتهاند. گروه فرآورده نفتی ۲۳ درصد، شرکتهای پتروشیمی ۱۳ درصد، بانک ها ۱۴ درصد، چند رشته ای صنعتی ۱۰ درصد، گروه فلزات ۱۱ و سایر گروهها ۲۶ درصد سهم داشتهاند.
مدیر مرکز رتبهبندی شرکتهای ایران سازمان مدیریت صنعتی، در پایان سخنان خود گفت: شرکتهایی که اطلاعات خود را در کدال منتشر میکنند یا اطلاعات خود را داوطلبانه ارائه میدهند مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.
بیست و هفتمین همایش رتبه بندی شرکتهای برتر ایران
رتبهبندیIMI ۱۰۰ در سال نخست (۱۳۷۷) با رتبهبندی ۱۰۰شرکت برتر ایران از نظر میزان فروش (درآمد) آغاز شد و در سالهای بعد و با توجه به استقبال شرکتها بهتدریج تعداد شرکتهای فهرست به ۵۰۰شرکت افزایش یافت. همچنین تعداد شاخصهای مورد بررسی به ۳۳شاخص رسید. تولید اطلاعات در مورد بنگاههای اقتصادی کشور، شفافسازی فضای کسبوکار، رتبهبندی شرکتها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی، گسترش رقابت بین بنگاههای اقتصادی و استفاده از نتایج رتبهبندی برای کمک به برنامهریزی اقتصادی در کشور از جمله اهداف رتبهبندی شرکتهای برتر در ایران است.
در رتبه بندی شرکتهای برتر ایران، ابتدا ۵۰۰شرکت براساس شاخص میزان فروش (درآمد) انتخاب و رتبهبندی میشوند. پس از آن ۵۰۰شرکت براساس شاخصهای دیگری نیز رتبهبندی میشوند. متولیان این رتبهبندی معتقدند انتخاب ۵۰۰ شرکت براساس میزان فروش از منطق اقتصادی برخوردار است، زیرا فروش خروجی نهایی بنگاههای اقتصادی است. همچنین میزان اثرگذاری فعالیت یک شرکت در ابعاد اقتصاد ملی با میزان فروش شرکتها رابطه مستقیم دارد. علاوه بر فروش، رشد اشتغال، ارزشافزوده، دارایی، رشد دارایی، سودآوری، رشد سود، بهرهوری، صادرات، نسبت جاری، نسبت بدهی و ارزش بازار از دیگر شاخصهای مورد ارزیابی هستند.
بررسی نتایج رتبهبندی شرکتهای برتر طی سالهای گذشته حاکی از این است که شرکتهای نفتی، پتروشیمی، معدنی، بانکی و… اغلب رتبههای برتر را به خود اختصاص میدهند. اگرچه در سالهای اخیر حضور شرکتهای دانشبنیان در این رتبهبندی روندی افزایشی داشته است، اما به نظر میرسد سهم شاخصهایی همچون خلق ارزشافزوده، پیچیدگی صنعتی، فناوری و…، در رتبهبندی شرکتها کمرنگ است.
مهمترین اهداف رتبه بندی شرکتهای برتر ایران تولید اطلاعات در مورد بنگاههای اقتصادی کشور و شفاف سازی فضای کسب و کار، رتبه بندی شرکتها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی، گسترش رقابت بین بنگاههای اقتصادی، استفاده از نتایج رتبه بندی برای کمک به برنامه ریزی اقتصادی در کشور است.
گفتنی است، سازمان مدیریت صنعتی در سال ۱۴۰۳ برای بیست و هفتمین سال متوالی رتبه بندی شرکتهای برتر ایران را انجام میدهد و ۵۰۰ شرکت بزرگ و مؤثر در اقتصاد کشور را طی همایشی که در بهمن ماه سال جاری برگزار میشود، معرفی میکند.
خبرنگار: کوروش جم