نماد سایت پول بانک

اتفاقاتی عجیب اما واقعی در صنعت خودرو که تنها در ایران می افتد

خودرو سازی سایپا

فهرست محتوا

  • اتفاقات منحصر به فرد و منحصربفردی در صنعت خودروسازی ایران رخ داده است که نمونه ای در تجارب دنیا ندارد و به همین دلیل جام «نخستین» به صنعت خودروسازی ایران تقدیم می شود تا اتفاقات رخ داده را به تصویر بکشد. آیا قیمت گذاری اجباری، فروش قرعه کشی، فروش خودرو در بورس، عدم وجود پلت فرم اختصاصی تولید خودرو و غیره می تواند. تنها بخشی از مواردی است که برای اولین بار در صنعت خودروسازی ایران دیده شده است.

    فروش یک ماشین کامل در بورس

    در هیچ کجای دنیا محصول نهایی در بورس به فروش نمی رسد اما در ایران برای اولین بار در دنیا به غیر از بورس خودروسازان، خودروهایی نیز به منظور شورتینگ در بورس فروخته شد. دست دلالان اگرچه این حادثه به نفع خودروسازان بود، اما به طور علنی قیمت کارخانه خودرو را افزایش داد.
    قیمت گذاری تجویزی
    شورای رقابت به عنوان نهادی که وظیفه ایجاد فضای رقابتی را بر عهده دارد، از 12 سال پیش مسئولیت قیمت گذاری خودرو را بر عهده داشت و فرمول محاسباتی این شورا آنقدر عجیب بود که هزاران میلیارد ضرر به خودروسازان وارد کرد.

    قرعه کشی برای فروش ماشین

    این روش یکی از ابداعاتی بود که مبتنی بر چین بود، اما ایرانیان به شدت آن را توسعه دادند. یک قرعه کشی خودرو در چین فقط برای دادن پلاک پکن به مردم برگزار شد. اصل فروش خودرو در ایران بر اساس قرعه کشی است. طرح قرعه کشی خودرو با نام لاتاری نیز شناخته می شود.
    ادامه تولید خودروهای قدیمی بدون تغییرات فنی
    پراید 27 سال و پژو 405 31 سال در ایران تولید شد. این زمانی است که عمر تولید یک مدل خودرو بدون تغییر در جهان از دو سال بیشتر نمی شود.
    نداشتن یک انجمن اختصاصی
    پس از 60 سال تجربه، هیچ پلتفرمی اختصاصی ایجاد نشده است. اگرچه سمند را خودروی ملی می نامند اما پلت فرم این خودرو همانند پژو 405 است، دنا ادامه خودروی سمند است و شاهین بر روی پلت فرم برلیانس چینی طراحی شده است. تارا نیز بر روی پلت فرم پژو 301 طراحی شده است.
    مدیریت دولتی
    مدیران شرکت های خودروسازی توسط دولت منصوب می شوند و برخلاف ادعاها، ساختار این شرکت ها همچنان دولتی است. دولت علاوه بر مدیریت، روش فروش، قیمت خودرو و سیاست های دقیق تری را در زمینه خودروهای وارداتی تعیین می کند. در حالی که در هیچ کشور پیشرفته مداخله دولت چندان قوی نیست.

    تولید خودرو معیوب

    خودروهای معیوب در آمار تولید خودرو به حساب می آیند. ارقام تولید خودرو در دنیا ارقام تولید خودروهای کامل محسوب می شود، اما در ایران تا همین یک سال پیش خودروهای ناقص نیز در ارقام تولید به حساب می آمدند و حتی امروز نیز خودروی ناقص تولید نمی شود. در حال انجام است. یکی از مدیران محترم شرکت های ایران خودرو و سایپا.

    تفاوت قیمت کارخانه و بازار

    این خودرو گاهی دو برابر قیمت کارخانه در بازار آزاد ارزش دارد. این در حالی است که شرکت های خودروسازی مطرح دنیا وام و هزاران مشوق دیگر را برای فروش محصولات خود تخصیص می دهند و در نهایت قیمت کارخانه با بازار فرقی نمی کند اما در ایران این تفاوت فاحش منجر به ساخت سیاهی شده است. بازار.
    تولید کننده ملی، تاجر سایر برندها
    این دو شرکت ملی خودرو، برندهایی را از کشورهای دیگر وارد می کنند. شرکت ایران خودرو محصولات هایما خودرو چین و دانگ فنگ را وارد می کند و سایپا محصولات چانگ آن را وارد می کند.
    ایجاد بازار سیاه برای خرید و فروش کد ملی
    طرح هایی مانند واگذاری خودرو به مادران دارای دو فرزند باعث تشویق خرید و فروش کد ملی شده است. چنین رانتی به دلیل فاصله ساختار مدیریتی دولت با قیمت خودرو از کارخانه تا بازار شکل می گیرد و فقط در ایران است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل