نماد سایت پول بانک

ابوالحسنی در نشست خبری بیست‌ و ‌نهمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی: باید بتوانیم با برنامه ‌ریزی مناسب بازار منطقه را در دست بگیریم

  • رئیس اتحادیه چاپخانه ‌داران تهران گفت: با توجه به کاهش بیماری کرونا، امسال با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شدیم، به‌طوری که 230 شرکت که متقاضی حضور در نمایشگاه بودند، به دلیل محدودیت فضا امکان حضور در نمایشگاه را پیدا نکردند.

    به گزارش خبرنگار بخش نمایشگاه خبرگزاری پول بانک، نشست خبری بیست‌ و ‌نهمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته ‌بندی و ماشین آلات وابسته، صبح دوشنبه‌ 25 مهرماه 1401، با حضور احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه ‌داران تهران، میریونس جعفری نایب‌ رئیس اتحادیه چاپخانه‌ داران تهران و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن کنفرانس اتحادیه چاپخانه‌ داران تهران برگزار شد.

    احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه ‌داران تهران

    احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه ‌داران تهران، در ابتدای این نشست خبری گفت: نقش دولت‌ها بر کاهش مشکلات اقتصادی و قانونی برسر راه فعالان حوزه صنعت چاپ بسیار مهم است.

    وی افزود: یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه، رساندن صدای فعالان این حوزه به گوش مسئولان است.

    رئیس اتحادیه چاپخانه ‌داران تهران، با اشاره به استقبال فعالان حوزه چاپ از نمایشگاه، گفت: 308 شرکت داخلی و 18 شرکت خارجی فعال حوزه چاپ از کشورهای چین، آلمان، ترکیه و ایتالیا برای حضور در این رویداد ثبت‌نام کرده‌اند.

    ابوالحسنی، افزود: با توجه به کاهش بیماری کرونا، امسال با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شدیم، به‌طوری که 230 شرکت که متقاضی حضور در نمایشگاه بودند، به دلیل محدودیت فضا امکان حضور در نمایشگاه را پیدا نکردند.

    وی با اشاره به فضای برگزاری نمایشگاه، بیان داشت: امسال نمایشگاه در فضایی به وسعت 3 هزار و 100 مترمربع در فضای مسقف برپا می‌شود؛ اما فضای مفیدی که در اختیار غرفه‌داران قرار دارد، حدود 19 هزار و 644 مترمربع است؛ این درحالی است که قبل از کرونا این فضا 25 هزار مترمربع بود و سال گذشته به 13 هزار متر رسید.

    رئیس اتحادیه چاپخانه ‌داران تهران، با بیان اینکه 500 مترمربع از فضای نمایشگاه در اختیار شرکت‌کنندگان نمایشگاه قرار دارد، گفت: این فضا در دوران قبل کرونا به 3 تا 4 هزار مترمربع رسیده بود، سال گذشته هم 200 متر مربع بود؛ البته برای نمایشگاه سال آینده هماهنگ کردیم که فضای کلی سالن‌ها را در اختیار داشته باشیم.

    ابوالحسنی، در ادامه از برگزاری دوره‌ و کارگاه‌های آموزشی درباره موضوعات مختلف روز صنعت چاپ خبر داد و گفت: این کارگاه‌ها همزمان با برپایی چهار روز نمایشگاه، برگزار می شود.

    وی با اشاره به پیشران بودن صنعت چاپ، بیان داشت: 90 درصد ماشین‌های صنعت چاپ و 70 درصد مواد اولیه این حوزه وارداتی است و به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ایران وجود دارد، ماشین نو معمولا به کشور وارد نمی‌شود؛ درحالی‌که بخش زیادی از نمایندگی شرکت‌های خارجی تمایل دارند که دستگاه‌های جدید به ایران بیایند.

    رئیس اتحادیه چاپخانه ‌داران تهران، تاکید کرد: از سوی دیگر برای نصب ماشین‌آلات چاپ با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم؛ نصب ماشین چاپ  به دلیل حساس بودن دستگاه‌ها و لزوم دقت در هنگام نصب، گاهی چهار تا پنج روز طول می‌کشد و متاسفانه این فضا قبل از برگزاری نمایشگاه در اختیار قرار نمی‌گیرد و در عمل نمی‌توانیم ماشین چاپ زیادی در نمایشگاه داشته باشیم.

    ابوالحسنی، با بیان اینکه تجربه این کار در سال‌های گذشته هم تکرار شده است، گفت: در دوره‌‌ای که امکان نصب دستگاه‌ها از 10 روز قبل فراهم شده بود، یک نمایندگی توانست ماشین گالوس را که فقط 6 ماه از تولید آن می‌گذشت به نمایشگاه بیاورد و در مدت زمان کوتاهی تعداد زیادی از آن دستگاه را بفروشد.

    وی بر ضرورت توجه به موضوع صادرات صنعت چاپ تاکید کرد و افزود: باید بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب بازار منطقه را در دست بگیریم، نه اینکه بازار را به کشور ترکیه بسپاریم که 45 درصد بازار منطقه را گرفته است، فعالان چاپ این کشور چون حمایت دولت و تشویق‌های صادراتی دارند توانسته‌اند در بازار صادرات موفق باشند.

    رئیس اتحادیه چاپخانه ‌داران تهران، با بیان اینکه ماشین کوچک در صنعت چاپ، حدود یک ‌میلیون یورو قیمت دارد، ادامه داد: قیمت‌ها به حدی بالا رفته است که اگر چاپخانه‌دار عاشق کارش نباشد، می‌تواند با این مبلغ، سود بیشتری کسب کند.

    ابوالحسنی، با بیان اینکه متولی صنعت چاپ وزارت ارشاد است، تصریح کرد: زمانی که اتحادیه چاپخانه‌داران به وزارت ارشاد واگذار شد، بالغ بر ۹۵ درصد کار اتحادیه نشر بود، اما الآن پنج درصد هم نیست. درخواست فعالان این صنعت این است که حداقل بخش‌های صنعتی اتحادیه به وزارت صمت واگذار شود.

    وی در ادامه بیان داشت: در حال حاضر در صنایع دارویی به اروپا هم صادرات انجام می‌شود و این به دلیل هنر ایران در این صنعت است و باید ماشین‌آلات به روز شود. در بخش لیبل هم پیشرفت کردیم و نیازی به کشورهای دیگر نداریم.

    رئیس اتحادیه چاپخانه ‌داران تهران، با بیان اینکه امارات هم در حال رشد در این صنعت است و زنگ خطری برای بازار ایران است، تصریح کرد: از جمله مشکلات صنعت چاپ در ایران تامین سرمایه در گردش است. همچنین صنعت چاپ بین صنعت و فرهنگ مانده است. این در حالی است که اگر چاپ زیرمجموعه وزارت صنعت باشد می‌تواند تا ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ و تا ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای سرمایه در گردش دریافت کند، اما رقم این تسهیلات در حال حاضر که زیرمجموعه ارشاد است، به ترتیب پنج و ۱۰ میلیارد تومان است.

    ابوالحسنی، در پایان سخنان خود، با بیان اینکه اگر تحریم‌های ظالمانه علیه ایران برداشته شود، بیان داشت: در این صورت، ما در یک رقابت سالم می‌توانیم دستگاه‌های مدرن و جدید به کشور وارد کنیم و در رقابت با سایر کشورها، حضور پررنگی در منطقه و بازار بین‌الملل داشته باشیم.

    گفتنی است، بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته ‌بندی و ماشین آلات وابسته، با حضور 308 شرکت داخلی و 18 شرکت خارجی از چین، آلمان، ترکیه و ایتالیا، از 29 مهر تا 2 آبان 1401، هر روز ساعت ۸ صبح تا ۱۵ ظهر، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می شود.

    خبرنگار: کوروش جم

    آلبوم عکس

    فیلم های ویدئویی

    ویدئو 1

    ویدئو 2

    ویدئو 3

    ویدئو 4

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل