• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3
مهندس زرافشان در نشست خبري مشترک سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور با معاونت‌های وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش:

آموزش مهارت به تنهایی منجر به اشتغال نمی ‌شود/ تأسیس مراکز رشد فناوری واستارت‌آپ دانش‌آموزی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

  • کد خبر : 8854
  • 05 مرداد 1397 - 20:35
آموزش مهارت به تنهایی منجر به اشتغال نمی ‌شود/ تأسیس مراکز رشد فناوری واستارت‌آپ دانش‌آموزی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح کاشف را سال گذشته برای یک میلیون و 800 هزار دانش‌آموز اجرا کردیم؛ در این طرح که بر مبنای استاندارد کارآفرینی نوشته شده است شناسایی استعدادها بر اساس آزمونی که در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران گرفته شد، انجام گرفت.

  •  

    به گزارش خبرنگار اقتصادی پول بانک، نشست خبری مشترک سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور با معاونت‌های وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز سه شنبه 2 مرداد ماه 97، با حضور مهندس علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، دکتر مسعود برومند معاون پ‍ژوهش و فناوری وزارت علوم، دکتر سلیمان پاک سرشت معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور برگزار شد.

     

    مهندس علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش

    مهندس علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در ابتدای این نشست خبری، از اجرای پایلوت طرح ایران مهارت در ٨ استان، خبرداد و گفت: در سال ٩٧ و ٩٨ در همه استان‌ها ١٠ درصد دانش آموزان تحت پوشش طرح مذکور قرار می گیرند.

    وی با اشاره به طرح ایران مهارت که از مهر ماه سال قبل با همکاری سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور آغاز شده است، گفت:‌ پیش ‌بینی ما این است که 10 درصد دانش‌آموزان یعنی 300 هزار نفر در این طرح آموزش ببینند.

    معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، از دنبال کردن دو هدف از سوی این وزارتخانه برای گسترش مهارت آموزی خبر داد و گفت: هدف اول تامین شایستگی مهارتی و هدف دیگر آشنایی دانش‌آموزان با آموزش‌های مهارتی برای انتخاب رشته در دوره دوم متوسطه است.

     

    مهندس زرافشان، با اشاره به دو درس کار و فناوری که از پایه ششم شروع شده و تا نهم آموزش داده می‌شود و همچنین درس هنر که زمینه‌های هنری را برای دانش‌آموزان مستعد پوشش می‌دهد، از آنها به عنوان طرح‌هایی برای افزایش مهارت ‌آموزش دانش‌آموزان نام برد.

    وی با بیان اینکه صرف آموزش مهارت منجر به اشتغال نمی‌شود، گفت: اگر هدف اشتغال باشد باید در کنار مهارت کارآفرینی هم آموزش داده شود که در طرح کاشف این موضوع دیده شده است.

    معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، ادامه داد: طرح کاشف را سال گذشته برای یک میلیون و 800 هزار دانش‌آموز اجرا کردیم؛ در این طرح که بر مبنای استاندارد کارآفرینی نوشته شده است شناسایی استعدادها بر اساس آزمونی که در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران گرفته شد، انجام گرفت.

    مهندس زرافشان، تشکیل بازارچه‌های کسب و کار دانش‌آموزی را از خروجی‌های این طرح معرفی کرد و گفت: برگزاری جشنواره‌ها و مراکز کارآفرینی و بازارچه‌های اشتغال حاصل پیوند بین آموزش و اشتغال است که در همین زمینه در خراسان رضوی جشنواره‌ای برپا شد و از 60 طرحی که منتج به اشتغال شده بود، تقدیر شد.

    وی با اشاره به تشکیل بازارچه‌های کسب و کار از سوی دانش‌آموزان برای عرضه تولیدات خود گفت: خوشبختانه دانش‌آموزان در بازار مجازی نیز فعالیت دارند و می‌توانند تولیدات خود را برای عرضه به کل ایران و فارغ از محدودیت‌های منطقه‌ای عرضه کنند.

     

    معاون  آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: 38 درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه در شاخه کار و دانش و فنی حرفه‌ای مشغول تحصیل هستند و با استقرار پایه 12 در سال تحصیلی پیش رو جمعیت دانش‌آموزی این شاخه‌ها به بیش از 900 هزار دانش‌آموز خواهد رسید.

    وی ادامه داد:‌ با وجود کاردانی پیوسته در این شاخه 3 سال از 5 سال تحصیلی دانش‌آموزان در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای در آموزش و پرورش و دو سال در آموزش عالی است و ما در میانه هرم شغلی این دانش‌آموزان ایستاده‌ایم.

    مهندس زرافشان، با تأکید بر اینکه برنامه درسی این شاخه‌ها بر اساس استانداردهای مهارت تدوین می‌شود، گفت: ما تاکنون 8 برنامه بازنگری شده در این سال‌ها در شاخه کار دانش و فنی حرفه‌ای داشته‌ایم و برنامه نهم را متناسب با تحولات دنیای کار و بازار در دست تدوین داریم تا فارغ‌التحصیلان بتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند.

    وی تعداد دانش‌آموزانی که هر سال از خروجی این سیستم وارد بازار کار می‌شوند را 300 هزار نفر عنوان کرد و گفت: آمار اشتغال کشور نشان می‌دهد که 73 درصد شاغلان کسانی هستند که دارای مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی هستند لذا بار اصلی بازار اشتغال بر دوش مدارس و هنرستان‌های ماست.

    معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، از تأسیس مراکز رشد فناوری واستارت‌آپ دانش‌آموزی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد و گفت: تاسیس این مراکز برای این است که دانش‌آموزان بتوانند با طرح‌های نوآورانه در بازار کسب و کار ورود کنند. اولین مرکز از این نوع مراکز درمنطقه 2 تهران به نام مرحوم مریم میرزاخانی در حال خدمات‌دهی به دانش‌آموزان فعال از استان تهران و حتی برخی استان‌های دیگر است.

     

    مهندس زرافشان، در پایان سخنان خود گفت: اجرای مجدد طرح کاشف برای سال‌های ۹۷ و ۹۸، تاسیس مرکز توسعه شایستگی با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، اجرای طرح خوداتکایی در مدارس شبانه‌روزی برای مناطق محروم و کم برخوردار و اجرای طرح آموزش همراه با تولید، از برنامه‌های آینده مشترک این وزارتخانه با سازمان‌ها و دستگاه‌های دیگر می باشد.

    خبرنگار: کوروش جم

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=8854

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم