اخبار اقتصادیعمومی

آمادگی برای خرید تمام ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان

به گزارش پایگاه خبری پول بانک، هم اکنون احداث ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط آهن در کشور در دست اجراست،که این خط آهن نیازمند ریل می باشد که معمولا  به علت کمبود ریل مورد نیاز بسیاری از پروژه های ریل گذاری در کشور متوقف شده است.

«خیرالله خادمی» افزود: تولید آزمایشی ریل ملی در ذوب آهن اصفهان آغاز شده، اما هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: برای توسعه حمل و نقل ریلی امروز به طور میانگین روزانه بیش از ۵ کیلومتر در کشور ریل گذاری می شود و ما از تولید ریل ملی بسیار خوشحال هستیم و آمادگی داریم برای پروژه های خود از ریل ملی استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سال گذشته هندی ها خرید ۲ هزار کیلومتر ریل برای ایران را با فاینانس تامین مالی کردند و هم اکنون با ورود این ریل ها پروژه های ریلی کشور بسرعت در حال انجام است تا بتوانیم در آینده ۵ مرکز استان را به شبکه ریلی کشور متصل کنیم.

خادمی با بیان اینکه در دنیا ۵ یا ۶ کشور تولیدکننده ریل هستند، گفت: هرگونه سرمایه گذاری در این زمینه باید صرفه اقتصادی داشته باشد و چون دولت تدبیر و امید توسعه شبکه ریلی کشور را در دستور کار خود قرار داده و مترو کلانشهرها به ریل نیاز زیادی دارند، لذا تولید آن در کشور برای ما اهمیت زیادی پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: زمانی که در کشور سالیانه ۲۰۰ کیلومتر خط آهن ساخته می شد، سرمایه گذاری در این زمینه برای کشور صرفه اقتصادی نداشت، اما هم اکنون توسعه مترو شهری و شبکه ریلی کشور مورد توجه جدی دولت تدبیر و امید است و این امر توجیه اقتصادی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان اظهار داشت: خوشبختانه با انجام سرمایه گذاری های مورد نیاز تولید آزمایشی ریل در کشور آغاز شده و ما آمادگی داریم تمام ریل تولید انبوه ذوب آهن را خریداری کنیم.

احداث خط راه‌آهن تهران – همدان به طول ۲۶۷ کیلومتر در سال ۱۳۸۳ و در سفر مقام معظم رهبری به استان تصویب شد، اما سال‌های بعد از اولویت اساسی دولت نهم و دهم برخوردار نشد و عملیات احداث آن پس از مدتی کند و متوقف شد.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی کشور توسط وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت و با تامین منابع مالی مورد نیاز این خط آهن با ریل گذاری بسرعت تکمیل شد.

سال گذشته تکمیل راه آهن تهران – همدان به دستور رئیس جمهوری قرار شد به سرعت و با تامین منابع مالی مورد نیاز در اسرع وقت به بهره برداری برسد و از ابتدای سال جاری تاکنون به طور میانگین بیش از ۱۵۰۰ متر در این مسیر ریل گذاری شده است تا این مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شود.

متعاقب آن با سفر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه ۲ هزار میلیارد ریال( ۲۰۰ میلیارد تومان) اعتبار برای این پروژه درنظر گرفته شد که همان ابتدای کار ۷۰۰میلیارد ریال(۷۰ میلیارد تومان) و در تعطیلات نوروزی هم ۳۰۰ میلیارد ریال( ۳۰ میلیارد تومان) و سپس ۲۰۰ میلیارد ریال(۲۰ میلیارد تومان) دیگر اعتبار تخصیص داده شد که این نشانگر اولویت این پروژه اساسی برای دولت و منطقه بود.

با ادامه ریل گذاری این خط آهن ، «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی به همراه معاونان این وزارتخانه ۱۵ روز پیش برای بازدید از عملیات ریل گذاری این خط آهن به استان همدان سفر کردند تا زمینه افتتاح رسمی این مسیر ریلی توسط رئیس جمهوری آماده شود.

عباس آخوندی در این بازدید به انتقال ایستگاه راه آهن به داخل شهر همدان تاکید کرد و افزود: در این راستا ضروری است در شهرهای ریل پایه به جهت اینکه مردم بتوانند از حمل و نقل ترکیبی استفاده کنند ایستگاه همدان در داخل شهر همدان و در کنار پایانه مسافربری احداث شود تا مردم بتوانند از حمل و نقل ترکیبی استفاده کنند و پس از پیاده شدن از اتوبوس از قطار نیز استفاده کنند.

در حالی که تحریم های ظالمانه علیه ایران، توسعه حمل و نقل ریلی را با چالش هایی متعدد روبرو کرده بود اجرایی شدن برجام گشایش های فراوانی را در این حوزه ایجاد کرد و اتصال خط آهن همدان به راه آهن تهران، ملموس ترین و مهم ترین دستاوردهای برجام را برای مردم استان همدان رقم زد.

طرح راه آهن تهران – همدان – سنندج که بخش تهران – همدان آن امروز به بهره برداری می رسد، به صورت یک خطه، با ویژگی حرکتی ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار باری طراحی شده و قرار است در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، بهار، قروه و سنندج عبور کند و فاصله زمانی همدان تا پایتخت را به ۲ ساعت کاهش دهد.

طرح احداث راه آهن تهران – همدان – سنندج یکی از طرح های مهمی بود که به علت تحریم های حاکم بر کشور و نبود امکان خرید ریل، بیش از ۱۰ سال معطل مانده بود اما به برکت برجام جان دوباره گرفت و امروز توسط رئیس جمهور افتتاح می شود.

بدون شک سفر با قطار علاوه بر امنیت بیشتر، جذابیت بیشتری برای مسافران و گردشگران دارد، به حفظ محیط زیست کمک می کند، حوادث و تلفات جاده ای را کاهش می دهد، جابه جایی و حمل بار را در شرایط ایمن انجام داده و به توسعه شهرها و رشد گردشگری و کاهش بار ترافیک کمک می کند.

این فواید سفر با قطار در کنار مزیت های متعدد دیگر، لزوم توسعه صنعت حمل و نقل ریلی و افزایش خطوط راه آهن را به عنوان یک ضرورت ملی دوچندان کرده و توجه به آن یکی از سیاست های جدی دولت تدبیر و امید بوده است، اما در شرایطی که تحریم های اعمال شده علیه ایران این امکان را سلب کرده بود با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها در زمینه حمل و نقل ریلی گشایش های فراوانی صورت گرفت .

با تلاش دولت تدبیر و امید هم اکنون ۸۳۸ کیلومتر خط آهن آماده بهره برداری شده است که خط آهن قزوین – رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر ، خط آهن تهران – همدان به طول ۲۶۷ کیلیومتر ، خط آهن ملایر کرمانشاه به طول ۱۷۵ کیلومتر ، خط آهن مهاباد – ارومیه به طول ۹۸ کیلومتر و خط آهن میانه – بستان آباد به طول ۱۳۴ کیلومتر در حال آماده شدن برای افتتاح است.

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهاهای حمل و نقل کشور می گوید، اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی از اولویت های دولت تدبیر و امید عنوان و ابراز امیدواری می کند تابستان امسال خط آهن قزوین – رشت به بهره برداری برسد.

خادمی، تکمیل خط آهن کرمانشاه – ملایر به طول ۱۷۵ کیلومتر و مهاباد – ارومیه به طول ۹۸ کیلومتر و میانه – بستان آباد به طول ۱۳۴ کیلومتر برای اتصال تبریز به این خط آهن را از مهم ترین اولویت های دولت اعلام کرد که در سال جاری به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهاهای حمل و نقل اظهارداشت: هم اکنون ریل گذاری خط آهن ارومیه در استان آذربایجان غربی به ۶۰ کیلومتری ارومیه رسیده است و این خط آهن براساس برنامه ریزی های انجام شده تا آخر تیرماه آماده بهره برداری می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان کرد: پس از اتصال این پنج استان به شبکه ریلی کشور ، ۳ استان دیگر به ترتیب سنندج، اردبیل و بوشهر به شبکه حمل و نقل ریلی کشور دراولویت قرار دارند.

به گفته وی، توسعه شبکه ریلی از اولویت های دولت تدبیر و امید است و ایجاد زیرساخت های حمل و نقل و شهرهای ریل پایه به یک استراتژی بلند مدت بخش حمل و نقل ایران تبدیل شده است.

برقی کردن یک هزار و ۴۶۶ کیلومتر خطوط ریلی به ارزش تقریبی ۴٫۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی (خط ریلی اصفهان ـ اهواز به طول ۵۴۰ کیلومتر و تهران- مشهد به طول ۹۲۶ کیلومتر)، احداث ۳۰۷۵ کیلومتر خطوط ریلی به ارزش تقریبی ۷ میلیارد یورو از محل فاینانس، گسترش خطوط ریلی حومه ای تهران ، شرووع عملیات اجرایی طرح اتصال بندر چابهار (به عنوان بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی) جهت افزایش بار ترانزیت از کشورهای آسیای میانه، اعتباری طرح احداث راه آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی ـ آستارا جهت رونق ترانزیت از طریق کشور آذربایجان، اتمام عملیات اجرایی طرح راه آهن گرگان ـ اینچه برون جهت انتقال بار ترانزیتی از کشور ترکمنستان و قزاقستان وتسریع در عملیات اجرایی طرح راه آهن سنگان ـ هرات جهت انتقال بارهای ترانزیتی کشور افغانستان از جمله اقدام های دولت یازدهم درحوزه حمل ونقل ریلی است.

هم اکنون طول خط آهن کشور به حدود ۱۱ هزار کیلومتر رسیده و دولت در نظر دارد در پایان ۱۴۰۴ طول شبکه ریل کشور به ۲۵ هزار کیلومتر افزایش یابد و بخش زیادی از بار و مسافر از جاده به روی ریل منتقل شود.

قرار است در چشم انداز ۱۴۰۴ بیش از ۳۰ درصد بار و ۲۰ درصد مسافر کشور با شبکه حمل ونقل ریلی جابجا شوند و یکی از برنامه های مهم و اولویت دولت توسعه شبکه حمل ونقل ریلی در کشور است.

نمایش بیشتر

علی نیازی

خبرنگار و نویسنده مقالات علمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن