نماد سایت پول بانک

آشنایی با جوش سر به سر میلگرد

آشنایی با جوش سر به سر میلگرد
  •  در صنعت روش جوش فورجینگ یا جوش سر به سر میلگرد بهترین و رایج‌ترین روش اتصال میان میلگردها به شمار می‌رود و به طور غیر مستقیم روی قیمت میلگرد هم اثر می‌گذارد. از آن‌جایی که میلگردها نقش اساسی در استحکام بخشی به سازه‌ها و برج‌ها دارند، چگونگی نصب و برقراری اتصال میان آن‌ها بسیار مهم است. به این منظور از سه روش اتصال اورلپ، مکانیکی یا جوش سر به سر می‌توان استفاده کرد که اتصال جوش سر به سر به دلیل سهولت بیشتر، کیفیت و مقاومت‌ بالاتر به دو روش دیگر ترجیح داده می‌شود.

    در این مقاله قصد داریم به صورت مختصر نگاهی به روش جوش فورجینگ و مزایا و معایب آن داشته باشیم. درآخر هم روشی برای اطلاع از آخرین قیمت میلگرد پیشنهاد خواهیم کرد.

     

    آشنایی با روش جوش فورجینگ یا سر به سر میلگرد

    در روش جوش فورجینگ به منظور اتصال میلگردها از پیوند میان مولکول‌ها کمک می‌گیرند. در روش جوش سر به سر میلگرد، برخلاف دیگر روش‌های جوشکاری نیاز به استفاده از هیچ ماده‌ی واسطی مثل: سیم جوشکاری، پودر جوشکاری و غیره نیست و به همین دلیل در طی این فرایند هیچ ماده جدیدی تولید نمی‌شود. این موضوع همچنین سهولت استفاده از این روش را به همراه خواهد داشت.

    به طور کلی روش جوش فورجینگ طی سه مرحله انجام می‌گیرد:

     

    در ادامه با این مراحل بیشتر آشنا خواهیم شد.

    مراحل جوش سر به سر میلگرد

    میلگردها وظیفه مقاومت و استحکام بخشی به سازه‌ها را برعهده دارند و در هر پروژه‌ای در حجم‌های زیادی به کار گرفته می‌شوند. از این رو قیمت میلگرد یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که قبل از شروع یک پروژه توسط مهندسان در نظر گرفته می‌شود. انتخاب بهترین روش اتصال میان میلگردها هم از دیگر پارامترهای مهمی است که موردتوجه قرار می‌گیرد. در این میان عملیات جوش فورجینگ به عنوان بهترین روش اتصال میلگردها شامل مراحل زیر می‌شود:

    از آن‌جایی که وجود لکه‌های اکسید می‌تواند روی کیفیت اتصال میان دو میلگرد اثر نامطلوبی بگذارد، در اولین گام باید سطح دو مقطعی که قصد اتصال میان آن‌ها را داریم، شستشو داده شوند. برای این کار از مواد شوینده مخصوص کمک گرفته می‌شود تا لکه‌های اکسیداسیون، چربی، اثرات خوردگی و سایر آلودگی‌ها به طور کامل از بین روند.

    در اکثر مواقع به منظور اطمینان بیشتر در این مرحله از جوش فورجینگ از دستگاه برش استفاده می‌کنند. سطحی کوچکی از هر دو سر میلگرد را برش می‌دهند تا از نبود هرگونه آلودگی و اثرات اکسیداسیون آسوده خاطر شوند. البته باید بلافاصله بعد از این برش حرارت دهی به میلگرد شروع شود. در غیراین صورت اگر وقفه‌ای میان این دو مرحله بیفتد، مجددا سطح میلگرد در تماس با هوا اکسیده خواهد شد.

    در این مرحله از جوش فورجینگ، ابتدا سطح مقطع دو میلگرد با گیره‌های دستگاه مخصوصی روبروی یکدیگر قرار می‌گیرند. سپس با استفاده از گازهای اکسیژن و اکسی استیلن حرارت‌دهی به میلگردها شروع می‌شود و این مقاطع بین 1200 تا 1300 درجه سانتی گراد حرارت می‌بینند تا ساختاری خمیری شکل پیدا کنند. مدت زمان حرارت‌دهی، درجه حرارت، میزان ترکیب گازها و غیره همگی روی کیفیت کار اثر می‌گذارند و انتخاب آن‌ها نیاز به حساسیت بالایی دارد. اجرای این مرحله تنها باید توسط متخصصان صورت بگیرد و از این رو باعث افزایش قیمت میلگرد خواهد شد.

     

    بعد از آماده سازی میلگردها نوبت به اعمال فشار و چسباندن دو سر آن‌ها به یکدیگر خواهد رسید. در این مرحله از جوش فورجینگ به کمک دستگاه اعمال فشار دو سر میلگرد به یکدیگر فشرده می‌شوند تا از نظر مولکولی، ساختاری یکپارچه و پیوسته پیدا کنند.

    اعمال فشار یکسان از هر دو طرف، میزان فشار وارده و غیره در این مرحله روی کیفیت نهایی کار و در نتیجه قیمت میلگرد اثر می‌گذارد.

     

     

    مزایای استفاده از روش جوش فورجینگ

    بسیاری از اهالی صنعت در میان روش‌های اتصال میان میلگردها، روش جوش فورجینگ را بهترین می‌دانند. در ادامه به برخی از دلایلی که می‌تواند این ادعا را به اثبات برساند، اشاره خواهیم کرد:

     

     روش‌های سنجش میزان کیفیت فورجینگ

    میزان کیفیت روش فورجینگ به صورت مستقیم روی میزان استحکام میلگرد اثر می‌گذارد. افزون بر آن، تاثیر غیرمستقیمی هم روی قیمت میلگرد دارد. به همین دلیل معمولا از روش‌هایی به منظور سنجش میزان مرغوبیت آن استفاده می‌کنند. در برخی از این روش‌ها، تست کیفیت جوش فورجینگ موجب آسیب رسانی به میلگرد خواهد شد که از جمله این روش‌ها می‌توان به تست کششی و خمشی اشاره کرد.

    در مقابل روش‌های غیرتخریبی برای تست کیفیت جوش فورجینگ هم ابداع شده‌اند که متداول‌ترین آن‌ها روش برش گرم و اولتراسونیک است. این روش‌ها به دلیل حفظ ساختار میلگرد محبوبیت بالاتری دارند.

     

    نگاهی به روش جوش سر به سر میلگرد

    جوش فورجینگ یا سر به سر میلگرد یکی از راه‌های اتصال میان دو میلگرد به شمار می‌رود که به دلیل مقرون به صرفه بودن، مقاومت و کیفیت بالا و غیره بهترین روش در صنعت شناخته می‌شود.

    این روش از سه مرحله: پاکسازی میلگردها، حرارت دهی مقاطع تا رسیدن به نقطه تغییر شکل و اعمال فشار بین دو سر میلگرد تشکیل می‌شود که باید با حساسیت بالایی انجام گیرد. چرا که روی کیفیت میلگرد اثر می‌گذارد.

    علاوه بر کیفیت، قیمت میلگرد هم از اهمیت بسیار بالایی در میان صنعت کاران برخوردار است. به ویژه که فاکتورهای بسیاری روی قیمت گذاری این مقطع فولادی اثرگذارند و آن را با نوسانات همراه می‌سازند. به منظور اطلاع از آخرین قیمت میلگرد می‌توانید به سایت مرجع آرادآهن مراجعه کنید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    خروج از نسخه موبایل