• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
1

«معجزه آبخیزداری» | در این شهر آمریکا، با آبخیزداری شهری، 80درصد سیلاب در زمین فرو می‌رود

  • کد خبر : 96537
  • 13 فروردین 1399 - 11:39
«معجزه آبخیزداری» | در این شهر آمریکا، با آبخیزداری شهری، 80درصد سیلاب در زمین فرو می‌رود

شیکاگو از شهرهای پیشتاز دنیا در ساخت کوچه­‌های سبز است. به گفته مسئولان شهر، این کوچه­‌ها می­‌تواند تا ۸۰درصد آب باران را در خود جذب کند و شهر را از سیلاب مصون نگه دارد. – اخبار اقتصادی – به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نفوذ آب به زمین در نقطۀ بارش از راهکارهای اساسی برای مقابله با رواناب­‌ها و وقوع سیل­‌ها در مناطق شهری و روستایی است؛ این مسئله در کشورهای پیشرفته انجام می­‌شود. این راه‌حل برای نخستین بار در شهر شیکاگوی آمریکا انجام شده و بسیاری از شهرهای پیشرفتۀ دیگر به‌خصوص در چین که ساخت شهرهای اسفنجی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، از این روش نسخه­‌برداری نموده و راهبرد مقابله با سیل شهرهایشان را بر این اساس تدوین کردند.
شهر شیکاگو از شهرهایی است که پیش­‌بینی­ می‌شود تا دهه­‌های آینده در زمستان 40درصد افزایش بارندگی داشته باشد و این یعنی خطر سیل و آبگرفتگی. به همین دلیل این شهر سرمایه­‌گذاری چشمگیری برای مدیریت آب باران و طوفان سیل انجام داده است. از جمله راهبردهای اصلی این شهر، مدیریت محلی آب باران برای جلوگیری از آبگرفتگی و وقوع سیل است. مثلاً می­‌توان به ساخت بیش از ..

  • شیکاگو از شهرهای پیشتاز دنیا در ساخت کوچه­‌های سبز است. به گفته مسئولان شهر، این کوچه­‌ها می­‌تواند تا ۸۰درصد آب باران را در خود جذب کند و شهر را از سیلاب مصون نگه دارد.

    – اخبار اقتصادی –

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نفوذ آب به زمین در نقطۀ بارش از راهکارهای اساسی برای مقابله با رواناب­‌ها و وقوع سیل­‌ها در مناطق شهری و روستایی است؛ این مسئله در کشورهای پیشرفته انجام می­‌شود. این راه‌حل برای نخستین بار در شهر شیکاگوی آمریکا انجام شده و بسیاری از شهرهای پیشرفتۀ دیگر به‌خصوص در چین که ساخت شهرهای اسفنجی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، از این روش نسخه­‌برداری نموده و راهبرد مقابله با سیل شهرهایشان را بر این اساس تدوین کردند.

    شهر شیکاگو از شهرهایی است که پیش­‌بینی­ می‌شود تا دهه­‌های آینده در زمستان 40درصد افزایش بارندگی داشته باشد و این یعنی خطر سیل و آبگرفتگی. به همین دلیل این شهر سرمایه­‌گذاری چشمگیری برای مدیریت آب باران و طوفان سیل انجام داده است. از جمله راهبردهای اصلی این شهر، مدیریت محلی آب باران برای جلوگیری از آبگرفتگی و وقوع سیل است. مثلاً می­‌توان به ساخت بیش از 100 کوچۀ سبز پایدار "Green Alleys " اشاره کرد که باعث شده نفوذپذیری آب طوفان و سیل به درون زمین شهر بیشتر شده و خطرات آبگرفتگی را کاهش دهد.

    این پروژۀ بزرگ در سال 2006 انجام شد و مسئولان شهر حدود 100 کوچه ــ معادل 1900 مایل ــ که در معرض سیل بودند را با مصالح نفوذپذیر جایگزین کردند. شهرهای دیگر آمریکا مثل سانفرانسیسکو، دیترویت، سیاتل و نشویل به تبعیت از شیکاگو به پایدار ساختن کوچه­‌های خود پرداختند.

    البته پروژه کوچۀ سبز یکنواخت نیست و با یک روش اجرا نمی‌شود. هم اکنون در برخی کوچه­‌های شیکاگو از آسفالت قابل نفوذ، برخی از انواع بتون قابل‌نفوذ و برخی دیگر نیز با اعمال تکنیک­‌های دیگر جهت جذب بیشتر آب استفاده می­‌شود. این امر باعث می­‌شود حدود 20درصد از گرمای هوا نیز کاسته شود.

    به گفتۀ طراحان این پروژه‌­ها، سطوح خیابان­‌ها و کوچه­‌ها و پیاده­‌روها نفوذپذیر و متخلخل می­‌شوند تا آب بتواند در چرخۀ هیدرولوژی طبیعی خود جریان یابد. این روش بسیار ساده است گرچه شاید برای بسیاری افراد درک این مطلب بسیار دشوار باشد.

    مزیت دیگر کوچه­‌های سبز شیکاگو آن است که آب با عبور از سطح نفوذپذیر، به‌جای اینکه به‌عنوان رواناب آلوده در رودخانه­‌ها بریزد و آب­‌ها را آلوده کند، وارد سفره­‌های آب زیرزمینی شده و این سفره­‌ها را تغذیه کند و آب سالم بهداشتی برای شهر تأمین شود. همچنین این پیاده­‌روها به‌گونه­‌ای طراحی شده­‌اند که در تابستان گرمای هوا را جذب کرده و به شهر کمک می­‌کنند تا در روزهای گرم خنک باشند و در روزهای سرد، گرم بمانند. به گفتۀ مسئولان شهر، در خیابان­‌های سبز از انواع جدیدی از نور و روشنایی استفاده می­‌شود که باعث صرفه­‌جویی در انرژی و کاهش تابش نور می­‌شود.

    این امتیازها سبب شده است طی سال­‌های گذشته بیش از 300 مسیر شیگاگو با معیارهای کوچه­‌های سبز بازسازی شوند. مسئولان شهر تخمین می­‌زنند که طراحی کوچۀ سبز و خیابان­‌های متخلخل می­‌تواند تا 80٪ آب باران را به داخل زمین برگرداند، سیل­‌های محلی را کاهش دهد، بار سیستم طوفان شهری را کاهش دهد و پول مالیات‌دهندگان را در زیرساخت‌های طوفان ذخیره و سرمایه­‌گذاری کند.

    ریشۀ ساخت کوچه­‌های سبز را باید در دهۀ 70 میلادی جستجو کرد. در اواخر دهۀ 1970 تعدادی از محققان دوراندیش دانشگاه لویی­‌و­یل آمریکا در تحقیقات خود پی بردند که شهرهای آمریکایی در آینده متراکم­‌تر شده و بهتر است از فضای کوچۀ شهرها مثل گذشته استفاده کنند و اجازه دهند چرخۀ آب در این شهرها جریان داشته باشد.

    در دو دهۀ گذشته نیز «مایکل دیوید» استاد معماری دانشگاه ایالتی آیووا به مطالعۀ شهرها و محله­ و کوچه­‌های سبز و نقش آنها در کنترل سیلاب پرداخت. بعدها دانشجویان معماری و شهرسازی به این نکتۀ مهم توجه کردند که مسیرها و کوچه­‌های سبز تا حد بسیار زیادی می­‌توانند با نفوذ بارش در زمین، در کاهش حجم سیلاب مؤثر باشند و شهرها را از خطر سیل و آبگرفتگی نجات دهند.

    اکنون در بسیاری از نقاط دنیا با افزایش شهرهای متراکم و سطوح غیرقابل نفوذ شهرها، شهرهای بزرگ برای مقابله با سیلاب­‌های شدید و ایجاد فضای سبز کاهندۀ هوا، در حال بازاندیشی در ساخت کوچه­‌های خود بوده و در این مناطق می­‌توان مزارع کوچک، زیست‌گاه حیات‌وحش و باغچه­‌ها و غیره را مشاهده کرد. از جملۀ این شهرها می­‌توان به واشنگتن اشاره کرد (تصویر زیر مربوط به شهر واشنگتن است).

    علاوه بر این، در شهر شیکاگو به منظور مقابله با سیل و نیز تعدیل هوا در زمستان و تابستان و نیز جلوگیری از آلوده شدن آب­‌ها، پشت‌بام سبز به‌شدت در حال گسترش است؛ به‌طوری که این شهر میزبان 259 بام باغ سبز است که در مجموع فضایی بیش از پنج میلیون و 500 هزار فوت مربع را در برگرفته است.

    محبوبیت پشت‌بام‌های سبز در میان ساکنان این شهر روز به روز در حال افزایش است به طوری که در چند سال اخیر حدود 600 هزار فوت مربع بر مساحت این فضاهای سبز شهری بر بام خانه‌ها افزوده شده است. برنامه‌ریزان شهری پیش‌بینی کرده‌اند که با سرعت روز افزون جنبش احداث بام‌های سبز، شیکاگو تا چند سال آینده از بیش از هفت میلیون فوت مربع پشت‌بام سبز برخوردار خواهد بود.

    انتهای پیام/

    لینک منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=96537

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم